„38 la sută dintre elevii români de până la 15 ani sunt analfabeţi funcţional”

default

Dimensiune font:

| 13-01-2018 06:24

 Dialog cu prof. dr. Liliana Romaniuc, expert în educaţie şi preşedintele Asociaţiei Române pentru Literaţie

 

Problemele din educaţie sunt cunoscute. Se vorbeşte despre necesitatea schimbării atitudinii cadrelor didactice, despre programe de formare, despre rezultatele slabe ale elevilor, dar măsurile care ar putea schimba această stare de fapt întârzie. În tot acest timp, statisticile legate de abandonul şcolar, de alfabetizarea funcţională sunt tot mai alarmante. Am discutat cu prof. dr. Liliana Romaniuc, preşedintele Asociaţiei Române pentru Literaţie, despre multe aspecte mai puţin plăcute ale sistemului de învăţământ, dar şi despre măsurile care ar putea aduce multe îmbunătăţiri.

- Doamnă profesor, sunteţi tot mai implicată în proiecte ce ţin de alfabetizarea funcţională. Ce v-a determinat să susţineţi acest demers?

- Povestea a început cu aproape zece ani în urmă, când am avut ocazia să lucrez în câteva proiecte europene care abordau problema alfabetizării funcţionale a elevilor, dar şi a adulţilor din ţările europene. Atunci am conştientizat că primul pas în învăţare este înţelegerea, iar acest lucru, la şcoală, ţine de profesorul care predă. El trebuie să predea pentru înţelegere şi aplicare practică. Altfel, nu vorbim despre învăţare, ci despre memorare şi reproducere. Cumva, atunci am înţeles că aceasta este cauza rezultatelor slabe ale elevilor noştri. De aici trebuie să începem!

- Ce este, mai exact, analfabetismul funcţional? Se vorbeşte de puţin timp de el în România.

- O persoană este în zona analfabetismului funcţional dacă ea cunoaşte literele, citeşte, dar nu înţelege ce citeşte şi nici nu poate aplica informaţiile primite în context diverse. Este un fenomen întâlnit în toate sistemele educaţionale, diferenţa este că în ţările dezvoltate, acest procent este foarte mic, în timp ce în România el este foarte mare. Analfabetismul funcţional măsoară capacitatea elevului de a înţelege şi aplica în context diverse cunoştinţele sau informaţiile obţinute la lectură, matematică şi ştiinţe. Se vorbeşte puţin, e adevărat, dar se vorbeşte! Cumva, înţeleg rezerva de a vorbi despre analfabetismul funcţional pentru că lumea nu ştie ce înseamnă şi, de cele mai multe ori, îl asociază cu analfabetismul de bază – adică incapacitatea de a citi un text. Pe de altă parte, sistemul educaţional românesc s-a hrănit continuu cu mitul olimpicilor şi cu „excelenţa”. Există, îi recunoaştem şi îi preţuim, dar olimpicii nu dau calitatea sistemului educaţional. Procentul lor este incredibil de mic, sub 0,5% versus o masă imensă de elevi, analfabeţi funcţional.

Suntem ţara din UE cu cele mai grave probleme legate de analfabetismul funcţional”

- Datele sunt foarte îngrijorătoare…

- Este adevărat. Aproape 38% dintre elevii români de până la 15 ani sunt analfabeţi funcţional, conform testărilor internaţionale PISA, comparativ cu media OECD de 19%. Mai mult, procentul elevilor români care au obţinut scoruri înalte (nivelurile 5-6) este de 1,6%, comparativ cum media OECD de 7%. Cu aceste rezultate, România se situează pe penultimul loc la nivel European. La testarea din 2015, s-au înregistrat îmbunătăţiri uşoare, dar continuăm să rămânem pe ultimele locuri şi, doar 4,3% dintre elevii români reuşesc să atingă nivelurile 5-6, cel puţin la o disciplină (dintre lectură, matematică şi ştiinţe), în timp ce 25% dintre elevi sunt sub nivelul 2 – adică analfabeţi funcţional la toate cele trei discipline. Practic, suntem ţara din UE cu cele mai grave probleme legate de analfabetismul funcţional.

- Unde sunt cele mai mari probleme?

- Tot ce v-am spus sunt datele oficiale ale OECD şi se găsesc şi pe site-ul ministerului. În ce ne priveşte, Asociaţia Română de Literaţie, care şi-a asumat acest obiectiv, de reducere a analfabetismului funcţional, a implementat un proiect în acest sens, în 30 de şcoli din Regiunea Nord-Est. Avem o analiză realizată cu privire la nivelul analfabetismului funcţional -- în cele mai multe şcoli acesta este cam la acelaşi procent: 40-50% dintre elevi nu înţeleg ce citesc, indiferent de disciplina de studio! Desigur, avem şcoli cu procent ce se apropie de 80%, dar şi şcoli cu un procent sub 30%. Cele mai multe probleme sunt la ştiinţe şi matematică, în special în înţelegerea vocabularului. Din păcate, în şcoli continuăm să nu acordăm atenţie acestei probleme grave cu care se confruntă elevii români.

- Dacă analfabetism funcţional există la copii este clar că nici adulţii nu stau prea bine. Care este situaţia în rândul oamenilor mari? Ce consecinţe are?

- Cu siguranţă, avem probleme şi la adulţi. Există un sistem internaţional de măsurare a analfabetismului funcţional la adulţi, gestionat de OECD, dar România nu a participat niciodată la testare. Din investigaţiile noastre, credem că este în jur de 45-50%, în rural se apropie de 70%. Pe termen scurt, persoanele aflate în această zonă nu vor putea funcţiona în societate, nu-şi vor găsi o slujbă care să le asigure un trai de viaţă decent. Pe termen lung, vom fi afectaţi cu toţii… O economie performantă are nevoie de angajaţi bine pregătiţi, care să deţină competenţe profesionale înalte, dar şi din zona dezvoltării personale: cunoaştere de sine, gestionarea emoţiilor, comunicare, relaţionare cu cei din jur. Tinerii care sunt azi analfabeţi funcţional sunt cei care mâine ne vor înlocui. Desigur, vor mai învăţa câte ceva, dar studiile spun că dacă nu se intervine consistent, decalajele se accentuează pe măsură ce elevii avansează către clasele de liceu şi mult mai greu de redus după terminarea studiilor.

Predarea trebuie să răspundă la întrebarea De ce?,alftel învăţarea nu are sens pentru elevi”

- Sunteţi profesor de matematică şi pledaţi pentru literaţie. Ce v-a determinat să faceţi acest lucru?

- Tocmai pentru că sunt profesor de matematică am conştientizat mai bine de ce elevilor nu le place la şcoală, ca să nu mai vorbesc de matematică, unde ei reţin nişte algoritmi sau formule, dar nu le văd utilitatea în viaţa reală, nu le aplică aproape nicăieri. Mai mult, memorarea unei formule nu înseamnă înţelegere, cum de multe ori suntem tentaţi să credem. Nici măcar rezultatele foarte bune la nişte examene sau evaluări, fie ele şi naţionale. Pentru a funcţiona în societatea cunoaşterii sunt necesare anumite competenţe – le numim competenţe-cheie. Ei, competenţele de literaţie se regăsesc printre aceste competenţe. Prin literaţie înţelegem capacitatea unei persoane de a citi un text, de a-l înţelege şi de a aplica în viaţa reală ceea ce a citit. Cam asta ar trebui să facem la fiecare disciplină de studiu. Predarea trebuie să răspundă la întrebarea De ce?,alftel învăţarea nu are sens pentru elevi.

- Dumneavoastră aţi adus acest concept în România. Ce urmăriţi mai departe?

- Probabil au fost mai multe persoane care au înţeles că şi în România avem analfabetism funcţional. Noi am adus conceptul de functional literacy, tradus prin literaţie, care se referă la alfabetizarea funcţională la lectură, matematică şi ştiinţe, în anii 2008-2010, prin două proiecte europene care abordau aceste probleme. Astfel, avem alfabetizarea funcţională la matematică sau literaţia matematică, alfabetizarea funcţională la ştiinţe sau alfabetizarea ştiinţifică. Noi ne-am asumat reducerea analfabetismului funcţional prin conştientizarea profesorilor cu privire la acest aspect şi prin formarea lor în domeniul literaţiei. Altfel spus, derulăm un program de formare în domeniul literaţie pentru profesorii de toate disciplinele şi îi ajutăm să folosească textele suport la lecţii, să predea pentru înţelegere folosind strategiile de literaţie. Urmăm îndeaproape rezultatele studiilor lui John Hattie cu privire la învăţarea vizibilă.

- Aţi înfiinţat Asociaţia Română de Literaţie. Ce rezultate aţi obţinut până acum?

- Am implementat un proiect-pilot în Regiunea de Nord-Est în 30 de şcoli şi am urmărit dezvoltarea competenţelor de literaţie ale elevilor la toate disciplinele, prin formarea profesorilor care să predea folosind strategii şi instrumente de literaţie. Am realizat evaluarea acestor competenţe la elevi (nivelul de alfabetizare funcţională) la lectură, matematică şi ştiinţe. De asemenea, am urmărit efectul pe care formarea l-a avut asupra profesorilor şi asupra rezultatelor elevilor. Acolo unde profesorii au aplicat ceea ce au învăţat, elevii au progresat. Acest lucru ne-a motivat să continuăm să lucrăm cu profesorii şi să producem schimbarea printr-un nou program de formare şi printr-un nou proiect!

- Pledaţi pentru schimbarea sistemului educaţional. Ce nu merge acum şi ar trebui schimbat? Ce aţi pune în loc?

- Sistemul educaţional românesc are multe probleme, soluţiile nu sunt simple şi, cu siguranţă, schimbările nu se vor produce peste noapte. Cu toate acestea, trebuie să plecăm de undeva. Eu cred că avem două chei pentru orice demers de reformare a sistemului educaţional. O cheie este în clasă, la profesor, iar cea de-a doua este în şcoală, la director. O reformă reală în sistemul de educaţie trebuie să însemne reformarea celor care deţin cele două chei. Aşadar, schimbarea modului de formare, iniţială şi continuă, a profesorilor şi profesionalizarea funcţiei de director. La acestea aş mai adăuga descentralizarea sistemului de educaţie şi depolitizarea totală a acestuia. Dincolo de funcţia de ministru, nu ar mai trebui să existe numire politică.

Un profesor bun este cel care învaţă în fiecare zi de la elevii săi”

- Ce sistem educaţional vă place şi care sunt atuurile sale?

- Îmi place mult sistemul australian, pe care l-am descoperit în ultimii ani. Se focalizează pe formarea profesorilor, în sensul sprijinirii şi încurajării învăţării, a colaborării şi a unui anumit grad de autonomie. Este un sistem în care deciziile se iau pe baza dovezilor, a studiilor şi cercetătorilor, în niciun caz nu pe considerente politice sau de alt fel. Îmi place şi sistemul finlandez pentru principiile simple şi foarte clare care susţin sistemul: fiecare elev este important, fiecare elev poate învăţa, iar profesorii sunt resursa cea mai importantă a sistemului. Din acest motiv, primii 10% cei mai buni absolvenţi de liceu se îndreaptă către facultăţi pentru profesori. Curriculumul este foarte flexibil şi orientat pe dezvoltarea competenţelor care susţin funcţionarea individului în societate şi împlinirea acestuia.

- Dacă acum aţi fi elev, ce fel de profesori v-ar plăcea să aveţi?

- Trebuie să mărturisesc, eu am avut parte de profesori absolut minunaţi! Mi-a plăcut şcoala şi am fost fericită să învăţ. La fel simt şi acum! Dacă mă gândesc la copiii mei sau la elevii cu care discut, cred că ei au nevoie de profesori care ştiu să asculte activ, să-i aprecieze, să facă învăţarea plăcută şi să le permită să greşească. Învăţarea este plăcută numai în măsura în care profesorul ştie să-şi atragă elevii! El este cheia!

- Aţi putea oferi o definiţie pentru profesorul perfect?

- Profesor perfect…greu de definit. Nici nu ştiu dacă există. Pot spune că un profesor bun este cel care învaţă în fiecare zi de la elevii săi cum să-şi facă lecţiile mai bine. Altfel spus, profesorul care este cel mai conştiincios elev!

A consemnat Maura ANGHEL

 

- Cum aţi ales profesoratul?

- Cred este că aceasta este chemarea mea – să fiu profesor pentru elevi şi pentru profesori! Copiii fericiţi la şcoală sunt bucuriile mele. Profesorii care îşi înţeleg rolul sunt bucuriile mele, de asemenea. Școlile pe care le-am înfiinţat sunt parte a bucuriilor mele! Școlile cu care lucrez şi care se transformă sunt bucuriile mele!

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei