Banii cheltuiţi de români pe cumpărăturile online
Dimensiune font:
Românii au făcut cumpărături în mediul online în 2015 în valoare de 1,4 miliarde de euro * această sumă face referire exclusiv la produsele comercializate online şi nu include serviciile a căror plată s-a realizat în mediul virtual * mai bine de 90% dintre români preferă în continuare plata în ramburs
Valoarea totală a retail-ului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde de euro, în 2014, la peste 1,4 miliarde de euro, anul trecut, potrivit estimărilor principalilor jucători din comerţul electronic românesc împreună cu GpeC. Cifra face referire exclusiv la produsele fizice comercializate online (indiferent de natura lor) şi nu la servicii, plăţi de facturi la utilităţi, bilete de avion, rezervări hoteliere sau de vacanţe şi călătorii, bilete la spectacole. Unele companii din domeniu consideră chiar că valoarea se apropie mai mult de pragul de 1,5 miliarde de euro, mai transmite GpeC. România are în prezent circa 19,8 milioane de locuitori din care 13 milioane au vârsta cuprinsă între 16 şi 55 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de Internet, comparativ cu decembrie 2014 când numărul internauţilor era de aproximativ 10 milioane.
Astfel, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 49,76% la sfârşitul anului 2014 la aproximativ 56% la finele anului 2015. Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au facut cumpărături online cel puţin o dată. Majoritatea preferă să folosească încă desktop-ul atunci când cumpără online, dar Mobile-ul a crescut spectaculos în 2015, iar trend-ul se amplifică în decursul acestui an. Astfel, în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile, conform datelor GpeC. 1,4 milioane de romani au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aproximativ 850.000 prin intermediul unei aplicaţii mobile.
În prezent, rata de penetrare Mobile în România este de peste 100%, existând mai multe sim-uri active decât populaţia ţării. Rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone a cunoscut o ascensiune fulminantă în ultimii 4 ani. Dacă în România anului 2012 existau aprox. 2,5 milioane de smartphones, în prezent numărul acestora depăşeşte 10 milioane, indicând o rată de penetrare de peste 50%.
Preferă plata ramburs
Un cumpărător online face, în medie, 8,2 achiziţii pe an - în uşoară creştere faţă de anul 2014 când media era de 8,1 şi faţă de anul 2013 când cifra era de 7,9 achiziţii/an. În schimb, cumpărătorii online români preferă în continuare şi într-o majoritate covârşitoare de aprox. 90%, să plătească ramburs (în numerar, la livrarea produselor). Deşi procentele au mai crescut uşor, doar 6-7% sunt plăţi online prin card şi 3-4% plăţi prin alte metode decât numerar sau card, cum ar fi: online banking, micro-plăţi prin sms etc.Totuşi, potrivit oficialilor Visa, numărul de tranzacţii online plătite prin carduri Visa la magazinele online a crescut cu 20-25% în 2015 faţă de 2014.
Tot cifrele Visa arată că românii cheltuiesc mai mult la magazinele online din străinătate decât la cele autohtone, valoarea medie a unei tranzacţii fiind de 58 euro în cazul magazinelor de peste hotare şi de 40 euro în cazul magazinelor online din România. Numărul magazinelor online care înregistrează activitate comercială constantă a rămas în 2015 la acelaşi nivel cu anul 2014, respectiv circa 5.000 de magazine online. Din punct de vedere al plăţilor online prin card, volumul total înregistrat în 2015 depăşeşte cu mult bilanţul pe 2014, respectiv: 514 milioane euro au fost generate de plăţi online prin card în 2015, comparativ cu 337 milioane euro înregistrate în 2014. Din cele 514 milioane euro, RomCard a generat un volum de 394 milioane euro, iar procesatorul mobilPay un volum de aproximativ 120 milioane euro - ambele companii înregistrând creşteri semnificative în 2015 faţă de 2014.
Ce au cumpărat românii?
Făcând abstracţie de modalitatea de plată preferată, principalele categorii de produse vândute în 2015 au fost, în această ordine: produsele din gama electro-IT, produsele de tip fashion şi subsidiare, produsele pentru casă şi decoraţiuni, precum şi produsele destinate copiilor. Din punct de vedere al valorii coşului mediu, segmentul electro IT a înregistrat o scădere în 2015 comparativ cu 2014, de la 800 lei în 2014 la 680 lei în 2015, dar numărul de tranzacţii a crescut. Produsele destinate copiilor au rămas pe o linie similară atât în 2014, cât şi în 2015, valoarea medie a unei tranzacţii fiind de aproximativ 210 lei. Creşteri ale valorii coşului mediu au înregistrat produsele din gama fashion de la 160 lei în 2014 la 180 lei în 2015, precum şi produsele din categoria home & deco de la 180 lei în 2014 la 220 lei în 2015, românii cheltuind mai mult pe aceste categorii. Doar în ziua de Black Friday 2015 s-au vândut online produse în valoare totală de aproximativ 100 milioane euro, înregistrându-se o creştere considerabilă faţă de Black Friday 2014, când valoarea era situată la aproximativ 75 milioane euro. Georgiana BĂNUC
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau