Ce mai aduce Codul fiscal: Burse private, decontarea concediului

default

Dimensiune font:

| 12-10-2015 07:45

 Urmarind tendinta generala de mutare a sarcinii fiscale de la persoana juridica, de la societate catre persoana fizica, observam in noul Codfiscal cateva situatii ce permit o impozitare mai favorabila a companiilor, iar unele dintre ele pot fi elemente de optimizare fiscala.

In acest context, sa enumeram 3 aspecte fiscale favorabile societatii ce conduc la reduceri de taxe intr-un mod legal, astfel incat aceasta sa isi scada sarcina fiscala, sa isi reduca impozitele si taxele, prin respectarea legii, iar daca beneficiile se resfrang si asupra unor categorii de persoane fizice nu putem decat sa ne bucuram.

 

  • Cheltuieli de sponsorizare si acordarea de burse private


Efectuarea unor sponsorizari de catre platitorii de impozit pe profit catre entitati fara scop patrimonial, cum ar fi cluburi sportive, unitati de cult, asezaminte culturale, spitale si organizatii caritabile este relativ cunoscuta in viata de zi cu zi.

Din punct de vedere fiscal, in anul 2016, aceste cheltuieli sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit, adica impozitul se majoreaza cu 16% din suma sponsorizata, dar aceste cheltuieli de sponsorizare reduc impozitul pe profit la plata in cea mai mica dintre valorile:

a) 20% din impozitul pe profit datorat;
b) 5 la mie din cifra de afaceri.

Daca societatea nu inregistreaza profit, sumele sponsorizate se reporteaza 7 ani consecutivi.

Din punctul de vedere a unei astfel de societati, Codul fiscal permite in limitele descrise mai sus, utilizarea cu acelasi caracter fiscal a cheltuielilor privind acordarea de burse private. Practic, daca esti o societate si ai si caracter de angajator, vei face un mare bine acordand aceste burse private catre elevi si studenti, mai ales ca aceste cheltuieli se suporta pe ansamblu din impozitul pe profit datorat la buget.

Optimizarea fiscala este insa mult mai larga, in sensul ca legiuitorul scuteste bursele incasate de persoanele fizice de obligatia de plata a impozitului pe venitul persoanei fizice. Situatie din ce in ce mai rara in viata de zi cu zi.

In plus, veniturile din bursele private nu le regasim, cel putin la prima lectura, in baza de calcul a asigurarilor sociale. Daca normele de aplicare nu detaliaza sau nu definesc mai exact structura de impozitare a bursei private, opinam ca pentru aceste sume nu se datoreaza contributii la pensii, la somaj etc.

  • Cheltuieli sociale, 5% din fondul de salarii - contravaloare servicii turistice si/sau de tratament


Sa presupunem ca cel mai eficient salariat al unei societati platitoare de impozit pe profit se adreseaza conducerii societatii, cu rugamintea sa ii fie decontate cheltuielile cu factura de cazare pentru concediul de odihna petrecut in alta localitate.

In marea majoritate a cazurilor, va fi refuzat, pe motiv ca aceste cheltuieli sunt avantaje de natura salariala pentru persoana fizica si sunt supuse acelorasi impozite ca si salariile in bani, respectiv un procent de aproximativ 55% din valoarea facturii.

Dar aceasta structura de cheltuieli regasita in noul Cod fiscal nu este un avantaj in natura, ci reprezinta un bonus fiscal ce ar putea fi folosit cu succes de societate, in sensul ca:

  • cheltuiala este deductibila la calculul impozitului pe profit, in cuantum de 5% din fondul de salarii, in categoria cheltuielilor sociale;
  • nu reprezinta venit salarial acordat in natura, legiuitorul indicand in mod expres acest fapt la art. 76 alin. (4) lit. a) din noul Cod fiscal;
  • in plus, aceasta decontare de cheltuieli nu reprezinta nici o suma pentru care sa se datoreze asigurarile sociale, obligatorii, conform art. 142 lit. b) din Codul fiscal.


Fara sa ne fie frica sa afirmam, observam ca in unele aspecte sunt transpuse si in Romania proceduri acceptate de multi ani de state mai dezvoltate decat tara noastra, de stimulare a salariatilor, fara o supraimpozitare agresiva, cum ar fi decontarea concediului.

  • Statul isi insuseste si partea lui de pierdere, pentru insolventa clientului


Pornim de la urmatoarea ipoteza: in anul 2015, societatea EXEMPLU SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA ce aplica sistemul cu exigibilitate normala, presteaza un serviciu, cum ar fi de exemplu serviciile de consultanta fiscala sau audit, facute de autorul articolului, in valoare de 1.000 lei + 240 lei TVA catre un client societate din Romania.

Pe data de 25 a lunii urmatoare, societatea achita la buget suma de 240 lei TVA, fara sa fie incasata la scadenta aceasta suma de la client. Mai mult, societatea noastra afla ca impotriva clientului s-a inceput procedura insolventei, iar in planul de reorganizare aprobat de instanta de judecata, s-a decis radierea acestei creante. Practic, societatea noastra pierde, pe de o parte, contravaloarea serviciilor prestate si, in plus, achita TVA pentru un serviciu neincasat.

Ce se intampla cu TVA-ul platit la buget pentru aceasta creanta neincasata in anul 2015? Suma TVA platita la buget pentru creanta desfiintata de planul de reorganizare al clientului, va fi considerata o fapta buna, ce se ia in considerare la o eventuala judecata a judecatorului suprem, deoarece conform actualelor reglementari fiscale, statul roman nu restituie si nu considera ca ar avea obligatia sa restituie acest TVA, conform actualului Cod fiscal.

Ce aduce nou Codul fiscal in anul 2016 din perspectiva TVA la pierderile inregistrate ca urmare a insolventei clientului?

In anul 2016, ca urmare a intrarii in vigoare a noului Cod fiscal, statul roman restituie TVA pentru pierderile din creante cauzate de insolventa clientului. Desigur, nu este o restituire directa, poate nici nu a fi in totalitate eficienta o restituire directa, ci este o restituire indirecta, prin stornarea facturii initiale de servicii facuta catre clientul in insolventa.

In acest moment, observam asadar o imbunatatire a reglementarii fiscale, nu in sensul unui avantaj fiscal, ci in sensul intrarii in normalitate, deoarece atat timp cat obligatia de baza, plata serviciului este desfiintata de planul de reorganizare, inseamna ca si taxa corelativa nu mai are obiect.

Concluzie

In acest context, dragi cititori, am scris acest articol cu gandul la contribuabilii ce suporta aceste impozite, din categoria celor in care ma incadrez si eu, sperand ca sumele platite la buget sunt folosite numai in favoarea cetateanului.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei