Erosul și foamea de necuprins

default

Dimensiune font:

| 13-02-2016 04:22

Prin anii '80, Vasile Mihăescu era un poet foarte prezent în peisajul literar: tipărea cărți într-un ritm alert, era prezent cu grupaje consistente de versuri în publicațiile culturale ale Iașului. După 1990, poetul a tăcut sau, mai bine, și-a multiplicat fantasmele într-o mulțime de povești „reale” de dragoste pentru care a pus diagnostice, în media sau în diverse cărți, psihologul și „sexologul” dând sfaturi celor nefericiți ori ignoranți într-ale amorului, făcând ceea ce un ilustru înaintaș numea „educație sentimentală”. Acum, după un amar de vreme, Vasile Mihăescu se întoarce la poezie și, după ce a inventariat ori a inventat moduri dintre cele mai diverse de a face dragoste, experimentează o nouă aventură erotică și scrie în „E vremea să faci dragoste-n cais” (Editura Junimea, 2015) o poezie de dragoste atipică, într-o lume care, într-o paradigmă (neo)romantică, recuperează romanța, elegia, metafora, lirismul reîncărcat cu sentiment: „...ca o paparudă zglobie erai,/ ca o ploaie de vară zumzăind/ în frunzele cireșului înțelept,/ ca o ursitoare pocnită de Cer/ cu un polonic uriaș/ drept în creștetul capului, și câte mai erai!/ Stau și încerc să mă dumiresc/ în ce limbă de păsări sau îngeri vorbești,/ în ce corp te zbengui/ pînă se înroșesc zorile,/ și în ce dracu îți moi buzele,/ Doamne, iartă-mă,/ de le simt pînă la Muntele Athos,/ fulguindu-mă, înflorindu-mă...” („Și câte mai erai”). Chiar și călătoriile spre astral sunt în aceeași tonalitate ludică, mizând pe o destructurare a lirismului, a convenției „spunerii frumoase”: nu calul înaripat, scara lui Iacob, pasărea și nici norul sau visul, ci bivolul e vehiculul care (pe)trece ființa sus, pentru a îmbrăca haina norilor și stelelor: „Şi eu voi pleca, sus, în munți,/ călare pe bivol,/ că, uite, așa-mi place!/ Nu tu rugăciuni sau femei,/ nu tu vin sau cărți./ Ca o haină perfectă îmi vor fi norii,/ stelele, bumbi argintii./ Sigur,/ voi fi puțin necăjit/ și puțin, foarte puțin, tăcut.../ Pe bivol însă, dumnezeule,/ pe bivol,/ voi avea senzația de nemuritor,/ că uite, așa-mi place!” („Așa-mi place”).

Limbajul e frust, asocierile sunt surprinzătoare: Vasile Mihăescu e asemeni sportivului care nu joacă din dorința de a fi campion, ci, pur și simplu, din plăcerea jocului: „Mai simți pe spate buzele? În piele/ ți-e dor de nuielușele fierbinți/ ca palmele stăpânului din stele/ când urli de plăcere-n limbi de sfinți?/ Foame de necuprins, spune-mi, îți este?/ Mai porți aceeași tanga, ață doar?/ Visezi un înger cocoțat pe creste/ cântând suav cu voce de măgar?/ Cu țâțele mai amăgești golanii,/ fir-ai să fii a dracului, o zi,/ să mi te călăresc, să-ți sară anii/ cu ochi cu tot ca boala din copii?/ Și spune-mi drept, mânca-ți-aș cununia,/ să nu mor prost în pozele de ieri:/ e-adevărat că îți plătești chiria/ și că citești din cărți despre plăceri?/ Acum, pe bune, de te calcă dorul/ un fel de sânge aromat de vis,/ tu uită-te pe cer. Zvâcnește norul./ E vremea să faci dragoste-n cais” („E vremea să faci dragoste-n cais”). Poezia din această carte se scrie sub semnul lui Kairos, prin care, crede Al.Tănase, „părăsim sau depășim timpul circular, repetitiv și pătrundem într-o lume (și un timp) al măsurii și formei, al diversității, unde putința activă duce la forme creatoare, rezultând din prelucrarea și modelarea materiei amorfe a vieții”. Formele amorfe ale vieții, modelate la timpul potrivit sunt femeia și drumul („Se făcea/ că alergam în zori/ într-un oraș de turtă-dulce și ciocolată./ Era liniște./ Doar porumbeii mai zvâcneau/ ici, colo./ Pe spate și pe piept / aveam lipit câte un afiș./ cu chipul tău./ Mai scria ceva./ Nu-ți vedeam chipul,/ nu vedeam scrisul/ Doar știam./ În văzduh tu erai în pielea goală/ cu gura până la urechi./ Pe tine scria cu litere mărunte/ ceea ce citești/ acum” - „Vis”), iar poemele pendulează între întruchipările erosului carnal, sălbatic, teluric, din timpul repetitiv și con-figurația erosului în dimensiunea sa spiritualizată, apăsat metafizică: acesta, e, de altfel, înțelesul reprezentării poveștii lui Pygmalion care își cioplește Galateea sa: „Îți dai seama?/ Să cioplești legat la ochi/ de un zmeu cam zbanghiu, cam plecat de acasă,/ să cioplești în carnea pietrei și ea/ să nu capete,/ să nu vrea să capete formă./ Să te rogi zeului,/ să te faci mangă,/ s-o iei de la capăt din roșeața zorilor,/ și degeaba./ Și deodată/ să auzi un țipăt fin, un foșnet,/ ca și cum se dă un înger pe gheață/ încălțat cu monezi/ Și să simți/ cum piatra vine spre tine/ gata să intre în iluzoria haină...” („Să cioplești legat la ochi...”).

Dincolo de vestigiile și rezonanțele versurilor și parodiilor din tinerețe, poezia din „E vremea să faci dragoste-n cais” este a unui balans baroc între, de pildă, „viața periculoasă” și imaginea fantasmatică a unui cal „de nea” dintr-o piramidă de cristal sau între ispita de aici și semnul celeilalte lumi, din poeme precum „Piramida de cristal” și „Ca o șopârlă rugăciunea ta”. Dar poate imaginea cea mai semnificativă a acestui raport tensional este aceea a poeziei înseși, oximoronica „târfă diafană” din „Poezia”, jupâniță a desfrâului și înțelepciunii sărutând un fluture albăstrui în „Poveste de seară” și „Te auzeam nespus de clar”: „... pe când călăream tigrul,/ pe când coama mea de aur visa/ carnea ta neatinsă de lume,/ pe când urlam de plăcere/ abia ținându-mă de blană sclipind/ ca o pajiște-n zori,/ mirosindu-te în preajmă,/ înșfăcându-te din vârtejuri de frunze, călăuză să-mi fii/ jupâniță a desfrâului și înțelepciunii,/ ehei,/ chiar atunci,/ în cartea vieții, în nisipurile din paginile ei,/ Dumnezeu suflă peste mine,/ peste numele meu./ Te auzeam nespus de clar,/ nespus de vis,/ nespus de înger...”. Nu știu dacă revenirea la poezie e cel mai nou capriciu al lui Vasile Mihăescu: e, cu siguranță, un om liber să plece și să se întoarcă, fie și călare pe un bivol, între poeți, unde îl așteaptă locul său, lângă voluptuoasa prezență în absență a tîrfei diafane, mai aproape de poarta raiului spre care îl mână, biciuindu-l, Kairos, destinul.  

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei