„Nu prin lege trebuie stabilit cine, cum şi când se internează”

default

Dimensiune font:

| 28-11-2013 07:00

Interviu cu dr. Adina Geană, director general Aegeea Group, fost director general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate 

Deşi se află într-o continuă reformă de mai bine de două decenii, sistemul sanitar este în continuare bolnav. Care sunt iniţiativele legislative care au marcat sistemul de sănătate, dar şi cum va fi acesta influenţat de noul pachet de legi propus de ministrul Eugen Nicolăescu sunt câteva întrebările la care a oferit un răspuns unul dintre experţii la vârf în sănătate, dr. Adina Geană, director general Aegeea Group, companie specializata în consultanţă pentru organizarea şi dezvoltarea serviciilor de sănătate şi fost director general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

- Sistemul medical românesc se află astăzi sub semnul unei noi reforme, prin promovarea unui nou pachet legislativ. Cât de mult va ajuta această iniţiativă reformarea sistemului sanitar?
- Momentul actual cere o nouă schimbare, de profunzime, a sistemului de sănătate, motiv pentru care, personal, apreciez că un nou pachet legislativ este absolut necesar. Măsura în care acest pachet legislativ va fi promovat, va da şi măsura schimbării sistemului.

- Care ar fi direcţiile principale după care ar trebui să se ghideze noua legea a sănătăţii?
- Cred că direcţiile principale de schimbare pe care ar fi bine să se axeze noul pachet legislativ sunt: mecanisme de plată bazate pe performanţă, pentru toate nivelurile de asistenţă medicală, stabilirea unor standarde de cost pentru serviciile medicale. Nu în ultimul rând, o definire serioasă şi cuantificabilă a conceptului de calitate a serviciilor, toate menite să aducă şi un sistem de referinţă românesc în materie, care, sintetic, s-ar traduce cam aşa: ce servicii dorim să avem, la ce nivel cantitativ şi calitativ ne permitem să le asigurăm şi care este forma de finanţare pentru care optăm.

„Sistemul de sănătate cere o schimbare în profunzime”

- Cum vedeţi proiectul privind pachetul de servicii de bază? Ce aduce nou pentru pacient? Fondul naţional de sănătate va putea suporta integral serviciile propuse?
- Din punctul meu de vedere, proiectul privind noul pachet de servicii propus, în forma sa actuală, nu atinge nici una dintre cele trei direcţii de mai sus, iar limita suportabilităţii sale, raportată la Fondul naţional unic de asigurări de sănătate, reprezintă un aspect care nici nu trebuie pus în discuţie la acest moment, deoarece lipseşte din panel „jumătatea de proiect” privind nivelul şi modalităţile de finanţare.

- Transformarea spitalelor în fundaţii sau regii autonome va conduce la responsabilizarea managerilor de spitale sau la privatizarea unităţilor, în timp?
- Cred că abordarea sub aspectul departajării între responsabilizare şi privatizare este una eronată, pentru că pe pacient, ca şi pe finanţator, nu îi interesează şi nu trebuie să îi intereseze forma de proprietate sau de organizare a spitalului, care nu are prea mare legătură cu asigurarea serviciilor de calitate şi acoperirea nevoilor de îngrijire a sănătăţii. Pe toţi ne priveşte funcţionalitatea sistemului şi în acest sens este important, ba chiar vital, să înţelegem că pachetul legislativ ar trebui să fie elaborat cu scopul de a asigura această funcţionalitate, care în prezent este extrem de redusă, şi acesta trebuie să fie obiectivul principal, major, esenţial.
În sinteză, dacă vom avea spitale funcţionale, bine structurate, accesibile, omogen distribuite în teritoriu, care să furnizeze servicii de calitate, atunci când este nevoie de ele şi celor care au efectiv nevoie, forma de proprietate este o problemă care cade în derizoriu. În ceea ce priveşte responsabilitatea managerilor, acesta este o chestiune care, în opinia mea, ţine de aplicare corectă a legislaţiei de către toate părţile implicate şi mult mai puţin de alte elemente.

- Cum vedeţi reducerea numărului de paturi în unităţile sanitare?
- Reducerea numărului de paturi în unităţile sanitare este doar un aspect secundar, care nu poate fi aplicat înaintea procesului de reorganizare şi nici nu reprezintă o formă de reorganizare în sine, ci mai degrabă o consecinţă a acesteia. Problema ţine mai mult de elaborarea corectă a Planului naţional de paturi, care trebuie realizat pe criterii clare şi obiective, legate de cerinţele reale de îngrijire spitalicească, construită pe baza specificului demografic al populaţiei (număr, vârstă, morbiditate şi distribuţie zonală) şi din existenţa personalului specializat şi a posibilităţilor efective de accesare a acestei categorii de servicii. Simpla ajustare numerică nu va rezolva niciuna dintre disfuncţionalităţile actuale.

- Cât priveşte spitalizarea, în proiectul de lege există un set de 300 de diagnostice pentru care nu se va mai accepta internarea în spital. Cum vedeţi, din acest punct de vedere, reformarea unităţilor sanitare?
- Un dicton bine cunoscut spune că „nu există boli, ci bolnavi”, iar noi, toţi, spunem de foarte multă vreme că ne dorim şi facem totul pentru a avea un sistem de sănătate centrat pe pacient. Concluzia nu poate fi decât una singură: stabilirea unor diagnostice „internabile”, fie ele 300 sau nu, înseamnă o imixtiune, aş zice nefericită, atât în relaţia medic-pacient, cât şi în procesul decizional (managerial) de la nivelul unui spital. Nu prin lege trebuie stabilit cine, cum şi când se internează, ci printr-un pachet legislativ bine structurat şi mai ales coerent, trebuie create instrumentele care să vină în sprijinul, atât al actului medical, cât şi al celui managerial, astfel încât decizia finală să fie benefică procesului de îngrijire. În lipsa unei asemenea abordări, se creează premisa pentru nişte situaţii cel puţin ciudate, în care legea, pe care trebuie să o aplicăm toţi, corect şi mereu, impune anumite condiţii, iar respectarea acesteia intră în contradicţie cu decizia profesională. În acest caz, cred că, într-un spital bine structurat, care funcţionează în condiţii bine stabilite privind calitatea serviciilor şi standardele de cost, decizia poate şi trebuie să fie una luată la nivel de spital şi raportată direct la fiecare pacient şi nicidecum prestabilită în baza unor liste. Aşa vom avea şi responsabilizarea de care vorbim, legată de activitatea propriu-zisă a fiecărui profesionist, medic sau manager, şi care nu are legătură cu forma de proprietate asupra spitalului.

„Medicina de familie este un segment de asistenţă medicală extrem de important”

- Totodată, noul proiect de lege pune accentul pe medicina de familie şi pe programele de prevenţie. Are medicina de familie posibilitatea să acopere tot ce înseamnă prevenţie?
- Medicina de familie este un segment de asistenţă medicală extrem de important în orice sistem de sănătate, pentru că înseamnă legătura directă, de primă opţiune şi permanentă, aş zice eu, cu fiecare cetăţean. Medicul de familie se adresează individului, în primul rând pentru a-l învăţa ce înseamnă sănătatea, cum trebuie aceasta menţinută, îngrijită, restabilită. Legătura dintre medicul de familie şi pacienţii săi trebuie să aibă la bază alte coordonate decât cea dintre un medic curant obişnuit, care îngrijeşte ocazional pacientul, şi pacient. Implicaţiile despre care vorbim sunt mult mai ample şi mai profunde şi nu avem spaţiul necesar pentru a le discuta. În condiţiile unei reforme care să se adreseze conceptului de îngrijire a sănătăţii şi care să reaşeze mecanismele de funcţionare ale sistemului, medicina de familie are capacitatea să asigure prevenţia, în aproape toate formele ei.

„Dacă mâine am avea pachetul legislativ elaborat, într-o formulă coerentă şi completă, implementarea lui ar necesita doi ani”

- Cum vedeţi reorganizarea direcţiilor de sănătate publică si trecerea lor la consiliile judeţene? Credeţi că departamentele strategice ar trebui păstrate la Ministerul Sănătăţii, cum ar fi cei de epidemiologie sau inspecţia sanitară de stat?
- Reorganizarea direcţiilor de sănătate publică, indiferent cum se va finaliza, este doar o problemă de natură strict organizatorică, iar dacă impactul este de natură să asigure o refuncţionalizare a acestui segment instituţional, orice schimbare este binevenită. Având în vedere că aceasta este o problemă internă a Ministerului Sănătăţii, nu cred că ea, în sine, ar trebui să ne preocupe prea mult, important va fi rezultatul obţinut, iar acesta va fi vizibil abia peste ceva timp. Acelaşi lucru se poate spune şi despre anumite direcţii sau departamente din cadrul ministerului, indiferent că la acest moment sunt considerate strategice sau nu, pentru că, repet, obiectivul major este mai buna funcţionare a întregului sistem şi mai puţin cine, cui şi cum se subordonează.

- Ca o concluzie, în cât timp credeţi că ar putea fi implementat noul pachet de legi privind reforma în sănătate?
- După părerea mea, va fi nevoie de ceva timp, în primul rând pentru a finaliza un pachet legislativ sustenabil, căci doar „schimbarea la faţă” nu trebuie să mai constituie o opţiune, iar acest lucru trebuie înţeles de către toţi decidenţii. Dacă ne propunem şi vrem să şi realizăm o reformă reală în sănătate, timpul necesar elaborării unui pachet legislativ care să fie măcar rezonabil, începe să curgă de la momentul în care toate părţile înţeleg şi agreează profunzimea schimbării, astfel încât asupra acestei durate îmi este greu să mă pronunţ. Admiţând că acest lucru se poate întâmpla, apreciez că elaborarea unui asemenea pachet poate dura aproximativ un an. În privinţa implementării, pot spune că, dacă pachetul legislativ va fi mai coerent şi adaptat necesităţilor reale din sistem, cu atât timpul necesar implementării va fi mai scurt. Dacă în condiţiile de mai sus, mâine am avea pachetul legislativ elaborat, într-o formulă coerentă şi completă, implementarea lui ar necesita, cred eu, cam doi ani. (a consemnat Cristina Mihăilă) 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei