Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, condiţie pentru aderarea la euro
Dimensiune font:
Concluzia a fost formulată de guvernatorul BNR Mugur Isărescu, potrivit căruia România este „enclavizată” din punct de vedere al creşterii economice
În opinia guvernatorului Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, România va putea intra în zona euro abia după ce o autostradă va trece Munţii Carapaţi, pentru a permite şi dezvoltarea altor zone decât câteva enclave unde s-au concentrat investiţiile străine. Din acest punct de vedere, Isărescu este de părere că Bucureştiul este deja pregătit să treacă la euro, fiind însă tras în jos de „Las Fierbinţi”, cu referire la localitatea imaginară din sit-comul cu acelaşi nume.
Fără a menţiona Iaşul sau Moldova în discursul său, menţionăm că singura autostradă care „va trece munţii” ar putea fi Iaşi-Târgu Mureş, neinclusă deocamdată în planurile de finanţare ale Guvernului. Guvernatorul BNR a reluat tema autostrăzii peste munţi, întrebat fiind de ce creşterea economică din ultimii ani nu se regăseşte şi în buzunarele românilor şi de ce cresc discrepanţele regionale, care duc, practic, la două Românii cu realităţi diferite. „N-ai cum să dezvolţi alte zone dacă treci pe serpentine prin Carpaţi, asta aşa, ca să vorbim puţin metaforic”, a completat Isărescu. Oficialul BNR a arătat că, personal, este foarte preocupat de această problemă, precizând nu vede intrarea în zona euro, în condiţiile unei Românii foarte enclavizate. „Când cineva studiază eonomia are producerea venitului şi distribuţia. Faptul că România are distribuţia mai mult sau mai puţin polarizată, că România se dezvoltă polarizat, în câteva enclave, mai ales în zone în care sunt investiţii străine directe - Bucureşti, Constanţa, Craiova, Piteşti şi câteva zone din Transilvania, ţine de altceva decât de un indice agregat care este legat de creşterea economică”, a argumentat şeful Băncii Centrale.
Cea mai scumpă autostradă din ţară
Recent, Ministerul Transporturilor a anunţat demararea procedurilor privind realizarea autostrăzii Târgu-Mureş-Neamţ-Iaşi, publicând anunţurile de licitaţii pentru refacerea studiilor de fezabilitate la cele trei tronsoane: Târgu- Mureş- Ditrău, Ditrău-Târgu- Neamţ şi Târgu-Neamţ- Iaşi-Ungheni. Autostrada ar urma să fie cea mai scumpă din ţară, preţul unui kilometru fiind estimat la 30 de milioane de euro, iar costul total al lucrărilor fiind de 8,9 miliarde de euro (39,8 miliarde de lei cu TVA). Lucrările cu autostrada vor dura patru ani, iar autostrada va fi împărţită în trei mari secţiuni: Târgu Mureş-Ditrău (92 km), Ditrău- Târgu- Neamţ (119 km) şi Târgu-Neamţ-Iaşi (78 km).
„M-a întrebat cineva când văd România în zona euro şi i-am spus: când va trece prima autostradă Carpaţii” – Mugur Isărescu, guvernatorul BNR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau