„Oamenii au devenit mai vigilenţi în a-şi apăra propriile interese“

default

Dimensiune font:

| 12-12-2013 15:50

Marian Grigoraş, comisarul şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Iaşi, a evidenţiat care sunt cele mai numeroase reclamaţii şi în ce domenii. La un an de la preluarea funcţiei de conducere, acesta a vorbit despre amenzile aplicate operatorilor economici din Moldova, despre reuşitele instituţiei pe care o coordonează şi problemele pe care le întâmpină.

 

Aveţi în subordine şase comisariate judeţene la nivelul întregii Regiunii Nord-Est, în care au fost identificate cele mai multe probleme?
Analizând situaţia reclamaţiilor primite din partea consumatorilor, este de remarcat, în primul rând, numărul diferit al acestora, în funcţie de judeţ. Astfel, judeţul Iaşi este pe primul loc la numărul de reclamaţii, explicabil prin mărimea judeţului şi numărul populaţiei, cu o medie de 300 de reclamaţii lunar. Urmează Bacăul şi Suceava cu o medie de 120 de reclamaţii lunar, Neamţ şi Botoşani - 90, Vaslui - 40.

Există problematici specifice pe fiecare judeţ în parte?
Se pot sublinia câteva aspecte care deosebesc judeţele cu privire la obiectul reclamaţiilor, însă nu se poate spune ca există o problematica specifică. De exemplu, pot menţiona reclamaţiile privind activitatea operatorilor de turism în judeţele Neamţ şi Suceava, segment de activitate mai dezvoltat în acele zone. Cele mai multe reclamaţii vizează domeniul prestărilor de servicii şi bunurile nealimentare, respectiv 80% din numărul total, 10% sunt reclamaţii privind produsele alimentare şi serviciile de alimentaţie publica şi 10% reclamaţii referitoare la serviciile financiare, aceste proporţii păstrându-se în toate cele 6 judeţe aferente ariei de competenţă a Comisariatului Regional.


Sunt consumatorii români obişnuiţi să facă reclamaţii atunci când întâmpină probleme în relaţia cu operatorii economici sau cei mai mulţi preferă să se lase păgubiţi?
Eu lucrez în domeniul protecţiei consumatorilor din ianuarie 2008 şi am constatat faptul ca numărul reclamaţiilor din partea consumatorilor a crescut de la un an la altul. Percepţia mea este că, în timp, consumatorii au devenit din ce în ce mai exigenţi în a-şi apăra drepturile. Bineînţeles explicaţiile acestui tip de comportament pot fi mai multe. Pe de o parte, benefică în această direcţie este dezvoltarea mijloacelor de informare şi, în primul rând internetul, o resursă importantă în acest sens, oamenii având posibilitatea să consulte materiale sau site-uri specializate, legislaţie etc.. De asemenea, trebuie luată în considerare perioada de criza economică şi scăderea veniturilor, situaţie în care oamenii au devenit mai vigilenţi în a-şi apăra propriile interese, inclusiv prin apelarea la instituţia noastră sau chiar la justiţie. Reclamaţiile ne ajută în activitatea noastră, în sensul că se merge ţintit pe o anumită problemă semnalată, care altfel ar fi greu de identificat.

Cum credeţi că ar putea fi conştientizaţi consumatorii de drepturile pe care le au şi cum ar putea fi motivaţi să ceară respectarea lor?
De când am preluat funcţia de comisar şef am răspuns tuturor solicitărilor din partea mass-media legate de activitatea instituţiei, de asemenea am prezentat rapoarte periodice care să aducă la cunoştinţă opiniei publice ceea ce facem. Totodată, cu respectarea dreptului persoanelor la protejarea datelor personale, am prezentat presei o multitudine de cazuri soluţionate de noi pentru ca persoane aflate în aceleaşi situaţii să afle astfel despre modul în care putem interveni şi în care le putem apăra drepturile, pentru a ne sesiza cu privire la problemele pe care le întâmpină în relaţia cu operatorii economici. Din acest punct de vedere, am observat faptul că imediat ce un astfel de caz este prezentat, în zilele următoare înregistrăm un anumit număr de reclamaţii cu speţe identice. Am în plan pentru anul următor colaborarea mai strânsă cu organizaţiile neguvernamentale de protecţie a consumatorilor, cu instituţiile de învăţământ, precum şi cu primăriile, în vederea organizării unor acţiuni comune de informare a consumatorilor pe câteva domenii pe care le considerăm problematice, iar în măsura în care vom beneficia de resurse financiare ne dorim să avem un site propriu.


Mulţi ieşeni reclamă birocraţia în a sesiza Comisariatul pentru Protecţia Consumatorului, aveţi în plan aplicarea unor măsuri în acest sens?
Privitor la procedura depunerii petiţiilor, aceasta este în conformitate cu prevederile legale şi noi nu facem decât să respectăm legislaţia. Dar nu cred că vorbim despre o procedură de natură să producă inconveniente consumatorilor. Există un formular care se completează în momentul depunerii reclamaţiei la sediul nostru, dar, în măsura în care o petiţie scrisă într-o altă formă întruneşte o serie de condiţii, respectiv conţine elemente de identificare ale consumatorului, ale operatorului economic reclamat, o descriere a situaţiei respective o acceptăm astfel. Petiţiile se pot depune şi prin e-mail, prin poştă sau fax. Trebuie să existe întotdeauna, însă o dovadă a relaţiei cu operatorul economic, mai exact: factura, chitanţa, contract, după caz.

Există numeroşi mari operatori economici care acţionează în instanţă şi cer anularea amenzilor pe care le aplicaţi. Reuşesc astfel, cei mai mulţi să scape de sancţiuni?
În prezent, Comisariatul Regional este parte în peste 250 de dosare având ca obiect plângeri împotriva proceselor verbale de aplicare a contravenţiei, întocmite de cele 6 comisariate judeţene din subordine. Nu este o regulă ca numai operatorii economici mari apelează la aceasta procedura. Am observat că de multe ori formularea plângerii contravenţionale nu este justificată în niciun fel, din cuprinsul plângerii nerezultând elemente de nelegalitate sau netemeinicie a actului de control, această procedură fiind utilizată doar pentru a întârzia plata amenzii sau ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse. Analizând activitatea pe anii anteriori, dintre litigiile având ca obiect contestaţii împotriva proceselor verbale de constatare a contravenţiilor, în jur de 75% au primit soluţii de păstrare a sancţiunilor aplicate, 15% au primit soluţii de diminuare a amenzilor, 5% - soluţii de înlocuire cu avertisment şi doar 5% - anulare a procesului verbal.

Din ce cauze credeţi că sunt operatori economici care persistă în a-şi înşela clienţii?
Conform legislaţiei pe baza căreia funcţionam, abaterile repetate sunt sancţionate destul de dur, amenda mergând până la 25.000 lei, iar în anumite situaţii se poate ajunge până la închiderea temporară sau chiar definitivă a unităţii. În astfel de cazuri nu ezităm să luam măsurile legale. Din păcate, pentru că menţionam anterior litigiile în care suntem implicaţi, ţinând cont de faptul că pe perioada procesului sancţiunile dispuse de noi se suspendă, având în vedere durata proceselor de peste un an, se întârzie rezolvarea unor situaţii în care am dispus măsuri în favoarea consumatorilor.

Care sunt cele mai mari satisfacţii şi cele mai importante nereuşite, la un an de la numirea dumnevoastră în funcţie?
Una dintre satisfacţiile pe care le am ţine de faptul că lucrez într-un domeniu în care m-am specializat. Pot să menţionez că la evaluarea activităţii de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Nord Est (Iaşi) se găseşte pe primul loc, dintre cele 8 comisariate regionale câte există şi pe această cale doresc să îi felicit şi să le mulţumesc celor 70 de comisari din subordine, pentru că acest rezultat le aparţine în primul rând lor. Ca insatisfacţie trăită pot să menţionez procedura reducerii de personal pe care trebuie să o efectuăm, fiind necesară disponibilizarea a doi comisari din cadrul comisariatului.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei