Caragiale în posteritate

default

Dimensiune font:

| 27-05-2017 05:00

Au trecut 105 de la moartea lui Caragiale. Un critic din generaţia celui ce semnează aceste rânduri îl caracteriza cu sintagma: grecul nostru naţional. Dintr-un alt punct de vedere, Nicolae Manolescu scrie în „Istoria critică a literaturii române”, referindu-se la „O scrisoare pierdută”: „Expresivitatea este aşa de puternică încât asurzeşte mesajul”. Şi totuşi, mesajul e, şi el, extrem de puternic şi de (mereu) nou. Tocmai impactul în conştiinţa noastră face ca eroii lui Caragiale să fie evocaţi şi invocaţi cu voluptate pentru a ridiculiza, astăzi poate mai mult ca altădată, adunătura de demagogi, agramaţi, lătrăi, sâsâiţi, parveniţi, corupţi. Pe de altă parte, a-l reduce pe Caragiale la atât e de neconceput. Actualizările, localizările, identificările excesive, facile – inclusiv în transpuneri filmografice – denaturează opera lui Caragiale. Rezultă un Caragiale contra Caragiale. Un fel de Caragiale pentru uzul şi abuzul unora… În orice caz, pentru uzul unor regizori sau actori, care ar trebui să ştie că ei, regizorii şi actorii, şi toţi cei ce concură la un spectacol de teatru, inclusiv spectatorii, sunt în slujba lui Caragiale. Şi nu Caragiale în slujba lor. Pe la începutul anilor 2000 într-o anchetă a revistei „Apostrof”, dar şi într-un amplu interviu pe care l-am publicat în volumul „Paralele inegale”, la Editura Polirom, în 2003, criticul, comparatistul şi reputatul balcanolog Mircea Muthu observa că se impune „recontextualizarea lui Caragiale din mai multe unghiuri”. În opinia lui Mircea Muthu, scriitorul total care este Caragiale „a fost pur şi simplu sufocat de dramaturgul Caragiale, de multiplele înscenări ale pieselor lui..., unele groteşti. Aici pot să adaug, din păcate, şi filmografia”. Exemplul la care se referea interlocutorul meu era „De ce bat clopotele, Mitică?”, pe care îl consideră o denaturare, chiar o trădare a lui Caragiale. Cercetător şi analist profund al spiritualităţii acestei părţi de Europă, al spiritualităţii balcanice, căreia i-a consacrat ample şi aprofundate studii, profesorul clujean atrăgea, între altele, atenţia asupra modului cum este văzută de unii regizori mahalaua, aceştia ignorând sau pur şi simplu necunoscând că mahalaua, cuvânt de origine turcă, care înseamnă cartier, cartier mărginaş, „constituia – şi la noi, ca în tot arealul sud-estic – un spaţiu în care frontierele culturale erau permeabilizate, un spaţiu socio-cultural extrem de fertil. Mahalaua românească a dat valori remarcabile, estetic vorbind, valori unice în spaţiul estic”.
Notez că nu e lipsit de semnificaţie că cel ce face asemenea observaţii este ardelean, încât e de luat în considerare acest fapt cu atât mai mult cu cât reputatul balcanolog declară: „Nu mă recunosc în personajele lui Caragiale”, un scriitor pe care, de altfel, mărturiseşte că l-a îndrăgit şi chiar a interpretat pe scenă, ca student, „Scrisoarea pierdută”, spectacol „cu care am colindat toată ţara timp de patru ani”. În esenţă, istoricul culturii şi criticul pledează pentru considerarea şi restituirea lui Caragiale în totalitatea operei sale. În opinia lui Mircea Muthu, la Caragiale n-ar exista tragic. „S-ar putea să nu am dreptate” – admitea totuşi în dialogul amintit interlocutorul meu. În ce mă priveşte, nu sunt singurul care nu le dă dreptate celor ce neagă dimensiunea tragică a operei lui Caragiale.

Mai incitante şi nu o dată mai revelatoare decât exegezele criticilor, ale regizorilor sunt observaţiile scriitorilor. Într-un volum de eseuri intitulat „Puşca lui Caragiale”, Dumitru Radu Popescu, prozator de mare forţă, dramaturg şi comentator al fenomenului teatral, cu o operă a cărei dimensiune tragică este de necontestat, scrie despre rolul şi semnificaţia puştii la Caragiale şi la Cehov. Un obiect tragic sau cel puţin potenţial tragic la autorul „Pescăruşului” şi comic la contemporanul său român: „Spre deosebire de personajele lui Anton Pavlovici, care mai au puterea de a apăsa pe trăgaci, fiinţa eroilor lui nenea Iancu, asaltată, terorizată de posibilul eşec al amantlâcului bonom, plânge şi suspină… Asta e arma supremă: plânsul şi suspinul, vorba înlăcrimată! Sinucideri şi crime izvorâte din amor?! Bâlciul social-politic acaparează toate energiile protagoniştilor din «O scrisoare pierdută» şi nu mai lasă decât Joiţicăi bucuria de a plânge uşor îngrozită de pocinoagele ce le-ar putea aduce scrisoarea pierdută…”. În piesele lui Caragiale nu sunt „apucături şi purtări apocaliptice”. De ce? „Pentru că I. L. Caragiale este un sentimental şi personajele sale nu sunt stăpânite de adierile absolutului, de spectrele şi fantasmele morţii, precum cele ieşite din pana Englezului!... Fantoma bătrânului Hamlet vine din tărâmul de dincolo, vrăjitoarele lui Macbeth se ivesc şi cresc venind din imperiul de pucioasă şi fum... Zoe Trahanache creşte şi înfloreşte din ea însăşi, plânge şi râde fără să se simtă condamnată la libertatea de a-şi trage un glonţ în cap, sau de a-i umple altuia capul şi mădularele cu alice! Doamne fereşte! Conul Zaharia nu are puşcă! El nu-şi apără onoarea de familist cu arma, ci cu frumuseţea tânără şi jucăuşă a soţiei sale”. La Caragiale, mai observă Dumitru Radu Popescu, puştile pot să bubuie numai ca să amplifice bucuria. Dar nici atunci, întrucât conflictele se rezolvă, se sfârşesc fericit: prin pupături în „paradisul în formă de piaţă” şi prin cântecul fanfarei în „grădina lui Trahanache”. Iar Nenea Iancu, adaug eu, sentimentalul Nenea Iancu, privindu-i, zice satisfăcut: uită-te, mă, la ei, nu-i aşa că sunt drăguţi?!

Surprinzătoare sunt tipologiile şi filiaţiile pe care le sugerează Dumitru Radu Popescu. Agamiţă Dandanache este „umbra decrepită a lui Agamemnon” (personajul homeric), Trahanache – „reversul mălăieţ şi umbra posomorâtă a lui Socrate”, Becherul, fără nume, precum ciobanul mioritic - „personaj olimpian. Aproape un zeu de Dâmboviţa!”.

Dumitru Radu Popescu dă impresia că se joacă cu planurile, cu secolele, dar şi cu unghiurile, ca un tenisman ori ca un privitor experimentat într-o expoziţie de tablouri sau de sculpturi. Dar jocul său imaginar are sens. Din antichitatea greacă sare cu uşurinţă în epoca lui Caragiale, iar de aici în secolul XX şi mai ales în cel în care ne aflăm: „Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie cică ar fi avut marii ei profitori, care, peste ani, prin nepoţii lor, au desăvârşit Marea Revoluţie Capitalistă, care a avut marii ei profitori… Cineva, persoană importantă, becher, întreabă dacă e adevărat că democraţia de dincoace de bătrânii greci există doar în imaginaţia bogată a celor cu teşchereaua asudată de carboave... Dar cine e becherul, cum îl cheamă pe dânsul, nu se ştie şi nu se va afla niciodată”.

De ce Caragiale nu şi-a botezat becherul? Iată o întrebare la care nici măcar abila Coană Joiţica sau omnipotentul Tipătescu n-ar putea răspunde. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

Bancul Zilei

06:14

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei