Noul Cod Fiscal. Taxe mai mari pentru PFA şi pentru cei care obţin venituri din activităţi independente

default

Dimensiune font:

| 03-09-2015 12:30

Noul Cod Fiscal adoptat marţi în Senat prevede amânarea pentru 2017 a unor măsuri de relaxare fiscală, dar şi a unor facilităţi pentru cei care obţin venituri din activităţi independente. „Adevărul“ îţi arată ce taxe trebuie să achite persoanele fizice autorizate şi cele care obţin venituri din activităţi independente.

Retrimis în Parlament pentru reexaminare, noul Cod Fiscal a fost supus unor schimbări ale căror efecte se vor resimţi în buzunarul românilor, dar şi în bugetele companiilor: TVA scade la 20%, acciza suplimentară şi taxa pe stâlp nu se elimină în 2016, impozitul pe dividende nu scade la 5%, iar contribuţiile de sănătate datorate pentru veniturile din activităţi independente nu vor fi plafonate în limita a cinci salarii medii brute pe economie. Amendamentele aduse la Codul Fiscal au fost adoptate luni de Comisia de buget-finanţe din Senat şi marţi în plenul Senatului, proiectul urmând să ajungă în Camera Deputaţilor, for decizional, şi apoi din nou la preşedintele Klaus Iohannis. Ultimele modificări aduse noului Cod Fiscal permit o economie la buget de peste 7 miliarde de lei, faţă de forma iniţială, astfel că impactul bugetar brut a fost redus la aproximativ 7,2 miliarde de lei, generat de reducerea TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie 2016.

Care sunt modificările aduse noului Cod Fiscal de la retrimiterea acestuia în Parlament şi care este impactul acestora asupra bugetului statului, dar şi asupra românului de rând:

** Plafonarea CASS a fost eliminată. Unul dintre amendamentele aduse Codului Fiscal prevede eliminarea în 2016 a plafonării contribuţiei sociale de sănătate (CASS) pentru veniturile obţinute din chirii, venituri financiare (dividende, dobânzi), din drepturi de autor sau de către persoanele fizice autorizate (PFA). Această plafonare urmează să se aplice însă din 2017, potrivit amendamentului adoptat. Trebuie precizat că, din perspectiva persoanelor fizice autorizate şi a celor care desfăşoară activităţi independente, noul Cod Fiscal aduce acestor categorii de persoane taxe mai mari, impunându-se contribuţii suplimentare.

Contribuţii pentru PFA

Potrivit consultantului fiscal Adrian Benţa, de la 1 ianuarie 2016 devine obligatorie plata CAS (contribuţia individuală la pensii) de 10,5% de către PFA, chiar dacă aceasta este deja angajată ca salariat. Dacă aceste categorii de persoane doresc o pensie întreagă, opţional, prin decizie personală, vor achita şi contribuţia angajatorului la pensii (15,8%). Cei care nu optează pentru plata contribuţiei angajatorului ar putea beneficia la calculul stagiului de cotizare doar de o treime, deşi valoarea contribuţiei individuale în total contribuţii pentru pensie este de peste 40%. „Nu se ţine cont de faptul că stagiul de cotizare de 1/3 era corelat cu un raport de 1:2 (10,5% contribuţie individuală şi 20,8% contribuţie angajator). Aşadar, CAS are un mod de impunere discriminatoriu, dezavantajând în mod clar întreprinzatorii (PFA). Aceştia contribuie la fel ca salariaţii (contribuţie individuală), dar primesc beneficiii mai puţine“, a declarat pentru „Adevărul“ consultantul fiscal Emilian Duca. Deputatul Gheorghe Ialomiţianu susţine însă că PFA va beneficia la calculul stagiului de cotizare de o cotă proporţională cu valoarea contribuţiei. Contribuţiile sociale (pensii) se calculează în acest caz la o bază maximă ce reprezintă de cinci ori salariul mediu pe economie (aproximativ 12.600 de lei). De asemenea, PFA datorează şi plata CASS pentru veniturile încasate din această activitate, chiar dacă aceasta obţine venituri şi din salarii. În proiectul iniţial, şi această contribuţie era plafonată la cinci salarii medii pe economie, însă amendamentul a eliminat prevederea, urmând ca ea să se aplice din 2017.

Contribuţii pentru venituri din drepturi de autor

Şi cei care obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală vor plăti din 2016 contribuţia de asigurări sociale (10,5%), însă numai în cazul în care drepturile se achită pe contract cu reţinere la sursă, a explicat Benţa. Şi în acest caz se aplică de la 1 ianuarie 2016 plafonul maximal de cinci ori salariul mediu pe economie. În ceea ce priveşte obligativitatea plăţii contribuţiei individuale la asigurările de sănătate (5,5%) de către cei cu drepturi de autor, aceasta a fost eliminată pentru 2016 printr-un amendament propus în Senat, însă numai în cazul celor care obţin venituri şi din salarii.

Contribuţii pentru chirii şi venituri financiare

Pentru veniturile din chirii sau din investiţii (dividende, dobânzi bancare etc) nu se datorează plata contribuţiei de asigurări sociale (CAS). Iar potrivit unui amendament adus Codului Fiscal în Senat, în 2016, nu se va mai datora nici CASS pentru veniturile din investiţii dacă persoana fizică obţine venituri din salarii, a arătat Emilian Duca. Totuşi, dacă acesta este singurul venit al persoanei fizice, aceasta va datora CASS (5,5%) şi va exista un plafon minim. De exemplu, dacă o persoană are ca singură sursă de venit un câştig din investiţii, indiferent de valoarea acestuia, CASS datorat anual se va aplica la salariul minim brut pe economie, înmulţit cu 12 luni (pentru salariul minim actual de 1.050 de lei, CASS datorat va fi de 693 de lei). Deputatul Gheorghe Ialomiţianu a dat câteva exemple de situaţii în care s-ar putea afla contribuabilul român: „Dacă ai salariu, nu mai plăteşti CASS şi pe veniturile financiare în 2016. Plăteşti din 2017, dar în limita a cinci salarii medii pe economie. Dacă o persoană încasează chirie, dar are şi salariu, plăteşte pentru chirie CASS raportat la valoarea acesteia. Dacă însă are chirie, dar fără să aibă şi salariu, plăteşte CASS la salariul minim pe economie“.

** Reducerea TVA la 20%. Cota de TVA nu va mai fi redusă de la 1 ianuarie 2016 la 19%, aşa cum prevedea forma iniţială a proiectului Codului Fiscal, ci la 20%. Reducerea cotei la 19% urmează să fie aplicată de la 1 ianuarie 2017, potrivit unui amendament adus proiectului. În forma iniţială, impactul bugetar brut al acestei măsuri ar fi fost de 9 miliarde de lei, iar în urma modificării a fost redus la 7,2 miliarde de lei.

** Scăderea impozitului pe dividende, amânată. În urma amendamentelor aduse Codului Fiscal, reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5% nu se va mai aplica de la începutul anului viitor, ci de la 1 ianuarie 2017. Impactul bugetar al acestei măsuri s-ar fi ridicat la 1,3 miliarde de lei în 2016, bani care rămân acum în vistieria statului.

** Încă un an cu acciză suplimentară. Acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe fiecare litru de carburant, introdusă de Guvern la 1 aprilie 2014, nu va mai fi eliminată de la începutul anului viitor. Potrivit unui amendament adus Codului Fiscal, actualul sistem de taxare se menţine şi în 2016, supraacciza urmând să fie eliminată de la 1 ianuarie 2017. Impactul bugetar al măsurii este de 3 miliarde de lei.

** Taxa pe stâlp şi în 2016. Nici taxa pe construcţiile special, aşa-zisa taxă pe stâlp, nu va mai fi eliminată de anul viitor, ci de la 1 ianuarie 2017, potrivit ultimilor modificări aduse Codului Fiscal. Taxa se ridică la 1% din valoarea activelor, iar eliminarea ei ar fi produs o gaură anuală de un milliard de lei în bugetul statului.  

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei