Adevăr, frumos şi necesar
Dimensiune font:
În anii 1986-1987 am fost pentru prima oară la peisaj pe strada Smârdan, iar în timpul facultăţii şi până în prezent am pictat peste 100 de peisaje citadine din Iaşi şi am cutreierat aproape toate străduţele din vechiul Iaşi. Astfel am fost martor cu şevaletul pe stradă, şi am văzut cum s-a transformat oraşul, şi cum au dispărut clădirile istorice (patrimoniul). Am imortalizat în tablouri peisajele pitoreşti şi specifice Iaşului vechi, m-am apropiat de oamenii acelor locuri, făcându-mi şi prieteni.
Într-o dimineaţă de primăvară în urmă cu doi ani, după ce a fost transformată în spaţiu pietonal strada Sf. Ştefan cel Mare prin tăierea teilor şi plantarea salcâmilor japonezi, clădirile istorice au devenit vizibile atrăgându-mi atenţia lumina molcomă a dimineţii de pe clădiri, umbrele reci de pe pavajul străzii, iar frăgezimea salcâmilor tineri mi-au oferit un spectacol mirific care m-a inspirat să pictez acel loc. După mai multe şedinţe de pictură, în primele ore ale dimineţii, când soarele îşi croia drumul printre clădiri, desfăşurându-şi spectacolul de culori şi forme, prin mişcarea tuşelor pe pânză în starea de a picta, după mai multe şedinţe prin revenirea la aceeaşi oră în fiecare zi, am terminat tabloul cu strada Ştefan cel Mare, cu Palatul Culturii în fundal.
Anul trecut am pictat acelaşi peisaj privit din alt unghi, văzut la umbra unui copac aflat în faţa Palatului Culturii. Am făcut această precizare, pentru că la orele 6.30-7.00 dimineaţa, un turist japonez făcea fotografii centrului spiritual al Iaşului, în care Mănăstirea „Trei Ierarhi” şi restul clădirilor de pe strada Ştefan cel Mare, erau vizibile, după tăierea vechilor tei. Văzându-mă pe mine pictând, s-a apropiat, mi-a făcut fotografii şi am intrat în discuţii schimbând cărţi de vizită, iar în această iarnă am primit fotografiile în alb-negru. Japonezul şi-a exprimat admiraţia faţă de monumentele istorice şi peisajele pitoreşti ale Iaşului. Recent am trecut pe strada Ştefan cel Mare, mai exact joi 19 mai, şi mi-au atras atenţia teii plantaţi care au obturat perspectiva şi vizibilitatea arhitecturală a străzii. Am fost detaşat faţă de scandalul legat de tăierea teilor şi plantarea salcâmilor japonezi, care a avut un ecou naţional, dar nu am scăpat de acest lucru, pentru că pe 28 septembrie, la emisiunea „Bună dimineaţa mea” de la TVR2, după ce au răsfoit albumul personal „Spiritualitate şi Tradiţie”, văzând peisajul pictat de pe strada Ştefan cel Mare, m-au întrebat ce părere am despre tăierea teilor şi plantarea salcâmilor. Răspunsul meu a fost: Prin plantarea salcâmilor s-a pus în evidenţă frumuseţea arhitecturală a clădirilor, dar ieşenii au pierdut oxigenul şi răcoarea oferita de umbra teilor. Prin crearea zonei pietonale, în care traficul de maşini a fost închis, cred că aerul a devenit mai curat chiar dacă s-au plantat salcâmii japonezi. Din cauza scandalului care s-a consumat în jurul acestui subiect au trecut cu vederea un adevăr: că s-a pus în evidenţă arhitectura locului, dar până acum nu s-a pus în discuţie şi este trecută cu vederea acel „cub” în care este sediul E-ON, dacă este necesar să mai stea pe esplanada dintre teatrul Luceafărul şi Palatul Culturii.
Prin respectarea principiilor de adevăr, frumos şi necesar, un proiect, o viziune arhitecturală se poate impune, ca perspectivă obiectivă de durată.
Mihai Coţovanu
Foto: Iaşul istoric, artist Mihai Coţovanu
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau