O lucrare bănoasă pentru unii, păguboasă pentru alţii (I)
Dimensiune font:
Fără îndoială, reabilitarea bulevardului ieşean Dimitrie Cantemir (în mod ciudat licitată la pachet cu cea a străzii Gh. Asachi, tocmai din Copou...) reprezintă o lucrare importantă. Şi, pe cale de consecinţă, una bănoasă. Iniţial, valoarea contractului era stabilită undeva pe la 2,4 milioane lei, rămâne de văzut dacă aceasta va fi şi suma finală, suplimentările, mai mult sau mai puţin justificate, impuse de situaţia din teren ori stabilite din condei, devenind, de multă vreme, o tradiţie în acest gen de lucrări.
Încă reprezintă un mister de ce, iniţial, beneficiarul ar fi acceptat condiţiile impuse de executant, ceea ce ar fi însemnat închiderea acestei importante artere de circulaţie pentru nu mai puţin de şase luni; şi nu era vorba de săpat tunele ca-n Elveţia ori de făcut o porţiune mare de autostradă, ci de asfaltat doar 630 de metri. Dacă era să fie conform planului, evident că s-ar fi înregistrat un record mondial pe care nu l-ar fi putut obţine nici cel mai leneş melc.
Noroc de faptul că opinia publică şi o parte a presei au reacţionat prompt şi ferm, astfel încât s-a întâmplat ceva ca în basme: ceea ce era prevăzut să dureze şase luni, s-a rezolvat în mai puţin de două!!! Asta e bine, cu condiţia ca, în anii următori, să nu vedem efecte de genul materializării situaţiei pe care o rezumam într-un articol scris pe 8 mai: „decât încet şi prost, mai bine repede şi fără rost”. Rezultatul finalizării rapide a asfaltării a fost unul orgasmatic pentru automobilişti, atât cei care tranzitează zonă, cât, mai ales, pentru cei din zonă, care s-au trezit cu o parcare lungă, nouă şi, mai ales, gratuită, în care fiecare îşi pune maşina cum vrea: în spic (deşi Primăria promisese să interzică acest stil), de-a lungul sau chiar de-a latul, că, oricum, nu are cine să-i amendeze. În asemenea circumstanţe, una dintre urmările reabilitării, şi anume lărgirea fiecărui sens de mers cu 50 de cm, nu-şi mai atinge scopul. A fost atins, în schimb, grav şi ireversibil, „plămânul” zonei, metrul de carosabil câştigat (teoretic!) echivalează cu un metru de spaţiu verde redus; înmulţim acest metru cu 630 şi aflăm cât s-a extirpat din „plămân”. Nici nu vreau să mai amintesc de aspectul deplorabil: până anul trecut, Bulevardul Cantemir putea fi considerată cea mai frumoasă arteră din Iaşi, aidoma unui fluviu de trandafiri, atât pe mijlocul generos, cât şi între carosabil şi trotuare. Despre cum arată acum, nu are sens să discutăm, dar sunt curios care îi va fi imaginea peste un an.
Desigur, odată cu asfaltarea carosabilului, au fost montate şi bordurile acestuia. Nu sunt de specialitate, dar se vede cu ochiul liber că sunt de slabă calitate – dar poate ăsta e şi scopul, de a le înlocui cât mai curând cu putinţă. Alţi bani, altă distracţie! Despre celelalte lucruri (din păcate, în majoritate, nu de bine) constatate şi consemnate, în viitorul episod.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau