Fiinţa asemeni trandafirului sub brumă

default

Dimensiune font:

| 18-04-2015 05:01

 Simbolul christic este comun tuturor cărţilor de poezie ale lui Vasile Burlui; „Via Dolorosa” (Editura Apollonia, 2014) nu face excepţie de la această paradigmă, explicită chiar din titlu, adăugându-se volumelor tipărite anterior, „Rendez-vous sideral”, „Înger răstignit”, „Interogațiile lui Așur”, „Solilocvii”; numai că în ultimul volum nu mai rămâne nimic din zborul şi ţipătul cocorilor, semn al surpării în iarnă, dar, în acelaşi timp, şi al speranţei unui nou început într-o iluzorie primăvară a fiinţei:

„Ce-a mai rămas din zborul de cocori/ Ce despicară cu-ndrăzneală cerul/ Purtând cu ei speranţa pînă-n zori/ Când peste suflet îngheţase gerul?/ Ce-a mai rămas din jocul de copil/ Nevinovat şi alergând prin iarbă,/ Din florile deschise în luna lui april/ Şi risipite cu cruzime de furtuna oarbă?/ Ce-a mai rămas din cântul de fecioară/ Călătorind melodios, vibrat în univers,/ Ce-a mai rămas din şoaptele de seară/ Ce le-ncrustasem pentru tine într-un vers?/ Ce-a mai rămas din flacăra iubirii/ Când focul s-a topit sub strat de zgură,/ Ce-a mai rămas din nouri când zefirii/ Înseninară bolta, ce-a mai rămas din ură?/ Ce-a mai rămas din ploaia cea de lacrimi/ Când cerul 'nalt se despicase cu cruzime/ Ce-a mai rămas din secolul de patimi/ Şi din amarul bucuriilor infime?/ Ce-a mai rămas din ce a mai rămas/ Când dorul de plecare vine iară,/ Iar noi prezenţi pentru un scurt popas/ Ne risipim în aerul de primăvară?” („Primăvară”).


Tema-pivot a poemelor din „Via Dolorosa” este ceea ce aş numi amputarea fiinţei interioare, pulverizată într-un univers obiectual, al fotografiilor dintr-un album cu copii privind „din rame”, unde se activează vederea secundă, aceea care strecoară lucrurile, întâmplările, senzaţiile, sentimentele, trecutul sub ochi; „Pe piatra de hotar aşezat într-o doară/ Privesc ca într-un râu cu unda curată,/ Trecute-ntâmplări sub ochi se strecoară,/ Cu chip de-mpăraţi ce ades mi s-arată./ Eu însumi mă văd scufundat între unde,/ Certându-mă-n van când zorii se crapă,/ Dar steaua ştirbită în nouri s-ascunde.../ Pe piatră un altul priveşte în apă!”, se spune în poemul „Intrus”.

 

Fiinţa e asemeni trandafirului sub brumă, aşteptînd „sentinţa zăpezii”; intrus în propria viaţă, izolat „ca pe-un peron”, în peisajul dezolant de pe calea Exodului sau, altfel, din deşertul pe unde va fi rătăcit Cain după izgonirea din Eden (un „Drum osîndit”: „De ce mă surghiuneşti în înserare/ Şi mă alungi în visul pătimit?/ Umblâd de unul singur pe cărare/ M-ai pedepsit pe drumul osândit./ Iar voi porni la drum, fără regrete,/ Cum Cirus în deşert a rătăcit,/ Dorind ca gustul disperării să mă-mbete/ Când visul sub smochin a adormit./ Voi bate drumul cunoscut de stele/ Iluminat o clipă în sumbre adevăruri/ În taină încifrate cu grijă între ele/ De cei care aşteaptă zorii printre ceruri./ Îngenuncheat voi plânge pe piatra de hotar/ Privind uimit cum vidul ne-nconjoară,/ Bătrânele planete s-or stinge-n calendar,/ Nepăsătoare-n timpul care zboară”), poetului păzit de un înger întristat, oropsit, neguros, cu un „nou tichet pentru-o plimbare în infern”, i se deschid doar zări deşarte şi pustiul fără margini.


În această perspectivă, foarte semnificativ e poemul „Demiurg”, unde este evocată figura bunicului, într-un pastel care nu are nimic din lumina şi voioşia speciei; bunicul lui Vasile Burlui e demiurgul din Vechiul Testament, cel care sădeşte şi îngrijeşte un ogor, replică a grădinii edenice pierdute. Într-un studiu din volumul „Vinul. Dar al lui Dumnezeu şi Euharistie a creaţiei”, Teodor Alin Grigoraş explorează efectele contrastului violent dintre grădina Edenului, „loc mirific, udat de patru râuri, unde se afla tot ce omul şi-ar fi putut dori” şi pământul secetos „ce avea să rodească spini şi pălămidă”, pe care îl primeşte omul căzut după săvârşirea păcatului: „tocmai acest mare contrast, notează cercetătorul lumii antice, l-a făcut pe om să-şi creeze propriul paradis, propria grădină, unde avea să reitereze frânturi din bucuria edenică”: oamenii şi, mai ales, personalităţile Orientului Antic, „care şi-au creat propriul paradis”, se închipuiau demiurgi, creatori după fapta Creatorului însuşi. Acesta este sensul originar al termenului, pe care îl atribuie poetul de azi bunicului îngenuncheat în brazda ogorului îngrijit, mângâiat cu cea mai dulce şoaptă:

„Se-nseninase cerul de aburi de câmpie/ Când neguri de pădure se risipeau în vânt,/ Din răsărit de soare un cânt de ciocârlie/ Mai despica văzduhul căzând peste pământ./ Îngenuncheat în brazdă făcuse cruce mare,/ Cu ochi înlăcrimaţi privind spre cerul gol,/ De şirul de cocoare tăiat din zare-n zare,/ Spre orizonturi clare pe boltă dând ocol./ Se ridica din brazdă miros de pâine coaptă,/ Pământul respira ca şi un nou-născut,/ Îl asculta vorbindu-i cu cea mai dulce şoaptă,/ Îmbrăţişa ogorul şi-l mângâia tăcut./ Din nalturi iriza o splendidă lumină/ Ce-l îmbrăca mirific din creştet la pământ,/ În brazda fumegândă prinsese rădăcină/ Ca şi un demiurg cu pletele în vânt” („Demiurg”).
 

Câteodată, pământul secetos e ipostaziat într-o cetate cu „palisade putrezite”, pe unde apare, fantomatic, un alt Ovidiu, în frica viscolului şi a arcului scitic: „În timpul ce ne sfâşie - apocaliptic,/ Zadarnic ridicăm o palisadă./ Ca mai demult, întorşi în neolitic,/ Ne bântuie angoasele-n ogradă./ Din nou s-aude viscolul afară/ Şi gheaţa ne-o strecoară pe sub uşă,/ Troienele pe dealuri şuierând le cară/ Împrăştiind şi vatra veche de cenuşă./ Frigul răzbeşte pe sub blănuri, nemilos/ Şi a-ngheţat şi sângele şi cuget,/ Afară lupi turbaţi ne urlă fioros/ Şi se izbesc în uşă cu larmă şi cu vuiet./ Ne repezim afară cu bâtele în mână,/ Urlăm şi noi ca fiara, ne-mbărbătăm strigând,/ Lovim cu groază-n noapte în valuri de furtună,/ Purtând în suflet spaima şi-n cugete un gând./ Ne liniştim la ceasul de noapte-ntârziat/ Dând peste cap licoarea fiartă-n oală,/ Aflând că spaimele ce crud ne-au scuturat/ Erau în noi, iar bătătura-i goală” („Viscol”).
Încă de la primele cărţi, Vasile Burlui a fixat relaţia teatrală între structurile importante ale liricii sale; în spectacolul unde semnează regia şi scenografia, dar şi partitura unicului actor, într-un one man show, decorul e uzat, corurile sunt ale unor îngeri „prihăniţi” şoptind litanii shakespeariene, ca în Bodleian Library, iar actorul, fantomă rătăcind prin ceţuri sau, altfel, „expirat din roluri”, plângând pe strapontină, îşi ascunde tristeţea adâncă sub farduri, la machiaj: poetul e protagonistul unei trupe de teatru liric, cu „vagabonzi stelari”, căutând o „şansonetă de demult”, purtându-şi valiza „cu efecte”, cu costumele peticite în rândul celor „fără căpătâi”: un cavaler al tristei figuri, vagabondând prin Place Pigalle ori în Veneţia măştilor din commedia dell'arte: „Cetatea se scufundă între ape,/ În ziduri se izbeşte marea-n valuri/ Tristeţile în suflet să le sape/ Cu scâncete lovindu-se de maluri./ Pe străzile înguste-n disperare/ Aleargă măştile când vesele, când triste,/ În lacrimi se scufundă fiecare/ Când se arată licăriri în ametiste./ Pe ziduri se întind eczemele în pete/ Şi mucegaiul verde erodând pereţii,/ Iar măştile se bucură-n banchete,/ Nepăsător-vizionare ca orbeţii./ E linişte-n laguna sufletelor goale,/ E aproape ziua scufundărilor în sine,/ Când zidul între ape se prăvale/ Şi nimeni nu mai ştie ce şi cui şi cine” („Laguna”).


Poemele din „Via Dolorosa”, dintre care puteau, totuşi, să lipsească texte discursive, intens (şi supărător) pedagogice, precum „Vid” sau „Minciuna”, restituie imaginea dominatoare a omului căzut, rătăcind în pustie; expropriat din propriile gânduri, expirat din roluri, intrus în propria viaţă, poetul se strecoară în sfera semantică a timpului în conflict cu vremea; ceasul, călătoria, trenul, istoria care încremeneşte în „anii ce se scurg”, ceasornicul care bate ora insomniilor nocturne, când fiinţa rătăceşte prin smârcuri - „ora blestemată, secunda cea cumplită” din „Amurgul zeilor” - acestea sunt imaginile care fixează, deopotrivă, vremea „ceasului incert” şi timpul care te „roade-n tăcere”: poemele din „Via Dolorosa” sunt ale unui actor - „vagabond stelar”, aşteptînd „sentinţa zăpezii” între negurile trecutului şi promisiunile vagi ale unui viitor incert: vagabondul din cartea lui Vasile Burlui poartă pe umăr semnul stelar al poeziei adevărate: „Sunt vagabondul spaţiului inert/ Repopulat cu melancolice implozii/ Ce mă lovesc la ceasul meu incert/ Cum uraganul biciuie matrozii./ Sunt vagabond galactic peste ani/ Iar straiul meu e peticit cu stele./ Mi-e cunoscută ceata de golani/ Călătorind prin constelaţiile mele./ Sunt vagabondul serilor cu lună,/ Rătăcitor în galaxii, printre spirale,/ Ascult cum armonia universului răsună/ În lamentări, când tomberoanele sunt goale./ Sunt vagabondul tristelor figuri/ Pierdute-n genealogia ancestrală./ M-am rătăcit de bunii mei auguri/ Dar nu fac cozi la mila comunală./ Sunt vagabondul marilor implozii/ Ce prăbuşesc în mine şi-n planete,/ Pe-asteroizi îmi întâlnesc irozii/ Şi-s solidar cu câinii din boschete./ Sunt vagabond cu semn stelar pe umăr,/ Port traista cu vise pentru traiul tihnit,/ Candori ale vieţii din ani fără număr,/ Dar traista cu găuri le-a tot risipit!” („Vagabond”).
 

Alte titluri din „Despre cultură, cu dragoste”:

În surghiunul poemului

Frigul din camera cu magnolii

Marginalitatea ca temă literară

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei