„Birocraţia din medicina de familie minimalizează actul medical”

default

Dimensiune font:

| 29-05-2014 06:00

Care sunt ultimele schimbări în contractul cadru din Sănătate şi ce aduce nou pachetul de servicii medicale de bază în activitatea medicilor de familie şi pentru asiguraţi, sunt câteva dintre întrebările la care doamna dr. Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, a avut amabilitatea să răspundă, într-un interviu acordat în exclusivitate cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”. 

  Considerată avangarda sistemului medical românesc, medicina de familie a fost întotdeauna prima linie atunci când au fost experimentate proiectele legislative iniţiate în ultimii 20 de ani. Cum vedeţi evoluţia medicinei de familie din ultima perioadă?
- Noi am învăţat de războaie numai în cărţile de istorie şi de acolo ştim că regimentele de soldaţi sunt trimise în prima linie, iar generalii şi strategii stau în spatele frontului, la adăpost. Pierderile cele mai mari sunt de regulă în rândul soldaţilor din linia întâi. Medicina de familie sunt soldaţii din linia întâi, unde toate experimentele mai puţin reuşite au fost făcute pe pielea noastră şi a pacienţilor. Da, suntem medicina de avangardă a sistemului de sănătate, pentru că am a fost forţaţi să învăţăm şi management, şi să intrăm în reformă, să ne adaptăm legislaţiei în continuă schimbare. Din păcate, aceasta este realitatea, dar asta nu înseamnă că se valorizează medicina de familie în aceeaşi măsură în care este folosită ca avangardă. Cuvântul avangardă sună onorific şi valorificator pentru medicina de familie. Din păcate, în realitate, medicii de familie au fost folosiţi şi pentru administraţie, şi ca interfaţă între acestea şi casele de asigurări, deşi acest lucru nu este normal.

Medicul de familie este cel care introduce pacientul în circuitul sistemului de sănătate

- Medicii de familie se plâng de foarte multă birocraţie. Care sunt soluţiile oferite de decidenţii din sănătate?
- Birocraţia din medicina de familie minimalizează actul medical. Mulţi pacienţi îşi închipuie că medicul de familie este doar pentru a da reţete şi trimiteri, nu că medicul de familie este menit să le protejeze sănătatea, să-i responsabilizeze, să-i consulte, să-i trateze şi atunci când patologia depăşeşte competenţele medicului de familie să fie îndrumaţi către medicul specialist. Medicul de familie este cel care introduce pacientul în circuitul sistemului de sănătate.

- Se mai întâmplă acest lucru în realitate?
- Se mai întâmplă, dar într-o măsură mai mică decât ar fi normal. În cele 15 minute alocate consultaţiei pacientului, medicii trec de regulă prin acte birocratice care nu le aparţin. Nu este normal ca după ce pacientul intră în cabinet medical, în loc să-l întrebe cum se simte, cel mai doare, să-l întrebe dacă are cupon de pensie sau să-l pună să semneze pe propria răspundere că nu are şi alte venituri. Sau, dacă îi dau o reţetă, să îl întreb: „Aveţi pensia sub 700 de lei sau peste 700 de lei?”. Aceste lucruri alterează relaţia dintre mediul de familie şi pacient. Nu e normal să-l întreb pe pacient câţi bani are, că nu este treaba mea. Din punctul meu de vedere, mi-aş dori ca toţi pacienţii de pe listă să fie milionari. Treaba mea este să-l întreb cum se simte să-i urmăresc factorii de risc, însă, dacă acest lucru nu se va întâmpla, atunci nu ajungem unde trebuie.

Casa Naţională de Asigurări nu face toate eforturile să degreveze medicul de familie de toată această birocraţie

- Care sunt soluţiile prin care se poate scăpa de birocraţie?
- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu face toate eforturile să degreveze medicul de familie de toată această birocraţie. Calitatea de asigurat trebuie să fie furnizată de asigurator. CNAS dispune de un sistem informatic complex şi eu, ca practician, pretind ca atunci când dau click pe fişa pacientului, sistemul să-mi afişeze toate informaţiile pe care eu nu ar mai trebui să le solicit de la asigurat. În aşa fel, responsabilitatea să fie la asigurator, eu doar să-i dau pacientului ce are nevoie în funcţie de categoria de asigurat pe care mi-o furnizează sistemul informatic, fără să mai fie nevoie să-l chestionez.

- Care sunt noutăţile pe care le aduce pachetului de servicii pentru medicina primară?
- Pachetul de bază pune accent pe consultaţiile preventive de evaluare a pacienţilor cu risc de boală. Noul proiect mai are nevoie de legislaţie secundară, care să permită medicului de familie, în cazul unor afecţiuni, să intervină pentru iniţierea unui tratament. Avem nevoie să se schimbe protocoalele terapeutice, astfel încât, pentru cazurile care nu au o severitate mare să putem iniţia tratamentul. Cum jumătate din populaţie locuieşte la ţară, ca să poţi monitoriza un pacient cu astm bronşic, de exemplu, trebuie să avem voie să putem prescrie un tratament.

- În noul pachet de servicii sunt trecute patru afecţiuni prioritare la investigaţii. Acoperă toată patologia frecventă în rândul populaţiei?
- Există mai multe patologii prioritare, cum ar fi: boala cardiovasculară - care înglobează boala celebro-vasculară, dislipidemia şi diabetul. Aceste afecţiuni sunt reunite, pentru că au aceleaşi factor de risc, iar fiecare afecţiune dintre ele reprezintă factori de risc pentru celelalte. Boala obstructivă pulmonară, patologia de sănătate mintală - afecţiunile psihice, boala cronică de rinichi şi dezvoltarea copilului şi a adolescentului.

- Cum îi veţi atrage pe tineri la medicul de familie?
- Pacienţii care sunt sănătoşi, fără simptome de boală, beneficiază, atunci când vin la control, de o serie de investigaţii de laborator şi vor trebui să completeze un chestionar care conţine antecedente din familie, afecţiunile cu tendinţă ereditară, dar şi evoluţia pacientului în funcţie de stilul de viaţă, alimentaţie şi greutate. În urma acestui chestionar, pacientului i se va stabili un scor de risc. De aceste investigaţii vor beneficia toţi pacienţii. Bebeluşii au parte de examene de bilanţ medical mai frecvente, cel puţin odată pe lună. În schimb, tinerii peste 18 ani şi adulţii până în 39 de ani vor beneficia de un bilanţ medical odată la trei ani, doar dacă pacientul nu are nicio problemă de sănătate şi nu are nici un semn de boală. Din această categorie, dacă se constată un risc de a face o afecţiune dintre cele prioritare, aceştia nu mai intră la categoria celor pe care îi vezi odată la trei ani. S-a înţeles greşit că pacientul tânăr are voie să vină la medicul de familie odată la trei ani. În această categorie intră doar pacientul sănătos, pe care vrem să-l atragem la medic, însă la orice episod de boală aceştia se pot prezenta fără probleme la medicul de familie, fiind consideraţi o urgenţă.

- În ultima perioadă, populaţia ajunge mai degrabă în serviciile de urgenţe, decât la medicul de familie. Cum explicaţi acest fenomen?
- Medicul de familie nu trimite pacientul la serviciul de urgenţe. Însă, pacientul preferă să meargă la urgenţe, decât să stea la coadă la medicul de familie, care este încărcat cu servicii birocratice sau nemedicale care nu îi aparţin. Este mai comod să vină la tine ambulanţa, decât să vii la medicul de familie. Şi mai este o cauză - ambulanta poate fi chemată de orice persoană, asigurată sau nu, şi din acest motiv se „scurtcircuitează” relaţia cu medicul de familie.

- Din acest an, Ministerul Sănătăţii intenţionează să introducă vaccinarea HPV la medicul de familie. Cum credeţi că veţi gestiona acest program?
- Trebuie să recunoaştem că introducerea vaccinării HPV vine în urma unei eşec răsunător a Ministerului Sănătăţii privind introducerea acestui vaccin. Lipsa unei campanii de informare profesioniste, care a provocat o isterie colectivă, a fost motivul care a sortit eşecului introducerea vaccinului HPV. Între timp, lumea s-a lămurit că în toată Europa se vaccinează împotriva HPV. România are o incidenţă a cancerului de col uterin extrem de îngrijorătoare şi suntem primii în Europa la mortalitate, din mai multe motive: lipsă de educaţie, informare şi a screeningului Papanicolau. În Europa, vaccinarea anti HPV este deja o tradiţie şi sunt semnale de la forurile de specialitate că vaccinul este impecabil că nu au fost probleme de sănătate. Titrările arată că sunt suficiente două doze faţă de trei şi dau o imunitate pe un timp foarte îndelungat. Dacă noi putem să scăpăm populaţia de un cancer atât de frecvent printr-un vaccin, atunci este o iresponsabilitate să nu demarăm această campanie. Cele mai frecvente cancere la femei sunt de col uterin şi de sân şi trebuie făcut ceva.

- Cum îi veţi convinge pe părinţi să-şi vaccineze fetiţele?
- Este nevoie de o informare corectă a părinţilor şi de o campanie de responsabilizarea a medicilor de familie, care să explice părinţilor cum pot să le protejeze viaţa fiicelor. Eu, când am hotărât să-mi vaccinez fetiţa mea, ţin minte că am dat în urmă cu câţiva ani 4.000 de lei pe toate dozele de vaccin şi nu a fost un efort financiar uşor. Am considerat că intră în datoria mea, de părinte, să-mi protejez copilul, cum l-am protejat şi de alte boli, cu alte vaccinuri care nu intrau în schema de vaccinuri naţionale. Eu le-am cumpărat, pentru că sunt datoare să-i dau şansa sănătăţii copilului meu. Părinţii trebuie să ştie că nu este un vaccin obligatoriu. Este o şansă care li se oferă de a solicita acest vaccin în regim de gratuitate.
A consemnat Cristina MIHĂILĂ

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei