„În a doua jumătate a lunii, vom aduce un autobuz electric la Iaşi”

default

Dimensiune font:

| 14-01-2016 04:30

Interviu cu Cristi Stoica, directorul Regiei Autonome de Transport Public Iaşi

Cristi Stoica este unul dintre inginerii care a încercat să menţină funcţional transportul public ieşean, pe fondul unei situaţii financiare extrem de dificile a RATP. În acelaşi timp, este unul dintre oamenii care şi-a propus să clădească fundaţia pe care acest serviciu public poate să renască. A ocupat, de-a lungul anilor, funcţia de inginer şef, apoi pe cea de director tehnic, ajungând în prezent să ocupe postul de director al regiei, odată cu numirea lui Maricel Ghercă în funcţia de administrator special al RATP. Este cel care, începând cu 2007, a condus echipa care a implementat Proiectul CIVITAS.

 

- Începutul lui 2016 se anunţă ceva mai agitat pentru RATP, în comparaţie cu alţi ani. Reproşuri din partea cetăţenilor - timpi de aşteptare mari în staţii şi grafice nerespectate, tramvaie neîncălzite - şi dojeniri venite din partea primarului interimar, cum că aţi fi trebuit să pregătiţi mai bine revenirea la stradă a mijloacelor de transport de pe 4 ianuarie. Sunt reproşuri obiective? Cum le-aţi comenta?

- Bineînţeles, cetăţenii - beneficiarii serviciului de transport public – au dreptate. Nimănui nu-i convine să aştepte în staţii, e o reacţie omenească... Problema, însă, nu ar fi că mijloacele de transport nu ajung în staţii pentru că aşa vrem noi. Există motive obiective care ne împiedică să ajungem în staţii. Ştim slăbiciunile noastre, ştim unde trebuie să lucrăm, însă pentru aceasta ne trebuie timp. Proiectul vizând modernizarea serviciului de transport public şi atingerea unor standarde durează foarte mult. Nu o spun doar eu, o confirmă inclusiv studiul vizând mobilitatea urbană, unde se vorbeşte, printre altele,  de achiziţii de mijloace de transport şi de reabilitarea infrastructurii. Revenind la fondul problemei, să ştiţi că la minus 17 grade, fenomenul de condens duce la blocarea sistemului pneumatic al mijloacelor de transport. Este un fenomen pe care nu-l putem controla, oricând de mult ne-am strădui.

- Vechimea mijloacelor de transport nu este un element care amplifică acest fenomen?

- O cauză este şi vechimea lor, însă principala problemă o constituie spaţiul de care dispunem, în depouri, spre exemplu. Aducem vagoane în interior, unde este cald, însă nu încap cât ne-am dori. Pe celelalte, suntem nevoiţi să le „încălzim” afară.

 

„Raportat la exigenţele călătorilor, regia are o imagine proastă”

 

- Alte nemulţumiri vin din zona angajaţilor dvs. Există şoferi, de exemplu, care spun că mecanicii regiei nu-şi fac treaba...

- Dacă au o astfel de problemă, ar trebui să o semnaleze punctual. De altfel, le şi spunem la şedinţe să vină cu exemple concrete. Dacă discutăm la general, nu vom putea rezolva niciodată o astfel de problemă. Personal, mi-aş dori o mai bună comunicare din partea lor. Poate sunt şi cazuri când unul dintre mecanici nu-şi face treaba, însă nu putem generaliza...

- Consideraţi că în momentul de faţă RATP are o imagine proastă în ochii ieşenilor?

- Cred că e mai corect să spunem că, raportat la exigenţele călătorilor, are o imagine proastă. Repet: exigenţele sunt îndreptăţite. Şi noi am vrea ca transportul public să meargă în alte direcţii, cum ar fi achiziţia de mijloace de transport noi. Nu uitaţi, însă, că la Iaşi s-a început cu modernizarea infrastructurii transportului public, iar acest lucru a dus la scăderea vizibilă a numărului de deraieri, a defecţiunilor şi implicit a timpilor în care circulaţia mijloacelor de transport a fost blocată. Pe de altă parte, ca să păstrăm echilibrul, nu vreau să se înţeleagă că angajaţii RATP nu ţin cont de călători.

- Ieşenii îşi doresc însă un transport civilizat, în condiţii de siguranţă şi la un preţ cât mai bun…

- Exact. Referitor la siguranţă, este exact ceea ce v-am spus adineaori: s-a modernizat infrastructura. A fost un prim pas. Se va mai face unul şi în următoarea perioadă. Urmează achiziţia de mijloace de transport, dar aici problema o constituie finanţarea. Să nu uităm că RATP nu este entitatea eligibilă în accesarea de fonduri europene, iar în ţară nu veţi găsi niciun operator care să fi achiziţionat mijloace de transport noi din venituri proprii.

 

„Nu uitaţi modul cum se circulă în oraş”

 

- De ce alte oraşe au reuşit să aducă mijloace noi, iar Iaşi se vorbeşte de autobuze noi de-abia din 2016?

- Dacă vă uitaţi la alţii – Cluj, Arad, Timişoara, Oradea – majoritatea sunt în urma noastră cu reabilitarea infrastructurii. Au preferat să investească în unităţi noi şi când spun aceasta nu mă refer neapărat la tramvaie. Şi nu trebuie uitat faptul că, dincolo de finanţările venite din partea autorităţilor locale, au beneficiat şi de fonduri guvernamentale, într-o perioadă în care respectivele oraşele erau privilegiate.

- Faceţi referire la Guvernul Boc. Apropo, fostul premier spunea anul trecut că va aduce autobuze electrice la Cluj…

- Să ştiţi că a aplicat şi Iaşul pe acel proiect. Culmea, din toate oraşele înscrise, Iaşul avea o documentaţie foarte bună. În final, au „ieşit” oraşele - să le zicem - „portocalii”!

- Se pretează un autobuz electric pe particularităţile oraşului?

- Este un subiect de viitor, Uniunea Europeană încurajează utilizarea acestor mijloace de transport. Singura problema este că soluţia transportului cu autobuzul electric nu este fezabilă din punctul de vedere al costurilor şi al fiabilităţii. Mă refer, printre altele, la capacitatea redusă a bateriei maşinii, prin urmare, este nevoie de o cu totul altă abordare. Însă, ceea ce vreau să vă spun este că, împreună cu municipalitatea ieşeană, am decis să demarăm o serie de teste. Astfel, în a doua jumătate a lunii ianuarie, vom aduce un autobuz electric la Iaşi. Este vorba de un prototip. Vrem să vedem cum se comportă şi ce problemele apar în exploatare.

 

„Şi crearea unor trasee noi presupune costuri. Iaşul s-a dezvoltat necontrolat, au apărut cartiere în zone unde străzile nu permit circulaţia mijloacelor de transport. Să nu uităm că transportul public nu se face în regim de taxi” – Cristi Stoica

 

- Îmi amintesc faptul că, în trecut, existau în staţii panouri cu ora la care ajunge mijlocul de transport. Erau informaţii extrem de utile, chiar dacă nu întotdeauna graficul era respectat…

- Le-am fi putut reintroduce, însă nu avea niciun sens, cât timp Iaşul a fost plin de şantiere, din a căror cauză au apărut modificări de trasee sau rute deviate. Putem gândi anul acesta o astfel de strategie. Pe de altă parte, însă, nu uitaţi modul cum se circulă în oraş. Sunt conducători auto care parchează pe linia de tramvai. Prin urmare, cetăţeanul aflat în Târgu Cucu nu ştie că la Moldova tramvaiele au rămas blocate pentru că a lăsat cineva maşina parcată aiurea sau, când e vorba de un accident cu victime, că trebuie să aşteptăm ca cei de la Rutieră să-şi finalizeze cercetările.

 

„Vrem ca ieşenii să poată ajungă în orice colţ al oraşului cu maxim o transbordare”

 

- Uniformele. Cât de necesare sunt?

- Vă răspund altfel: exista un anumit gen de reproş din partea ieşenilor, că nu sunt consultaţi. Uite că acum sunt consultaţi referitor la cum vor să arate vatmanii sau şoferii de autobuze. Transportul nu este al meu sau al dvs, este al oraşului. Prin urmare, să lăsăm oraşul, cetăţenii, să se pronunţe referitor la cât de necesare sunt aceste uniforme.

- La ce trebuie să ne mai aşteptăm anul acesta?

- Printre altele, la schimbarea politicii tarifare. Nu ştim dacă se va aplica anul acesta, însă intenţia municipalităţii şi a noastră este ca ieşeanului să-i fie cât mai uşor să călătorească şi să achiziţioneze un singur titlu de transport. Mai vrem ca ieşenii să poată ajungă în orice colţ al oraşului cu maximum o transbordare.

- Va aduce 2016 un singur operator de transport public în oraş?

- Nu ştiu. Depinde foarte mult de bugetul care va fi alocat pentru achiziţia mijloacelor de transport.

- Ce se mai aude cu biletele achiziţionate prin SMS?

- Nu am găsit o soluţie viabilă. De aceea vrem să introducem biletele valabile 90 de minute. Am încercat să găsim alţi parteneri, însă majoritatea vor să ne vireze banii după 60 de zile. Am mai cerut garanţii de plată pentru aceste 60 de zile. Nu vrea nimeni. Şi mai sunt şi costurile, exista la un moment dat varianta ca biletul achiziţionat prin SMS să coste 3 lei, în loc de 2.

- Când aţi călătorit ultima dată cu tramvaiul?

- La două-trei zile mă urc într-un mijloc de transport. Ultima dată am făcut-o pe traseul 9, am vrut să iau pulsul noului traseu, pentru a vedea dacă pot fi aduse îmbunătăţiri. 

a consemnat Tudor DAMASCHIN

* * *

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei