Amnistia fiscala care ii vizeaza pe vanzatorii de imobile "pe persoana fizica" a aparut in Monitorul oficial

default

Dimensiune font:

| 19-01-2018 16:51

 Joi a fost publicata in Monitorul Oficial Legea nr. 29/2018, care se adreseaza persoanelor fizice ce au realizat vanzari de imobile in calitate de persoana fizica si care au achitat impozitul pe venitul din cedarea proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal.


Aceasta lege vine si acorda o amnistie persoanelor fizice ce au platit impozitul pe venitul din cedarea bunurilor din patrimoniul personal, dar prin natura tranzactiilor multiple repetitive si cu caracter economic, acestea s-au comportat ca si persoane fizice ce desfasoara activitati independente. Legea dispune amnistia asupra tranzactiilor efectuate pana la data de 30 iunie 2017.


Aici se regasesc cu precadere persoanele fizice ce au ridicat in nume personal imobile rezidentiale pe care ulterior le-au cesionat sau le-au inchiriat in scopul realizarii de venituri. 

Fie dintr-o interpretare eronata a prevederilor din Codul fiscal, fie din necunoasterea obligatiilor de inmatriculare si inregistrare fiscala, aceste persoane au interpretat ca efectueaza cesiuni de active imobilizate din patrimoniul personal unde se datoreaza doar impozitul pe venit in procent de 2% - 3% din pretul vanzarii (conform evolutiei legislative), chiar daca faptic acestea s-au comportat ca persoane fizice ce desfasoara activitati independente.

In esenta, incepand cu anul 2008, persoanele fizice ce desfasoara activitati economice aveau obligatia sa se inmatriculeze la Registrul comertului, conform OUG nr. 44/2008, si ulterior sa se inregistreze fiscal la autoritatea fiscala.

Pentru aceasta structura de afaceri, aceste persoane fizice se incadreaza in categoria persoanelor ce realizeaza venituri din activitati independente, iar pentru aceste tipuri de venituri se datoreaza:
  •  impozit asupra venitului net, in procent de 16%;
  • contributia la asigurarile sociale de sanatate in procent de 5,5% si  
  • contributia la asigurarile sociale pensii in procent de 10,5%.

Asigurarile sociale au fost uneori plafonate superior, in functie de nenumaratele modificari ale Codului fiscal.

In foarte multe situatii, datorita inspectiilor fiscale, si datorita obligatiei notarilor de a raporta la ANAF tranzactiile privind transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile, aceste persoane au fost inregistrate in scopuri de TVA fie direct din decizia acestora, fie ca urmare a inspectiilor tematice.

Insa, autoritatea fiscala nu s-a pronuntat la momentul inregistrarii in scopuri de TVA asupra tipului de venit si asupra structurii impozitarii acestui tip de venit.

In plus, asupra unor inspectii ce au avut ca tematica TVA la vanzarea acestor tranzactii, au fost stabilite debite suplimentare pentru taxa pe valoarea adaugata, respectiv dobanzi si penalitati, insa nu s-a avut in vedere impozitarea veniturilor.

In ultimii ani, s-a schimbat maniera de interpretare a acestor tranzactii in sensul ca venitul realizat de aceste persoane ce au realizat tranzactii multiple (achizitii terenuri, constructie de imobile cu caracter repetitiv), au retratate fiscal drept venituri din activitati independente pentru care s-a aplicat procedura impozitarii cu impozitul pe venit de 16% si s-au stabilit asigurari sociale obligatorii. Aceasta procedura o apreciem noi ca fiind cea corecta, lasand la o parte balbaiala fiscala.

Prin Legea nr. 29/2018 privind anularea unor obligatii fiscale, legiuitorul vine si acorda o amnistie acestor persoane in sensul ca daca a fost platit impozitul din transferul proprietatii imobiliare se anuleaza diferentele de obligatii fiscale generate de sumele suplimentare datorate la impozitul pe venit, respectiv  datorate pentru asigurarile sociale si se anuleaza cheltuielile accesorii, pentru tranzactiile realizate inainte de 01 iulie 2017.

Daca au fost emise decizii de impunere ce au fost comunicate contribuabilului, acestea se anuleaza si se radiaza din evidenta organelor fiscale in baza unui "Borderou de scadere".

Anularea diferentelor la plata se efectueaza din oficiu de catre organul fiscal, prin emiterea unei decizii de anulare, ce se comunica contribuabilului. 

O alta sectiune a legii se adreseaza persoanelor fizice ce desfasoara activitati independente-¬ persoane fizice autorizate, intreprinderilor familiale, intreprinderilor individuale, ce au desfasurat activitati economice in Romania din activitati agricole.

In cazul in care aceste persoane fizice au realizat venituri din productia agricola, au realizat activitati de transformare a productiei agricole sau au prestat servicii manuale in zona activitatilor agricole si au depasit plafonul de inregistrare in scopuri de TVA, iar acestea nu s-au inregistrat in scopuri de TVA, aceste persoane nu vor fi obligate sa achite diferentele de TVA si diferentele la cheltuielile accesorii.

Legea adopta si procedura de urmat de catre autoritatea fiscala in aceasta situatie, atat in cazul in care a fost emisa o decizie de impunere, dar si in cazul in care vor urma inspectii ulterioare.

Daca aceasta lege este una favorabila unor categorii de persoane sau legiuitorul a vrut sa respecte binele general, ramane ca fiecare dintre noi sa apreciem.
 
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei