Raimond Chelban

Dimensiune font:

„Offroad-ul este un balet pe patru roţi, prin hârtoape şi noroaie”

| 02-11-2017 05:15

Căutătorii de senzaţii tari şi adrenalină pe patru roţi pot tura motoarele în cadrul Cupei de Offroad „ Adventure 4x4” Iaşi, ce va avea loc la final de săptămână pe colinele Iaşului, după cinci ani de aşteptare. Despre costurile offroad-ului practicat din pasiune şi provocările pe care acest sport le aduce cu sine ne-a povestit Raimond Chelhan, preşedintele Clubului Sportiv „Adventure 4x4”, din Iaşi

- După o perioadă în care offroad-ul sportiv a lipsit de pe colinele Iaşului, Asociaţia Club Sportiv „Adventure 4x4” reînvie acestă competiţie...
- Iaşul s-a numărat, în trecut, printre primele patru cluburi din ţară care au organizat competiţii de offroad, din anul 2004, la cârma lui Bogdan Pavlov. În anul 2010, din păcate, acesta a decedat, iar noi, cei care am rămas, am încercat să ducem mai departe acest concurs la Iaşi, dar echipa nu a mai fost la fel de unită. În anul 2013 am făcut însă clubul Club Sportiv „Adventure 4x4” Iaşi, unde am încercat să ne reorganizăm şi să strângem din nou membri, astfel încât să ne închegăm din nou ca o echipă şi să putem readuce în prim-plan acest sport. În prezent, suntem zece membri activi, însă numărul pasionaţilor de offroad, care aleg să vină alături de noi la unele evenimente, este mai mare.


- Offroad-ul este un sport costisitor, la fel şi organizarea unui eveniment sportiv. De unde a venit finanţarea pentru cupa care va debuta vineri, la Iaşi?

- Uşor, uşor, prin acţiunile umanitare pe care le-am desfăşurat de-a lungul anilor, am reuşit să aducem lângă noi mai multe firme care ne-au ajutat cu obiecte sau chiar cu bănuţi pentru cupa de anul acesta. Este adevărat că bugetul a fost restrâns, pentru că sponsorii au fost mai reticenţi în a-şi investi încrederea în noi, dat fiind că nu am avut un eveniment anterior care să le arate de ce suntem în stare, dar la anul sperăm că lucrurile vor merge mai rapid.


- Vorbiţi-ne, vă rog, despre diferenţa dintre offroad-ul sportiv şi cel făcut din pasiune...

- Sunt două categorii de sportivi. Primii, care vin o dată, de două ori pe an la o competiţie, ies cu familia într-o duminică la o plimbare prin pădure, fără a investi foarte mult. Cea de-a doua categorie îi vizează pe pasionaţii de offroad, cei care investesc mii de euro în echiparea maşinilor şi care participă la competiţii. De exemplu, noi în club avem două echipaje care au participat la toate etapele. Eu, unul, am început din 2007 să particip la competiţii şi să investesc în acest sport. Dacă eşti copilot, cheltuielile sunt mai mici, deoarece maşina este reparată după cursă de pilot, care de cele mai multe ori este proprietarul. În medie, eu am dat aproximativ 10.000 de euro anual pentru a practica acest sport.


- Să revenim la cupa de offroad pentru care se dă startul mâine. Care sunt traseele şi care sunt categoriile, în funcţie de dificultatea probelor, la care se pot înscrie doritorii?

- Noi, la Iaşi, vom avea două categorii: standard şi open-hard. Maşinile care vor intra în competiţie, la categoria standard, pot avea doar modificări la suspensie şi nişte cauciucuri mai mari, pentru suprafeţe noroioase (minim MT). De asemenea, este necesar să aibă troliu. Inclusiv anul acesta, maşinile care intră în competiţie pot să îşi monteze opţional roll cage, însă de la anul acesta va deveni obligatoriu chiar şi pentru categoria standard, pentru că se merge cu viteze foarte mari şi există riscul unor accidente, iar siguranţa trebuie să primeze în orice sport cu motor. La open- hard se poate face orice modificare pe maşină. Aceasta poate fi doar din ţeavă, fără să aibă şasiu, caroserie.

 


- Aţi spus că participaţi la competiţii de offroad de zece ani. Ce modificări aţi făcut la maşina proprie şi cât au costat acestea?
- De obicei, mărim puterea motorului, modificăm transmisia, rapoartele din cutia de transfer şi grupuri, punem planetare heavy-duty, roţi mai mari. Nu este exclus să mai tai din caroseria maşinii, să schimbi suspensia pentru a o ridica mai mult de la sol şi a o face mai profesională, astfel încât să poţi merge mai repede şi pe teren accidentat.
În ceea ce priveşte costurile maşinii, acestea pot varia în funcţie de marcă şi dotările cu care aceasta vine din fabrică. Pentru a putea face însă performanţă într-o competiţie de offroad, trebuie să investeşti în jur de 10.000 de euro în maşină, în banii aceştia intrând suspensia, transmisia, motorul modificat.


- Revenind la Cupă, spuneţi-ne care este traseul?
- Am încercat să evităm orice drum public şi am mers prin păduri, traversând deopotrivă islazuri comunale şi dealuri. În prima zi vom da startul tehnic de la releul din Bucium, iar finish-ul va fi tot acolo. Vom pleca prin pădurea Bârnova, spre Dobrovăţ, Mogoşeşti, Cioca-Boca. În ariile protejate vom merge numai pe drum forestier, iar acolo unde nu este cazul, cu acordul Direcţiei Silvice, am găsit păduri prin care am făcut traseul, astfel încât să avem dealuri, râpe, şanţuri, care să crească dificultatea traseului.
A doua zi, se va pleca din zona Trei Fântâni, vom urca pe lângă cariera de pământ, acolo unde avem o coamă de deal cu un grad de dificultate mult mai mare, fiind şi puţin periculoasă, după care vom merge prin pădure spre Păun. De acolo traversăm, pe drumul forestier, spre zona Hiliţa, unde avem o pădurice cu un grad de dificultate ridicat. Aici, piloţii şi copiloţii se vor putea „juca” mai mult şi îşi vor putea arăta îndemânarea, după care, sâmbătă, ne întoarcem înapoi la zona de trial.
Aici, în zona de trial, va fi o probă pentru public, dat fiind că de cele mai multe ori oamenii nu merg cu noi prin păduri să poată vedea ce presupune acest sport, motiv pentru care ne-am dorit să venim noi în întâmpinarea lor. În competiţii, traseele sunt foarte complexe, cu ravene adânci, iar accesul publicului se face mai greu. Totuşi, zona de trial de la Păun are un potenţial foarte mare de offroad, fiind loc şi pentru 500-1.000 de spectatori. Acolo vom face o zonă comună cu cei de la Land Rover Above & Beyond, care vor ridica maşinile sus, le vor bascula, moderatorul evenimentului fiind Roxana Ciuculescu. Trebuie precizat că vor fi premii şi pentru spectatorii noştri, iar pentru concurenţi vom avea premii specifice offroad-ului: trolii, fante, chingi etc.


- Se mai pot face înscrieri pentru cupa de la Iaşi?

- Înscrierile se mai pot face până în acestă seară, dar mulţi prieteni care practică offroad-ul m-au sunat şi mi-au zis că încearcă să-şi repare maşinile să poată intra în concursul de la Iaşi, dat fiind că abia s-au întors de la o competiţie din Croaţia.


- Cât de mari sunt riscurile de accidente în offroad?
- De obicei, piloţii merg destul de repede şi, neştiind dinainte traseul, pot apărea obstacole pe care ei să nu le vadă în timp util. Aceştia au roadbook-ul, însă acolo au doar nişte desene, fără a şti exact ce îi aşteaptă în teren.


- Unde şi cum pot fi învăţate tehnicile de pilotaj pentru offroad?
- Sunt tehnici destule pentru a învăţa cum să pilotezi o maşină de offroad. Poate la urcat nu este atât de greu, dar în momentul în care vezi că maşina nu urcă şi ai virat dreapta, să schimbă centrul de greutate şi te-ai răsturnat. Tehnicile de pilotaj se învaţă la volanul maşinii, mergând cu un alt pilot care are mai multă experienţă. Practic, trebuie să simţi fizica autovehiculului şi să „furi” modalitatea de a conduce!


- Dacă ar fi să definiţi offroadul, după zece ani de zile de practică, cum aţi face-o?

- Pentru mine, offroad-ul este balet pe patru roţi prin hârtoape şi mocirlă, iar cei care vor participa la Cupa „Adventure 4x4” Iaşi de asta vor avea parte!

A consemnat Anca BURNICHE

* * *
Cupa de offroad „Adventure 4x4” Iaşi va debuta mâine, startul oficial al acestei competiţii sportive urmând să fie dat la ora 09.00, de pe Pietonalul „Ştefan cel Mare”.

* * *
Startul superspecialei Trial, din sat Păun, comuna Bârnova, se va da la ora 14.00.

* * *
„Adventure 4x4” Iaşi este un club sportiv înfiinţat în anul 2013, membru al federaţiei romane de automobilism sportiv, certificat de Ministerului Suportului cu scopul de a aduna şi educa pasionaţii de offroad în vederea participării la competiţiile sportive de acest gen.

 

Loading...

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

ANUNŢ Privind organizarea, la data de 11.07.2018 ora 11, a selecţiei de oferte în vederea desemnării unor evaluatori în vederea efectuării rapoartelor de evaluare a bunurilor imobile şi mobile ale debitoarei Subscrisa CASA DE INSOLVENŢĂ A&B SPRL, în calitate de lichidator judiciar al SC OPEN SERVICE SA IAŞI, anunţă organizarea, la data de 11.07.2018 ora 11 a selectie de oferte în vederea desemnării a 2 evaluatori (unul pentru evaluarea bunurilor imobile şi unul pentru evaluarea bunurilor mobile ale debitoarei) care să efectueze rapoartele de evaluare a bunurilor imobile şi mobile ale debitoarei. Bunurile imobile constau în teren şi cladiri situate în Iaşi, Calea Chişinăului nr. 45 iar bunurile mobile constau în utilaje, autoturisme şi stoc de marfă (piese auto). Ofertele vor fi depuse în plic la sediul lichidatorului judiciar în Iaşi, str. A. Panu nr. 13-15 mezanin sau trimise prin fax la nr. 0232/211090 cel mai târziu până la data de 10.07.2018 ora 16. În ofertă se va menţiona onorariul solicitat de evaluator şi perioada de execuţie a lucrării. Desemnerea ofertei câştigătoare va avea loc la data de 11.07.2018 ora 11 la sediul lichidatorului. Criteriile de desemnare a ofertelor câştigătoare atât pentru evaluarea bunurilor imobile cât şi pentru evaluarea bunurilor mobile sunt: onorariul cel mai mic solicitat de evaluator – 20 de puncte maxim şi perioada ce mai scurtă de execuţie a lucrărilor – 10 puncte maxim. Lichidator Judiciar, Casa de Insolvenţă A&B SPRL.
S.C. MECANO FUC S.A. Vaslui, cu sediul în mun. Vaslui, str. Metalurgiei nr. 4, construcția C1, birou 9, jud. Vaslui, nr. de înreg. La Registrul Comerțului J37/748/1992, C.U.I. RO 842629 prin administrator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., desemnat prin Încheierea de ședință nr. 16/F/2016 din data de 29.06.2016, pronunţată de Tribunalul Vaslui, în dosarul nr. 1320/89/2016, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare la data de 18.07.2018, ora 13.00, la sediul administratorului judiciar din Mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, a următoarelor active: Nr. crt. – Bunuri mobile – Mijloace de transport – Valoare pornire la licitaţie (lei fără TVA) BUNURI MOBILE – MIJLOACE DE TRANSPORT - GESTIUNEA IAŞI: – TRACTOR UTB, TIP U825, NR. IDENTIFICARE ROPHCCM3790004, MASA PROPRIE 4.310 KG, TOTAL MAX. AUTORIZATĂ 5.860 KG, NR. LOCURI 1, CAPACITATE CILINDRICĂ 4400 CMC, PUTERE/TURAŢIE 55/2200 (75 CP), SURSA DE ENERGIE MOTORINĂ, NR. AXE 2, TRACŢIUNE SPATE, CULOARE ROŞU-NEGRU, AN FABRICAŢIE 2012, nr. inv. 3550. Stare tehnica - funcţional – 37.760,00 3. – AUTOUTILITARĂ CATEGORIA BA SUPRASTRUCTURĂ DESCHISĂ, MARCA RENAULT VI, TIP 42AEA1/UV9A69/MIDLUM 180DCI, AN FABRICAŢIE 2006, NR. IDENTIFICARE VF642AEA000023396, MASA PROPRIE 4664 KG, MASA TOTAL AUTORIZATĂ 11990 KG, DIMENSIUNILE DE GABARIT 9545X 2500 X 3330 MM, NR, LOCURI 2, CILINDREE 4116 CMC, PUTERE 128 KW, TIP MOTOR DCI 4CJO1, SERIA MOTOR NU POATE FI POANSONATĂ, SURSA ENEGIE MOTORINĂ, TRACŢIUNE SPATE, CULOARE ALB-GRI, NR. ÎNMATRCULARE VS-05-AYG (în lista inventar este identificată ca AUTOUTILITARĂ RENAULT VI cu nr. înmatriculare IS-49-ARR), nr. inv. 4-0021. Stare tehnica - nefuncţională (defecţiuni motor, injectoarele necesită înlocuire fiind defecte, defecţiuni la sistem suspensii, ITP expirat, anvelope uzate, acumulator descărcat şi nu poate fi citit kilometrajul în bord) – 14.640,00 8. – AUTOUTILITARĂ VOLKSWAGEN, CAROSERIA FURGON 21 UŞI, TIP CADDY, NR. IDENTIFICARE WV1ZZZ9KZ1R525805, AN FABRICAŢIE 2001, NORMA DE POLUARE EURO 3, MASA PROPRIE 1.180 KG, NR. LOCURI 2, CAPACITATE CILINDRICĂ 1,896 CMC, PUTERE/TURAŢIE 47/4200 (64 CP), SURSA DE ENERGIE MOTORINĂ, TRACŢIUNE FAŢĂ, CULOARE ALBASTRU, NR. ÎNMATRICULARE IS-05-HBD. Stare tehnică - nefuncţională (defecţiuni motor, sistem suspensii, ITP expirat, anvelope uzate, caroseria prezintă urme de corozie, acumulator descărcat şi nu poate fi citit kilometrajul în bord) – 1.760,00 BUNURI MOBILE – MIJLOACE DE TRANSPORT - GESTIUNEA MOINEȘTI: 11. – AUTOÎNCĂRCĂTOR TIH, nr. inv. 400040. Stare tehnică - funcţional – 5.584,00 13. – REMORCĂ COMPA, CAROSERIE CAMION, TIP SELECT 300 AE, NR. IDENTIFICARE UVP103SUCXNAE0068, MASA PROPRIE 150 KG, TOTAL MAX. AUTORIZATĂ 500 KG, DIMENSIUNI DE GABARIT 2860*1538*1426 (L*l*h), TRACŢIUNE FĂRĂ, CULOARE ROŞIE, AN FABRICAŢIE 1999, NR. DE IDENTIFICARE BC-80-EKR – 1.200,00 Pentru bunurile mobile se aplică TVA. Persoanele care pretind vreun drept real asupra bunurilor scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 16.07.2018, ora 12.00, la sediul administratorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi. Pentru programare ofertanţii trebuie să-şi anunţe prin fax la 0232/212231 sau e-mail vanzari@insolventa.ro; intenţia de vizitare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul administratorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, până pe data de 16.07.2018, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine prin accesarea site-ul-ui www.insolventa.ro si la telefoanele: Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.: 0751083082, 0757545545, 0232/243864. Administrator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
„Este mult mai pasionant să scrii despre Ceauşescu, decât despre Brătianu sau Maniu”
18/07/2018 00:00

* dialog cu prof. univ. dr. Ovidiu-Ştefan Buruiană, de la catedra de Istorie contemporană a Facultăţii de Istorie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi - Domnule Buruiană, in ...

VIDEO -Mihai Chirica  „Nu a fost uşor să repunem Iaşul pe harta României şi a Europei”
01/07/2018 17:11

Mihai Chirica s-a născut la data de 1 septembrie 1971, in municipiul Iaşi. A urmat cursurile Colegiului Naţional din Iaşi, specializarea „Matematică – Fizică”, apoi Universitatea „ ...

„Vreau să aduc un miliard de euro în judeţul Iaşi”  VIDEO Presedintele Consiliului Judetean Iasi, Maricel Popa
26/05/2018 10:00

  Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, a intrat in politică cu dorinţa de a aduce o schimbare radicală in zona rurală a Iaşului, de a moderniza lucrurile inţepenite de foarte mul ...

MIHAI CHIRICA-Iaşul se dezvoltă, nu stă să mă aştepte nici pe mine, nici pe domnul Popa!
14/05/2018 09:24

  Primarul municipiului Iaşi a venit in redacţia cotidianului Evenimentul Regional al Moldovei pentru a vorbi despre recentele sale dispute cu PSD, generatoare de criză politică in interiorul Consiliu ...

 

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

  Curtea Domnească de la Piatra, o istorie de 527 de ani
01/05/2018 06:36

  Pietrenii şi turiştii cunosc zona Curţii Domneşti ca fiind cea mai importantă din oraş, atat din punct de vedere turistic, cat şi administrativ, dacă ne gandim că in zonă sunt multe muzee, dar ...

 „Centenarul? Ceremonii obosite, de un primitivism cultural...”
02/04/2018 11:07

  - Prezentă, săptămana trecută, in cadrul sesiunii solemne aParlamentului, care aniversa o sută de ani de la unirea Basarabiei cu Romania, principesa Margareta a afirmat că, pentru ea, reprezin ...

„Departamentului Centenar i-a lipsit stabilitatea”
31/03/2018 06:18

  Doctor in istorie cu o teză ce priveşte politica internaţională din Balcani la inceput de secol XX, cadru universitar asociat al Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău şi lector ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

„Dacă se doreşte performanţă, trebuie să ni se creeze anumite condiţii”
24/03/2018 04:45

    Elisabeta Lipă, cea mai bună canotoare a secolului XX, aşa cum a fost declarată de Federaţia Internaţională de Canotaj in anul 2000, a realizat pentru cititorii cotidianului „Evenim ...