Cu maşina pre moarte călcând
Dimensiune font:
Cunoaşteţi vreo statistică neagră în care România să nu se afle printre primele locuri? Eu foarte puţine şi poate de aceea nu mi le amintesc deloc. Un raport dat publicităţii ieri de către Comisia Europeană arată că România se află pe ultimele locuri în ceea ce priveşte siguranţa rutieră în Uniunea Europeană, cu 97 de decese raportate la un milion de locuitori în 2016, în urma ţării noastre fiind doar Bulgaria, cu 99 de cazuri. În total, însă, faţă de 2010, decesele pe şoselele din România au scăzut cu 19%, exact cât media UE în toţi aceşti ani. Drumurile din Uniunea Europeană rămân, conform datelor, cele mai sigure din lume, dar rezultatele înregistrate sunt încă departe de ce îşi propun autorităţile europene: să reducă la jumătate numărul de decese cauzate de accidente rutiere între 2010 şi 2020. Pentru ţara noastră acest plan pare imposibil, iar datele oferite de RAR demonstrează acest lucru.
Există foarte multe maşini defecte care circulă pe străzi, şoferii sunt tot mai inconştienţi – se urcă la volan băuţi, merg cu viteze ameţitoare, fac tot felul de prostii, iar Poliţia Rutieră este chemată la tot mai multe accidente. Este greu de crezut că realitatea de acum va fi schimbată radical în câţiva ani, mai ales că vehiculele merg pe drumuri pline de gropi, desfundate, pe care este greu să fii pieton darămite şofer.
În Moldova nu este zi în care să nu fie consemnat vreun eveniment rutier, fie el cât de minor, iar aici este şi vina legislaţiei. Carnetele de şofer se obţin mult prea uşor, mulţi conducători auto au probleme de sănătate plecând de la cele oculare şi până la cele psihice, vitezomanii se iau la întrecere cu radarul ori cu poliţiştii lansaţi pe urmele lor. Cum poţi reduce numărul accidentelor rutiere când cei care le produc îşi fac de cap? Arterele rutiere sunt ciuruite, la fel ca şi bugetele alocate pentru repararea lor, iar interesul pentru astfel de investiţii se pierde mereu în faţa altor priorităţi.
Pentru ca UE să-şi îndeplinească totuşi dezideratul de a reduce numărul accidentelor rutiere ar trebui să inventeze un sistem prin care să schimbe ADN-ul inconştienţilor care se urcă băuţi la volan şi omoară oameni (vezi cele două cazuri grave de la Iaşi, în care vinovaţi au fost doi avocaţi) ori pe cel al vitezomanilor sau al celor care mută banii alocaţi drumurilor la alte capitole bugetare. E drept că în acest condiţii ar scădea profitul firmelor de pompe funebre, dar ar creşte bucuria cadrelor medicale care nu s-ar mai lupta să salveze trupuri schilodite în accidente rutiere.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau