Guvernul pregateste un nou impozit: Impozitul pe clădiri şi impozitul pe construcţii speciale

default

Dimensiune font:

| 26-08-2014 08:18

 Sunt şanse mari ca începutul anului 2015 să aducă o repoziţionare la propriu a impozitelor şi taxelor din România, având în vedere că rescrierea codului fiscal se află pe ultima sută de metri. Pe lângă modificările de formă, notăm şi o serie de schimbări de substanţă, una dintre cele mai importante fiind legată de impozitul pe clădiri.



Ne-am propus să facem o scurtă analiză a noului impozit pe clădiri, preconizat a întra în vigoare începând cu anul 2015. În paralel, vă propunem o discuţie despre impozitul pe construcţii, un impozit relativ nou şi, oarecum, complementar până în prezent impozitului pe clădiri.

Impozitul pe clădiri

Modificările ce vor fi aduse acestui impozit vizează, în primul rând, schimbarea principiului de impunere. Dacă până acum, diferenţierea în ce priveşte modul de calcul a taxei se făcea în funcţie de natura contribuabilului (persoană fizică /persoanăjuridică), începând cu 2015, diferenţierea se va face în funcţie de destinaţia clădirii (rezidenţial/comercial, prin comercial înţelegându-se spaţii de birouri, spaţii comerciale etc.). Concret, baza impozabilă pentru persoanele fizice se stabileşte acum în funcţie de o grilă de valori impozabile/mp, ajustată cu un coeficient de corecţie dat de rangul localităţii. În funcţie de suprafaţă, se ia în calcul şi o majorare a bazei impozabile.

În plus, de curând s-a introdus o cotă de impozit majorată pentru persoanele care au în proprietate două sau mai multe clădiri, însă această măsură nu se mai regăseşte în noul proiect de lege. În final, se ajunge la un impozit mult redus în comparaţie cu ce plăteşte o companie pentru acelaşi tip de clădire, atât baza impozabilă, cât şi cota de impozit fiind mult mai mici. Faţă de persoanele fizice, companiile datorează, în prezent, impozit pe clădiri de până la 1,5% (cel mai des se aplică valoarea maximă) din valoarea contabilă brută a clădirii. Odată cu intrarea în vigoare a noilor prevederi, se reduce impozitul datorat de persoanele juridice pentru clădiri cu destinaţie rezidenţială, la un nivel apropiat de cel datorat în prezent de persoanele fizice. Totodată, creşte impozitul datorat de persoanele fizice pentru clădirile cu destinaţie comercială, ajungându-se într-un final la o egalizare a impozitului datorat de persoanele juridice şi fizice pentru clădirile din această ultimă categorie.

În ce priveşte baza impozabilă pentru clădiri cu destinaţie comercială, modificările vizează renunţarea la valoarea contabilă brută a clădirii şi înlocuirea acesteia cu valoarea de piaţă obţinută printr-un raport de evaluare. Evaluarea trebuie făcută de către toţi proprietarii de clădiri din această categorie cu ajutorul unui evaluator autorizat, care va utiliza o metodă de evaluare şi un set de norme special concepute pentru stabilirea valorii clădirii în scopuri fiscale. În premieră, valoarea obţinută în urma evaluarii în scop fiscal nu se va reflecta şi în contabilitate. Dat fiind faptul că autorităţile doresc introducerea noilor metode de calcul începând cu impozitul datorat în 2015, pare probabil că toţi contribuabilii vor fi nevoiţi să efectueze reevaluarea clădirilor cu scop comercial (şi a unora cu scop rezidenţial) aflate în proprietate la 31 decembrie 2014, chiar dacă au efectuat reevaluări în 2013, respectiv 2012. Având în vedere schimbările preconizate în ce priveşte reevaluarea clădirilor pentru scopuri fiscale şi faptul că, în eventualitatea în care prevederile fiscale vor intra în vigoare în această formă, timpul alocat pentru efectuarea reevaluării va fi unul foarte scurt, iar cererea corespunzător mai mare, recomandăm contribuabililor pregătirea şi planificarea din timp.

Impozitul pe construcţii

Am ales să tratăm, în acest articol, şi impozitul pe construcţii datorită legăturii care există, cel puţin în prezent, între acesta şi impozitul pe clădiri datorat de persoanele juridice. Deşi sunt datorate unor bugete diferite, cele două impozite îşi dispută în principiu aceeaşi bază impozabilă, respectiv soldul debitor al contului 212 „Construcţii“. Practic, este subiect de impozit pe construcţii diferenţa dintre valoarea totală a construcţiilor şi valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri către autorităţile locale.

Merită menţionat că se includ în baza de impozit pe construcţii şi clădirile care sunt scutite de impozit pe clădiri, conform prevederilor legate de taxe locale. Astfel, sunt afectaţi şi contribuabilii care şi-au plasat activitatea în parcurile industriale şi care beneficiază de scutirea de impozit pe clădiri acordate de autorităţile locale în condiţiile elaborării unei scheme de ajutor de stat. Practic, prin introducerea acestui impozit se anulează unul dintre principalele avantaje pentru care investitorii au ales să se stabilească într-un asemenea parc industrial.

Modificările legislative de anul viitor, momentan, nu prevăd schimbări în ce priveşte impozitul pe construcţii. Dat fiind că este o taxă nouă, pentru care nu se cunoaşte încă abordarea inspectorilor fiscali în cazul controalelor, recomandăm contribuabililor o analiză atentă asupra construcţiilor avute în patrimoniu, în special în următoarele direcţii: încadrarea şi delimitarea corectă a clădirilor în cadrul grupei construcţii; în acest sens, se recomandă o analiză atentă a registrului de mijloace fixe, în scopul clasificării corecte a elementelor constitutive ale clădirii, pentru a se evita situaţia în care acelaşi element de natura mijlocului fix poate fi impozitat de două ori în caz de încadrare iniţială eronată; clasificarea corectă a mijloacelor fixe în grupa construcţii şi eliminarea potenţialelor erori de încadrare (ex: eliminarea din baza de impozitare a mijloacelor fixe care pot fi încadrate conform catalogului în categoria echipamente, în loc de construcţii). În plus, recomandăm explorarea unor potenţiale soluţii de optimizare, care sunt încă disponibile şi pot fi de ajutor pentru reducerea costurilor fiscale din acest punct de vedere.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei