„Trebuie, în primul rând, să lucrăm la atitudinea oamenilor”

default

Dimensiune font:

| 14-09-2016 07:50

 Fostul tenor al Operei Naţionale Române din Iaşi se află la conducerea Ateneului Tătăraşi de la începutul lunii aprilie. Andrei Apreotesei conduce prima instituţie de cultură din ţară care are şi o... grădină de animale. Douăzeci de animale pufoase şi jucăuşe îşi aşteaptă prietenii. Ca să fie atât atractiv, cât şi amuzant pentru copiii care vin la spectacolele Ateneului, grădina cu animale poartă numele unuia dintre iepuraşi - „Moţ Pufos”. Directorul Ateneului promite că va întâmpina ieşenii cu tot felul de „mici, dar importante lucruri altfel” care vor face Ateneul să strălucească în lumea culturală ieşeană.

 

Andrei Apreotesei a acceptat să potrivească cuvintele şi timpul într-un interviu pentru ziarul Evenimentul Regional al Moldovei, în care explică prin ce schimbări trece Ateneul şi de ce transformarea vine de la oameni.

 

- Care sunt gândurile cu care aţi venit la conducerea Ateneului?

- Gândurile cu care am plecat la drum cu siguranţă nu au fost aceleaşi cu gândurile pe care le-am avut după prima zi în care am ajuns aici. Sincer, mă aşteptam să găsesc lucrurile mult mai bine puse la punct. Aveam o impresie mult mai bună despre Ateneu decât starea reală pe care am găsit-o când am venit în prima zi aici, dar sunt foarte optimist de fel şi imediat am văzut locurile la care trebuie să lucrăm şi unde putem transforma minusurile în plusuri. Multe din aceste lucruri, iată, că în mai puţin de şase luni am reuşit să le aducem spre plus. Mai sunt altele la care încă mai trebuie să lucrăm foarte mult. Trebuie, în primul şi în primul rând, să lucrăm la atitudinea oamenilor, fiindcă cerinţele mele sunt foarte înalte şi foarte ridicate. Dacă vrem să facem cultură în 2016 şi să oferim oamenilor ceva mai bun, trebuie să le oferim la cele mai înalte standarde şi atunci trebuie să învăţăm să ne comportăm ca într-o instituţie care se numeşte „Ateneu”, nicidecum ca într-un cămin cultural provincial.

 

- Care este atitudinea oamenilor?

- Ne referim la angajaţi. Mulţi dintre ei încă se dezmorţesc, parcă nu sunt învăţaţi încă. E adevărat, nici ritmul meu nu este un ritm de bugetar, pentru că toată adolescenţa şi studenţia mea am urât modelul bugetar românesc şi când am venit aici am vrut să găsesc ce mi-ar fi plăcut să găsesc nu doar ca director, ci şi ca spectator. Dacă aş fi un simplu spectator, atunci când vin la Ateneu, ce mi-ar plăcea să găsesc?! Cum mi-ar plăcea să arate? O parte dintre ei au înţeles din prima zi că la mine există două variante: ori lucrăm împreună, ori pleacă cineva – eu sau ei. Nimeni nu este de neînlocuit... nici măcar managerul. Totuşi, mai am unii angajaţi uşor neglijenţi. De exemplu, săptămâna trecută, după ce am început treaba după vacanţă, primul lucru pe care a putut să mi-l spună unul dintre angajaţi a fost «când sunt următoarele două zile libere?». Cu toată dragostea şi amuzamentul, dar dacă am început treaba, gata! Mai ales că eu nici nu sunt omul care să ţin angajaţii la serviciu dacă nu au ce face. Poate nu este chiar legal, dar nu îi chem doar ca să semneze condica. Mi-e greu să înţeleg această mentalitate. Mi-e greu să înţeleg cum un om poate veni timp de 30-40 de ani la ora 8.00 şi să plece la 16.00 fără să se ataşeze de ceva, fără să aibă vreo legătură. Încerc să fac foarte multe şedinţe şi întâlniri cu ei şi să le explic faptul că modelul meu este altul şi că nu li se adresează, din păcate, acestui gen de oameni, ci se adresează oamenilor care vor să înveţe, să se deschidă. De când s-au deschis frontierele, putem face şi noi, la noi să fie frumos. Trebuie doar să lucrăm la mentalitate, să fim ambiţioşi, că se poate. Inclusiv în această clădire se pot face lucruri frumoase... şi deja „coloşii culturali” ai Iaşului ne privesc oarecum cu mândrie, ştiind că în dealul Tătăraşului se întâmplă ceva.

 

- S-a pus vreodată problema unei plecări a angajatului?

- Da! Nu îmi place să lucrăm sub presiune şi mereu le spun că vreau ca atunci când venim în Ateneu să râdem, să glumim şi să fim ca o familie, dar facem toate lucrurile astea după ce ne facem munca. Chiar săptămâna trecută am avut o astfel de discuţie, fiindcă am urcat pe acoperişul Ateneului şi am găsit scaunele noi, pe care numai eu ştiu cât m-am chinuit să fac rost de bani să le cumpărăm şi ei le-au lăsat afară, în vând, în soare. Atunci le-am spus că e ultima dată când se întâmplă aşa ceva; data viitoare când se întâmplă lucrul acesta, le imput. Deci persoanei care trebuia să le strângă şi nu le-a strâns i le voi imputa, iar următoarea dată, dacă se mai întâmplă, pleacă cineva... eu sau ei, e foarte simplu. Poate pare cam dur, dar eu spun frumos, dar a doua oară... trebuie să luăm nişte decizii. Nu putem sta aşa, într-o melancolie totală, să ne bazăm doar pe istorie. De asta avem istoria: să nu o repetăm, ci să învăţăm ceva din ea. Să nu trăim doar din melancolie.

- Ce fel de probleme aţi întâmpinat?

- Sunt foarte multe probleme care trebuie rezolvate. De la probleme financiare, la probleme legislative, juridice. Inclusiv mentalităţile cel din jurul Ateneului, care au impresia că instituţia este un cămin cultural la care doar cândva, cineva, mai virează nişte bani sau se fac nişte spectacole slabe. Nu o să mai fie aşa, vă garantez!

 

- Ce spuneţi oamenilor care gândesc despre Ateneu că este „doar un cămin cultural”?

- Îi invit în primul şi în primul rând să se uite peste programul lunar. La un simplu „like” pe pagina de Facebook a Ateneului se poate vedea programul lunar. Nu este un program uşor, nu a fost un program simplu nici în perioada verii, cu atât mai puţin acum, când se va deschide sala mare, începând cu luna octombrie. Eu sunt un om al dialogului şi invit pe toată lumea la dialog. Întreb «ce ţi-ai dori să fie la Ateneu? Ce ţi-ar plăcea să vezi tu la Ateneu? Ce spectacole, ce genuri?». Credeţi-mă că ţin cont de toate părerile şi încerc să bazez toată această traiectorie a Ateneului pe o diversitate culturală care să mulţumească o categorie cât mai largă de public. De aceea, când mă întreabă care este publicul ţintă, ei spun că este publicul de vârsta a treia, care este preponderent în Tătăraşi. Nu! Publicul nostru ţintă se întinde de la cei de 3-4 anişori care pot veni să vadă „Micul prinţ”, până la cei octogenari care vin să vadă spectacolele folclorice pe care le facem în grădină şi pe care le vom face şi în sala mare. Nu suntem neapărat în serviciul unui public ţintă, ci în serviciul ieşenilor.

- Povestiţi-mi despre schimbările pe care le-a suferit clădirea Ateneului.

- Seara, după prima zi de instalare, cred că am stat câteva ore bune în faţa Ateneului şi m-am gândit ce şi de unde să încep, ce să fac şi m-am gândit că în ţară sunt două Atenee mari şi late: unul la Bucureşti, unul la Iaşi. Chiar dacă nu e instituţie, ci e doar clădire, Ateneul din Bucureşti are o arhitectură minunată, este o bijuterie. Din punctul meu de vedere, Ateneul din Iaşi nu beneficiază de o arhitectură extraordinară, dar este o arhitectură care oferă potenţial dacă ştii să o fructifici. Am identificat spaţiul din lateralul Ateneului care era un spaţiu de depozitare şi în care călcai cu greu dintr-o parte în alta. Am eliberat, am triat ce puteam tria, am pus gazon şi am făcut această Grădină de Vară, care este un spaţiu foarte frumos şi a început să fie şi o sursă de venit importantă pentru noi, fiindcă o închiriem. A fost un pas în faţă. La fel s-a întâmplat şi cu acoperişul Ateneului. Acolo era un depozit de materiale de construcţii... vechi, stricate, exact cum făceau bătrânii noştri, «las', că dacă ne trebuie?». Am făcut curăţenie şi am eliberat un al doilea spaţiu de spectacole, care se bucură de un real succes. Am avut nişte proiecţii de film extraordinar de frumoase şi nişte spectacole de teatru şi de sit down comedy într-o atmosferă frumoasă, de linişte. Cel de-al treilea punct pe care m-am axat a fost sala mare. Nu a fost al treilea punct pentru că era mai puţin importantă, ci pentru că necesita mai multe resurse şi până nu am fost sigur că reuşesc să strâng resursele de tot felul, inclusiv financiare, nu am dat drumul la proiect. Ca să poţi concura cât de cât cu sălile de spectacole din Iaşi trebuie să ai şi tu ce să oferi, iar sala mare a Ateneului arăta ca o sală unde te duci să plăteşti impozite şi o spun cu toată răspunderea. Pe lângă spectacolele pe care le jucăm acolo, sala reprezintă o sursă reală de venit, pentru că o putem închiria, doar că nu vine nimeni să închirieze o astfel de „boxă”.

- Ce modificări va suferi sala mare?

- Schimbăm mocheta, punem o mochetă foarte frumoasă, scaunele vor fi schimbate – retapiţate şi revopsite. Cine era obişnuit cu sala, cine va reintra din octombrie nu o va recunoaşte. Renovarea sălii mari am întins-o pe trei ani. La anul vom ataşa loji şi un balcon. Ştiu că veţi gândi unde, dar spaţiu este. Astfel, aducem capacitatea de locuri a sălii de la 220 de locuri la 400-450. Când va depăşi 400 de locuri deja putem invita artişti, trupe, putem face evenimente de mare anvergură la care să ne putem bucura de un public numeros. Cel de-al treilea prag pe care îl vom face, dar peste doi ani de acum, va fi să spargem acoperişul sălii mari. Cât e ea de înaltă acum, încă pe atât are deasupra. Şi nu-l putem folosi în niciun fel, din motive de siguranţă. O să-l spargem ca să obţinem sonoritate, spaţiu, să putem pune un candelabru frumos, astfel încât să fie o bijuterie a noastră, a ieşenilor. Să nu uităm că după Teatrul Naţional, Ateneul este a doua instituţie ca vechime din Iaşi. Se fac investiţii mari.

 

- Aţi primit sprijin şi din partea autorităţilor locale?

- Da, şi mă bucur că indiferent de apartenenţa lor politică, domnii consilieri locali mi-au acordat încredere şi au votat în unanimitate rectificarea de buget.

 

- Aţi pus la un moment dat problema schimbării faţadei Ateneului.

- De la anul vom intra în renovarea faţadei. Vom face o fântână arteziană pe peretele drept, iar peretele curbat va fi acoperit de verdeaţă. Dacă tot vorbim despre asta, trebuie să precizez faptul că ne izbim de problema parcării, pentru că Ateneul are o parcare minusculă. Dacă ar veni toţi angajaţii cu maşina la serviciu, parcarea nu ar mai exista. Poate cineva care locuieşte în celălalt capăt al oraşului vrea să vină vreodată la un spectacol care ţine până mai târziu şi nu are unde să parcheze maşina. O să găsim o soluţie.

 

- V-aţi gândit la cum o să marcaţi aniversarea de 100 de ani a Ateneului?

-Ne dorim foarte mult ca atunci să inaugurăm şi Muzeul Ateneului. Avem un spaţiu la subsol care era folosit ca sală mică... impropriu spus, din punctul meu de vedere. Avem o campanie demarată în sensul acesta, fiindcă am descoperit steagul original al Ateneului pe care îl vom aduce aici. M-am întâlnit cu nepoata marelui Ifrim, cel care a fondat Ateneul şi dumneaei mi-a spus că a găsit la Arhivele Naţionale actele originale, cu semnătura Regelui Ferdinand.

 

- Ce înseamnă trupa de teatru pentru dumneavoastră?

- Sunt puţini oameni care susţin tinerii. E greu să fi terminat o Facultate de Arte şi să te angajezi undeva la stat. Sunt şi artiştii bătrâni pe care nu-i poţi înlătura de pe posturi. Totuşi, le-am spus actorilor de la început că nu se vor pensiona de pe posturile acestea. Ei s-au cam blocat, dar au înţeles. La un an, maxim doi, eu vreau să vină alţi şi alţi actori care să vină şi ştie că dacă sunt buni şi talentaţi găsesc un loc la Ateneu. Noi nu ne dăm seama cât este de important să ajuţi nişte tineri care au până în 30 de ani.

- Ce pregăteşte Ateneul în materie de spectacole?

- Îmi doresc foarte mult ca o dată pe lună să aducem un nume greu pe scenă. Am făcut o adresă şi o invitaţie inclusiv Filarmonicii din Iaşi ca spectacolele de cvartete sau recitalurile să fie susţinute aici. Aşteptăm răspunsul dumnealor.
­

 

- Ce feedback dau spectatorii activităţilor de aici?

- Cea mai frumoasă recompensă a fost când am deschis Grădina de Vară şi au venit la mine doi seniori, în jur de 70 de ani, care mi-au spus că ei, pentru prima dată, s-au sărutat în urmă cu 50 de ani în grădina veche a Ateneului. Au venit să-mi mulţumească pentru faptul că au prins lumina zilei să vadă din nou Grădina. Acestea sunt cele mai sincere feedback-uri. A doua bucurie a fost când am inaugurat Grădina cu animale şi 100 şi ceva de copilaşi erau extrem de veseli.

 

„Toate lucrările la sala mare se vor finaliza pe 8 octombrie, când vom inaugura sala mare cu unul dintre monştrii sacri ai scenei româneşti. Nu am să îi spun numele, ca să fie o surpriză. Acesta, împreună cu fiica maestrului Radu Beligan vor inaugura sala mare, care va purta numele maestrului. Din octombrie, sala mare se va numi „Radu Beligan”. Am mai spus-o şi o mai repet, pentru că încercăm să facem şi mai cunoscut faptul că Radu Beligan a debutat pentru prima dată pe scena Ateneului Tătăraşi. Cel mai longeviv actor a debutat aici” - Andrei Apreotesei, directorul Ateneului Tătăraşi.

 

A consemnat Larisa LAZĂR

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei