Noul Cod fiscal: Modificări care au scăpat aproape neobservate la prima vedere

default

Dimensiune font:

| 08-10-2015 07:42

 Multe modificări ale Codului fiscal au scăpat aproape neobservate până la publicarea formei finale a legii.

Din perspectiva unui investitor, eliminarea impozitului pe construcții și reducerea impozitului pe dividende încă de la 1 ianuarie 2016 ar fi fost probabil de preferat, chiar în dauna reducerii cotei de TVA cu patru puncte procentuale, date fiind presiunile asupra bugetului. Calculele politice au dus însă la un rezultat diferit, anul 2016 fiind unul electoral. Pentru populație, reducerea TVA este un beneficiu  mult mai concret decât o creștere economică (abstractă) în urma investițiilor, tradusă prin creșterea numărului de locuri de muncă, a productivității, a nivelului de trai.

Persoane fizice

Din perspectiva omului de rând, discuția fiind centrată pe reducerea cotei de TVA, a scăpat poate din vedere „detaliul“ că taxele locale (pe clădiri, terenuri, autovehicule) vor putea fi majorate de anul viitor de către autoritățile locale. Din aceleași calcule politice, rămâne de văzut câte vor și face acest lucru încă din 2016, în pragul alegerilor locale. Însă mai mult ca sigur taxele locale vor crește din 2017.

De asemenea, persoanele fără venituri sau cu venituri sub nivelul salariului minim pe economie vor datora contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) de 5,5% asupra salariului minim pe economie (în prezent 1.050 lei, propus a crește la 1.200 lei de la 1 ianuarie 2016). Astfel, nu doar că sunt acum reglementate prin lege situațiile aberante în care persoane care obțineau, de exemplu, venituri din dividende de 1 leu, datorau contribuții sociale de câteva sute de lei, dar mai mult, pentru a nu exista discriminare, vor datora aceleași contribuții și persoanele fără niciun venit. Discriminare mai poate exista însă, în condițiile în care contribuția nu va fi datorată totuși de către persoanele aflate în întreținerea unei persoane asigurate (soț/soție sau părinți, fără venituri proprii).

Amnistia fiscală de anul acesta, care privea aceste situații, capătă acum un nou înțeles. Pare că nu exista de fapt intenția ca aceste persoane să fie exceptate de la plata CASS, ci era doar o recunoaștere a faptului că legea nu era clară pentru toată lumea. S-a șters cu buretele ce a fost, însă acum se presupune că legea este clară, iar pentru a beneficia de îngrijiri medicale în sistemul public, persoanele fără venituri trebuie să se înregistreze fiscal și să plătească CASS. CASS se va datora asupra tuturor veniturilor obținute de o persoană fizică (de exemplu, și pentru veniturile din investiții, cum ar fi dividendele, sau pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală). Începând cu 1 ianuarie 2017, baza de calcul va fi plafonată la nivelul a cinci salarii medii lunare pe economie.

Există și vești bune: pentru salariați vor crește deducerile personale, ceea ce se va traduce într-o scădere a impozitului pe salarii, respectiv creștere a venitului net. De asemenea, anumite beneficii salariale vor deveni neimpozabile și vor putea fi deduse primele de asigurare voluntară de sănătate în limita a 400 euro anual.

Venituri din investiții

Și pentru că am menționat mai sus de dividende, acestea vor fi integral subiect al CASS. Începând cu 1 ianuarie 2017, cota impozitului pe dividende va scădea la 5%, iar baza lunară de calcul a CASS va fi plafonată la nivelul a 5 salarii medii brute pe economie. Anul 2016 va fi însă unul sumbru pentru distribuția de dividende către persoane fizice care, spre exemplu, nu realizează venituri din alte surse: cota efectivă de impozitare va creşte de la 16%, cât este în prezent, la 21,5% (fiind adăugată cota CASS de 5,5%), iar baza de calcul va fi întreaga sumă încasată, nefiind plafonată.

Activități independente

 

Contribuția de asigurări sociale (CAS) va fi datorată de către toate persoanele care realizează venituri din activități independente, indiferent dacă sunt şi salariate, fiind obligatorie cota individuală (10,5%) și putându-se opta pentru cota integrală (26,3%).

Crește însă de la 20% la 40% cota forfetară de cheltuieli (deducere) pentru veniturile din chirii și din drepturi de proprietate intelectuală.

Companii

Odată cu reducerea cotei de TVA de la 24% la 20%, una dintre cele mai anticipate schimbări ale Codului Fiscal, se așteaptă ca o consecință (alături de reducerea evaziunii fiscale) să fie creșterea cifrei de afaceri în rândul contribuabililor, generată de creșterea volumului de vânzări. Rămâne de văzut, însă, dacă modificarea va avea efectul scontat, mai ales, prin prisma bilanțului relativ recent încheiat în cazul efectelor reducerii cotei de TVA la comercializarea pâinii și a produselor de panificație.

Cealaltă schimbare importantă în materie de TVA se referă la livrările de (1) clădiri, părți de clădire și terenuri de orice fel, în regim de taxare obligatoriu sau opțional, (2) aur de investiții, în regim de taxare opțional, (3) telefoane mobile, (4) dispozitive cu circuite integrate, dar și (5) console de jocuri, tablete PC și laptopuri. În cazul vânzării de astfel de produse către cumpărători plătitori de TVA, furnizorii nu vor mai avea obligația de a colecta TVA, clienții înregistrând TVA aferentă prin mecanismul taxării inverse (în principiu, o operațiune neutră din punct de vedere al TVA). Principalul efect al implementării taxării inverse ar trebui să îl reprezinte combaterea evaziunii fiscale și creşterea gradului de colectare a TVA în sectoarele economice în cauză, în subsidiar, traducându-se teoretic inclusiv în îmbunătățirea fluxurilor de numerar în materie de TVA la nivelul furnizorilor. Cu toate acestea, modificarea legislativă ar putea avea drept urmare și finanțarea de către furnizori a bugetului statului (având în vedere procesul greoi de restituire a TVA, în cazul contribuabililor care vor începe să înregistreze o poziție de TVA de rambursat ca urmare a aplicării măsurilor de simplificare), care, practic, ar putea semnifica tot pentru aceștia un dezavantaj în materie de fluxuri de numerar. Trecând la impozitele directe, un aspect pozitiv este că microîntreprinderile nou-înființate vor putea beneficia de cota de 1% în primii doi ani de funcționare, cu condiția să aibă cel puțin un salariat. 

În ce privește impozitul pe profit, au fost introduse clarificări și modificări privind regimul deducerii cheltuielilor. De exemplu, deducerea pentru cheltuieli sociale crește de la 2% la 5% din cheltuielile salariale, limita creditului fiscal pentru sponsorizare crește de la 0,3% la 0,5% din cifra de afaceri (limita de 20% din impozitul pe profit datorat rămâne neschimbată), extinderea scutirii profitului reinvestit și la investițiile în echipamente de calcul, deducerea cheltuielilor de cercetare-dezvoltare nu se recalculează în cazul nerealizării obiectivelor proiectului. Este încurajată astfel inovarea, devin deductibile, în anumite condiții, cheltuielile cu stocuri degradate (de exemplu, produsele expirate).

Interesant este că a fost eliminată cota minimă de 5% din cifra de afaceri pentru entităţile care desfăşoară activităţi de natura pariurilor sportive.

Concluzie

După multe discuții, negocieri și poate prea puține analize de impact, avem în sfârșit un Cod fiscal modernizat. Chiar dacă majoritatea modificărilor sunt clarificări și corelări de ordin tehnic, ce prezintă interes mai mult pentru practicienii în fiscalitate, sunt și măsuri care pot avea un impact major asupra anumitor categorii de persoane sau companii. Pentru companii, fie și doar pentru clarificările de ordin tehnic, vor exista reale beneficii.

Pentru persoanele fizice, în ansamblu, va rezulta o relativă creștere a puterii de cumpărare, în urma reducerii TVA. La o privire mai atentă însă, e posibil să rezulte o sarcină fiscală mai mare decât în prezent, cel puțin pentru anumite categorii de persoane.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei