De ce nu merg ca pe...roate trenurile de călători

default

Dimensiune font:

| 13-09-2017 06:28

Când eram mic şi chiar apoi, tânăr fiind, aveam o adevărată plăcere în a merge cu trenul.

De la admirarea peisajului – mai ales a gărilor cochete, îngrijite şi pline de flori, - până la scosul capului pe fereastră pentru a mă lăsa mângâiat de vânt şi chiar a inconfundabilului miros lăsat în urma lor de locomotivele cu cărbuni, totul mi se părea frumos, aşa cum se cade unei călătorii-aventuri. Nu mă deranja nici faptul că, până la Bucureşti sau până la mare, drumul dura nenumărate ore – în compania familiei sau a unor prieteni, totul se transforma într-un soi de picnic prelungit, asezonat cu ceva mâncare, jocuri de cărţi, cântatul în grup şamd.

Dar asta, cred că v-aţi dat seama, se petrecea demult, în secolul trecut, când altfel se măsura timpul, când altele erau distracţiile şi relaţiile între oameni, când, până la urmă, altele erau cerinţele şi pretenţiile de la călătoria pe „drumurile de fier”.

Vreme îndelungată, din varii motive, dar toate obiective, nu m-am mai urcat într-un tren, decât preţ de câteva minute, pentru a întâmpina sau conduce pe câte cineva...

Recent, am fost nevoit să apelez la serviciile companiei naţionale de profil, constatând, cu proprii ochi, dar, din păcate, şi cu alte simţuri, inclusiv cel olfactiv, dacă şi cum s-au schimbat lucrurile.

Da, s-au schimbat! În rău, din nefericire. Începând de la aspectul vagoanelor (când ieşi din ele, simţi nevoia să treci printr-o ecluză de decontaminare), continuând cu cel al gărilor şi haltelor (unele, părăsite, altele, neîngrijite) şi sfârşind, foarte important, cu viteza: am parcurs circa o sută de kilometri în aproximativ două ore – şi asta în secolul super-vitezei, într-o lume în care, asta este, timpul înseamnă tot mai mult bani. Apropo de ultimul aspect semnalat, conform datelor oficiale, pe una dintre cele mai lungi rute din ţară, Bucureşti-Timişoara (578 km), se făceau, în 1939, 9 ore şi 17 minute, iar în 2014, 8 ore şi 30 de minute – asta după ce, în 1988, intervalul se redusese la 7 ore şi 50 de minute. Curat progres, datorat guvernărilor şi, îndeosebi, miniştrilor transporturilor perindaţi la putere după 1990. În acelaşi an 2014, distanţa Milano-Roma (600 km) se parcurgea în 2 ore şi 55 de minute...

Specialiştii susţin că „transportul feroviar este organic mai ieftin decât cel rutier”. Firesc, se naşte întrebarea de ce cel dintâi a regresat atât de mult în România, fiind aproape falimentar. Explicaţii sunt multe: datoriile CFR Călători au avut perioade în care s-au dublat (deşi şi altele în care au fost şterse!), concurenţa cu operatorii privaţi (o poveste cu cântec), interesele şi/sau ezitările în a proceda la privatizarea companiei, achiziţii păguboase, disponibilizări masive, vagoane (peste 1.000!) şi locomotive dispărute în mod suspect – toate, expresie a unui management defectuos, dacă nu rău intenţionat. Nu ţin minte ca cineva – dintre mulţii vinovaţi – să fi plătit pentru toate acestea. Dar ştiu că nici în viitor nu va fi tras nimeni la răspundere. În schimb, transportul de călători va fi tras tot mai mult pe linie moartă!

 


 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Mizerabilul nostru sistemul educaţional a eşuat definitiv!
25/11/2019 01:00

    Dan M.BREZULEANU     După ştiinţa celor cu aplecare către aritmetică şi după adevărul faptelor, preşedintele a fost ales nu ieri, ci in chiar primul tur de scrutin ...

Bietele pensii ale nesimţiţilor speciali
17/07/2019 23:00

Arta de a-i păcăli pe toţi cei care te inconjoară este acceptată şi funcţionează nu doar in politică. Altfel, nu-mi explic cum, de atata vreme, mii de cetăţeni pot incasa, cu sprijinul unor legi stra ...

Pantofii mortului lăcomos
27/04/2019 14:09

Îi poţi intalni, astăzi, pe unde mai puţin te aştepţi. Îi recunoşti după umerii bătătoriţi de atata impins la căruţele unor guvernări ruinoase. Angrenaţi in campanii electorale, de a ...

Eram liberi, dar ne-au venit salvatorii
22/07/2018 07:30

 În ţara acesta in care, zi de zi, fotbalul pare mai ostenit, mai dezorientat ca un politician şi mai nestatornic decat o madamă, Politehnica Iaşi a izbutit să rămană un brand. Şi nu unul oar ...

Domnule preşedinte, daţi-i afară pe toţi!
05/05/2018 12:00

Consiliul Judeţean Iaşi, care păstoreşte cum ştie, sau cum poate mai bine Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie din Iaşi, s-a luptat şi a reuşit chiar să facă unele lucruri declarate, altădată, impos ...

Ca Vasile Roaită, cu mâna pe sirenă
08/02/2018 00:00

Politica se transformă, din ce in ce mai mult şi sub privirile strivite de spaimă ale celor ivolucraţi, intr-un tribunal de execuţie doctrinară. O mascaradă menită a asigura, in cazul nostru, tranziţia ...

Colb peste Moldova
24/01/2018 00:00

Acolo de unde sufletul romanului şi-a astampărat mereu setea de cultură şi de blajinătate, unde istoria, zvacnind cindva de prin toate ungherele, s-a cuibărit definitiv in braţele unui mare ideal naţion ...

Liberce? Egalicum? Fraternicând?
18/01/2018 04:00

Vremea premierilor cu capul acoprit cu bască din mucava şi scuipand seminţe a apus. Asta am inţeles eu din caznele fonetice ale domnilor imbuibaţi cu social-democraţie, ale pururi perdanţilor liberali de ...

Atelierul de sfeteriseală şi curăţat caziere
11/01/2018 00:00

Cand caţiva prieteni din lumea normală mi-au cerut să le povestesc ce se intamplă cu reforma fiscală şi alte asemenea treburi nelumeşti din ţară, au rămas cu un zambet delirant in colţul gurii... Cum ...

Ne-a cântat cucul în pungă
16/12/2017 07:00

Soarta banilor noştri, botezată buget, a trecut prin comisiile parlamentare cu o grabă nemaiintalnită de la iuţeala caravanelor electorale care, mai ieri, starneau imaginaţia şi colbul de pe uliţele mol ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei