foto  editorial Dorian Obreja

Dimensiune font:

De ce nu merg ca pe...roate trenurile de călători

| 13-09-2017 06:28

Când eram mic şi chiar apoi, tânăr fiind, aveam o adevărată plăcere în a merge cu trenul.

De la admirarea peisajului – mai ales a gărilor cochete, îngrijite şi pline de flori, - până la scosul capului pe fereastră pentru a mă lăsa mângâiat de vânt şi chiar a inconfundabilului miros lăsat în urma lor de locomotivele cu cărbuni, totul mi se părea frumos, aşa cum se cade unei călătorii-aventuri. Nu mă deranja nici faptul că, până la Bucureşti sau până la mare, drumul dura nenumărate ore – în compania familiei sau a unor prieteni, totul se transforma într-un soi de picnic prelungit, asezonat cu ceva mâncare, jocuri de cărţi, cântatul în grup şamd.

Dar asta, cred că v-aţi dat seama, se petrecea demult, în secolul trecut, când altfel se măsura timpul, când altele erau distracţiile şi relaţiile între oameni, când, până la urmă, altele erau cerinţele şi pretenţiile de la călătoria pe „drumurile de fier”.

Vreme îndelungată, din varii motive, dar toate obiective, nu m-am mai urcat într-un tren, decât preţ de câteva minute, pentru a întâmpina sau conduce pe câte cineva...

Recent, am fost nevoit să apelez la serviciile companiei naţionale de profil, constatând, cu proprii ochi, dar, din păcate, şi cu alte simţuri, inclusiv cel olfactiv, dacă şi cum s-au schimbat lucrurile.

Da, s-au schimbat! În rău, din nefericire. Începând de la aspectul vagoanelor (când ieşi din ele, simţi nevoia să treci printr-o ecluză de decontaminare), continuând cu cel al gărilor şi haltelor (unele, părăsite, altele, neîngrijite) şi sfârşind, foarte important, cu viteza: am parcurs circa o sută de kilometri în aproximativ două ore – şi asta în secolul super-vitezei, într-o lume în care, asta este, timpul înseamnă tot mai mult bani. Apropo de ultimul aspect semnalat, conform datelor oficiale, pe una dintre cele mai lungi rute din ţară, Bucureşti-Timişoara (578 km), se făceau, în 1939, 9 ore şi 17 minute, iar în 2014, 8 ore şi 30 de minute – asta după ce, în 1988, intervalul se redusese la 7 ore şi 50 de minute. Curat progres, datorat guvernărilor şi, îndeosebi, miniştrilor transporturilor perindaţi la putere după 1990. În acelaşi an 2014, distanţa Milano-Roma (600 km) se parcurgea în 2 ore şi 55 de minute...

Specialiştii susţin că „transportul feroviar este organic mai ieftin decât cel rutier”. Firesc, se naşte întrebarea de ce cel dintâi a regresat atât de mult în România, fiind aproape falimentar. Explicaţii sunt multe: datoriile CFR Călători au avut perioade în care s-au dublat (deşi şi altele în care au fost şterse!), concurenţa cu operatorii privaţi (o poveste cu cântec), interesele şi/sau ezitările în a proceda la privatizarea companiei, achiziţii păguboase, disponibilizări masive, vagoane (peste 1.000!) şi locomotive dispărute în mod suspect – toate, expresie a unui management defectuos, dacă nu rău intenţionat. Nu ţin minte ca cineva – dintre mulţii vinovaţi – să fi plătit pentru toate acestea. Dar ştiu că nici în viitor nu va fi tras nimeni la răspundere. În schimb, transportul de călători va fi tras tot mai mult pe linie moartă!

 


 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

 

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE LD Expert Grup IPURL, lichidatorul judiciar al SC Kat Company SRL, Iaşi, str Eternitate, nr. 84, bl. Z2-1, sc. C, et. 4, ap. 4, jud. Iaşi, în temeiul Legii 85/2006, vinde prin licitaţie publică, următoarele bunuri: Imobile situate în sat Agapia, com. Agapia, jud Neamţ, în bloc: 1. Teren arabil cu suprafaţă S = 1.892 mp, situat în extravilanul comunei Agapia, punct Molizi, jud. Neamţ, înscris în cartea funciară nr. 451/N a localitătii Agapia cu nr. cadastral 524; 2. Teren arabil cu suprafaţa S = 3.275 mp, situat în extravilanul comunei Agapia, punct Molizi, jud. Neamţ, înscris în cartea funciară nr. 448/N a localitătii Agapia cu nr. cadastral 501; 3. Imobil situat în intravilanul satului Agapia, jud Neamţ, compus din: - teren categorie folosinţă “curţi-construcţii” în S = 1.199 mp, parcela 1CC - construcţia cu destinaţia de pensiune turistică S+P+1E+M cu Sconstruită = 347,28 mp şi Suprafaţă construită desfăşurată = 1.389,12 mp - teren categoria de folosinţă “arabil” în suprafaţă de 1.482 mp, parcela 2A Preţ - 2.307.960 lei . Imobile situate în sat Dancu, com Holboca, jud Iaşi, în bloc: 1. Teren intravilan în suprafaţă de 3.400 mp, CF 60579, nr. cad. 802/1 pe care sunt amplasate construcţiile C1, C2, C3 şi C4, alcătuit din: - parcela 1(417) de categorie de folosinţă „curţi – construcţii” în suprafaţă de 628 mp, pe care sunt amplasate construcţiile C1, C2 şi C3; - parcela 2/1(418/1) de categorie de folosinţă „arabil” în suprafaţă de 2.314 mp., pe care se află construcţia C4; - parcela 3(416) de categorie de folosinţă „vie” în suprafaţă de 458 mp; 2. Construcţia C1 – spaţiu comercial D+P+1E, cu Sc la sol = 81,83 mp, supprafaţă utilă 141,01 mp, CF 60579, nr. cad. 802/1-C1. 3. Rampă C2 cu suprafaţa construită la sol Sc = 19,84 mp, nr. cad. 802/1-C2; 4. Hală C3 - depozit, cu Sc la sol = 198,96 mp, Sutilă = 264,06 mp, CF 60579, nr. cad. 802/A-C3. 5. Casă C4 – locuinţă P+1E, cu suprafaţă construită la sol Sc = 81,40 mp, Sutilă 83,81 mp, CF 60579, nr. cad. 802/1-C4 Preţ - 822.924 lei. Licitaţiile vor avea loc pe 18.05.2018, 31.05.2018, 15.06.2018 orele 12.00, la biroul lichidatorului judiciar din Iaşi, str. Cronicar Mustea, nr. 17, parter, ap. 12, jud. Iaşi, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă ce va conţine: dovada achitării taxei de participare de 1.000 lei, dovada achitării caietului de sarcini de 1.000 lei, dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei; actele de identificare ale persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila.Taxele se vor achita în contul RO 87 BTRL 0240 1202 8795 78XX deschis pe numele debitoarei SC KAT COMPANY SRL la Banca Transilvania - sucursala Iaşi. Înscrierile se fac la biroul lichidatorului judiciar din Iaşi, str. Cronicar Mustea, nr. 17, parter, ap. 12, jud. Iaşim cu o zi ȋnainte de data desfăşurării licitaţiei, pânã la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie, dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului la termenul stabilit, 30 zile de la data licitaţiei, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunului, care va fi scos din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra imobilelor scoase la vânzare se va adresa lichidatorului judiciar. Informaţii lichidator judiciar telefon 0232/235508.
 
Pensiile, carne de tun în rãzboiul politic
23/05/2018 08:27

Prezent in cadrul unei conferinţe de presă organizată la Iaşi, săptămana trecută, preşedintele PNL Ludovic Orban a declarat că partidul său va duce in perioada următoare o campanie pentru a preveni d ...

Muncă puţină şi de mântuială, bani mulţi şi de căpătuială
22/05/2018 11:10

Fericiţii (şi poate nu intamplătorii) caştigători ai licitaţiei privind lucrarea de modernizare a Bulevardului D. Cantemir din Iaşi au reuşit marea „ispravă” de a termina oarecum la timp c ...

Poetul care vede dragostea drept sărbătoare a simţurilor
21/05/2018 00:00

Cu absolută certitudine, el este cel de pe urmă dintre boemii Iaşului. Dacă se intamplă să fie pe stradă, e uşor de recunoscut de departe, datorită pletelor sale – stindard argintiu, mărturisind ...

Între Europa şi Kîrgîzstan
19/05/2018 00:00

Duminică vor avea loc la Chişinău alegeri anticipate pentru funcţia de primar, devenită vacantă in urma demisiei liberalului Dorin Chirtoacă, urmare a problemelor avute cu justiţia. Alegerile sunt foart ...

70 de vieţi într-una singură!
17/05/2018 13:10

  Dorian OBREJA   În urmă cu 67 de ani, cand se năştea, la Barlad, probabil că nici unul dintre părinţii săi nu se gandea că ivirea lui pe lume va prilejui, simbolic, existenţa, intr ...

Barter: parlamentarii noştri la schimb cu cei polonezi
14/05/2018 11:56

Să recunoaştem: prin alte părţi se petrec lucruri aproape de necrezut, dintre care unele am dori să se intample şi plaiurile mioritice, iar de altele ne mirăm şi nu am fi in stare să le infăptuim şi ...

Grafi(magi)cianul. Dragoş Grafi(magi)cianul...
09/05/2018 07:09

Cu puţin timp inainte de a incepe să scriu aceste randuri, reţeaua de socializare unde am cont m-a atenţionat că Dragoş Pătraşcu a postat una dintre lucrările sale de grafică. E un bun obicei pe care ...

Opriţi invazia pitecantropilor auto-erectus!
07/05/2018 00:00

Din punct de vedere ştiinţific, aflăm, din lucrările de specialitate, că „primul reprezentant al genului Homo este Homo habilis, apoi Homo erectus..., aceste categorii separandu-se pe grupe geografic ...

Domnule preşedinte, daţi-i afară pe toţi!
05/05/2018 12:00

Consiliul Judeţean Iaşi, care păstoreşte cum ştie, sau cum poate mai bine Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie din Iaşi, s-a luptat şi a reuşit chiar să facă unele lucruri declarate, altădată, impos ...

Viitorul urbanismului ieşean – între megalomanie şi utopie (II)
02/05/2018 00:00

Pe 17 aprilie, la Primăria ieşeană a avut loc „şedinţa de dezbatere publică” a noului Plan Urbanistic General al municipiului nostru. Dincolo de faptul că a intarziat cu două decenii, că a ...