Virgil Duda, Ultimele iubiri

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:53

Virgil Duda, Ultimele iubiri, Editura Polirom, 2008, 540 pagini

  

Caut un adjectiv care sa transmita informatia ca Virgil Duda este un scriitor de o anumita valoare (nu foarte inalta, dar mijlocie in partea superioara, mediocra in sensul bun) fara a o eluda pe aceea ca Virgil Duda nu scrie deloc bine, ca de fapt scrie destul de prost. Ma opresc asupra cuvantului „solid”: are un aer de familie cu cele 540 de pagini ale romanului si, mai ales, sugereaza raportul pe care literatura lui Virgil Duda il stabileste cu imprudentul, dar, in cele din urma, nu foarte nesatisfacutul ei cititor.

 

Romanul are un stil greoi, deloc subtil, si, mai mult decat atat, trage dupa el o buna parte din cliseele limbii romane. Nu trebuie sa caut exemple de stangacie; deschid la orice pagina si gasesc din belsug propozitii pe care un ins de minim talent literar nu le-ar comite nici din greseala. Nu dati vina pe stilul indirect liber sau, oricum, lipit de intimitatea personajelor, pentru crimele pe care autorul le comite in numele lor: nu e cazul.

Simtul limbii ca forma scriitorul nu-l are mai deloc. Limba e stangace. Un estet va fi dezgustat repede: „Era desigur parfumata, dar mirosul de femela exploziva il depasea cu mult pe cel articifial.”; „Ochii inchisi pe dinafara, cum glasuieste poezia, explicau reluarea, acolo, in mijlocul vizitatorilor, a gandurilor in care il plonjase mai mult decat mahnirea.”, p. 288; „In grupul sau din Florentin domnea fierberea.”, p. 296; „Chiar si din punctul de vedere al relatiilor interne din minuscula lor intreprindere, care se ocupa cu vanzarea cailor verzi pe pereti, era preferabil sa nu intreprinda deocamdata nici o interventie.”, p. 398.

Aparent, scriitorul nu are nici simtul romanului ca forma, in sensul desenului impus de constructie. Nu mai intru in detaliile „actiunii”, nu pentru ca actiune ar fi un cuvant ironic (desi este), ci pentru ca cronicile scrise de Bianca Burta-Cernat si Daniel Cristea-Enache au epuizat deja, mai mestesugit si mai in amanunt decat as putea-o face eu, filonul de suprafete si dedesubturi ale romanului. Pe scurt, constructia e data de relatia dintre doua procese unificate de prezenta personajului Radu Glasberg: progresia acestuia de la a o avea amanta pe Eta pana la a se desparti de ea, simetric cu evolutia de a la o avea sefa pe Alisa pana la a se apropia de a o avea si amanta. Aceasta schema e accesorizata cu diverse episoade, unele din trecut, care cu toatele compun mai mult o adunare de tip aluvionar decat vreo aritmetica rece, cu ochii la solutie, in genul britanicilor. Romanul nu se indreapta in vreo directie, mai mult se rostogoleste de pe o parte pe alta: o forma de falsa miscare. Cine va cauta mari calcule ingineresti de constructie va merge la sigur doar daca le va inventa.

Desi romanul plictiseste destul de coerent, am descoperit nu fara surprindere ca reveneam cu o curiozitate mereu resuscitata la paginile ramase pana la sfarsit (desi acestea, dat fiind volumul mare de pagini, nu se grabeau sa se imputineze). De ce? Pentru ca schema departarea-de-Eta,-apropierea-de-Alisa chiar functioneaza, e motorul care pune romanul sa efectueze lucru mecanic.

E un procedeu simplu si eficient, care functioneaza si care functionand ii da timp autorului sa faca ceea ce poate cel mai bine: sa dea viata unor personaje. 

 

Tocmai de aceea si tocmai aici e solid romanul: pentru ca toate acele forme puse stramb se asaza intr-o umanitate viabila si memorabila (memorabila in sensul ca se tine minte, nu ca trebuie tinuta minte cu orice pret). Aici gasesc lucrurile care mi-au placut.

Mi-a placut constructia identitatii lui Radu, cu o memorie in doua straturi (romano-israeliana: „Glasberg ramase pe ganduri; la drept vorbind, nu putea stabili pentru el insusi, daca traieste in doua lumi, intr-una singura, in nici una (din ele), ori in realitate, in imaginar. Desi, uite se misca, respira, cugeta. Prima era a amintirilor din Romania, care ii pareau la fel de vii ca viata adevarata, a doua o constituiau intamparile din Israel, beneficiind de obicei de toate culorile realitatii; insa uneori, ca acum, cele de-acolo sau cele de-aici pareau niste copii nereusite de film (pentru cinematografele de cartier ori pentru tv), iar cateva se prezentau intr-un amestec multicolor, cam asa cum aratau foile de bloc manjite cu acuarela scursa de la lectiile de desen artistic (…). Restul memoriei, ca si prezentul, erau colorate normal, adica diferentiat, cu un contrast si o definitie corecte.”, p. 66). Mi-au placut si personajele feminine; ele sunt cele mai interesante (bunica Adela, Viki Baum, Eta, Alisa, chiar personaje foarte periferice precum chelnerita din Amsterdam). Ma rog, blandul defect al majoritatii lor e de a-l simpatiza pe Radu Glasberg mai mult decat datele personajului ar comanda-o, dar poate trece de pacat venial. Pe langa femei, barbatii (Andrew, Sorin, poate nu si Rodion) sunt mai schitati, mai putin interesanti si individuali. Abia gelozia fata Marieta il face mai acut pe Radu Glasberg, desi aceasta gelozie e mult prea relaxata pentru a deveni epica.

Mi-a mai placut figura Israelului (Tel-Aviv-ului), ca spatiu intim-familiar, colorat si stramt (toata lumea cunoaste pe toata lumea, ca intr-un targ de provincie); ca spatiu care aduna in sine amintirea acelor locuri (din Romania, Bulgaria, de aiurea) pe care evreii le-au parasit aducandu-le cu sine in Israel. Uitati-va la babutele evreice emigrate candva din Bulgaria cu ansamblu folcloric bulgaresc cu tot, invitate acum intr-un turneu american de comunitatile bulgare din SUA si Canada: totul arata un pic aiuritor, dar in scena intoarcerii lor triumfale din turneu, pe aeroportul unde sunt fluturate „stegulete israeliene, americane si bulgaresti”, in aceasta scena si in aceasta miscare de emotie pur umana, ridicata deasupra cliseului oricarui nationalism, e pusa in miscare toata iscusinta unui vechi maestru.

 

Cam asta e ceea ce apreciez si ceea ce imi ramane dupa ce voi fi uitat cartea pe care deja am uitat-o.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei