774880_10200392267033453_1102834907_o
1interviu2

Dimensiune font:

„38 la sută dintre elevii români de până la 15 ani sunt analfabeţi funcţional”

| 13-01-2018 06:24

 Dialog cu prof. dr. Liliana Romaniuc, expert în educaţie şi preşedintele Asociaţiei Române pentru Literaţie

 

Problemele din educaţie sunt cunoscute. Se vorbeşte despre necesitatea schimbării atitudinii cadrelor didactice, despre programe de formare, despre rezultatele slabe ale elevilor, dar măsurile care ar putea schimba această stare de fapt întârzie. În tot acest timp, statisticile legate de abandonul şcolar, de alfabetizarea funcţională sunt tot mai alarmante. Am discutat cu prof. dr. Liliana Romaniuc, preşedintele Asociaţiei Române pentru Literaţie, despre multe aspecte mai puţin plăcute ale sistemului de învăţământ, dar şi despre măsurile care ar putea aduce multe îmbunătăţiri.

- Doamnă profesor, sunteţi tot mai implicată în proiecte ce ţin de alfabetizarea funcţională. Ce v-a determinat să susţineţi acest demers?

- Povestea a început cu aproape zece ani în urmă, când am avut ocazia să lucrez în câteva proiecte europene care abordau problema alfabetizării funcţionale a elevilor, dar şi a adulţilor din ţările europene. Atunci am conştientizat că primul pas în învăţare este înţelegerea, iar acest lucru, la şcoală, ţine de profesorul care predă. El trebuie să predea pentru înţelegere şi aplicare practică. Altfel, nu vorbim despre învăţare, ci despre memorare şi reproducere. Cumva, atunci am înţeles că aceasta este cauza rezultatelor slabe ale elevilor noştri. De aici trebuie să începem!

- Ce este, mai exact, analfabetismul funcţional? Se vorbeşte de puţin timp de el în România.

- O persoană este în zona analfabetismului funcţional dacă ea cunoaşte literele, citeşte, dar nu înţelege ce citeşte şi nici nu poate aplica informaţiile primite în context diverse. Este un fenomen întâlnit în toate sistemele educaţionale, diferenţa este că în ţările dezvoltate, acest procent este foarte mic, în timp ce în România el este foarte mare. Analfabetismul funcţional măsoară capacitatea elevului de a înţelege şi aplica în context diverse cunoştinţele sau informaţiile obţinute la lectură, matematică şi ştiinţe. Se vorbeşte puţin, e adevărat, dar se vorbeşte! Cumva, înţeleg rezerva de a vorbi despre analfabetismul funcţional pentru că lumea nu ştie ce înseamnă şi, de cele mai multe ori, îl asociază cu analfabetismul de bază – adică incapacitatea de a citi un text. Pe de altă parte, sistemul educaţional românesc s-a hrănit continuu cu mitul olimpicilor şi cu „excelenţa”. Există, îi recunoaştem şi îi preţuim, dar olimpicii nu dau calitatea sistemului educaţional. Procentul lor este incredibil de mic, sub 0,5% versus o masă imensă de elevi, analfabeţi funcţional.

Suntem ţara din UE cu cele mai grave probleme legate de analfabetismul funcţional”

- Datele sunt foarte îngrijorătoare…

- Este adevărat. Aproape 38% dintre elevii români de până la 15 ani sunt analfabeţi funcţional, conform testărilor internaţionale PISA, comparativ cu media OECD de 19%. Mai mult, procentul elevilor români care au obţinut scoruri înalte (nivelurile 5-6) este de 1,6%, comparativ cum media OECD de 7%. Cu aceste rezultate, România se situează pe penultimul loc la nivel European. La testarea din 2015, s-au înregistrat îmbunătăţiri uşoare, dar continuăm să rămânem pe ultimele locuri şi, doar 4,3% dintre elevii români reuşesc să atingă nivelurile 5-6, cel puţin la o disciplină (dintre lectură, matematică şi ştiinţe), în timp ce 25% dintre elevi sunt sub nivelul 2 – adică analfabeţi funcţional la toate cele trei discipline. Practic, suntem ţara din UE cu cele mai grave probleme legate de analfabetismul funcţional.

- Unde sunt cele mai mari probleme?

- Tot ce v-am spus sunt datele oficiale ale OECD şi se găsesc şi pe site-ul ministerului. În ce ne priveşte, Asociaţia Română de Literaţie, care şi-a asumat acest obiectiv, de reducere a analfabetismului funcţional, a implementat un proiect în acest sens, în 30 de şcoli din Regiunea Nord-Est. Avem o analiză realizată cu privire la nivelul analfabetismului funcţional -- în cele mai multe şcoli acesta este cam la acelaşi procent: 40-50% dintre elevi nu înţeleg ce citesc, indiferent de disciplina de studio! Desigur, avem şcoli cu procent ce se apropie de 80%, dar şi şcoli cu un procent sub 30%. Cele mai multe probleme sunt la ştiinţe şi matematică, în special în înţelegerea vocabularului. Din păcate, în şcoli continuăm să nu acordăm atenţie acestei probleme grave cu care se confruntă elevii români.

- Dacă analfabetism funcţional există la copii este clar că nici adulţii nu stau prea bine. Care este situaţia în rândul oamenilor mari? Ce consecinţe are?

- Cu siguranţă, avem probleme şi la adulţi. Există un sistem internaţional de măsurare a analfabetismului funcţional la adulţi, gestionat de OECD, dar România nu a participat niciodată la testare. Din investigaţiile noastre, credem că este în jur de 45-50%, în rural se apropie de 70%. Pe termen scurt, persoanele aflate în această zonă nu vor putea funcţiona în societate, nu-şi vor găsi o slujbă care să le asigure un trai de viaţă decent. Pe termen lung, vom fi afectaţi cu toţii… O economie performantă are nevoie de angajaţi bine pregătiţi, care să deţină competenţe profesionale înalte, dar şi din zona dezvoltării personale: cunoaştere de sine, gestionarea emoţiilor, comunicare, relaţionare cu cei din jur. Tinerii care sunt azi analfabeţi funcţional sunt cei care mâine ne vor înlocui. Desigur, vor mai învăţa câte ceva, dar studiile spun că dacă nu se intervine consistent, decalajele se accentuează pe măsură ce elevii avansează către clasele de liceu şi mult mai greu de redus după terminarea studiilor.

Predarea trebuie să răspundă la întrebarea De ce?,alftel învăţarea nu are sens pentru elevi”

- Sunteţi profesor de matematică şi pledaţi pentru literaţie. Ce v-a determinat să faceţi acest lucru?

- Tocmai pentru că sunt profesor de matematică am conştientizat mai bine de ce elevilor nu le place la şcoală, ca să nu mai vorbesc de matematică, unde ei reţin nişte algoritmi sau formule, dar nu le văd utilitatea în viaţa reală, nu le aplică aproape nicăieri. Mai mult, memorarea unei formule nu înseamnă înţelegere, cum de multe ori suntem tentaţi să credem. Nici măcar rezultatele foarte bune la nişte examene sau evaluări, fie ele şi naţionale. Pentru a funcţiona în societatea cunoaşterii sunt necesare anumite competenţe – le numim competenţe-cheie. Ei, competenţele de literaţie se regăsesc printre aceste competenţe. Prin literaţie înţelegem capacitatea unei persoane de a citi un text, de a-l înţelege şi de a aplica în viaţa reală ceea ce a citit. Cam asta ar trebui să facem la fiecare disciplină de studiu. Predarea trebuie să răspundă la întrebarea De ce?,alftel învăţarea nu are sens pentru elevi.

- Dumneavoastră aţi adus acest concept în România. Ce urmăriţi mai departe?

- Probabil au fost mai multe persoane care au înţeles că şi în România avem analfabetism funcţional. Noi am adus conceptul de functional literacy, tradus prin literaţie, care se referă la alfabetizarea funcţională la lectură, matematică şi ştiinţe, în anii 2008-2010, prin două proiecte europene care abordau aceste probleme. Astfel, avem alfabetizarea funcţională la matematică sau literaţia matematică, alfabetizarea funcţională la ştiinţe sau alfabetizarea ştiinţifică. Noi ne-am asumat reducerea analfabetismului funcţional prin conştientizarea profesorilor cu privire la acest aspect şi prin formarea lor în domeniul literaţiei. Altfel spus, derulăm un program de formare în domeniul literaţie pentru profesorii de toate disciplinele şi îi ajutăm să folosească textele suport la lecţii, să predea pentru înţelegere folosind strategiile de literaţie. Urmăm îndeaproape rezultatele studiilor lui John Hattie cu privire la învăţarea vizibilă.

- Aţi înfiinţat Asociaţia Română de Literaţie. Ce rezultate aţi obţinut până acum?

- Am implementat un proiect-pilot în Regiunea de Nord-Est în 30 de şcoli şi am urmărit dezvoltarea competenţelor de literaţie ale elevilor la toate disciplinele, prin formarea profesorilor care să predea folosind strategii şi instrumente de literaţie. Am realizat evaluarea acestor competenţe la elevi (nivelul de alfabetizare funcţională) la lectură, matematică şi ştiinţe. De asemenea, am urmărit efectul pe care formarea l-a avut asupra profesorilor şi asupra rezultatelor elevilor. Acolo unde profesorii au aplicat ceea ce au învăţat, elevii au progresat. Acest lucru ne-a motivat să continuăm să lucrăm cu profesorii şi să producem schimbarea printr-un nou program de formare şi printr-un nou proiect!

- Pledaţi pentru schimbarea sistemului educaţional. Ce nu merge acum şi ar trebui schimbat? Ce aţi pune în loc?

- Sistemul educaţional românesc are multe probleme, soluţiile nu sunt simple şi, cu siguranţă, schimbările nu se vor produce peste noapte. Cu toate acestea, trebuie să plecăm de undeva. Eu cred că avem două chei pentru orice demers de reformare a sistemului educaţional. O cheie este în clasă, la profesor, iar cea de-a doua este în şcoală, la director. O reformă reală în sistemul de educaţie trebuie să însemne reformarea celor care deţin cele două chei. Aşadar, schimbarea modului de formare, iniţială şi continuă, a profesorilor şi profesionalizarea funcţiei de director. La acestea aş mai adăuga descentralizarea sistemului de educaţie şi depolitizarea totală a acestuia. Dincolo de funcţia de ministru, nu ar mai trebui să existe numire politică.

Un profesor bun este cel care învaţă în fiecare zi de la elevii săi”

- Ce sistem educaţional vă place şi care sunt atuurile sale?

- Îmi place mult sistemul australian, pe care l-am descoperit în ultimii ani. Se focalizează pe formarea profesorilor, în sensul sprijinirii şi încurajării învăţării, a colaborării şi a unui anumit grad de autonomie. Este un sistem în care deciziile se iau pe baza dovezilor, a studiilor şi cercetătorilor, în niciun caz nu pe considerente politice sau de alt fel. Îmi place şi sistemul finlandez pentru principiile simple şi foarte clare care susţin sistemul: fiecare elev este important, fiecare elev poate învăţa, iar profesorii sunt resursa cea mai importantă a sistemului. Din acest motiv, primii 10% cei mai buni absolvenţi de liceu se îndreaptă către facultăţi pentru profesori. Curriculumul este foarte flexibil şi orientat pe dezvoltarea competenţelor care susţin funcţionarea individului în societate şi împlinirea acestuia.

- Dacă acum aţi fi elev, ce fel de profesori v-ar plăcea să aveţi?

- Trebuie să mărturisesc, eu am avut parte de profesori absolut minunaţi! Mi-a plăcut şcoala şi am fost fericită să învăţ. La fel simt şi acum! Dacă mă gândesc la copiii mei sau la elevii cu care discut, cred că ei au nevoie de profesori care ştiu să asculte activ, să-i aprecieze, să facă învăţarea plăcută şi să le permită să greşească. Învăţarea este plăcută numai în măsura în care profesorul ştie să-şi atragă elevii! El este cheia!

- Aţi putea oferi o definiţie pentru profesorul perfect?

- Profesor perfect…greu de definit. Nici nu ştiu dacă există. Pot spune că un profesor bun este cel care învaţă în fiecare zi de la elevii săi cum să-şi facă lecţiile mai bine. Altfel spus, profesorul care este cel mai conştiincios elev!

A consemnat Maura ANGHEL

 

- Cum aţi ales profesoratul?

- Cred este că aceasta este chemarea mea – să fiu profesor pentru elevi şi pentru profesori! Copiii fericiţi la şcoală sunt bucuriile mele. Profesorii care îşi înţeleg rolul sunt bucuriile mele, de asemenea. Școlile pe care le-am înfiinţat sunt parte a bucuriilor mele! Școlile cu care lucrez şi care se transformă sunt bucuriile mele!

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

Licitaţie publică 22.10.2018 1.Informaţii generale privind locatorul: Comuna Bivolari, cu sediul în Bivolari, CIF 4540682 Adresa poştală: localitatea Bivolari, judeţul Iaşi, Telefon: 0232/298555, Fax: 0232/298508 2. Obiectul concesionării: Proprietăţi imobiliare aparţinând domeniului privat al comunei Bivolari: T16 p50/16 Tabara 582,70 mp. Proprietăţi imobiliare aparţinând domeniului public al comunei Bivolari: T26 1133/1 Bivolari 210,0 mp. 2.1 Procedura aplicată - Licitaţie publică cu ofertă în plic; 3. Informaţii privind documentaţia de atribuire; comuna Bivolari, cu sediul în Bivolari, CIF 4540682 Adresa poştală: localitatea Bivolari, judeţul Iaşi, Telefon: 0232/298555, Fax: 0232/298508 3.1. Modalitatea prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentaţiei de atribuire: documentaţia se obţine de la sediul locatorului; 3.2. Denumirea şi adresa compartimentului de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Bivolari, jud. Iaşi, Telefon: 0232/298555, Fax: 0232/298508 3.3. Preţul documentaţiei de atribure este de 50 lei. 3.4. Data limită pentru solicitarea clarificărilor 18.10.2018, ora 14.00; 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data limită de depunere a ofertelor 19.10.2018, ora 14.00 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Bivolari, cu sediul în Bivolari, jud. Iaşi; 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 ex. (plic închis şi sigilat); 5. Data şi locul la care se va desfăşura şedinţa publică de deschidere a ofertelor 22.10.2018, ora 9.00;
PUBLICAŢIE DE VÂNZARE Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al S.C. Danilux S.R.L., cu sediul în mun. Botoşani, str. Primaverii, nr. 25, sc. F, et. P, jud. Botoşani, CUI RO12598561 J7/6/2000 numită conform Sentinţei nr. 144/23.02.2011, pronunţată de Tribunalul Botoşani în dosarul nr. 2715/40/2010, anunţă scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică organizată la data de 09.11.2018, ora 14.00, în conformitate cu hotărârile Adunării Creditorilor din data de 23.03.2017, respectiv data de 07.05.2018, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor imobile: Nr. activ – Denumire activ – Valoare de evaluare (lei fără T.V.A.) – Valoare de pornire a licitaţiei (lei fără T.V.A.) Activul 1 – Spațiu comercial situat în mun. Botosani, str. Calea Nationala, nr. 207, jud. Botosani cu suprafata construita de 251,60 mp si suprafata utila de 219,39 mp si teren aferent constructiei cu suprafata de 363 mp, inscris in Cartea Funciara nr. 50743 (provenita din conversia de pe hartie a CF 4646/N) cu numarul cadastral 1433-4470. – 1.274.300,00 – 312.345,00 Activul 3 – Proprietatea imobiliară situată în zona marginală a loc. Cătămărești Deal, com. Mihai Eminescu, jud. Botoșani, ce include: grajd cu suprafața construită de 745 mp și teren aferent construcției cu suprafața de 2.580,76 mp, înscrise în Cartea Funciară nr. 50184 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 357/N) cu numărul cadastral 22/21/1/2/2/2/1 și bunuri mobile aferente, respectiv telefon mobil, birouri – 10 bucăți. – 1.702.400,00 – 390.420,00 Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până cel tarziu la data de 08.11.2018, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, toate documentele prevăzute în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, orele 08.00–16.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: 0330/401589, 0758049904; 0757544544; 0232/243864, fax: 0232/212231. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. Asociat coordonator, Mititelu Corneliu
PUBLICAȚIE DE VÂNZARE Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al S.C. Boss Agro S.R.L. Ghermăneşti - Vaslui, cu sediul social în Sat Ghermăneşti, com. Drânceni, str. Renaşterii, nr. 8, jud. Vaslui, C.U.I. RO 28727719, O.R.C. J37/272/2011, potrivit Sentinţei civile nr. 223/E/2015 din 01.09.2015, pronunţată de Tribunalul Vaslui, în dosarul nr. 4099/89/2013, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare în datele de 09.11.2018, 23.11.2018, 07.12.2018, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași a următorului activ: Nr. activ – Denumire și descriere active – Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*) – Valoare de pornire licitaţie (lei, fără T.V.A.*) Activ 1 – Spații depozitare și birouri în sc. de 5.516,58mp destinate comerțului de cereale, semințe, furaje, tutun neprelucrat și teren în st. de 15.390mp (două parcele, intravilan și extravilan), amplasate în sat Cotu Vameș, com. Horia, jud. Neamț (pe amplasamentul fostului CAP, la ieșirea din Cotu Vameș spre sat Ion Creanga). Proprietatea este pretabilă pentru activitate comercială, industrială și de producție avand în vedere tipul clădirilor: C1 SILOZ sc. 2.160mp; C2 SILOZ sc. 1.616mp; C3 BIROURI sc. 532,22mp; C2 CANTINĂ 77,04mp; C5 MAGAZIE sc. 322,14mp; C6 ATELIER MECANIC ȘI GARAJ sc. 734,16mp; C7 CLĂDIRE CÂNTAR MARE 53,64mp; C1 BECI sc. 11,54mp; C4 CÂNTARE sc. 9,83mp; C8 CLĂDIRE CORP PAZĂ sc. 18,84mp; C9 DEPOZIT CARBURANȚI sc. 12,98mp; Spațiile dispun de utilități, accesul se face prin drum secundar din DJ 207 și sunt învecinate de Consiliul Local, BRM Techinal și Orvirel SRL. Împreună cu proprietatea se vinde pod basculă cu podine (cântar) din beton montat în cuvă (fără partea electronică) și mobilier şi aparatură electronică, dobândite prin contractele de vânzare cumpărare nr. 240/19.02.2013, respectiv nr. 145/29.01.2013. – 717.240,00 lei – 358.620,00 lei * Prin Ordonanța nr. 1532/P/2012 din 05.09.2016 emisa de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea s-a instituit sechestru asigurător asupra bunurilor imobile aflate în patrimoniul societății debitoare. Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până la data de 08.11.2018, 22.11.2018 si respectiv 06.12.2018, ora 16.00, la sediul lichidatorului judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, documentele aferente, tel: 0755132475; 0757545545; 0232/243864, fax: 0232/212231, e-mail: vanzari@insolventa.ro. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
PUBLICAȚIE DE VÂNZARE S.C. Euro Continental Invest S.R.L. Iași, C.U.I. RO1969826, nr. de înreg. O.R.C. J22/929/1991, cu sediul social în mun. Iași, str. Hatman Sendrea, nr. 42B, jud. Iași, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iași S.P.R.L., desemnat prin Sentinţa civilă nr. 7/07.01.2015, pronunţată de Tribunalul Iaşi – Secţia II civilă - faliment, în dosarul nr. 12335/99/2011 (nr.vechi 621/2011), anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare în data de 02.11.2018, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, a următoarelor active: Nr. activ – Denumire și descriere active – Valoare de evaluare (lei, fără T.V.A.*) – Valoarea de pornire licitație (lei, fără T.V.A.*) Activ 1 – Lot 13 teren, curți construcții in st. de 2.665mp. și clădiri indistriale in sc. de 645,45mp situate în mun. Iași, b.dul Poitiers, nr. 10, zona industrială CUG, jud. Iași. Proprietatea dispune de utilitati, are acces la alee betonata si este pretabila pentru activitati industriale, comerciale si de productie. Cladirile sunt dezafectate. Se adaugă cote părți indivize din Lot 9, Lot 6 și Lot 2 în suprafață de 366,55mp si servitute de trecere pentru parcela CC1/1/1/1/2(600/1/1/1/1/2). – 780.805,94 – 624.644,75 Activ 6 – PROPRIETATE IMOBILIARĂ FUNCIARĂ, amplasată în extravilan com. Runcu, jud. Gorj, compus din: Imobil - teren cu vegetație forestieră în suprafață de 20.800 mp din act, respectiv 20.847 mp din măsurătorile cadastrale, situat în extravilanul com. Runcu, tarlaua 82, parcela 55, UP III Bîlta, UA 61C, jud. Gorj, având nr. cadastral 452, înscris în cartea funciară nr. 35071 a localității Runcu. – 18.900,00 – 11.340,00 Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 01.11.2018, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Licitaţia publică cu strigare va avea loc la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, pe data de 02.11.2018, ora 12.00 şi se va desfăşura în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei şi ale regulamentului de vânzare aprobat de adunarea creditorilor din data de 22.11.2016, respectiv 28.06.2018. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00–16.00, până pe data de 01.11.2018, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.: fax: 0232/212231; tel. 0232/243864; 0757544544. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. practician în insolvență, Lucian Andronic
„Feng shui e o ştiinţă reală, o artă a echilibrului!”
24/10/2018 00:00

Pasionată de feng shui – componentă importantă a metafizicii chineze – Maria Antohi a frecventat cursurile şcolii marelui maestru Lillian Too, avandu-i ca indrumători pe Anca Dimancea şi Maria ...

„Scriitorul trebuie să aibă o condiţie fizică foarte bună”
08/10/2018 00:00

„Scriitorul trebuie să aibă o condiţie fizică foarte bună” Catherine Lovey este o scriitoare de limbă franceză, născută in 1967 in Elveţia. A studiat relaţiile internaţionale şi mai ...

Silviu Gheţie: „Fotograful nu trebuie să aibă un ego foarte puternic”
06/10/2018 00:00

Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi (FILIT) se află la cea de-a XI-a ediţie şi reuneşte la Iaşi, in perioada 3-7 octombrie 2018, profesionişti din domeniul cărţii, atat din ţ ...

„Se compromit doar cei pentru care politica este un simplu mijloc de a se realiza”
25/09/2018 00:00

Procesul de primenire a oamenilor politici este un fenomen firesc, rostul tineretului in politică fiind astăzi, dacă nu mai mare ca in trecut, cel puţin tot atat de mare cat a existat dorinţa de a face din ...

 

VIDEO - Mihai Chirica: „Fără fonduri europene, Iaşul ar fi fost un oraş anost”
23/09/2018 09:10

  Primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, prezintă ieşenilor viziunea sa legată de fondurile europene, de viitorul oraşului pe care il administrează   *Trebuia să fim cel puţin cu jumă ...

„Noi, românii, suferim de sindromul drobului de sare”
18/08/2018 00:00

Potrivit unei analize realizate de REGnet, companie specializată in infiinţări şi modificări de SRL şi PFA, suspendarea activităţii economice a afacerilor din Romania, la inceputul anului 2018, se află ...

Românii privesc știrile politice ţinându-se de nas
15/08/2018 00:00

* dialog cu Alexandru Muraru, cercetător in Ştiinţe Politice, profesor asociat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” şi prim-vicepreşedinte PNL Iaşi   - Domnule Muraru, ati spus la un ...

VIDEO -Mihai Chirica  „Nu a fost uşor să repunem Iaşul pe harta României şi a Europei”
03/08/2018 17:11

Mihai Chirica s-a născut la data de 1 septembrie 1971, in municipiul Iaşi. A urmat cursurile Colegiului Naţional din Iaşi, specializarea „Matematică – Fizică”, apoi Universitatea „ ...

„Este mult mai pasionant să scrii despre Ceauşescu, decât despre Brătianu sau Maniu”
18/07/2018 00:00

* dialog cu prof. univ. dr. Ovidiu-Ştefan Buruiană, de la catedra de Istorie contemporană a Facultăţii de Istorie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi - Domnule Buruiană, in ...

„Vreau să aduc un miliard de euro în judeţul Iaşi”  VIDEO Presedintele Consiliului Judetean Iasi, Maricel Popa
26/05/2018 10:00

  Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, a intrat in politică cu dorinţa de a aduce o schimbare radicală in zona rurală a Iaşului, de a moderniza lucrurile inţepenite de foarte mul ...