Poezia ca o celebrare a vieţii

default

Dimensiune font:

| 23-04-2016 05:10

 Tonalitatea elegiacă din Oul împuşcat (1996), Tălpile timpului (1999), Riduri pe ochi (2013) şi Cerşetorul de foc (2014) lasă loc unei poezii de notaţie în cea mai recentă carte de versuri a lui George Pîrîu, Toamna cuvintelor (Editura Junimea, 2016); poetul „fotografiază” realul, ceea ce aş numi idealitatea lui, îl fixează în instantanee care transfigurează o continuă celebrare a vieţii – în versuri, dar şi în fotografiile însoţitoare, foarte reuşite, realizate de George Călin Pîrîială, dând seama încă o dată despre puterea imaginii – căutând mereu ceea ce e frumos, delicat, înaltul pururea senin, cu imagini ale elanului vital, ale creşterii fiinţei în fluxul energiilor pe care le dau „puterea pământului”, plesnetul mugurilor, zborul cocorilor „ce cară depărtarea pe aripi”: strângerile de inimă, cum le spune în Linişte sau tristeţile care se insinuează într-o (im)probabilă clipă a plecării se topesc în bucuria de a trăi cu sufletul plin de vise aici pentru că dincolo e, în fond, o continuare a aventurii vieţii cu suma intactă a valenţelor sale: „Vin zilele dezlipind/ Surâsul de pe buze/ Auzi mai greu plesnetul mugurilor/ Cauţi o atingere/ Dar cerul e mai aproape/ Decât aproapele/ Un câine măturând cu bucuria/ În faţa paşilor tăi/ Împrăştie recunoştinţă/ Lingându-ţi degetele/ Cocori zburând/ Îţi cară depărtarea pe aripi/ Iubirea se măsoară în ani/ Paharul de vin roşu/ Priveşte cu tristeţe/ Sticla goală/ Somnul se ascunde/ Aşteptând plecarea” (Tristeţi). Aproape fiecare poem are o oglindă în fotografiile lui George Călin Pîrîială căruia poetul însuşi îi pozează: „Copacii/ Primesc picioarele albinelor/ Să le spele/ În genunchi/ Încălţându-le cu stamine/ Inimi fierbinţi/ Scriu îmbrăţişării răvaşe/ La umbră/ Poetul pozează/ Urme pe aleile neştiute/ De flori/ S-au aşezat raze/ Sclipind perlele de pe fire de iarbă/ Aşteptarea/ Transformă oamenii în statui” (Spălatul picioarelor).

Căutând mereu locuri şi argumente pentru a-şi „prelungi trăirea”, într-o epopee a trăitului, cum spune într-un text cu acest titlu, poetul se identifică în „iarba crudă a primăverii”, îşi colorează gândurile cu mâinile copilului (Teama de mine) şi în culoarea florilor neofilite (Taina secundelor), nu-i plac oamenii căzuţi în genunchi, ci aceia care îşi îngrijesc florile din „straturile sufletului” (Puțin dar mult), trăieşte fiecare secundă ca şi cum ar fi ultima, urmând spusa geotheană - „clipă, opreşte-te, eşti atât de frumoasă!” (Atingerea dintre înger şi om) şi dăruind „firul de bucurie” celor singuri (Atemporal); „fericiţi sunt acei ce nu-şi văd adâncul” şi „nimic din ce-i frumos nu mi-e străin”, exclamă poetul, păstorul florilor de tei, năzuind să vieţuiască fără timp (Misterul găsirii), alergând prin fânaţul bunicilor „să culeg polenul sânzienelor pe gene” (Amintiri), prieten cu zborul încă din copilărie: poetul din „Toamna cuvintelor” e robit realului viu, polimorf, pulsând viaţa, sângele, sevele, dezlegat de lut, sub un cer de unde plouă cu aripi verzi: acesta e poetul din cartea bucuriei, viului, luminii; „Cert lutul/ Ce încearcă dimineaţa/ Să-mi înghită forma/ I-am arătat/ Razele soarelui/ Ce-mi ating gândurile/ Mai am timp încă frumos/ De aşezat într-o carte/ De trimis undeva/ Unde aşteptarea/ Mai are sens” (Semnul trăitului). Cum se vede, semnul trăitului e, la George Pîrîu, semnul poeziei; nimic nu întunecă superba trăire în bucurie şi lumină, aici şi acum: urâtul e începutul frumosului (Adevăr...), focul nu e al extincţiei, ci al energiilor vieţii, soarele şi nu întunericul, focul şi nu frigul, jeratecul şi nu nopţile lungi ale iernilor reprezintă imaginile dominatoare în poezia lui George Pîrîu, unde chiar şi adolescentul „cu păr alb cară soarele în priviri” (Povestea unei clipe), iar momentul naşterii monştrilor „bolborosind în pârâie” din Prăpăd îşi găseşte repede alternativa luminoasă alături, în petale, polen, bucuria copiilor şi culorile curcubeului: în erosul liniştit, fără patimă, trăit cu femeia-înger, dăltuită în lăuntrul său de un poet care, în această carte, ca şi în volumul anterior, Cerşetorul de foc, (re)găseşte prezenţa din absenţă în povestea mitologică a lui Pygmalion şi Galateea, figura de identificare a erosului în lirica sa: „Am transformat sufletul/ În daltă/ Braţul în ciocanul lovitului/ Să sculptez urma/ Unei minuni/ Timpul m-a ajutat/ Să-ţi acopăr cu ochii/ Naşterea/ Pieptul/ Mi-a cutremurat căuşul palmelor/ Umerii drepţi opreau/ Avalanşele negre/ Alunecate din păr/ Braţele/ Gurile menestrelilor/ Le-au cântat/ Tălpile ţi-au înfipt picioarele/ Coloane de templu/ În timp” (Pygmalion).

Două sunt temele majore care trimit poezia lui George Pîrîu în metafizic, mai întâi, în pedagogia relaţiei „iniţiat-novice”, apoi. Vinul roşu, mereu evocat (Tristeţi, Început etc.), împărtăşania şi spovedania, tămâia, binecuvântarea preotului „spre curăţirea păcatelor grele”, într-o euharistie profană, semnifică, într-o subtilă poezie a sentimentului religios, încercarea fiinţei de a se salva şi de a-şi ridica înspre cer aripile sufletului („Blândeţe”, „Iertare”, „Trebuia să mi se întâmple”, „Ajutor”).

Cele mai multe poeme, însă, fixează o dimensiune „pedagogică”, mai aproape de codul moral al unor cugetări şi aforisme, decît de freamătul liric; poetul, care îşi zice aici „Sfătuitorul”, îl învaţă pe Delfin ce sunt smerenia şi rugăciunea, împăcarea cu sine, iubirea pentru aproapele său: „Roagă-te la poarta ta/ Să poţi intra în interiorul curat/ Al timpului/ Cunoaşte-te pe tine/ Ascultându-ţi muzica din templul/ Inimii/ Aşază-ţi coloanele braţelor/ Sprijin umerilor/ Ce susţin cerul/ Strigă după ajutor/ În pustiu/ Şi-ţi va răspunde ecoul/ Minunându-te/ Nu aştepta/ Desprinde-te de trecut/ Aşază sufletul/ În palmele prezentului/ Trăind/ Pentru cei ce au uitat s-o facă” (Rugăciunea de dimineaţă).

Toamna cuvintelor e o carte de etapă a unui poet care contează din ce în ce mai mult în peisajul liricii ieşene.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei