Autostrăzile Moldovei rămân doar simple desene

default

Dimensiune font:

| 26-05-2018 00:03

După promisiuni care de care mai colorate, care durează de mai bine de un deceniu, a venit rândul Guvernului Dăncilă să testeze rezistenţa locuitorilor regiunii Moldova. Imediat ce moldovenii s-au manifestat zgomotos faţă de lipsa infrastructurii rutiere în zonă, Executivul a ieşit în faţa opiniei publice cu unele proiecte referitoare la autostrăzile care vor marca spaţiul respectiv într-un timp record, reaşezând structura autostrăzilor în termeni şi cu o grafică ce frizează indecenţa.

Guvernul estimează că trei proiecte de autostrăzi vor fi gata în cinci ani, conform declaraţiilor vicepremierului Viorel Ştefan, care a anunţat că se intenţionează dezvoltarea mai multor proiecte în parteneriat public-privat. Unul vizează autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni în lungime de 100 de kilometri şi va include şi un pod peste Prut, astfel încât autostrada să se descarce în reţeaua rutieră a Republicii Moldova. Un alt segment în reprezintă Ploieşti – Râşnov (109 km). Acestă autostradă va fi poate cel mai râvnit proiect care va fi lansat în parteneriat public-privat. Nu avem nicio îndoială că potenţialii parteneri privaţi vor fi foarte interesaţi să investească alături de stat în această autostradă care va fi probabil una dintre cele mai circulate din România. Este o investiţie sigură cu un termen rezonabil de recuperare a banilor investiţi. Va fi un interes ridicat pentru potenţialii parteneri privaţi”, a spus vicepremierul Ştefan.

Echipe de achiziţii şi comisii de evaluare incompetente

În ce stadiu se află, însă, autostrăzile promise cândva pentru zona Moldovei, nu e greu de ghicit. Practic, nimeni nu a mişcat niciun deget decât pentru a plimba prin diferite conturi nişte sume destinate proiectării unor promisiuni, sau pentru a le anula, după caz.

Licitaţiile pentru pregătirea proiectelor Autostrăzii A7, ce cuprind studiu de fezabilitate, proiect tehnic, autorizaţie de construire au fost lansate încă din noiembrie 2016. Doar că, despre cele patru proiecte - Ploieşti - Buzău, Buzău - Focşani, Focşani - Bacău şi Bacău – Paşcani, nu se mai ştie nimic din iulie şi august 2017, de când au fost deschise ofertele. CNAIR nu a fost capabilă să evalueze ofertele depuse în aproape un an, dacă vă puteţi imagina. În cazul Centurii Bacău, contractul pentru proiectare şi execuţie a fost reziliat în aprilie 2017, însă abia în 16 decembrie 2017 a fost scos din nou la licitaţie, aflându-se acum tot în stadiul de evaluare a ofertelor, cu termen 30 mai 2018 – amânat, foarte probabil. „În ţările din jurul nostru - Bulgaria, Ungaria, Serbia, Polonia, aceste etape se derulează în câteva săptămâni, nu luni sau ani întregi! Este evident că echipele de achiziţii şi comisiile de evaluare din CNAIR sunt incompetente, refuzând în mod inexplicabil asistenţa tehnică de la Comisia Europeană, susţin cei de la Asociaţia Pro Infrastructură, care ne asigură că, în ceea ce priveşte Autostrada A8, lucrurile stau mult mai rău decât în cazul A7. CNAIR a lansat în licitaţie revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător şi pentru a obţine acordul de mediu. Însă, susţin cei de la Asociaţia Pro Infrastructură, două licitaţii au fost anulate: Ditrău - Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni, iar singurul contract semnat - Târgu Mureş – Ditrău, practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) şi apoi reziliat pe 19 ianuarie 2018.

O reziliere cu cântec

La vremea respectivă, referindu-se la rezilierea defectuoasă şi inoportună a contractului pentru Târgu Mureş – Ditrău, Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt CNAIR, a declarat: „Este impropriu spus că s-a reziliat contractul. Contractul a încetat de drept”. Dar Asociaţia Pro Infrastructură consideră că declaraţia este falsă, mincinoasă, făcută fie din incompetenţă, fie cu rea-voinţă şi bună-ştiinţă cu scopul de a manipula opinia publică.

În adresa de reziliere, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere îşi fundamentează decizia pe două clauze contractuale: articolele 31.5 ?i 36.1, ultimul greşit invocat. Ce spune, însă, articolul 36.1: „Contractul va înceta automat dacă Prestatorul nu a întreprins activităţile generatoare de plată în termen de 12 luni de la data de începere a prestării serviciilor”. „Acest articol a fost greşit invocat ca motiv de reziliere din simplul fapt că a fost activ doar o lună de zile din momentul emiterii ordinului de începere (20.11.2016) şi până la ridicarea suspendării (19.01.2018), iar Prestatorul, conform clauzei, avea termen 12 luni să înceapă lucrările. Mai mult, această greşeală flagrantă creează o portiţă pe care proiectantul (Search) o poate folosi pentru a cere despăgubiri în instanţă!”, susţin cei de la Asociaţia Pro Infrastructură. Aceştia consideră că directorii CNAIR sunt „incompetenţi, rău-voitori, manipulează opinia publică şi îşi bat joc de cetăţeni, condamnând regiunea Moldovei la subdezvoltare şi izolare economică prin decizia de reziliere a acestui contract, sfidând cu neruşinare eforturile societăţii civile şi chiar ale politicienilor care cer această autostradă, având (100% legal şi contractual) opţiunea să ridice suspendarea, aşa cum tot ei au făcut în septembrie 2016! Anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!”.

Parteneriatul public-privat nu reprezintă o soluţie magică

Din ianuarie nu s-a mai întâmplat absolut nimic. CNAIR şi Ministerul Transporturilor au promis în repetate rânduri că vor debloca situaţia, însă au fost doar minciuni.

Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamţ şi Iaşi în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin parteneriat public-privat (PPP), deşi toţi cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanţare europeană asigurată prin POIM, o soluţie mult mai ieftină şi mai uşor de accesat decât varianta PPP. „Din păcate, parteneriatul public-privat nu reprezintă o soluţie magică pentru construcţia mai rapidă de autostrăzi. Şi în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale şi este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuţia lucrărilor. Doar prin identificarea minuţioasă a riscurilor din teren partenerii privaţi (constructori, bănci, fonduri investiţii) pot fi atraşi într-un astfel de parteneriat! În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să îşi asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanţate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiţie cu un procent mult mai mare, iar autorităţile nu sunt în stare să finanţeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare”, remarcă Asociaţia Pro Infrastructură.

De ce nu vrea Guvernul autostradă în Moldova

Dar de ce nu vrea Guvernul să înceapă construcţia unei autostrăzi în Moldova? În primul rând, banii nu există şi nu are nimeni de prin birourile guvernamentale nici ştiinţa, nici cheful de a se înhăma la o asemenea muncă, cu proiecte de asemenea anvergură, în condiţiile în care – lucru dovedit de trei decenii, Moldova rămâne de culoare roşie chiar şi fără prea mari investiţii. În al doilea rând, nu vom avea autostradă pentru faptul că partidele din arcul guvernamental păstrează puţinii bani din visterie pentru a-i investi, ceva mi târziu, în preajma alegerilor, în zonele în care ei remarcă faptul că bazinul electoral pe care mizează e pe punctul de a seca. În al treilea rând, „cercetătorii” doctrinari au ajuns la savanta concluzie - pe care unii lideri chiar o flutură, uneori, că e zadarnic să investeşti atâţia bani într-un drum pe care n-ar circula prea multă lume şi că, oricum, n-ar reprezenta un impuls pentru economia socială zonală, puternic controlată de stat. „Este trist că şi în acest moment, după mulţi ani de promisiuni deşarte, Guvernul alege să răspundă cetăţenilor din Moldova în aceeaşi notă, cu hărţi făcute pe genunchi, fără nicio valoare şi cu termene fanteziste care nu mai pot păcăli pe nimeni. Solicităm oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să finalizeze cu atenţie şi celeritate evaluarea ofertelor pentru tronsoanele Autostrăzii A7 şi să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8!”, au atras atenţia, ieri, liderii Asociaţiei Pro Infrastructură. Nicoleta ZANCU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei