Mihai Coţovanu: „Simplitate şi înălţare” (II)
Dimensiune font:
Ca în expoziţiile anterioare şi de această dată Mihai Coţovanu a adus şi un grupaj de tablouri reprezentând flori: „Tufănele alb-galbene”, „Bujori albi-roz”, „Bujori roz”, „Trandafiri albi”, „Tufănele”, „Trandafiri albi-roz”. Pictorul nu are inhibiţii că motivul floral a fost şi este atât de abordat de atâţia înaintaşi şi confraţi ai săi, că în acest gen s-au creat capodopere de-a lungul timpului. El pictează florile cu fervoare şi sinceritate, aşază buchetele în vase modeste de lut, ştie să pună în valoare carnalitatea tijelor, frăgezimea, gingăşia şi prospeţimea corolelor şi petalelor. Florile lui sunt vii, răspândesc în jur vitalitate şi poezie. Le lipseşte doar parfumul.
Ajunşi la sfârşitul acestor însemnări pe marginea noii expoziţii a pictorului ieşean de la Galaţi, „Simplitate şi înălţare”, trebuie să-i dăm dreptate scriitorului şi criticului de artă Tudor Octavian când notează că picturile lui Mihai Coţovanu „au o seamă de constante superioare în gândire şi stil, că aceste determinări estetice sunt pregnante şi de durată, cu garanţii chiar pentru noi şi productive soluţii plastice, că ele trebuie să convingă de actualitatea şi de perenitatea unui mod de a concepe imaginea pictată în chip realist”, conştient fiind că „acest realism e încă productiv şi iubit pe continent, fiindcă e în logica tradiţiei”, iar „continuităţile sunt mai revoluţionare decât vehemenţa unor firi de nealiniaţi prin genă”. Mihai Coţovanu pictează cu sentimentul că pictura sa este valabilă pentru toate timpurile şi cu cât vor trece anii, cu atât ea va fi mai frumoasă şi căutată.
Albumul de artă „Spiritualitate şi tradiţie”, lansat la vernisaj, este de formant 27 x 25 cm, are 93 de pagini, este tipărit pe hârtie cretată, ilustrat cu 83 de reproduceri color după lucrări ale pictorului şi fotografii reprezentându-l pe artist pictând în mijlocul naturii (uneori chiar în faţa motivului ce urmează să treacă pe pânză), în tabere de creaţie, în compania unor personalităţi ale culturii româneşti sau în vizită cu membri ai familiei sale la diferite muzee din străinătate. Textele din album sunt semnate de Tudor Octavian, Mihai Dorin (istoric şi publicist la „Ziarul de Iaşi”), Corneliu Stoica, Mariana Tomozei-Cocoş, Raluca Sofian-Olteanu (toate în limba română), Mircea Deac (tradus în limba engleză de Ana Maria Coţovanu) şi Valentin Ciucă (tradus în limba franceză de Paula Romanescu). Reproducerile sunt foarte expresive şi reprezintă imagini ale unor peisaje din Iaşi, Braşov, de pe Valea Prahovei, din Burghenii de Jos, din satul Boholţ (Făgăraş), de la Barbizon, din Pădurea Fontainebleau şi împrejurimi, dar şi portrete şi naturi statice. Unele din aceste reproduceri sunt şi ale unor tablouri ce pot fi văzute în expoziţia de la Galaţi. Curriculum-ul vitae al artistului încheie acest album de artă editat în condiţii grafice de excepţie.
Textul-mărturisire de pe coperta a IV-a, aparţinând lui Mihai Coţovanu, exprimă concepţia pictorului despre artă şi despre misiunea sa pe pământ. Merită să-l cităm în întregime, ceea ce şi facem: „Creaţia artistică ridică intelectul pe trepte superioare ale desăvârşirii spirituale, dă parfum şi culoare vieţii, dacă se caută adevărul prin artă. Frumosul în artă dezvoltă conştiinţa şi cugetul, spre cele mai profunde cămări ale sufletului, şi se poate ajunge la înţelegerea că noi suntem opera de artă a «Marelui Artist». Cred că am fost înzestrat cu acest dar al creaţiei plastice, pentru acest destin destul de greu, dar în aceeaşi măsură la fel de frumos şi de sublim. Este darul din gena străbunilor şi părinţilor mei cărora le mulţumesc”
Corneliu Stoica
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau