foto  editorial Dorian Obreja

Dimensiune font:

De ce nu merg ca pe...roate trenurile de călători

| 13-09-2017 06:28

Când eram mic şi chiar apoi, tânăr fiind, aveam o adevărată plăcere în a merge cu trenul.

De la admirarea peisajului – mai ales a gărilor cochete, îngrijite şi pline de flori, - până la scosul capului pe fereastră pentru a mă lăsa mângâiat de vânt şi chiar a inconfundabilului miros lăsat în urma lor de locomotivele cu cărbuni, totul mi se părea frumos, aşa cum se cade unei călătorii-aventuri. Nu mă deranja nici faptul că, până la Bucureşti sau până la mare, drumul dura nenumărate ore – în compania familiei sau a unor prieteni, totul se transforma într-un soi de picnic prelungit, asezonat cu ceva mâncare, jocuri de cărţi, cântatul în grup şamd.

Dar asta, cred că v-aţi dat seama, se petrecea demult, în secolul trecut, când altfel se măsura timpul, când altele erau distracţiile şi relaţiile între oameni, când, până la urmă, altele erau cerinţele şi pretenţiile de la călătoria pe „drumurile de fier”.

Vreme îndelungată, din varii motive, dar toate obiective, nu m-am mai urcat într-un tren, decât preţ de câteva minute, pentru a întâmpina sau conduce pe câte cineva...

Recent, am fost nevoit să apelez la serviciile companiei naţionale de profil, constatând, cu proprii ochi, dar, din păcate, şi cu alte simţuri, inclusiv cel olfactiv, dacă şi cum s-au schimbat lucrurile.

Da, s-au schimbat! În rău, din nefericire. Începând de la aspectul vagoanelor (când ieşi din ele, simţi nevoia să treci printr-o ecluză de decontaminare), continuând cu cel al gărilor şi haltelor (unele, părăsite, altele, neîngrijite) şi sfârşind, foarte important, cu viteza: am parcurs circa o sută de kilometri în aproximativ două ore – şi asta în secolul super-vitezei, într-o lume în care, asta este, timpul înseamnă tot mai mult bani. Apropo de ultimul aspect semnalat, conform datelor oficiale, pe una dintre cele mai lungi rute din ţară, Bucureşti-Timişoara (578 km), se făceau, în 1939, 9 ore şi 17 minute, iar în 2014, 8 ore şi 30 de minute – asta după ce, în 1988, intervalul se redusese la 7 ore şi 50 de minute. Curat progres, datorat guvernărilor şi, îndeosebi, miniştrilor transporturilor perindaţi la putere după 1990. În acelaşi an 2014, distanţa Milano-Roma (600 km) se parcurgea în 2 ore şi 55 de minute...

Specialiştii susţin că „transportul feroviar este organic mai ieftin decât cel rutier”. Firesc, se naşte întrebarea de ce cel dintâi a regresat atât de mult în România, fiind aproape falimentar. Explicaţii sunt multe: datoriile CFR Călători au avut perioade în care s-au dublat (deşi şi altele în care au fost şterse!), concurenţa cu operatorii privaţi (o poveste cu cântec), interesele şi/sau ezitările în a proceda la privatizarea companiei, achiziţii păguboase, disponibilizări masive, vagoane (peste 1.000!) şi locomotive dispărute în mod suspect – toate, expresie a unui management defectuos, dacă nu rău intenţionat. Nu ţin minte ca cineva – dintre mulţii vinovaţi – să fi plătit pentru toate acestea. Dar ştiu că nici în viitor nu va fi tras nimeni la răspundere. În schimb, transportul de călători va fi tras tot mai mult pe linie moartă!

 


 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

 

ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, S.C. MASTER WOOD S.R.L. cu sediul în loc. Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău, C.U.I. 12014190, nr. de înreg. O.R.C. J4/493/1999, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., anunţă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 şi ale hotărârilor Adunării Creditorilor din data de 13.09.2017, scoaterea la vânzare prin licitaţie publică la data de 24.11.2017, ora 13.00, a activelor: Nr. crt. – Denumire activ – Valoarea de evaluare (lei fără T.V.A.) – Valoare de pornire licitație (70% din val. evaluare) (lei fără T.V.A.) 1 – Fabrică cherestea functionala (2001) Sc. 4.388,60 mp, cu Echipament prelucrare lemn si mijloace transport, amplasata pe teren intravilan st. 30.379,81 mp in oraș Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău (zona periferica, vis-a-vis a serele Comanesti si de cartierul Vernesti). Fabrica este compusa din: Cladire administrativa, P cu Sc. 141mp; hala gater P cu Sc. 595mp; ateliere P+1E partial si Sc. 376mp; depozit cherestea P si Sc. 660mp; soproane de uscare si aburire P si Sc. 2.155,60mp, capacitate de 100mc/celula (marca Baschild); locuinta P+1E, sc. 90mp; hala banzic P si Sc. 252mp; sera cu centrala termica cu Sc. 119mp. Fabrica este dotata cu echipament prelucrare lemn (functional) si mijloace de transport, dispune de utilitati (energie electrica, apa) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la str.Combinatului (cca. 100m). (CF nr. 60399, nr. cad. 763) si dispune de plaforma betonată (11.010,90 mp) – 2.633.005,60 Lei – 1.843.103,92 Lei 22 – Fabrică cherestea Sc. 2.933,81mp cu Echipamente si Utilaje pentru fabricare lemn situate pe teren intravilan st. 85.488,635 mp în sat Agăș, com. Agăș, jud. Bacău (zona ocupata de constructii rezidentiale si terenuri virane). Fabrica este compusa din: hala productie cu Sc. 2.296,89 mp avand in dotare echipamente (platforme uscatoare 6 buc; uscator; camera uscare; instalatie aer comprimat; instalatie exhaustare; post trafo; pupitru comanda uscator; actionare electrica; instalatie electrica hg); magazie Sc. 152,56 mp; 2 soproane cu Sc 393 Fabrica este dotata cu stocuri mărfuri și materii prime, echipamente și utilaje pentru prelucrarea lemnului și a metalelor, dispune de utilitati (energie electrica, apa, canalizare) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la DN 12A (cca. 500m) si drum satesc pe doua laturi. (CF nr. 60112/, cu nr.cad. 39). – 1.965.769,40 Lei – 1.376.038,58 Lei Poate participa la licitatie orice persoana fizica sau juridica care depune pana la data de 23.11.2017, ora 16.00, la sediul lichidatorului judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, documentele prevazute in Regulamentul de vanzare si caietul de sarcini. Relatii suplimentare se pot obtine la telefoanele: 0232/243864, 0757545545
ECOPIAŢA S.A. IAŞI organizează licitaţii publice cu strigare pentru închirierea următoarelor terenuri şi spaţii comerciale: - teren 16mp – Piaţa Podu de Piatră, pe 05.12.2017 - ora 9.00; - teren 25mp – Piaţa Podu de Piatră, pe 05.12.2017 - ora 9.15; - terenul nr. 4 (20mp) din Bazar, destinat amplasării unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 05.12.2017 - ora 9.30; - spaţiul comercial S7 (907mp) - Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 - ora 10.00 (acest spaţiu se poate închiria şi fracţionar); - spaţiul comercial S2 (41,28mp) - Piaţa Tătăraşi Sud, pe 05.12.2017 - ora 10.30; - spaţiul comercial S4 (38mp) – Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 – ora 11.30; - spaţiul comercial S9 (48,21mp) - Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 - ora 12.00; - spaţiul comercial S6 (28,65mp) – Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 – ora 12.30; - spaţiul comercial S22 (32,24mp) - Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 - ora 13.00; - spaţiul comercial S25 (30mp) – Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 – ora 13.15; - spaţiul comercial S11 (38,43mp) – Piaţa Hala Centrală pe 05.12.2017 – ora 13.30; - spaţiul comercial S1 (80,4mp) – Talcioc, pe 05.12.2017 – ora 14.00. Licitaţiile vor avea loc la sediul firmei din str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpăra de la secretariatul societăţii, unde se va depune documentaţia pentru înscriere până la data şi ora de începere a fiecărei licitaţii. Informaţii suplimentare la tel. 0372/767837.
 În ţara cu regi nebuni
16/11/2017 05:53

Maura Anghel „De ce dai, mă? De ce dai?”, asta imi tot vine să le spun oamenilor care conduc ţara sau care au carmuit-o. Celebra replică, rostită de actorul George Mihăiţă in filmul „ ...

Iluzii într-o bască
15/11/2017 23:00

De ce ai dumneata, domnule, autostradă şi eu, aici, in Moldova, nu am? Asta aş fi vrut să-l intreb de multă vreme pe celebrul Liviu-Nicolae Dragnea. Dar, oricat m-am căznit, n-a fost chip să-l deranjez p ...

Atenţie, români: vi se pregăteşte ceva. Românesc şi bun!
14/11/2017 05:30

De mai multă vreme, mă preocupă două subiecte, ce au un punct de convergenţă. aşa incat am decis să le tratez impreună. Pe de o parte, mă bucură faptul că, intr-o competiţie extrem de intensă, la ...

Ei ne duc cu mâia, dar din ianuarie poate fi bâia!
13/11/2017 06:00

Scriam, in urmă cu aproape o lună, că se face „tot mai tarziu pentru stoparea trecerii contribuţiilor pe angajat”. Aminteam, cu acel prilej, că, in opinia mea, respectiva acţiune va insemna, p ...

Cu ciulinii pe suflete
09/11/2017 04:00

Umbra Domnului s-a oprit printre noi. Dar Domnul lipseşte. Asta mi-a spus - şi nu e de uitat, Emil Lupu. Fost luptător in cele două mari războaie, ultim supravieţuitor ieşean al primului război mondial, ...

Aceiaşi copii. Altfel de şcoală
08/11/2017 12:14

  Da, imi plac poveştile, ştiţi asta. Îmi place să le ascult, să le spun, dar cel mai mult imi place cand le văd reeditate in filmul vieţii de zi cu zi. Una dintre ele este „Şcoala Alt ...

Pasivitatea şi tăcerea afectează grav fiinţa naţiunii!
06/11/2017 05:30

În mod mai mult decat evident – pe de altă parte, mai mult decat regretabil şi grav, prin urmările lesne de prognozat – societatea romanească actuală este divizată in trei părţi, cat s ...

 Pedagogia nu se face pe Google. Şi nici dragostea!
02/11/2017 05:24

  „Copiilor noştri li se mint limitele, li s-au creat limite false, dovadă că impuşcă pokemonii şi duşmanii ne bat la porţi. Au devenit mai dependenţi de curent electric la iphone, nu de ma ...

O beţie cu Liviu
01/11/2017 21:00

Pe vremuri, cand deschidea gura Băsescu, creştea dolarul, iar cand o făcea Ponta, urca, smintită, moneda euro... Astăzi, chiar dacă Iohannis tace, cursul valutar are nevoie de nitroglicerină. Cresc venit ...

2017 – anul opoziţiei la minimum
31/10/2017 12:00

Scriam, in numărul de ieri, despre faptul că acest an reprezintă, potrivit comentariilor din presă, dar şi opiniilor analiştilor politici şi unora dintre politicieni, unul al restauraţiei maxime pentru ...