774880_10200392267033453_1102834907_o
1interviu2

Dimensiune font:

„38 la sută dintre elevii români de până la 15 ani sunt analfabeţi funcţional”

| 13-01-2018 06:24

 Dialog cu prof. dr. Liliana Romaniuc, expert în educaţie şi preşedintele Asociaţiei Române pentru Literaţie

 

Problemele din educaţie sunt cunoscute. Se vorbeşte despre necesitatea schimbării atitudinii cadrelor didactice, despre programe de formare, despre rezultatele slabe ale elevilor, dar măsurile care ar putea schimba această stare de fapt întârzie. În tot acest timp, statisticile legate de abandonul şcolar, de alfabetizarea funcţională sunt tot mai alarmante. Am discutat cu prof. dr. Liliana Romaniuc, preşedintele Asociaţiei Române pentru Literaţie, despre multe aspecte mai puţin plăcute ale sistemului de învăţământ, dar şi despre măsurile care ar putea aduce multe îmbunătăţiri.

- Doamnă profesor, sunteţi tot mai implicată în proiecte ce ţin de alfabetizarea funcţională. Ce v-a determinat să susţineţi acest demers?

- Povestea a început cu aproape zece ani în urmă, când am avut ocazia să lucrez în câteva proiecte europene care abordau problema alfabetizării funcţionale a elevilor, dar şi a adulţilor din ţările europene. Atunci am conştientizat că primul pas în învăţare este înţelegerea, iar acest lucru, la şcoală, ţine de profesorul care predă. El trebuie să predea pentru înţelegere şi aplicare practică. Altfel, nu vorbim despre învăţare, ci despre memorare şi reproducere. Cumva, atunci am înţeles că aceasta este cauza rezultatelor slabe ale elevilor noştri. De aici trebuie să începem!

- Ce este, mai exact, analfabetismul funcţional? Se vorbeşte de puţin timp de el în România.

- O persoană este în zona analfabetismului funcţional dacă ea cunoaşte literele, citeşte, dar nu înţelege ce citeşte şi nici nu poate aplica informaţiile primite în context diverse. Este un fenomen întâlnit în toate sistemele educaţionale, diferenţa este că în ţările dezvoltate, acest procent este foarte mic, în timp ce în România el este foarte mare. Analfabetismul funcţional măsoară capacitatea elevului de a înţelege şi aplica în context diverse cunoştinţele sau informaţiile obţinute la lectură, matematică şi ştiinţe. Se vorbeşte puţin, e adevărat, dar se vorbeşte! Cumva, înţeleg rezerva de a vorbi despre analfabetismul funcţional pentru că lumea nu ştie ce înseamnă şi, de cele mai multe ori, îl asociază cu analfabetismul de bază – adică incapacitatea de a citi un text. Pe de altă parte, sistemul educaţional românesc s-a hrănit continuu cu mitul olimpicilor şi cu „excelenţa”. Există, îi recunoaştem şi îi preţuim, dar olimpicii nu dau calitatea sistemului educaţional. Procentul lor este incredibil de mic, sub 0,5% versus o masă imensă de elevi, analfabeţi funcţional.

Suntem ţara din UE cu cele mai grave probleme legate de analfabetismul funcţional”

- Datele sunt foarte îngrijorătoare…

- Este adevărat. Aproape 38% dintre elevii români de până la 15 ani sunt analfabeţi funcţional, conform testărilor internaţionale PISA, comparativ cu media OECD de 19%. Mai mult, procentul elevilor români care au obţinut scoruri înalte (nivelurile 5-6) este de 1,6%, comparativ cum media OECD de 7%. Cu aceste rezultate, România se situează pe penultimul loc la nivel European. La testarea din 2015, s-au înregistrat îmbunătăţiri uşoare, dar continuăm să rămânem pe ultimele locuri şi, doar 4,3% dintre elevii români reuşesc să atingă nivelurile 5-6, cel puţin la o disciplină (dintre lectură, matematică şi ştiinţe), în timp ce 25% dintre elevi sunt sub nivelul 2 – adică analfabeţi funcţional la toate cele trei discipline. Practic, suntem ţara din UE cu cele mai grave probleme legate de analfabetismul funcţional.

- Unde sunt cele mai mari probleme?

- Tot ce v-am spus sunt datele oficiale ale OECD şi se găsesc şi pe site-ul ministerului. În ce ne priveşte, Asociaţia Română de Literaţie, care şi-a asumat acest obiectiv, de reducere a analfabetismului funcţional, a implementat un proiect în acest sens, în 30 de şcoli din Regiunea Nord-Est. Avem o analiză realizată cu privire la nivelul analfabetismului funcţional -- în cele mai multe şcoli acesta este cam la acelaşi procent: 40-50% dintre elevi nu înţeleg ce citesc, indiferent de disciplina de studio! Desigur, avem şcoli cu procent ce se apropie de 80%, dar şi şcoli cu un procent sub 30%. Cele mai multe probleme sunt la ştiinţe şi matematică, în special în înţelegerea vocabularului. Din păcate, în şcoli continuăm să nu acordăm atenţie acestei probleme grave cu care se confruntă elevii români.

- Dacă analfabetism funcţional există la copii este clar că nici adulţii nu stau prea bine. Care este situaţia în rândul oamenilor mari? Ce consecinţe are?

- Cu siguranţă, avem probleme şi la adulţi. Există un sistem internaţional de măsurare a analfabetismului funcţional la adulţi, gestionat de OECD, dar România nu a participat niciodată la testare. Din investigaţiile noastre, credem că este în jur de 45-50%, în rural se apropie de 70%. Pe termen scurt, persoanele aflate în această zonă nu vor putea funcţiona în societate, nu-şi vor găsi o slujbă care să le asigure un trai de viaţă decent. Pe termen lung, vom fi afectaţi cu toţii… O economie performantă are nevoie de angajaţi bine pregătiţi, care să deţină competenţe profesionale înalte, dar şi din zona dezvoltării personale: cunoaştere de sine, gestionarea emoţiilor, comunicare, relaţionare cu cei din jur. Tinerii care sunt azi analfabeţi funcţional sunt cei care mâine ne vor înlocui. Desigur, vor mai învăţa câte ceva, dar studiile spun că dacă nu se intervine consistent, decalajele se accentuează pe măsură ce elevii avansează către clasele de liceu şi mult mai greu de redus după terminarea studiilor.

Predarea trebuie să răspundă la întrebarea De ce?,alftel învăţarea nu are sens pentru elevi”

- Sunteţi profesor de matematică şi pledaţi pentru literaţie. Ce v-a determinat să faceţi acest lucru?

- Tocmai pentru că sunt profesor de matematică am conştientizat mai bine de ce elevilor nu le place la şcoală, ca să nu mai vorbesc de matematică, unde ei reţin nişte algoritmi sau formule, dar nu le văd utilitatea în viaţa reală, nu le aplică aproape nicăieri. Mai mult, memorarea unei formule nu înseamnă înţelegere, cum de multe ori suntem tentaţi să credem. Nici măcar rezultatele foarte bune la nişte examene sau evaluări, fie ele şi naţionale. Pentru a funcţiona în societatea cunoaşterii sunt necesare anumite competenţe – le numim competenţe-cheie. Ei, competenţele de literaţie se regăsesc printre aceste competenţe. Prin literaţie înţelegem capacitatea unei persoane de a citi un text, de a-l înţelege şi de a aplica în viaţa reală ceea ce a citit. Cam asta ar trebui să facem la fiecare disciplină de studiu. Predarea trebuie să răspundă la întrebarea De ce?,alftel învăţarea nu are sens pentru elevi.

- Dumneavoastră aţi adus acest concept în România. Ce urmăriţi mai departe?

- Probabil au fost mai multe persoane care au înţeles că şi în România avem analfabetism funcţional. Noi am adus conceptul de functional literacy, tradus prin literaţie, care se referă la alfabetizarea funcţională la lectură, matematică şi ştiinţe, în anii 2008-2010, prin două proiecte europene care abordau aceste probleme. Astfel, avem alfabetizarea funcţională la matematică sau literaţia matematică, alfabetizarea funcţională la ştiinţe sau alfabetizarea ştiinţifică. Noi ne-am asumat reducerea analfabetismului funcţional prin conştientizarea profesorilor cu privire la acest aspect şi prin formarea lor în domeniul literaţiei. Altfel spus, derulăm un program de formare în domeniul literaţie pentru profesorii de toate disciplinele şi îi ajutăm să folosească textele suport la lecţii, să predea pentru înţelegere folosind strategiile de literaţie. Urmăm îndeaproape rezultatele studiilor lui John Hattie cu privire la învăţarea vizibilă.

- Aţi înfiinţat Asociaţia Română de Literaţie. Ce rezultate aţi obţinut până acum?

- Am implementat un proiect-pilot în Regiunea de Nord-Est în 30 de şcoli şi am urmărit dezvoltarea competenţelor de literaţie ale elevilor la toate disciplinele, prin formarea profesorilor care să predea folosind strategii şi instrumente de literaţie. Am realizat evaluarea acestor competenţe la elevi (nivelul de alfabetizare funcţională) la lectură, matematică şi ştiinţe. De asemenea, am urmărit efectul pe care formarea l-a avut asupra profesorilor şi asupra rezultatelor elevilor. Acolo unde profesorii au aplicat ceea ce au învăţat, elevii au progresat. Acest lucru ne-a motivat să continuăm să lucrăm cu profesorii şi să producem schimbarea printr-un nou program de formare şi printr-un nou proiect!

- Pledaţi pentru schimbarea sistemului educaţional. Ce nu merge acum şi ar trebui schimbat? Ce aţi pune în loc?

- Sistemul educaţional românesc are multe probleme, soluţiile nu sunt simple şi, cu siguranţă, schimbările nu se vor produce peste noapte. Cu toate acestea, trebuie să plecăm de undeva. Eu cred că avem două chei pentru orice demers de reformare a sistemului educaţional. O cheie este în clasă, la profesor, iar cea de-a doua este în şcoală, la director. O reformă reală în sistemul de educaţie trebuie să însemne reformarea celor care deţin cele două chei. Aşadar, schimbarea modului de formare, iniţială şi continuă, a profesorilor şi profesionalizarea funcţiei de director. La acestea aş mai adăuga descentralizarea sistemului de educaţie şi depolitizarea totală a acestuia. Dincolo de funcţia de ministru, nu ar mai trebui să existe numire politică.

Un profesor bun este cel care învaţă în fiecare zi de la elevii săi”

- Ce sistem educaţional vă place şi care sunt atuurile sale?

- Îmi place mult sistemul australian, pe care l-am descoperit în ultimii ani. Se focalizează pe formarea profesorilor, în sensul sprijinirii şi încurajării învăţării, a colaborării şi a unui anumit grad de autonomie. Este un sistem în care deciziile se iau pe baza dovezilor, a studiilor şi cercetătorilor, în niciun caz nu pe considerente politice sau de alt fel. Îmi place şi sistemul finlandez pentru principiile simple şi foarte clare care susţin sistemul: fiecare elev este important, fiecare elev poate învăţa, iar profesorii sunt resursa cea mai importantă a sistemului. Din acest motiv, primii 10% cei mai buni absolvenţi de liceu se îndreaptă către facultăţi pentru profesori. Curriculumul este foarte flexibil şi orientat pe dezvoltarea competenţelor care susţin funcţionarea individului în societate şi împlinirea acestuia.

- Dacă acum aţi fi elev, ce fel de profesori v-ar plăcea să aveţi?

- Trebuie să mărturisesc, eu am avut parte de profesori absolut minunaţi! Mi-a plăcut şcoala şi am fost fericită să învăţ. La fel simt şi acum! Dacă mă gândesc la copiii mei sau la elevii cu care discut, cred că ei au nevoie de profesori care ştiu să asculte activ, să-i aprecieze, să facă învăţarea plăcută şi să le permită să greşească. Învăţarea este plăcută numai în măsura în care profesorul ştie să-şi atragă elevii! El este cheia!

- Aţi putea oferi o definiţie pentru profesorul perfect?

- Profesor perfect…greu de definit. Nici nu ştiu dacă există. Pot spune că un profesor bun este cel care învaţă în fiecare zi de la elevii săi cum să-şi facă lecţiile mai bine. Altfel spus, profesorul care este cel mai conştiincios elev!

A consemnat Maura ANGHEL

 

- Cum aţi ales profesoratul?

- Cred este că aceasta este chemarea mea – să fiu profesor pentru elevi şi pentru profesori! Copiii fericiţi la şcoală sunt bucuriile mele. Profesorii care îşi înţeleg rolul sunt bucuriile mele, de asemenea. Școlile pe care le-am înfiinţat sunt parte a bucuriilor mele! Școlile cu care lucrez şi care se transformă sunt bucuriile mele!

 

loading...
Loading...

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

PUBLICAŢIE DE VANZARE SC Avrasop SRL, cu sediul social în mun. Iaşi, bd. Independenţei, nr. 4-6, ap.cam 8, înregistrată la ORC Iaşi sub nr. J22/284/2005, CUI 17192970, prin lichidator judiciar Rodafis IPURL cu sediul în mun. Iaşi, str. Străpungere Silvestru, nr. 48 A, anunţă vânzarea prin licitaţie publică cu strigare a bunurile mobile: Plug cu brazde PP3 – 701 lei; Grapa cu discuri – 1696 lei; Tăvălugi - 841 lei; Cisternă 3,6 to –1682 lei (prţturi fără TVA). Preţurile de pornire reprezintă 35% din preţurile de evaluare. Valorificarea activelor prin licitaţie publică deschisă cu strigare va avea loc la data de 23.01.2018, ora 10, la sediul lichidatorului judiciar. Pentru bunurile neadjudecate, licitaţia se va repeta în ziua de 30.01.2018, aceeaşi locaţie şi oră, aceleaşi preţuri de pornire. Condiţiile de participare la licitaţie sunt conţinute în Caietul de sarcini. Caietul de sarcini, în valoare de 50 lei, se achiziţionează de la sediul lichidatorului, unde se depune şi documentaţia de participare la licitaţie, în original, până în preziua licitaţiei, orele 13.00. Garanţia de participare este de 30% din suma reprezentând preţul de pornire şi va putea fi plătită în contul nr. RO80BUCU1032235332633RON deschis la Alpha Bank Iaşi pe numele debitorului. Prezentul anunţ constituie şi notificare către creditori, debitor şi orice persoană fizică sau juridică interesată în cauză. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare au obligaţia, sub rezerva sancţiuni decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data licitaţiei. Informaţii suplimentare la tel/fax 0232/273948, e-mail: rodafis@gmail.com
PUBLICAȚIE DE VÂNZARE S.C. INTERFARM BOTOSANI S.R.L. Iasi prin lichidator judiciar ACORD SPRL, Dosar nr. 2950/89/2014 Tribunalul Vaslui/Judecător Sindic ANUNŢĂ Organizarea şedinţei de licitație publică de vânzare, cu strigare, la data de 08.12.2017, ora 12.0, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. Decebal 22A, bl.Z8, sc.A, et.1, ap.8, jud. Iaşi, pentru patrimoniul debitoarei S.C. INTERFARM BOTOSANI S.R.L. - in faliment, in bancruptcy, en faillite, CUI 2585521, cu numar de inregistrare la Registrul Comerţului J37/251/2011, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Ing. Badea Romeo, nr.1A, Parter, jud. Vaslui constând în: a. Construcţie situată în Botosani, Str. Viilor, Nr.77, Ap.1, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr.50058-C1-U13 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 339.829 lei, valoare fără TVA. b. Constructie situată în Municipiul Botosani, Str. Vârnav, Nr.17, Parter, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr. 50058-C1-U15 si Extindere si Terasa, Municipiul Botosani, Str. Vârnav, Nr.22, Parter, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr. 5558 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 332.904 lei, valoare fără TVA. c. Construcţie situată în Botosani, Piata Centrala, Platoul A, Obiectiv U18, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr.4819/N la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 516.793 lei, valoare fără TVA. d. Construcţie situată în Botosani, Str. Prieteniei, Nr.4, Bloc V4, Sc. C, Et.II, Ap.13, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr50386-C1-U20 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 67.151 lei, valoare fără TVA. e. Proprietate imobiliara constând în Teren intravilan in suprafaţă de 3.048 mp si construcţii situat în mun. Botoşani, Str. Dobosari, Nr.21 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 1.374.357 lei, valoare fără TVA. In caz de neadjudecare, urmatoarele şedinţe de licitații publice de vânzare, cu strigare, se vor desfăşura în fiecare zi de vineri la ora 1200, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. Decebal 22A, bl.Z8, sc.A, et.1, ap.8, jud. Iaşi. Condițiile de participare la şedinţa de licitație publică de vânzare cu strigare și condițiile de adjudecatare se regăsesc în caietul de sarcini care poate fi procurat de la sediul lichidatorului judiciar, contravaloarea acestuia fiind de 1.000 lei pentru fiecare proprietate imobiliară pentru care se participă la licitaţie. Bunurile imobile anterior menţionate formează obiectul Dosarului nr.1219/193/2016 înregistrat pe rolul Judecatoriei Botosani având ca obiect Actiune in revendicare. Poate participa la şedinţa de licitatie publică de vânzare cu strigare orice persoana care isi manifesta, intentia de cumparare si care pana in preziua şedinţei de licitatie ora 1200, depune o cautiune reprezentand 10% din prețul de pornire al şedinţei de licitație pentru bunul imobil pentru care participa si face dovada achizitionarii caietului de sarcini. Înscrierile se pot face si cu scrisoare de participare la şedinţa de licitație, precum si cu toate documentele menționate în caietul de sarcini, până în preziua şedinţei de licitație, ora 1200. Nedepunerea tuturor documentelor la sediul lichidatorului judiciar în termenul menționat anterior conduce la pierderea dreptului de a participa la licitație. Toate persoanele interesate în achiziționarea bunurilor imobile care fac obiectul şedinţei de licitație publică de vânzare cu strigare sunt invitate să se înscrie la licitație. Orice persoana care emite pretentii asupra bunurilor imobile care fac obiectul şedinţei de licitație publică de vânzare cu strigare, este rugata sa-si manifeste pozitia cu 5 zile inainte de data şedinţei de licitație publică de vânzare cu strigare, aducand la cunostinta lichidatorului judiciar orice pretentie. Informatii suplimentare se pot obtine de la lichidatorul judiciar la telefon 0742207571. Lichidator judiciar ACORD S.P.R.L. Asociat coordonator Nitescu Dan Nistor
„Incultura îi face pe foarte mulţi oameni politici să fie ineficienţi”
20/01/2018 05:15

Impresionant, acesta ar fi cuvantul cu care aş putea descrie dialogul purtat cu prof. univ. dr. Răzvan Theodorescu, membru al Academiei Romane. Revenit la Iaşi, unde a vernisaj o expoziţie dedicată arhitec ...

 „Când leul şi tigrul ies la vânătoare, e bine ca animalele mici să rămână în vizuine”
30/12/2017 07:00

- Domnule profesor, lumea se intreabă din ce in ce mai des despre locul in care ar trebui să ne poziţionăm, in actualul context politic internaţional, marcat de tensiuni de tot felul. Ce ar fi de reţinut, ...

Liceul Varlaam îşi deschide porţile la Iaşi
24/11/2017 05:15

 - Proiectul educaţional al Fundaţiei „Varlaam Mitropolitul” a ajuns intr-un nou punct important - lansarea liceului. Ce aduce nou in Moldova acest proiect? - Liceul Varlaam vine să complet ...

 „Problema cea mai importantă cu care ne confruntăm este neîncrederea”
09/11/2017 04:45

  De mulţi ani, comunitatea cea mai numeroasă de străini din Italia este cea romană. Ea a depăşit numeric comunitatea albaneză din Italia incă din anul 2008. Am stat de vorbă cu Adrian Nicolae Ni ...

„Offroad-ul este un balet pe patru roţi, prin hârtoape şi noroaie”
02/11/2017 05:15

- După o perioadă in care offroad-ul sportiv a lipsit de pe colinele Iaşului, Asociaţia Club Sportiv „Adventure 4x4” reinvie acestă competiţie... - Iaşul s-a numărat, in trecut, printre pri ...

Povestea orfanului salvat din infern, într-un documentar de Morgan Freeman FOTO
26/10/2017 16:40

Cu cateva luni in urmă, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Romanesc (IICCMER) a inaintat Parchetului General o plangere penală care vizează moartea a 771 de copii in timpu ...

„Spania a acceptat monarhia din comoditate, nu din convingere”
19/10/2017 13:00

„Catalonia este impărţită in două” - Stimate domnule profesor, se vorbeşte, cu insistenţă, in intreaga lume, că statul liberal se află in stadiul său terminal. Trebuie să inţelegem că ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Filip Florian: „A fi foarte rău, foarte critic cu tine, e un lucru bun în scris”
09/10/2017 06:00

- Sunteţi cunoscut publicului ca jurnalist şi scriitor. V-aţi remarcat in primul rand din prisma perioadei in care aţi fost implicat in mass-media. Cum aţi ajuns să „schimbaţi macazul” şi s ...

Bruno Mazzoni: „O carte trebuie să fie o rană deschisă!”
09/10/2017 05:45

- În 1967 Bruno Mazzoni - student in anul II a venit pentru prima dată in Romania. Apoi, viaţa v-a adus din nou in Romania, de data aceasta ca lector la Universitatea din Bucureşti şi, apoi, conferen ...