Plagiatul la români (II)

default

Dimensiune font:

| 29-04-2017 07:02

 Parcurgând masivul volum „LA OGLINDĂ, Istoria plagiatelor româneşti până la 1900”, publicat recent de Al. Dobrescu la Editura Eikon, nu peste tot putem pronunţa fără să clipim cuvântul plagiat, dar avem confirmarea deplină a butadei: cărţile se fac din cărţi, numai „că, uneori, ba chiar adeseori, cărţile se fac din cărţi literă cu literă şi cuvânt cu cuvânt”.

 Un caz cel puţin interesant descris în lucrarea la care mă refer este cel al lui Nicolae Milescu. E vorba, desigur, de „Jurnalul în China” şi de „Descrierea Chinei”, publicate în limba rusă în 1882, deşi faimoasa călătorie a Spătarului se produsese cu peste o sută de ani înainte, cele două scrieri circulând totuşi în cópii încă din timpul vieţii autorului lor. Totul a decurs normal până în 1919, când un corespondent de presă la Moscova, englezul John F.Baddley, publică în două volume rapoartele misiunilor ruseşti în Asia, între care şi „Descrierea Chinei”, în varianta ediţiei de la Kazan. Despre aceasta, „Baddley afirma, după confruntarea textelor, că traduce aproape literal o descriere anterioară a Chinei, aceea din Novus Atlas Sinensis al călugărului italian Martino Martini, pe care Spătarul ar fi evitat să o citeze pentru a nu atrage atenţia asupra sursei iezuite utilizate”. Fireşte, semnalarea corespondentului a generat discuţii în primul rând la noi. Istorici reputaţi nu au putut ocoli subiectul.

Între ei P. P. Panaitescu, care a preluat fără rezerve afirmaţia lui Baddley, şi Constantin C. Giurescu, care a contestat-o, invocând acele părţi ale scrierii lui Nicolae Milescu, în care românul nu doar apelează şi la alte surse, decât cele ale lui Martini, dar chiar redactează capitole noi, care nu sunt de găsit în „Atlas”. Ceea ce îl îndreptăţeşte pe istoric să considere că ne-am afla în faţa unei „prelucrări” şi nu a unui plagiat. După trei decenii, Corneliu Bărbulescu afirmă că „Descrierea Chinei” este o scriere originală, deşi nu neagă că N.Milescu s-a folosit de Atlas, însă indirect, din nişte copii manuscrise ale olandezului Nienhoff. Pe scurt, Bărbulescu conchide: „Toate aceste izvoare Milescu le-a folosit cu grijă şi cu discernământ, lăsând la o parte ceea ce ar fi putut să îngreuneze expunerea, le-a interpretat şi le-a înfăţişat într-o lucrare care nu este nici traducere, nici prelucrarea altor lucrări, ci o comunicare într-o formă personală a cunoştinţelor dobândite”.

De aceeaşi părere este şi Dan Horia Mazilu, o autoritate în materie, Al. Dobrescu nu se lasă însă convins şi purcede la compararea celor două scrieri, a lui Milescu şi a lui Martini, şi constată „că dreptatea, prin natura ei antipatică unora şi simpatică altora, este – în esenţă, ca şi în amănunte – de partea lui Baddley”. El atrage însă atenţia asupra faptului că Milescu nu preia în mare parte consideraţiile privind aşezarea geografică, dar îşi însuşeşte frazele referitoare la vegetaţie şi cultura pământului şi „copiază la indigo gesturile iezuitului, atribuindu-şi inclusiv promisiunea lui Martini de a reveni asupra descrierii oraşelor din regiune ( „de quibus singulis infra”), aşa de nimerit tălmăcită prin cuvintele „despre care vom scrie mai încolo”. În fine, Milescu rezumă versuri reproduse de Martini din Propertius. În ce mă priveşte aş nuanţa puţin adagiul „Cărţile se fac din cărţi”, adăugând doar o conjuncţie: cărţile se fac şi din cărţi. Este, cred, exact ce se potriveşte, desigur la alt palier al evoluţiei culturii, şi scrierilor lui Nicolae Milescu. Alte cazuri par şi mai spectaculoase privind ceea ce Dobrescu numește „transfer ilicit de bunuri intelectuale”. Unul ar fi cel al lui Titu Maiorescu, care este primul acuzat de plagiat din cultura noastră, după intrarea în vigoare a legii lui Alexandru Ioan Cuza privind regimul proprietăţii literare şi artistice, în anul 1862. În chestiune este binecunoscutul studiu al mentorului „Junimii”, publicat în primele 8 numere ale „Convorbirilor literare” şi apoi în broşură: „Despre poesia română”, iniţial pentru „uz intern”, în scopul de a-i lumina pe junimişti.

Şi, dacă ar fi să-l credem pe Iacob Negruzzi, citat, în context, de Al.Dobrescu, „cursul de iniţiere” al criticului le-a folosit: „Scrierea lui Maiorescu deschise, la cei mai mulţi dintre noi, orizonturi noi. Până atunci noi judecam valoarea unei poezii numai după un instinct natural, fără a cerca să analizăm cauzele pentru care o poezie ne place, iar cutare alta ne pare rea”. („Amintiri din Junimea”). S-a găsit însă cineva, un inamic bineînţeles, şi anume Aron Densuşianu, care, în jurnalul „Federaţiunea”, ce îl edita la Pesta, să semnaleze că ideile, dar şi unele exemple menite să le ilustreze din studiul lui Maiorescu erau preluate dintr-un altul, celebru, al lui Fr.Th.Vischer, criticul român mergând până la transcrierea cuvânt cu cuvânt a textului german, fără a indica sursa şi numele autorului. Interesant, după cum observă Al.Dobrescu, Maiorescu nici nu a catacdicsit să răspundă vreodată acuzaţiilor lui Aron Densuşianu, dar nu l-a uitat şi i-a plătit-o cu vârf şi îndesat în faimosul pamflet „În lături!”, mult mai târziu, după aproape două decenii. Fără a aduce, însă, în discuţie atacul lui Densuşianu. Tudor Vianu avea să considere învinuirile ca fiind nefondate, întrucât ideile lui Vischer, mare estetician al vremii, ar fi fost „un bun general al epocii sau chiar unul mai vechi”. Mai mult, Vianu afirmă că Hegel este în realitate cel din care s-a inspirat Maiorescu şi respinge astfel acuzaţia de plagiat. Al. Dobrescu pune faţă în faţă textele şi apreciază că „dacă lectura în paralel a celor două scrieri probează inspirarea tânărului junimist din esteticianul german, ea furnizează totuşi prea puţine argumente în favoarea unui plagiat în toată puterea cuvântului ”.

Ilustrativ privind tema cărţii de faţă este cazul lui Const. N. Hamangiu, personaj cvasinecunoscut, dar... eminent jurist al vremii sale. Acesta şi-a susţinut licenţa în Drept, la Universitatea din Bucureşti, cu o lucrare privind – atenţie! – „Proprietatea literară şi artistică”, care a și fost tipărită în 1893, ea fiind la noi „prima lucrare de sine stătătoare consacrată în exclusivitate subiectului”. Comisia de examen fusese compusă din personalităţi ilustre ale vieţii ştiinţifice şi academice, între care G. G. Danielopol, Gr.Tocilescu sau C. G. Dissescu. Primită cu elogii, după patru ani de la obţinerea licenţei pe baza ei, lucrarea, menită să-l consacre pe autor ca un adevărat întemeietor de legislaţie românească în materie, se dovedeşte a fi fost plagiată după o teză de doctorat, editată în 1867, la Grenoble, şi semnată de juristul francez Paul Clement. Dezvăluirea se face în şapte numere din „Constituţionalul”. Autorul dezvăluirii cu numele Lorellino nu ezita să generalizeze, afirmând că lucrările de licenţă în Drept de la universitatea bucureşteană erau în majoritatea lor – „traduceri textuale, plagieri mai mult sau mai puţin deghizate... după tezele franceze”. Punerea în oglindă a textelor lui Clement şi Hamangiu este probantă. Constantin COROIU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei