Un spectacol care ar putea aduce iubitorii de operă la Iaşi
Dimensiune font:
În 2011, pe 9 mai, când prelua oficial funcţia de manager al Operei, Beatrice Rancea spunea că opera înseamnă fast: „Operă săracă nu există! (...) Opera implică mister, magie, miros de şampanie la pauză”... O spunea într-o perioadă dificilă pentru instituţia ieşeană, aflată de câţiva ani „în turneu în propriul oraş” şi cu multe probleme „de interior”, dar şi pentru cultură în general, domeniu în care bugetul se dovedeşte a fi mereu un subiect sensibil. Principiul noului manager suna atât de utopic, încât nu s-a obosit nimeni să-l comenteze. Nu puţine sunt însă spectacolele Operei Naţionale Române Iaşi care au cucerit publicul. De această dată, Beatrice Rancea a reuşit în dublă ipostază, de regizor şi manager, pentru că „La Traviata” este o producţie impresionantă din toate punctele de vedere.
O poveste de dragoste fără timp şi loc, un spectacol ce îmbină muzica de operă cu elemente de teatru, interpreţi-actori, emoţie, spontaneitate, culoare şi strălucire, săruturi „ca-n filme”, decoruri spectaculoase, dansuri şi măşti, artificii şi lasere – acestea sunt doar câteva dintre ingredientele celei mai noi producţii a Operei Naţionale Române Iaşi, „La Traviata”.
Un spectacol semnat Beatrice Rancea, căreia i s-a alăturat, din nou, Doina Levintza, creator de modă cu numeroase prezentări în ţară şi străinătate, dar mai ales cu un palmares impresionant în materie de film, televiziune, teatru şi operă. Doina Levintza „a îmbrăcat” soliştii de la Iaşi, cu prilejul unor gale speciale ori spectacolele „în stradă”, care au deschis cu mult fast ultimele stagiuni. Creaţiile sale vestimentare au impresionat de fiecare dată, dar cele câteva sute de costume din „La Traviata” constituie acum, în sine, un spectacol. Creatoarea semnează, de asemenea, decorul – funcţional până la cele mai mici „dichisuri”, spectaculos prin grandoare, în primele două acte, dar şi prin simplitate, în cel de-al treilea.
Opera a avut două reprezentaţii, pe 10 şi 11 mai, ambele considerate premiere, cu „două distribuţii la fel de bune”, după cum apreciau regizorul Beatrice Rancea şi dirijorul Gabriel Bebeşelea. Publicul a confirmat, dovedind afinităţi speciale pentru cele două cupluri, pentru ca la final, bucuria să-i cuprindă şi pe cei mai sobri dintre spectatori.
„Este o regie neobişnuită pentru România, pentru că aici montările sunt de cele mai multe ori clasice. Dar ceea îmi place foarte mult este că nu se exagerează în ceea ce priveşte avangardismul costumelor. Este o regie plină de acţiune, publicul nu se va plictisi, cu siguranţă” - Florin Estefan (Giorgio Germont, Premiera II), de la Opera Naţională Cluj – Napoca
La premiera I, sala a vibrat alături de Lăcrămioara Hrubaru Roată şi Cosmin Marcovici, doi dintre soliştii cei mai îndrăgiţi de către ieşeni, care şi-au recucerit publicul cu talentul şi energia lor, dar şi cu nebănuite veleităţi dramatice. Baritonul Adrian Mărcan, invitat de la Opera din Braşov, a impresionat încă de la prima intrare în scenă, personajul său emanând o uimitoare forţă.
Premiera a II-a i-a adus în lumina reflectoarelor pe soprana Ana Maria Donose şi tenorul Florin Guzgă, ambii solişti ai Operei ieşene de aproximativ un an, care au translat emoţiile către sală, cu toată carisma de care aveau nevoie aceste personaje pentru a străluci.
Fireşte, rămâne o provocare pentru public o posibilă distribuţie în care tenorul Cosmin Marcovici să cânte alături de soprana Ana Maria Donose, dat fiind că ei formează un cuplu în viaţa de zi cu zi... Cei doi extind pasiunea pentru muzică şi în zona rock-ului, Cosmin Marcovici fiind unul dintre fondatorii reînfiinţatei trupe „Roşu şi Negru”, la Iaşi.
Membrii corului şi cei ai baletului constituie o adevărată surpriză, exuberanţa lor dovedindu-se molipsitoare. În timpul celor două petreceri, este greu să-ţi imaginezi că dansatorii sunt aceeaşi artişti sobri, care cântă aliniaţi pe patru rânduri în alte spectacole...
Cum se întâmplă de câteva stagiuni la Opera din Iaşi, ambele reprezentaţii-premieră s-au jucat cu sala arhiplină, iar aplauzele s-au prelungit minute în şir. Publicul celei de-a doua seri a fost răsfăţat, la final, cu faimoasele confetti, iar imaginile fabuloase au circulat pe reţelele de socializare, atrăgând numeroase aprecieri.
Următoarea reprezentaţie a spectacolului „La Traviata” este programată pentru 22 mai. (Gina POPA)
Premiere în „Traviata” de la Iaşi
* La una dintre repetiţiile cu pian, regizorul a invitat membrii orchestrei în sală, pentru a urmări spectacolul. Acesta este doar unul dintre detaliile la care s-a gândit Beatrice Rancea: „Membrii orchestrei cântă în fosă, ei nu pot vedea, în timpul unui spectacol sau al unei repetiţii generale, ce se petrece pe scenă”...
* Un rol important în cariera sa artistică marchează în acest spectacol foarte tânăra Larisa Lăcătuşu, cu un personaj inedit – „sora mică Germont” nu apare în alte montări, fiind doar un personaj despre care se vorbeşte – un rol mut, pe care îl construieşte cu multă inocenţă şi naturaleţe.
* „Sunt două arii pe care le-am abordat în premieră, acum, la Iaşi. Acestea se cântă în lume, dar montarea veche nu le includea. Opera nu se poate cânta în integralitatea ei, pentru că durează foarte mult, publicul din secolul al XIX-lea venea la Operă din cu totul alte raţionamente decât publicul de astăzi. Am insistat să cântăm cele două arii, care sunt de o virtuozitate maximă şi care necesită o distribuţie de top internaţional. Ne bucurăm că avem două astfel de distribuţii la Iaşi”, apreciază dirijorul Gabriel Bebeşelea.
Distribuţia (Premiera I/ II):
Violetta Valery – Lăcrămioara Maria Hrubaru Roată (debut)/ Ana Maria Donose (debut)
Flora Bervoix – Florentina Onică/ Marinela Macsim Nicoară
Annina – Marinela Nicola/ Daniela Camelia Burlacu (debut)
Alfredo Germont – Cosmin Marcovici/ Florin Guzgă
Giorgio Germont – Adrian Mărcan (Opera Braşov)/ Florin Estefan (Opera Naţională Cluj–Napoca)
Baronul Douphol – Alexandru Aghenie (Opera Braşov)
Marchizul d’Obigny – Daniel Mateianu
Gaston – Andrei Apreotesei/ Adrian Ionescu
Dr. Grenvil – Victor Zaharia/ Teodor Busnea (debut)
Giuseppe – Alexandru Cristian Savin (debut)
Comisionarul, Grădinarul – Ionuţ Antim Todică
„La Traviata”, operă în trei acte compusă de Giuseppe Verdi, pe libretul în limba italiană al lui Francesco Maria Piave, are la bază romanul lui Alexandre Dumas fiul, „Dama cu camelii”. Precedenta montare a acestui titlu la Opera din Iaşi era semnată de Anda Tăbăcaru-Hogea, iar spectacolul s-a jucat timp de 23 de ani.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau