Spaţiul literaturii şi spaţiul lecturii

default

Dimensiune font:

| 28-01-2017 05:46

Valeriu Cristea, autorul celor două dicţionare cu care se poate mândri orice cultură, consacrate personajelor lui Creangă şi Dostoievski, ar fi împlinit în acest ianuarie 80 de ani. Lui îi datorăm şi un eseu dintre cele devenite clasice în critica noastră: Spaţiul în literatură.
Un spaţiu închis, „securizat prin cuvânt”, în care ne reintroduce Valeriu Cristea, este iatacul sultanului Şahriar, unde prin povestirile sale, Şeherezada îl seduce pe cel ce voia să se răzbune sângeros, regizându-şi astfel, într-un terifiant „vestibul al morţii”, propria supravieţuire şi, totodată, salvându-le pe fetele musleminilor. Poveştile captivante se produc sub imperiul unei emoţii teribile date de suflul de gheaţă al neantului, într-un serial nocturn ce nu trebuie să aibă sfârşit. (Să ne amintim ce spunea Borges într-o celebră conferinţă despre O mie şi una de nopţi; că tocmai datorită acestei adăugiri - şi una, omenirea are o carte care nu se termină niciodată). Personajul-cheie al reprezentaţiei este Doniazada, sora mai mică a Şeherezadei, cea care o încurajează, o incită pe povestitoare să înceapă şi apoi să continue serialul, mizând, cu instinctul ei sigur, pe atotputernicia poveştii în faţa morţii. Rolul Doniazadei este hotărâtor în securizarea prin poveste a unui spaţiu de maximă insecuritate. Comentariul lui Valeriu Cristea este unul de o invidiabilă imaginaţie a ideilor: „Sarcina, cu o largă semnificaţie simbolică, a Doniazadei este de a solicita şi a încuraja naraţiunea. Când cea dintâi noapte se încheie şi, supusă, Şeherezada îşi întrerupe povestirea, aşteptând verdictul regelui, Doniazada izbucneşte în elogii: «O, sora mea, ce dulci şi ce gingaşe şi ce miezoase şi ce zemoase la gust sunt vorbele tale!». Sultanul, care se va lăsa acaparat de povestirea Şeherezadei, la început nu face decât s-o accepte. Doniazada în schimb o reclamă şi o laudă: fără ea, cele «o mie şi una de nopţi» ar fi fost în aceeaşi măsură de neimaginat ca şi fără Şeherezada. Pentru a exista, artelor le sunt necesare nu numai acea curiozitate stimulatoare pe care o manifestă Doniazada, ele simt uneori şi nevoia de a fi adulate, chiar în felul naiv linguşitor în care sora mai mică a Şeherezadei apreciază povestirile acesteia. Pe fondul tăcerii neutre a regelui, din care acesta nu iese decât pentru a încuviinţa laconic continuarea povestirii. Spre deosebire de sultan, care reprezintă auditoriul pasiv, Doniazada reprezintă auditoriul activ. Dacă Şeherezada ştie să povestească, Doniazada ştie - şi încă la fel de bine - să asculte. Una personifică verva naraţiei, cealaltă - entuziasmul receptării”. Scenariul ne pune astfel într-o stare de meditaţie privind condiţia artei, a artistului, dar şi a criticii, care, şi ea, împreună cu cititorul, cu cititorii din diferitele generaţii ce se perindă de-a lungul vremii, reprezintă auditoriul activ.

Un produs al spaţiului închis de lectură este, paradoxal, şi „una din marile cărţi ale spaţiului deschis” - Don Quijote de la Mancha. Alonso Quijana, un hidalgo ajuns în amiaza vieţii, bărbat „vânos la trup”, gospodar, harnic, care se scoală cu noaptea în cap, vânător pasionat şi iscusit, cade în patima devoratoare a lecturii romanelor cavalereşti ce devin, pentru el, un drog cotropitor care-i va schimba radical destinul; un destin convertit de arta lui Cervantes într-un simbol al întregii umanităţi, cum observa Salvador de Madariaga. „Sminteala” eroului lui Cervantes, care până la urmă îşi vinde toată moşia pentru a-şi cumpăra cărţi cavalereşti spre a le citi, este ilustrată de însăşi casa sa unde acestea, cărţile, stăteau adunate la grămadă şi într-o neorânduială ce dă seamă de euforia lecturii. „Şi totuşi, această casă - pune accentul Valeriu Cristea - căreia nici scriitorul, nici personajul său nu par să-i acorde prea multă importanţă, joacă un rol important în istoria lui Don Quijote. Ea constituie laboratorul nebuniei eroului. Drept cauză a acesteia autorul indică răspicat pasiunea romanelor cavalereşti (...) Cărţile - se poate spune - îl dau afară din casă pe erou, după ce îl transformă într-un personaj livresc. Don Quijote este rezultatul agresiunii lor secrete. Marele cavaler al spaţiului deschis al aventurii este un produs al spaţiului închis al lecturii, meditaţiei şi reveriei (spaţiu care, de-a lungul naraţiunii, nu încetează de altfel să-l revendice pe erou şi al cărui simbol poate fi considerată acea cuşcă în care, fermecat de vrăjitori, don Quijote se resemnează să rămână într-o atitudine de filozofică supunere în faţa sorţii). Chiar dacă la explicaţia pe care Cervantes o dă nebuniei personajului său am adăuga oricare altele - de la recluziunea cărturarului sau a îndrăgostitului respins până la regimul alimentar monoton cu abuz de grăsimi al hidalgoului (meniul său obişnuit ne este înfăţişat chiar în prima pagină a romanului) lucrurile nu se schimbă în esenţă. Odaia-bibliotecă a eroului, în care se consumă atâtea lecturi incandescente şi au loc misterioase arderi ale fanteziei, degajând colosale energii, rămâne un spaţiu închis de propulsie, gura julesverniană de tun ce azvârle acea «bombă» literară care a fost şi este don Quijote din momentul catapultării sale în înalt”.

Pornind, cum însuşi ne atrage luarea aminte, „de la particular şi concret, şi nu de la general şi abstract”, Cititorul de mare performanţă Valeriu Cristea, cumulează aşa-zicând două roluri: al Şeherezadei şi al Doniazadei, cooptându-ne şi pe noi în auditoriul activ. Tema este practic inepuizabilă. De aceea şi cartea lui Valeriu Cristea nu ar putea fi niciodată încheiată. În spaţiul închis al lecturii, dar şi al scriiturii, se naşte o poveste (cu o mie şi una de întâmplări şi lumi) deschisă spre toate orizonturile, pentru a ne înlesni (re)cunoaşterea a cât mai multor altor spaţii. De la spaţiile celeste, precum cel care se reflectă în ochii lui Andrei Bolkonski, la Austerlitz, revelându-i muribundului liniştea şi măreţia cosmică, la cele intime, luminate sau întunecate de cerurile interioare - ale eroilor literaturii, ale creatorilor lor şi ale cititorilor.

Închei cu un admirabil portret pe care Gabriel Dimisianu i l-a creionat autorului acestui eseu literalmente antologic: „Când criticul vorbeşte despre Dostoievski, despre Gogol, despre Balzac, despre Rabelais, despre Swift, despre Caragiale, despre Cehov, despre Cervantes, despre Tolstoi, despre Ibrăileanu, îl simţim implicat existenţial în lecturile sale, acestea nerămânând de fapt numai lecturi.Sunt experienţe omeneşti decisive, dintre cele mai pline de sens din câte i-au fost date criticului să trăiască.Paginile se încarcă de o specială însufleţire, de o provocantă rumoare şi citim cu sentimentul, rareori încercat, că sub ochii noştri părţi din literatura lumii se realcătuiesc”.
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei