Schimbări MAJORE pentru toți șoferii, începând cu luna mai: Care este cea mai mare surpriză

default

Dimensiune font:

| 30-04-2017 22:45

 Tarife mai mari şi fluctuante, preţuri speciale pentru şoferii cu multe daune la activ, tarif de referinţă, limite mai mari de despăgubire. Acestea sunt doar câteva dintre schimbările majore care vor afecta cei aproximativ 5,5 milioane de şoferi din România. Cel mai probabil, toate aceste modificări vor intra în vigoare pe parcursul lunii viitoare, informează Revista Capital.

Pe 19 mai, dacă Guvernul nu decide altfel, la presiunea or­ga­nizaţiilor trasportatorilor pro­fe­sionişti, expiră perioada cu tarife maxime la RCA, stabilite prin lege. Cu această ocazie, aproape toţi actorii pieţei, de la firme de asigurare şi brokeri, la Autoritatea de Supraveghere Financiară şi unele organizaţii ale transportatorilor şi ale service-urilor, sunt de acord că Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/2016, care reglementează astăzi piaţa RCA, trebuie înlocuită cu o lege ordinară.



 

Această lege există deja şi a fost votată de Senat încă de anul trecut. Cel mai probabil, până la finele lunii mai, vom avea şi o nouă lege RCA, au explicat mai mulţi deputaţi din comisiile de specialitate.

Unele dintre articolele actului normativ şi amendamentele cu şanse de a fi acceptate nu fac decât să repare greşelile comise în OUG nr. 54/2016 (cum ar fi posibilitatea de a suspenda RCA sau aceea de a cumpăra RCA pe orice perioadă de la o lună – la un), însă cele mai multe prevederi aduc schimbări importante pentru şoferi.

În primul rând, dispare tariful maxim pentru RCA şi apare tariful de referinţă, care va fi calculat de Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cunoscut şi ca Biroul Carte Verde, şi el un organism cu sarcini mult sporite în noul context legislativ. În jurul acestui tarif există, în prezent, mai multe discuţii. Firmele de asigurare ar vrea ca el să funcţioneze ca un reper, pe modelul dobânzii de referinţă a BNR, şi să fie calculat doar ca primă de risc. Mai concret, asigurătorii consideră că tariful de referinţă trebuie să arate cât trebuie să fie prima în aşa fel încât să poată fi acoperite eventualele daune. Fără costuri administrative şi de altă natură.

 

Pe de altă parte, organizaţiile service-urilor, o parte a brokerilor precum şi oameni din ASF consideră că BAAR ar trebui să calculeze un nivel mediu de primă pentru fiecare segment de şoferi, iar acea primă să fie un tarif comercial, cu toate costurile incluse. În acest sens, Patronatul Brokerilor din România (PRBAR) a propus şi un amendament în care vine cu o formulă de calcul. În această formulă sunt fixate niveluri clare atât pentru cheltuielile firmelor de asigurare cât şi pentru profitul pe care ei îl pot obţine din vânzarea de RCA. Mai mult, la nivelul ASF există inclusiv un curent de opinie care susţine că tariful de referinţă nu ar trebui să aibă doar un rol strict orientativ. Astfel, firmele de asigurarea ar urma să fie obligate să se mute cu preţurile în jurul acestui tarif şi în cadrul unui interval procentual impus prin normă. De exemplu, ASF ar putea spune că tariful pentru RCA al fiecărei companii nu poate depăşi cu mai mult de 20% tariful de referinţă.

Totuşi, această ultimă variantă este mai puţin probabil să devină literă de lege. Se va merge, cel mai probabil, pe varianta unui tarif comercial orientativ care să funcţioneze ca reper al pieţei.

Într-un mod special vor fi trataţi şoferii cu multe daune, care sunt refuzaţi de asigurători sau care ar trebui să achite sume prohibitive pentru RCA. Tariful lor va fi calculat tot de BAAR, însă pe alte criterii. Practic, clienţii cu multe daune la activ vor fi repartizaţi către toţi jucătorii din piaţa RCA, în funcţie de cota de piaţă a fiecărui jucător.

Diferenţa între ce se doreşte să fie în România şi ceea ce există în alte ţări este că la noi nu se discută despre clienţi neasigurabili (ca în Austria, Belgia, Norvegia sau Statele Unite), ci despre clienţi cu grad ridicat de risc, având în vedere că legea locală nu permite firmelor de asigurare să refuze clienţi. Această diferenţă este şi motivul pentru care, la noi, o astfel de formulă va fi mai greu de aplicat. În celelalte ţări se produce doar repartizarea către asigurători a clienţilor neasigurabili. Tariful plătit de acest clienţi este stabilit de fiecare asigurător în parte.

În România, acest tarif va fi, într-o formă sau alta prestabilit, deci tot plafonat. Prim vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, a explicat cum va funcţiona sistemul. „Dacă un asigurător are 10% din clienţii cu risc scăzut şi mediu este normal să aibă şi 10% din clienţii cu risc ridicat, de aceea am propus distribuţia clienţilor cu risc ridicat în funcţie de cota de piaţă a asigurătorilor pe RCA“, spune Constantinescu.

Potrivit acestuia, în momentul în care un asigurat primeşte de la o companie de asigurări o ofertă de preţ mai mare decât un prag tarifar stabilit de BAAR, respectivul asigurat va merge şi va solicita o ofertă de la alţi doi asigurători, iar dacă şi cei doi vor oferta un preţ peste pragul calculat de Biroul Asigurătorilor Auto, va merge la Biroul cu solicitarea de a determina un tarif în funcţie de risc. „În mod categoric tariful stabilit de BAAR va fi mult mai mic decât ofertele primite de la cei trei asiguratori. Dupa ce va stabili tariful RCA pentru clientul respectiv BAAR-ul va repartiza clientul in functie de cota de piata pe RCA a asiguratorilor“, a explicat oficialul ASF în faţa comisiei de bget din Camera Deputaţilor.

După cum a mai arătat Capital, singura categorie de şoferi care va avea de profitat în urma eliminării tarifelor maxime pentru RCA este cea cu vârsta de peste 60 de ani. După revenirea la piaţa liberă, preţurile pentru ei vor fi, cel mai probabil mai mici. Astăzi, de exemplu, un şofer cu vârsta de 34 de ani, din Bucureşti, care conduce un automobil cu o capacitate cilndrică de 1,6 litri, plăteşte minimum 712 lei pe an şi maximum 784 de lei, după cum arată calculatorele brokerilor. Acelaşi şofer plătea, înainte de plafonare, în jur de 1.100 de lei, situaţie la care este foarte probabil să revină şi după expirarea perioadei cu tarife plafonate.

În cazul tinerilor sub 27 de ani, situaţia este chiar mai clară. Înainte de plafonare, ei plăteau până la 2.200 de lei, în cazul unui automobil cu cilindree de 1.600 cm cubi, iar astăzi plătesc maximum 1.166 lei. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Când se schimbă uleiul de motor și tot ce trebuie să știi despre procedură
19/12/2019 17:09

  Cand se schimbă?  În general, uleiul de motor se schimbă la fiecare 10.000 – 15.000 de km parcursi, in functie de recomandările producătorului sau cel putin o dată pe an. Dacă sc ...

10 aeroporturi insulare superbe din lumea întreagă
28/11/2019 11:49

 Iată cateva dintre cele mai interesante aeroporturi insulare si pistele spectaculoase pe care ai putea să aterizezi in următoarea ta vacantă exotică. Bine ai venit in lumea aeroporturilor inconjurat ...

Impozitul auto, mai scump în 2020. Cum calculezi exact, în funcție de motor, câți bani vei plăti
19/11/2019 08:45

Impozitul auto va fi mai scump in anul 2020. Unii dintre soferi vor plăti mai mult, in functie de anumite categorii de motorizări. Cum calculezi cati bani vei achita? Impozitul auto, mai scump in 2020 Din ...

De ce avioanele de pasageri sunt albe?
18/11/2019 14:58

 Sigur ai observat faptul ca majoritatea aeronavelor de pasageri sunt vopsite in alb. Oare de ce?   E mai ieftin! Vopseaua adauga intre 273 – 544 kg la o aeronava, declara repre ...

Începând cu 2022, UE impune reguli noi. Sunt vizate toate mașinile
11/11/2019 10:10

Siguranta pe care o oferă masinile a devenit in ultimii ani un criteriu din ce in ce mai important pentru clientii de pe piata auto interesati să isi cumpere un nou automobil. Progresul tehnologiei este mai ...

Pentagonul anunță prețurile la avioanele militare F-35 pe următorii trei ani
29/10/2019 19:37

 Pentagonul a anuntat marti detaliile privind pretul convenit cu Lockheed Martin, care ar putea duce la scăderea costurilor pentru avioanele militare F-35 in următorii trei ani, ceea ce ar putea incuraja ...

VIDEO- ACCIDENTE AUTO
20/09/2019 10:48
Cod Rutier 2019: Poți fi oprit de polițiștii de la Rutieră fără motiv? Ce spune legea despre șoferi și drepturile lor
14/09/2019 09:14

  Cod Rutier 2019: Cum poti fi oprit de politia de Rutieră fără motiv? Ce spun drepturile soferului?   Veste bună pentru soferi! În sfarsit ceva care să fie si in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei