Nicolae Iorga şi „oamenii cari au fost”

default

Dimensiune font:

| 11-06-2016 05:24

S-au împlinit la începutul acestei săptămâni 145 de ani de la naşterea lui Nicolae Iorga. Prilej de a mă referi la vasta galerie de portrete pe care marele istoric şi scriitor a intitulat-o memorabil: „Oameni cari au fost”.

Cu excepţia lui G. Călinescu, în primul rând cel din „Istoria literaturii române de la origini până în prezent”, nici un autor român nu a ridicat arta portretului la un nivel atât de înalt ca Nicolae Iorga. Şi nu numai în „Oameni cari au fost”, dar aici parcă mai mult ca oriunde. Dispunem acum de cea dintâi ediţie critică integrală a acestei scrieri unice în cultura românească - şi una de vârf în ansamblul operei lui N. Iorga - pe care o datorăm eminenţilor cercetători, critici literari şi istorici ai culturii Valeriu Râpeanu şi Sanda Râpeanu. O ediţie de o exemplară acurateţe filologică. Cele trei masive volume cuprind toate textele scrise şi vorbite de Iorga, de-a lungul mai mutor decenii, despre „oameni cari au fost”: de la mari creatori în toate domeniile, figuri istorice şi eroi legendari până la „furnicile spiritului”, fără de care progresul civilizaţiei unui popor nu ar fi posibil.

Studiul introductiv semnat de Valeriu Râpeanu se intitulează „O monumentală operă de moralist şi de artist”. Într-o repede situare, istoricul şi criticul literar, pentru care biografia şi opera lui N. Iorga constituie obiecte de studiu de o viaţă, îi evocă pe doi mari maeştri ai portretului: I. L. Caragiale – „primul portretist din istoria presei româneşti” şi G. Călinescu, cu inegalabilele portrete din marea Istorie, între care şi cel al lui Iorga însuşi, văzut de genialul critic „ca un personaj fabulos aparţinând lumii basmului”. Trăsăturile omului-spectacol, care era Profesorul Iorga, surprinse de Călinescu, se regăsesc şi la portretistul N. Iorga. În „Oameni cari au fost” el se ridică deasupra patimilor mărunte, dar dă frâu liber pasiunii. Or, pasiunea înalţă, zicea Eminescu. Tonul sacerdotal se însoţeşte la el atât de natural cu cel polemic şi chiar cu cel pamfletar. Titu Maiorescu - „…a lăsat, lângă o operă mică, un aşa de mare renume”; Vasile Alecsandri – „un bogat şi strălucit diletant”; Mihai Cantacuzino îi inspiră o reflecţie ca aceasta: „oameni cu resorturile stricate”. Din jocul de umbre şi lumini rezultă aproape întotdeauna trăsătura definitorie: Kogălniceanu – „…din toate a avut ce trebuia pentru a fi un om întreg, cu mintea lui ca inima lui şi cu fapta lui ca vorba lui – taina cea mare a vechilor moldoveni”; Dinicu Golescu – „acest fruntaş al lumii vechi”; Patriarhul Miron – „un fiu nobil al ţărănimii noastre, cu înfăţişare de prinţ de vechi neam”; Ioan Inocenţiu Klein – „încă un mormânt care vorbeşte”. Să fi avut oare în minte şi mormântul lui Alexandru Ioan Cuza de la Ruginoasa, despre care a scris atât de tulburător când se împlineau 40 de ani de posteritate a Domnitorului Unirii?!

Este uimitoare forţa cu care, de cele mai multe ori, Nicolae Iorga transmite în doar câteva fraze fie ele şi circumstanţiale un mesaj cu lungă bătaie socială, morală şi politică. Valeriu Râpeanu observă că el nu adera la ceea ce criticul numeşte tipul revoluţionarului, era incompatibil cu acesta, căci „idealul său uman era funciar, organic şi consecvent antiromantic”. Ceea ce nu înseamnă că „a manifestat simpatie pentru conformist, pentru cel împăcat cu soarta ţării chiar atunci când ea era nefericită”. N. Iorga exaltă mai ales munca şi fapta văzută din prezent şi din viitor. Apoi, „istoricul total şi scriitorul psiholog”, acesta din urmă ilustrat cu deosebire în „Oameni cari au fost”, dovedeşte o dată în plus că cine vorbeşte despre altul/alţii, inclusiv despre marile personalităţi ale istoriei şi culturii româneşti şi universale, vorbeşte şi despre sine. Încât, portretizând, evocând evenimente, fapte, destine tragice, drame umane, figuri emblematice, marele om se şi autoportretizează, se şi autodefineşte. Confruntându-se, confesându-se, făcând mărturisiri de credinţă, el îşi revelă natura eminamente etică şi spiritul proteic. Nu în ultimul rând îşi dezvăluie unele obsesii devenite şi teme ale scrisului său, cum ar fi, de pildă, tema morţii. În comentariul la volumul întâi din „Oameni cari au fost”, apărut în 1934, Mircea Eliade opina că „niciodată nu este mai zguduit marele suflet al profesorului Iorga ca în faţa morţii”. Portretele, mai aprecia scriitorul şi istoricul religiilor – „sunt profetice, adică clarvăzătoare, esenţiale, relevând o realitate pe care inteligenţa şi intuiţia normală nu o pot decât întrevedea”. De reţinut în primul rând din acest text citat şi de Valeriu Râpeanu calificativele „profetice” şi „esenţiale”.

Sub titlul „Perspective critice”, editorii au reprodus comentarii semnate de Pompiliu Constantinescu, Mircea Eliade, G.Călinescu, Vladimir Streinu, Perpessicius, Şerban Cioculescu, Tudor Vianu, dar şi două note şi o recenzie apărute în „Viaţa Românească”, revistă consecvent ostilă lui N. Iorga. În cronicile criticilor amintiţi, sunt remarcate stilul inconfundabil, incandescent, forţa şi talentul artistic al celui care regreta totuşi că nu a avut „mai mult talent poetic pentru a fi mai aproape de adevăr”.

Vladimir Streinu sublinia, însă, cum nu se poate mai plastic: „De când scrie Domnia-Sa, limba noastră a fost trecută prin cuptoare de simţiri, care au făcut-o să sfârâie şi să frigă”. Şi exemplifica cu textul comemorativ prilejuit de împlinirea a 315 ani de la uciderea lui Mihai Viteazul. Dar exemplele sunt cu sutele. Între ele, portretul lui Nicolae Grigorescu, din discursul rostit la moartea pictorului: „Ce frumos bătrân, cu ochii de o strălucire minunată, de străbătător diamant negru! Ce aristocratică distincţie, ca de prinţ, ca de rege, în această faţă de fiu din popor, care nu era măcar boier şi care începuse ca zugrav de icoane! Ce siguranţă în mişcări, parc-ar fi fost un tânăr! Ce cumpănire a cuvintelor, luate totdeauna într-ales! Ce bunătate şi simplicitate desăvârşită în tonul blând al glasului său care nu se va mai auzi! Ce bucurie în a face bucuria, ce regală munificenţă în a răspândi darul minunilor ce-i răsăreau de la sine supt mâna magică! Ce însuşiri rare strânse din mila lui Dumnezeu în acelaşi suflet mare de simplu genial!”.

Arta portetistică a lui N. Iorga este potenţată de capacitatea de a contura cu un condei de maestru în primul rând profilul moral al unui personaj sau altul dintre cele care se înşiruie, aş spune democratic, în vasta galerie parcă fără de sfârşit din această operă atât de vie. Parcurgând-o, ai sentimentul tonic că fascinantul spectacol interactiv nu se va sfârşi niciodată, precum cel din „O mie şi una de nopţi”, dar treci şi prin momente de angoasă, când îţi este parcă teamă să nu se întâmple ceva neprevăzut care să te împiedice să continui lectura celor trei masive tomuri până la căderea cortinei.

Sursa foto: www.anchetatorul.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei