Ai muncit în afara ţării? Află cum obţii drepturile de pensie din alt stat UE
Dimensiune font:
Dreptul de pensie se acordă proporţional cu perioadele lucrate în fiecare stat, conform legistaţiei respective. Vârsta de pensionare este diferită de la o ţară la alta. Iată cum trebuie să procedezi.
Dacă ai muncit în alt stat european şi te-ai întors în România, actele pentru obţinerea drepturilor băneşti se depun la casa teritorială de pensii. Dacă locuieşti în alt stat UE, depui cererea acolo. Iată ce acte îţi sunt necesare pentru obţinerea drepturilor de pensie (limita de vârstă, anticipată şi anticipată parţial):
cererea E 202;
formularul E 207;
declaraţie pe propria răspundere;
copie după actul de identitate românesc;
carnetul de muncă original/copie legalizată;
livretul militar original/copie legalizată;
diploma de studii originală/copie legalizată în străinătate sau adeverinţă de studii;
adeverinţă cu sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul de muncă (colectiv sau individual).
Mai plăteşti dacă lucrezi în alt stat?
Nu, dacă nu mai lucrezi în România, nu e necesar să mai rămâi asigurat şi aici. Dar dacă vei încheia un contract facultativ, nu vei avea decât de câştigat, fiindcă la pensie aceste depuneri se vor adăuga.
Cum se transferă pensia în străinătate?
Dacă te-ai stabilit în alt stat, începând din 2008 poţi beneficia de pensia pe care ai fi avut-o în România.
Pentru pensia de invaliditate
În această situaţie, actele pe care le vei depune sunt aceleaşi ca la pensia la limită de vârstă, cu câteva modificări, şi anume: în locul formularului 202 se depune 204 şi, în plus, este nevoie de documente şi rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate.
Pentru pensia de urmaş
Iată care sunt documentele pe care trebuie să le depui:
formularul E 203; 4 formularul E 207;
declaraţia pe propria răspundere a urmaşilor;
adeverinţă de studii (elev sau de student);
copie după actul de identitate românesc (dacă are dublă cetăţenie sau dacă e cetăţean român);
carnetul de muncă original, sau copie certificată, al susţinătorului decedat;
livretul militar original sau copie legalizată;
de asemenea, diploma de studii originală sau copie legalizată în străinătate sau adeverinţă din care să rezulte studiile susţinătorului decedat.
Ce ai de făcut ca să primeşti drepturile băneşti?
4 trebuie să îţi deschizi un cont la orice bancă de pe teritoriul statului în care ai domiciliul;
să comunici, prin intermediul unei declaraţii de transfer detaliile bancare (adresa ta completă, denumire şi adresa băncii, codul SWIFT?/BIC al băncii, după caz, cât şi numărul de cont internaţional bancar) către casa de pensii în care eşti luat în evidenţă.
Această declaraţie va fi însoţită în acelaşi timp de o copie după actul de identitate.
toate documentele se pot depune direct de către beneficiar sau prin mandatar împuternicit.
de asemenea, toate documentele pot fi trimise şi prin poştă sau e-mail.
Ce ţări sunt incluse
Aceste reglementări europene îi vizează pe cetăţenii din statele membre UE, adică: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croaţia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Spania, Suedia, Ungaria. Sunt incluse şi statele din Asociaţia Europeană a Liberului Schimb (AELS): Elveţia, Islanda, Liechtenstein şi Norvegia.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau