„Carmen”, într-o montare remarcabilă la Opera din Iaşi
Dimensiune font:
Un spectacol de trecut pe lista celor „de văzut!” este noul „Carmen” de la Opera Naţională Română Iaşi, în viziunea regizorală a creatorului ceh Karel Drgáč şi sub conducerea muzicală a dirijorului Cristian Oroşanu.
La conferinţa de presă ce a precedat lansarea celor patru spectacole cu statut de premieră, co-regizorul Cristina Cotescu (de la Opera Naţională Română Bucureşti) anunţa că regizorul Karel Drgáč are o viziune nouă asupra acestui titlu, deşi au trecut 140 de ani de la premieră, printre ideile „şocante” fiind invocată chiar „schimbarea finalului”. Pe 18 septembrie, la „premiera I”, am văzut un spectacol de operă clasic, dar spumos, cu întorsături surprinzătoare, dar de o mare eleganţă, cu elemente de decor simple şi spectaculoase în acelaşi timp. În echipa creatorilor, regizorul Karel Drgáč (Cehia) i-a cooptat pe Octavian Neculai (Bucureşti), cel care semnează decorurile, şi pe Josef Jelínek, de asemenea din Cehia, creatorul costumelor.
Un spectacol aşteptat - cu atât mai mult după ce revenirea acestui titlu pe afişul Operei ieşene era anunţată încă din stagiunile trecute – a reuşit să fie lansat ca un adevărat eveniment, având ca invitaţi solişti cu un palmares impresionant, atât în ţară, cât şi în străinătate.
Carmen Topciu de la Opera din Braşov şi Marius Vlad Budoiu, de la Opera Naţională Română Cluj-Napoca (Don José), Bogdan Baciu, de la Opera din Düsseldorf (Escamillo) şi Ana Maria Donose, solistă a Operei din Iaşi (Micaëla) au fost protagoniştii spectacolului de pe 18 septembrie.
În cea de-a doua distribuţie, Ramona Zaharia (Carmen) şi Bogdan Baciu (Escamillo), ambii solişti ai Deutsch Oper am Rhein Düsseldorf, Cosmin Marcovici de la Iaşi (Don José), Cristina Radu, de la Opera Braşov. Pe Ramona Zaharia (absolventă a Universităţii de Arte din Iaşi) o veţi putea vedea şi în următoarele spectacole, programate pentru 21 şi 23 septembrie.
Artiştii ieşeni, membri ai Orchestrei, ai Corului Operei, dirijat de Manuel Giugulea, baletul pregătit de Carlos Vilán (secondat de Sergiu Cotorobai) au cucerit admiraţia invitaţilor şi a publicului, iar „Juniorii Operei”, corul pregătit de Raluca Zaharia, constituie un adevărat personaj în acest spectacol. „Eu am mai dirijat Carmen de câteva ori (de zeci de ori! - n.red.), dar niciodată nu am avut un cor de copii atât de receptiv”, a spus dirijorul Cristian Oroşanu.
„Este o plăcere să lucrezi la Iaşi. Pentru a fi prezent aici, am amânat o producţie cu baletul naţional al Spaniei. Am întâlnit o companie de balet cu foarte multă energie şi poftă de dans şi am reuşit să ajungem la un nivel foarte ridicat de flamenco. Am introdus pentru prima dată «Arleziana» în acest spectacol de «Carmen», producţie care poartă numărul 13 din cariera mea, şi a fost o provocare şi pentru mine. Am găsit multă seriozitate în acest colectiv, o Operă demnă de oricare alt oraş european, sunt impresionat de forţa culturală a Iaşului”, a spus Carlos Vilán (Madrid), care a urmărit apoi spectacolul din lojă, extrem de emoţionat. Coregraful nu a ezitat să-şi exprime bucuria, postând, câteva ore mai târziu, câteva fotografii pe reţeaua de socializare Facebook, cu mesajul: „În glorie! Mulţumesc baletului şi orchestrei Operei Naţionale din Iaşi (...) Aici se întâlneşte cerul cu sufletul” (traducere aproximativă – n.red.).
„Carmen”, în noua montare de la Iaşi s-a dovedit a fi, aşadar, o întâlnire de bun augur între creatori şi artişti, angajaţi ai Operei ieşene şi invitaţi din ţară şi străinătate, ceea ce s-a văzut şi s-a simţit în spectacolul pe care publicul l-a încheiat cu numeroase „Bravo!”-uri.
Gina POPA
Sursa foto: Opera Naţională Română Iaşi/ Ozolin Duşa
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau