File dintr-un jurnal antinostalgic

default

Dimensiune font:

| 03-09-2016 05:07

Cu aproape trei decenii în urmă, călătorind în Polonia, într-o misiune culturală, împreună cu marele actor al Naţionalului ieşean Teofil Vâlcu, am văzut pe scena Teatrului „Juliusz Osterwa” din Lublin un excelent spectacol cu piesa „Garderobierul” de Ronald Harwod, un autor despre care la acea dată nu ştiam aproape nimic.

Piesa îl transportă pe spectator în Anglia anului 1942. Urlete sinistre de sirenă, bombardamentele Luftwafei, întreaga mizerie alienantă a războiului care violează umanitatea. Într-o mică localitate de provincie poposeşte o trupă de teatru ambulantă cu o reprezentaţie a piesei lui Shakespeare „Regele Lear”, rolul titular fiind interpretat de însuşi antreprenorul trupei, supranumit de toţi membrii acesteia Sir. Toată povestea scrisă cu un remarcabil simţ dramatic se derulează în cabină, în „regatul” garderobierului Norman, servitorul credincios, protectorul şi sfătuitorul lui Sir. Între acesta, individ despotic, cabotin, paranoic, şi Norman, s-au instaurat de-a lungul timpului relaţii de puternică dependenţă reciprocă. Interesant este că fiecare îl consideră pe celălalt opera sa, ba chiar proprietatea sa. Norman trăieşte, de ani şi ani de zile, în umbra actorului, în culisele teatrului şi ale lumii, dând dovadă de o devoţiune fără margini în a-şi pregăti stăpânul pentru cucerirea publicului (şi întreţinerea mitului). Mai mult, el se consideră a fi creatorul celui care întrupează pe scenă personajul shakespearian, altfel spus – creatorul unui erou prin transfer. Garderobierul îşi tonifiază permanent stăpânul, elogiindu-i „geniul”, repetând rolul împreună cu el, cu aerul unui regizor infailibil. La rândul său, actorul oferă în schimbul sacrificiului anonim al lui Norman propria-i glorie. Dar... lovitură de teatru, Sir moare subit. În realitate, nu pe scenă. Raţiunea vieţii gaderobierului dispare brusc. Drama se accentuează şi mai mult însă când, în urma descoperirii unui jurnal ţinut în secret de actorul cabotin, se produce mărturia clară a nerecunoştinţei şi dispreţului celui pe care îl slujise cu un devotament maladiv.

Destinul tragi-comic al lui Norman se încarcă astfel de o tulburătoare valoare simbolică privind existenţa şi condiţia umană.

 Tranziţia şi moartea
Recitesc un text – dintre cele literalmente memorabile – din volumul Ilenei Mălăncioiu „A vorbi într-un pustiu”. Se intitulează „Moartea îşi ia cota ei de ţărani” şi este, în fond, o proză a unei scriitoare din stirpea lui Marin Preda.

Ileana Mălăncioiu mergând acasă la mama sa, într-un vagon popular de clasa a doua al unui tren personal, asistând într-o staţie mizeră, sub arşiţa secetoasă, la „dialogul” cu ceferiştii al unui navetist înfuriat că trenul se eternizase acolo, cum se întâmplă de obicei pe căile ferate din România: „Bă, fir-aţi ai dracului să fiţi, dacă mai trăia Ceauşescu, vă împuşca pe toţi!” Călătorii râd şi el repetă: „Dacă mai trăia Ceauşescu, pe toţi vă împuşca, nu mai rămânea nici unul, de sămânţă”.

În fine, trenul pleacă, ţăranii uitându-se pe geam constată resemnaţi că „dacă nu plouă nici săptămâna asta, s-a terminat”. Căci sistemele de irigaţie din vremea celui evocat de navetistul supraîncălzit de soare şi de bere au dispărut în vâltoarea revoluţiei agrare postdecembriste şi prin grija „primului nostru agricultor, Petre Roman”, cel cu pariul cu agricultura (ce uşor e să pariezi cu agricultura, când ai copilărit în Primăverii şi ai fost dus la şcoală cu limuzina!). Cum s-a câştigat pariul? Răspunsul îl regăsim într-o imagine emblematică: „Astă primăvară, un om de peste 70 de ani se înhămase la plug, în loc de cal”. Ajunsă acasă, călătoarea la clasa a doua află că „într-o săptămână s-au stins din viaţă unul după altul 9 inşi”. Apoi, încă 5. Mama sa îi povesteşte că „o bătrână, în vreme ce aprindea lumânări la mormintele neaşezate încă” zicea: „După munca şi după cotele la care am fost supuşi, moartea îşi ia cota ei de ţărani; nu vedeţi, pe unii i-a luat apa cu case cu tot, alţii au fost loviţi de trăsnet ori s-au înjunghiat între ei pentru pământ... Ai noştri măcar au murit de moarte bună...”

Îmi amintesc că un primar dintr-o comună vasluiană, bun şi stimat gospodar, ajuns la o vârstă respectabilă, le spunea unor reporteri de la nişte ziare locale: „Domnilor, la ţară, s-au înroşit clopotele de atâta moarte!”.

Mă tem că pe interlocutorii săi terifianta metaforă îi depăşea...

 

 Puterea şi averea

„Nici o laudă n-ar fi pe măsura acestui nume...”. Sunt cuvintele gravate pe mormântul „părintelui patriei” Niccolo Machiavelli din basilica Santa Croce de la Florenţa, aflat alături de cel ale lui Michelangelo, Galileo Galilei şi ale altor genii ale Renaşterii.

Când am citit epitaful, copleşit de emoţia de a fi păşit în Pantheonul marilor spirite florentine, m-am gândit la paradoxurile posterităţii unor personalităţi ilustre ale istoriei şi culturii universale. Abia pe urmă am găsit (într-o carte apărută la Editura Institutului European din Iaşi, „Măştile puterii”, ediţie îngrijită şi prefaţată de Elvira Sorohan) textul unei conferinţe despre Machiavelli a lui Benito Mussolini. Întrebându-se, în 1924, dacă faimoasa carte a florentinului – „Principele” – mai este actuală, după mai bine de patru secole de la scrierea ei, Mussolini răspundea fără echivoc: „Căci se poate spune că oamenii sunt în general ingraţi, schimbători, ascunşi, laşi, interesaţi; când le faci un bine, dar nu ai nevoie de ei, sunt cu tine, îţi oferă totul: sângele, averea, viaţa, copiii; dar când le ceri ceva, se revoltă...” Apoi, referindu-se la egoismul celor care trebuie guvernaţi, îl citează din nou pe Machiavelli: „Oamenii plâng un lucru pierdut mai mult decât moartea unui frate sau a unui tată, deoarece moartea poate fi uneori uitată, dar averea niciodată. Motivul este simplu: fiecare ştie că o schimbare în stat nu-i poate învia fratele, dar îi poate restitui bunurile pierdute”.

Şi încă o frază care denotă actualitatea perpetuă „a celei mai vechi, mai sistematice şi mai durabile cărţi de antropologie politică” (cum o caracterizează în „Prefaţă” Elvira Sorohan): „Oamenii nu fac niciodată binele decât din necesitate, dar când este prea multă libertate, dintr-o dată totul cade în dezordine şi confuzie”.

Se poate reproduce mult, în cele din urmă totul, dintr-o operă neîntrecută până azi în materie de teorie a puterii, scrisă de un mare gânditor al istoriei care, în clipele din urmă ale vieţii a mărturisit: „iubesc patria mea mai mult decât sufletul meu”.

Începea, atunci, cum constată un biograf al lui Machiavelli, istoria machiavelismului care continuă şi va continua până la „sfârşitul istoriei”. O carte de o actualitate perpetuă, aparţinând – cum s-a remarcat pe drept cuvânt – „celui mai puţin machiavelic dintre oameni”. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei