bac

Dimensiune font:

BAC 2013 Subiectele la examenul de Limba si literatura romana

| 01-07-2013 15:10

Subiectele pe care absolventii de liceu le-au avut de rezolvat la examenul scris de Limba si literatura romana - Bacalaureatul 2013 - sunt impartite in trei mari cerinte, fiecare notat cu 30 de puncte. La examenul de astazi a fost extrasa varianta de subiecte nr. 7. La profilul real, subiectul I a avut mai multe cerinte pornind de la un fragment din "Scrinul negru" de George Calinescu, iar la subiectul al III-lea elevii au avut de redactat un eseu de 600 - 900 de cuvinte in care sa prezinte "tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga". La profilurile umanist si pedagogic, subiectul I s-a bazat pe un fragment din "Accidentul" de Mihail Sebastian.

Acesta este primul an in care subiectele de bacalaureat la Limba si literatura romana au fost diferentiate. Filiera teoretica, profilul uman si filiera vocationala, profilul pedagogic, au aceeasi varianta de subiect la examenul de Limba si literatura romana. O varianta diferita de subiect a fost creata pentru filiera teoretica, profilul real, filiera tehnologica si filiera vocationala, toate celelalte profiluri, in afara celui pedagogic.

Subiectele de la Profilul Real si de la Filiera Vocationala




"Varianta 7

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I     (30 de puncte)
Citeste urmatorul text:

Strada Rahmaninov era la capatul ei dinspre lacuri un simplu drum de tara mergand intre un mal de lut si un sir de castani inalti, pe langa care se intindeau gardurile unor case de pe strazile perpendiculare - raspunzand spre lacul Floreasca - si zidurile cu ferestre mici ale unui fost grajd de cai de curse. Adesea, mormane de fan si de gunoaie umpleau aerul cu un miros hibrid de iarba cosita si de putrefactie acra [...]. Deasupra dimbului sedea dezolata ruina rosie a unei case neterminate. [...] De acolo, strada era pavata si canalizata, dar aproape fara nicio casa, intocmai ca si celelalte strazi din parcelare, presarate doar cu citeva vile, nu lipsite de gust. [...]

Pe drum [...] venea intr-o dupa-amiaza de decembrie a anului 1950, dinspre strada Baneasa Ancuta, o ceata de vreo douazeci de persoane, barbati si femei, intr-o coloana de cate doi. [...] Cu greu un spectator neinformat si-ar fi putut da seama cine sunt acesti oameni. Unii pareau lucratori sau mici impiegati, altii aproape cersetori, cativa erau imbracati mai bine, dar in vesminte prea uzate [...]. Toti se asemanau prin familiaritatea lor discreta, prin respectul pe care si-l acordau unul altuia, indiferent de infatisarea vestimentara, in fine, prin figurile destinse si expresive, in contrast cu tinuta lor. O femeie in varsta, iesita la un gard, atinse de brat pe unul din ei. Acesta era un barbat inalt, voinic, cu parul carunt, tuns marunt si ascuns in parte sub sapca data pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri, cu petice, foarte umflat, semn ca pe dedesubt era prevazut cu un cojocel, in picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau stransi jos, la glezna, cu cate-un gumilastic gros. Omul inalt parea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul sa-i degajeze picioarele in mers. Pe umerii sacoului erau cusute doua bucati de sac gros, in vederea, fara indoiala, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutatilor si de a sluji totodata ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor.

(G. Calinescu - Scrinul negru)

Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: mormane si uzate.     2 puncte
2. Explica rolul cratimei in secventa: cu cate-un gumilastic.     2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul umar.     2 puncte
4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat.     4 puncte
5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat.     4 puncte
6. Selecteaza doua secvente din text care fixeaza dimensiunea spatiala.     4 puncte
7. Prezinta rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.     4 puncte
8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului epic.     4 puncte
9. Comenteaza, in 60 - 100 de cuvinte (sase-zece randuri), urmatoarea secventa din text: Acesta era un barbat inalt, voinic, cu parul carunt, tuns marunt si ascuns in parte sub sapca data pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri, cu petice, foarte umflat, semn ca pe dedesubt era prevazut cu un cojocel, in picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau stransi jos, la glezna, cu cate-un gumilastic gros. Omul inalt parea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul sa-i degajeze picioarele in mers. Pe umerii sacoului erau cusute doua bucati de sac gros, in vederea, fara indoiala, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutatilor si de a sluji totodata ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor.     4 puncte

SUBIECTUL al II-lea     (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 - 300 de cuvinte (15 - 30 de randuri) despre importanta alegerii unui model in viata.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;     8 puncte
- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;     16 puncte
- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate.     6 puncte

SUBIECTUL al III-lea     (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600 - 900 de cuvinte (doua - trei pagini), in care sa prezinti tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
- evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-o orientare literara, intr-o perioada, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica;
- prezentarea a doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul poetic studiat;
- ilustrarea a patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru ilustrarea temei si a viziunii despre lume (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie, etc.);
- sustinerea unei opinii despre modul in care tema si viziunea despre lume se reflecta in textul poetic studiat.

Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate - 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus."

Subiectele de la Profilurile Uman si Pedagogic

La profilurile Umanist si Pedagogic, Subiectul I a avut mai multe sub-puncte care au pornit de la un fragment din "Accidentul" de Mihail Sebastian. Absolventii au avut de numit cate un sinonim neologic pentru cuvintele "va zari" si "obosita", de explicat rolul ghilimelelor intr-o secventa din text ("La ce bun sa-ti spun, tot n-ai sa crezi, tot n-ai sa intelegi..."), de construit un enunt in care sa ilustreze sensul conotativ al cuvantului "drum" si sa mentioneze tipul de perspectiva narativa din textul "Accidentul".

Tot la primul subiect, o cerinta a fost ca elevii sa precizeze doua motive literare din text, sa selecteze doua secvente din text care fixeaza dimensiunea spatiala, sa prezinte valoarea expresiva a verbelor la imperfect din acel text, precum si sa ilustreze doua trasaturi ale genului epic. Un alt punct le-a cerut absolventilor sa comenteze in 60 - 100 de cuvinte (sase - zece randuri) o secventa din textul de Mihail Sebastian.

Subiectul al II-lea a avut ca cerinta realizarea unui text de tip argumentativ de 150 - 300 de cuvinte (15 - 30 de randuri) despre "utilitatea scrierii unui jurnal la varsta adolescentei".

Subiectul al III-lea a vizat redactarea unui eseu de 600 - 900 de cuvinte (doua - trei pagini) in care candidatii sa prezinte "tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand simbolismului."


Amintim ca marea noutate a Bacalaureatului 2013 o reprezinta diferentierea subiectelor la examenul scris de limba romana: elevii de la profilul real au subiecte diferite fata de cei de la profilul umanist. Desi modificarea a fost facuta de anul trecut, ministerul nu a comunicat decizia de diferentiere a subiectelor decat dupa desfasurarea examenului de limba romana din sesiunea speciala a bacalaureatului 2013, cea pentru olimpici.


Filiera teoretica, profilul uman si filiera vocationala, profilul pedagogic, au aceeasi varianta de subiect la examenul de Limba si literatura romana. O varianta diferita de subiect a fost creata pentru filiera teoretica, profilul real, filiera tehnologica si filiera vocationala, toate celelalte profiluri, in afara celui pedagogic.


Calendarul examenului de Bacalaureat 2013 - sesiunea iunie-iulie

10 - 12 iunie     Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana - proba A
12 - 14 iunie     Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna - proba B
17 - 21 iunie     Evaluarea competentelor digitale - proba D
25 - 28 iunie     Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala - proba C
1 iulie               Limba si literatura romana - proba E)a) - proba scrisa
2 iulie               Limba si literatura materna - proba E)b) - proba scrisa
3 iulie               Proba obligatorie a profilului - proba E)c) - proba scrisa
(Matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru toate profilurile din filiera tehnologica si pentru profilul militar si profilul pedagogic - specializarea invatatori-educatoare, din filiera vocationala / Istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celor de la specializarea invatatori-educatoare)

5 iulie               Proba la alegere a profilului si specializarii - proba E)d) - proba scrisa
(Fizica, Chimie, Biologie sau Informatica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru profilul tehnic si profilul resurse naturale si protectia mediului din filiera tehnologica si pentru profilul militar din filiera vocationala / Geografie, Filosofie, Logica si argumentare, Economie, Psihologie si, dupa caz, Sociologie - pentru profilul umanist din filiera teoretica, pentru profilul servicii din filiera tehnologica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia profilului militar)

8 iulie               Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00)
8 iulie               Depunerea contestatiilor (orele 12:00 - 16:00)
9 - 11 iulie        Rezolvarea contestatiilor
12 iulie              Afisarea rezultatelor finale

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA

 

 

loading...
Înscrieri pe ultima sută de metri, la Politehnică

La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi (TU Iaşi) şi-au depus dosarele, pană ieri, 2.818 candidaţi. Aceştia s-au inscris in număr de 2.714 pe locuri la buget, şi 104 la taxă, d ...

Emoţii şi speranţe pentru 2.000 de candidaţi

Chipuri ingandurate şi maini impreunate se perindau ieri pe langă corpurile Universităţii de Medicină şi Farmacie (UMF) „Gr. T. Popa” din Iaşi şi nu numai, in aşteptarea veştilor de la cop ...

Locuri libere la liceele din Iaşi pentru etapa a doua a admiterii

 S-a incheiat prima etapă de admitere şi absolvenţii de clasa a VIII-a au aflat la ce liceu vor studia in următorii patru ani. Mai sunt insă elevi care au ratat prima etapă, aşa că mai au o şansă ...

Continuă înscrierile la Universitatea Tehnică din Iaşi

La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi (TU Iaşi) şi-au depus dosarele, pană ieri, la cele unsprezece facultăţi, 2.699 de candidaţi inscrişi atat pe locuri la buget, cat şi la ...

Noi metode de admitere, mai mulţi studenţi înscrişi la Universitatea Tehnică

Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iaşi (UTI) a venit in intampinarea viitorilor studenţi cu o noutate in ceea ce priveşte in scrierile: depunerea unui singur dosar pentru oricate specializ ...

Nemulţumiţi de notele de la titularizare

 Nemulţumiţi de notele obţinute la examenul de titularizare, mai mulţi candidaţi s-au inghesuit la contestaţii. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, din totalul celor 1 ...

Tabăra Naţională pentru Proiecte de Mediu

 Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi organizează in parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale, in perioada 21- 26 iulie, la tabăra Muncel, a XIX-a ediţie a Concursului Naţional „Pro ...

UMF Iaşi anunţă sesiunea de admitere din toamnă

Înainte cu o zi de susţinerea examenului de admitere, la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa” Iaşi (UMF), Consiliul de Administraţie a decis şi organizarea sesiunii de adm ...

Trei mari universităţi din Iaşi au finalizat înscrierile

Perioada de inscrieri la trei dintre universităţile mari din Iaşi a ajuns la sfarşit. Universitatea „Al. I. Cuza” Iaşi (UAIC) şi Universitatea Agronomică „Ion Ionescu de la Brad” ...

Schimbare importantă la bacul din toamnă

 Candidaţii care nu au reuşit să promoveze examenul de bacalaureat in sesiunea din iulie sau in sesiunile din anii anteriori, mai au o şasnă in toamnă. Pentru prima dată insă, examenul va incepe cu ...