Război total pe un pod din Autostrada Moldovei EXCLUSIV
Dimensiune font:
Ieşenii vor autostradă, în timp ce autorităţile se ceartă pe un banal pod * proiectul Autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni se loveşte de o nouă problemă, de data aceasta chiar în sânul judeţului Iaşi * parte a autostrăzii şi cel mai important nod de legătură cu Republica Moldova, respectiv podul rutier peste Prut de la Ungheni, nu va putea fi construit dintr-un motiv halucinant * în urmă cu o lună, Agenţia pentru Protecţia Mediului Iaşi a dat aviz negativ pentru că proiecţia podului traversează nişte bancuri de peşti aflaţi într-o arie protejată * conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi spune că nu s-a mai confruntat cu aşa ceva, iar soluţii de compromis între cele două părţi nu prea există * niciuna din cele două instituţii nu vor trata problema în favoarea celeilalte, iar bancurile de peşti ar putea întârzia cea mai aşteptată legătură rutieră între estul şi vestul ţării
Parte integrată a proiectului Autostrăzii A8, Târgu Mureş – Iaşi, podul rutier care face legătura cu raionul Ungheni ridică o problemă nemaiîntâlnită pentru autorităţile locale. Construcţia care va traversa Prutul nu va putea fi construită conform proiectului iniţial dintr-un motiv surprinzător. Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Iaşi a refuzat să emită avizul, întrucât amplasamentul stabilit de reprezentanţii Guvernului României şi Guvernului Republicii Moldovei traversează o arie naturală protejată, unicat pentru regiunea de Nord-Est. Conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi spune că este siderată de felul în care cea mai mare investiţie de infrastructură rutieră naţională din regiunea Moldovei este tratată de APM Iaşi.
„Ce se întâmplă cu podul peste Prut, parte a proiectului autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş, este greu de înţeles. Acolo este o investiţie foarte importantă, blocată de refuzul unei instituţii, doar pentru că sunt nişte bancuri de peşti în zonă. În data de 25 iulie a avut loc o întâlnire bilaterală cu reprezentanţii Republicii Moldova cu privire la obţinerea Acordului de mediu, la care au participat din partea română secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Maria Magdalena Grigore, reprezentanţii ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, ai Ministerului Mediului şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului Iaşi. APM Iaşi nu a fost de acord cu amplasamentul stabilit de reprezentanţii celor două guverne, acesta aflându-se într-o arie protejată”, a declarat Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi.
Şeful DRDP Iaşi susţine cu tărie faptul că amplasamentul proiectat nu poate fi schimbat. Acesta consideră că traseul ar putea fi modificat pe suprafaţa administrativ teritorială a judeţului, ocolind aria protejată însă autorităţile moldovene exclud posibilitatea unui alt amplasament pentru podul rutier.
Conducerea APM Iaşi: „Nu putem distruge o rezervaţie unică”
La rândul său, directorul APM Iaşi, Bogdan Davideanu, arată că are toată susţinerea Ministerului Mediului şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului în decizia pe care a luat-o cu privire la amplasamentul podului. Ba mai mult, şeful APM Iaşi a oferit alte variante, astfel încât aria protejată să nu fie betonată. „Pe lângă rezervaţia Prut acolo este şi Cotul Bran, care este o arie protejată. Aici este o situaţie mai deosebită, pentru că este o zonă de liniştire pentru înmulţirea peştelui. De altfel, este una din puţinele zone sau chiar singura care a mai rămas pe Prut în aria noastră. E posibil să mai fie spre Galaţi ceva asemănător. Agenţia nu este de acord cu construirea podului în varianta pe care au analizat-o dânşii cel mai mult. Ar fi şi alte variante, printre care şi o ocolire cu 200 de metri în aval, cu care am fi de acord. Problema este să se înţeleagă şi cu partea moldovenească, care ar trebui să-şi lungească şi ei şoseaua de centură. Probabil că nu sunt de acord nici ei, dar nici noi nu putem distruge o rezervaţie naturală aproape unică pentru 200 de metri de autostradă. Noi facem autostradă pentru România sau pentru Republica Moldova?”, a declarat Bogdan Davideanu, directorul APM Iaşi. Ocolirea rezervaţiei s-ar lovi însă de alte demersuri administrative, cum ar fi exproprierile.
Se aşteaptă soluţii la nivel central
Reprezentanţii drumurilor naţionale susţin că au găsit o soluţie prin care să poată efectua lucrări în zona de arie protejată, iar aceasta va fi la îndemâna lor până la finele acestui an. „CNAIR înaintat o scrisoare către APM Iaşi, care a dat acordul pentru prelungirea termenului de depunere a documentelor în vederea continuării demersurilor pentru etapa de încadrare a procedurii referitoare la emiterea acordului de mediu, pentru decembrie 2017. În prezent, la nivelul Ministerului Transporturilor se întreprind demersuri pentru emiterea unei hotărâri de guvern, ca obiectivul Podul de peste Prut la Ungheni să fie declarat obiectiv strategic. Astfel, nu ar mai fi nevoie de aprobarea de mediu. În paralel, s-a demarat procedura necesară în vederea încheierii acordului între Guvernul României şi Guvernului Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la podul rutier de frontieră între cele două state, peste râul Prut”, a subliniat Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iaşi. Şefii APM Iaşi nu au întârziat să vină cu replica, având în vedere că drumarii insistă cu lucrările pe amplasamentul stabilit. „Se pot face lucrări într-o rezervaţie naturală, doar dacă este obiectiv de interes pentru siguranţa naţională. Poate să fie obiectiv strategic, dar nu justifică distrugerea unei rezervaţii. Dacă ei consideră că pentru 200 metri de autostradă merită să distrugem singura zonă de liniştire de pe Prutul mijlociu, atunci măcar să ajungă cu autostrada până acolo şi mai vedem”, a replicat Bogdan Davideanu.
Ce presupune proiectul
Valoare estimată a construcţiei podului peste Prut se ridică la 147.632.540 lei, iar proiectantul este SC Expert Proiect 2002 SRL. Conform studiului de fezabilitate intrat în posesia redactorilor cotidianului Evenimentul Regional al Moldovei, lungimea podului va fi de 261,20 metri, suprafaţa ocupată de pod a fost calculată la 85.397 metri pătraţi. Exproprierile propuse au o suprafaţă de 79.000 metri pătraţi. Amplasamentul, conform proiecţiei, va pe raza comunei Golăeşti, judeţul Iaşi, şi a comunei Zagarancea, Raionul Ungheni (Republica moldova). „Obiectivul general este îmbunătăţirea competivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE. Pe lângă importanţa sa naţională, proiectul Podului peste Prut la Ungheni va deservi, în condiţii bune, traficul de tranzit internaţional de mărfuri şi persoane de pe teritoriul României. Proiectul are ca scop crearea unei căi de comunicare modernă cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, a fluidizării traficului, creşterii siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs, scăderea poluării la toate nivelele în zonele tranzitate în prezent, scurtează legăturile rutiere cu Republica Moldova, Ucraina şi Rusia”, se arată în studiul de fezabilitate a podului.
Marile asociaţii se agită în jurul autostrăzii
În timp ce instituţiile publice responsabile nu ajung la un acord comun privind un simplu pod, asociaţiile care urmăresc evoluţia autostrăzii A8 Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni trag un semnal de alarmă privitor la studiile de fezabilitate. Într-un comunicat remis de Asociaţia Moldova Vrea Autostradă, membrii acesteia solicită prudenţă din partea CNAIR şi alocarea de resurse financiare suplimentare la rectificarea din septembrie pentru organizarea unei licitaţii necesare reactualizării studiilor de fezabilitate aferente celor trei tronsoane. „Asociaţia Moldova Vrea Autostradă reiterează faptul că studiul de fezabilitate elaborat în perioada 2009-2011 este unul depăşit şi că actualele normative în vigoare şi standarde impun reactualizarea acestuia. Din acest motiv facem apel la instituţia CNAIR să nu grăbească licitarea proiectării şi a execuţiei proiectului de infrastructura majoră Autostrada A8”, spun reprezentanţii asociaţiei. Aceştia subliniază o serie de paşi pe care CNAIR ar trebui să-i urmeze, începând cu stabilirea unei calendar clar pentru materializarea autostrăzii, alocarea de fonduri pentru reactualizarea studiilor de fezabilitate şi terminând cu includerea organismului de consultanţă Jaspers în monitorizarea proiectului pe toată durata acestuia.
32.544.750 EURO
Este valoarea podului peste Prut de la Ungheni
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau