Amintiri din lumea păpuşarilor de la Iaşi

default

Dimensiune font:

| 05-03-2015 11:05

 De 25 de ani, „Peştişorul de aur” împlineşte cea mai mare dorinţă a actorilor Doina Iarcuczewicz şi Liviu Smântânică: aceea de a aduce bucurie în sufletele spectatorilor * câteva dintre multele amintiri din lumea păpuşarilor, istorisite în preajma zilei de 1 martie, sub spectrul aniversării celor 65 de ani de existenţă a Teatrului pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” din Iaşi.

 

Liviu Smântânică: „Toată viaţa am jucat teatru şi am pictat”

- Cum a decurs prima dumneavoastră întâlnire cu Teatrul „Luceafărul”?
- Pentru mine, aceasta e stagiunea cu numărul 41, din 65 care au trecut. Deci, 41 de ani sunt ai mei, restul sunt ai lor! În anii copilăriei, părinţii mă duceau la Teatru, la sala din curtea Bisericii Catolice, he, he..., în vremuri străvechi. Acolo am văzut „Sânzâiana şi Pepelea” şi am fost foarte impresionat de modul în care a căzut turnul acela, în care stătea închisă Sânzâiana. Apoi, legătura mea afectivă cu teatrul s-a sudat când am văzut pe cineva pe o scenă şi am zis că eu aş vrea să fiu ca omul acela. În gimnaziu şi în liceu, am jucat - nu ştiu ce, dar am jucat! Scenete, spectacole...


- Ce v-a terminat totuşi, să urmaţi cursurile Facultăţii de Arte Plastice?
- Am fost studentul pictorului Dan Hatmanu, care de câte ori mă întâlneşte, îmi spune: „Liviule, ne-ai trădat!”. Şi eu, tot de fiecare dată, îi spun: Nu, nu v-am trădat, m-am îndrăgostit de altă artă, dar prima iubire nu se uită! Aşa că toată viaţa am jucat teatru şi am pictat. Fireşte, cochetând cu două arte, s-ar putea să nu fi făcut niciuna bine... Eu am desenat şi am pictat de la 4 - 5 ani. Am văzut odată un desen animat chinezesc, cu un mare balaur, care avea o spadă lată în vârf, o ţin minte şi acum... Era la cinematograful „Timpuri noi”, lângă Bragadiru, acum cinematograful acesta care se dărâmă... („Tineretului” – n.n.). Fiind foarte impresionat de ce am văzut acolo, când am ajuns acasă, am desenat balaurul cu spadă. Mama a făcut un album cu lucrările mele, pentru că eu de fiecare dată când mă întorceam de la un spectacol, desenam. Nu aveam cum să nu urmez Artele plastice. Apoi m-am dus spre teatru, simţind că am şi acolo ceva de spus. S-au ivit două posturi la „Luceafărul”, am dat concurs şi am intrat. Şi iată-mă la stagiunea 41!


- Care este secretul longevităţii spectacolului „Peştişorul de aur”?
- Spre deosebire de alte spectacole, în care tot timpul s-au schimbat actorii, pe măsura înaintării în vârstă, în „Peştişorul de aur” jucăm două personaje care pot fi oricât de în vârstă. De aceea, sunt convins că vom duce acest spectacol cât vom putea de mult. El rămâne „Peştişorul de aur” ca acum 25 de ani. Doina, care este din generaţia de mijloc a actorilor, este poate cel mai talentat discipol marionetist. Teribil de talentată! A ştiut să „fure” la modul frumos din arta aceasta. E o legătură teribilă, actorul lucrează prin intermediul păpuşii, păpuşa devine actor, iar spectatorul, chiar dacă ne vede pe noi după paravan, continuă să se uite la personaj, la păpuşă.


- Există şi replici, scene care s-au transformat, în timp, în acest spectacol?
- De-a lungul timpului, am inserat şi câteva replici contemporane, care sunt pe gustul copiilor. Ei sunt mereu foarte la curent cu tot ce se întâmplă. Puşkin prevede, de pildă, prin vocea babei, că va apărea o albie care să spele rufele singură. Noi îi spunem maşină de spălat automată. Dar nu s-a inventat încă, spune moşul, se va inventa în viitor! Şi publicul reacţionează teribil la ideea aceasta! Sau: ce doreşte orice femeie? Să fie frumoasă sau mai frumoasă, deci îşi doreşte o rochie nouă! Peştişorul îi dă o garderobă. Şi publicul este întrebat dacă nu doreşte o rochie. Uite, s-a închis bulevardul Ştefan cel Mare, acum este pietonal, oricând puteţi să defilaţi... Este o relaţie cu publicul pe alte coordonate, dar care face foarte bine. Eu vă invit cu mare drag, într-o duminică, de la ora 10.00, la sala mică a Teatrului „Luceafărul”, să vedeţi ce spunem noi acolo... Relaţia cu publicul se crează atât de firesc, atât de natural, încât - nu mint! - de fiecare dată ne pare rău că se termină spectacolul!

„Vedeţi, baba este rea în spectacolul acesta. Ea este cea care vrea, vrea mereu mai mult! Dar mă întreb, nu este omeneşte să-ţi doreşti mai mult? Dacă moşul este interesat doar să pescuiască, este bine? El altceva nu ştie! Baba spală, ţine casa şi, la un moment dat, se satură de sărăcie şi de muncă şi vrea şi ea să boierească! Poate fi citit şi în altă cheie spectacolul. Mereu iscă nişte întrebări” - Liviu Smântânică

Doina Iarcuczewicz: „E o artă să ştii să fii copil toată viaţa”

- Cum a decurs prima dumneavoastră întâlnire cu Teatrul „Luceafărul”?
- Să tot fie vreo 37 de ani de atunci!... Pe 1 ianuarie 1978, am bătut la uşa teatrului. Evident că nu mi-a răspuns nimeni în prima zi a anului, dar pe 2 ianuarie, mi s-a deschis. M-au pus să spun o poezie, un monolog. Erau aici Natalia Dănăilă, directorul teatrului, dar şi cei care mi-au fost colegi şi mentori: Ion Agachi, Monica Agachi, Nicolae Brehnescu. Parte din ei mă ştiau, probabil că se aşteptau să aleg această cărare, pentru că eu de mică eram prezentă la premierele Teatrului...


Pentru că ai amintit de „Sânzâiana şi Pepelea”, Liviu, îţi mai aduci aminte când se juca numai în paravan? Acesta a fost primul spectacol la care a ieşit Ion Agachi de după cortină şi am fost teribil de impresionată! A fost unul dintre momentele care mi-au dat ideea. Mi-am zis: „Eu acolo m-aş simţi foarte bine!”... În sfârşit, s-au deschis cărările şi tainele acestui teatru şi s-a produs o simbioză bună. Spectatorii pot deveni, actori, provocaţi fiind de un spectacol, de emoţie. Dacă emoţia aceea nu se produce, înseamnă că cei de pe scenă nu prea-şi au locul acolo. Or, pe mine m-au cucerit atât de tare actorii de la Teatrul pentru Copii, încât la primele spectacole pe care le-am văzut ca spectator ceva mai mare - „Bing-Bang-Bing” şi „Fata moşului şi fata babei”, am ştiut clar că aici este locul meu. Aici se cântă, se dansează, aici este animaţie, unde e poate fi mai frumos?... Taina păpuşăriei m-a fascinat de mică, iar faptul că am avut şansa de a lucra cu Lotus (Elena) Brehnescu, a fost ca o magie. Am muncit mult, dar cred că entuziasmul şi lumea poveştilor m-au ţinut aproape de teatru. La rându-mi, descopăr spectatori care se lasă cuceriţi de teatru.


- Care este secretul longevităţii spectacolului „Peştişorul de aur”?
- Sunt spectacole pe care le jucăm de 25 de ani, cum este „Peştişorul de aur”, şi tot avem, de fiecare dată emoţii! Constat cu mare bucurie că vin la spectacol părinţi, care au fost cândva copiii din public. Vin alături de copiii lor şi ne reîntâmpină cu suflete de spectatori. E frumos! De la spectacol la spectacol, când ieşim din scenă, Liviu şi cu mine ne spunem: „Măi, ce public grozav am avut şi astăzi”! E formidabil să ai bucuria jocului după fiecare reprezentaţie! Cred că acesta este şi secretul longevităţii acestui spectacol. „Peştişorul de aur” e o floricică din cununa mea de lauri. E unul dintre spectacolele mele preferate. E superb să fii alături de un coleg atât de mult timp şi să ne dedicăm împreună copiilor. Uneori mă gândesc ce mare responsabilitate este pentru noi să ducem acest spectacol mai departe, primul titlul de pe afişul Teatrului pentru Copii din Iaşi, primul spectacol în care şi-au deschis sufletele la rampă actorii din generaţia de aur a acestui teatru. E o mare responsabilitate să calci pe urmele lor şi să nu dezamăgeşti. Să fii acolo, în vârf, cum au vrut ei. Noi ne străduim. Ei au fost sigur mari. Actorii sunt perisabili. Rămâne pe afiş numele nostru, poate rămânem într-un ziar, poate rămânem pe internet, până ne şterg de acolo, dar sigur rămânem ca „semincioare” în sufletele copiilor – spectatorii noştri. Dacă rămânem în memoria lor, înseamnă că a fost bine. Dar asta o vom şti cândva...

„Veniseră nişte prieteni de-ai mei, un preot cu elevii lui - nişte persoane consacrate. La un moment dat, într-unul din intermezzo-uri am făcut semnul crucii deasupra pâinii şi am şters aşa, pe furiş, o privire spre ei. Am fost curioasă să văd care este reacţia. Şi am descoperit copilul în sufletele acelea consacrate. Reacţia a fost formidabilă, am văzut în privirea lor recunoaşterea consacrării actorului din punct de vedere al formării calitative, spirituale a spectatorilor. Preotul privea spectacolul ca un copil adevărat. E mare lucru să te întorci din când în când la starea aceasta... E o artă să ştii să fii copil toată viaţa” - Doina Iarcuczewicz

- Cum aţi defini, prin prisma experienţei de acum, teatrul de păpuşi?
- Păpuşa pentru mine e regină. Sigur, toate modalităţile de exprimare în teatru îmi sunt dragi, dar păpuşa e o taină pe care am încercat să o desluşesc de la „mai marii mei” – de la Lotus (Elena) Brehnescu, de la Ion şi Simona Agachi, sub rigoarea regizorului Constantin Brehnescu, desigur. Iubesc păpuşa, în toate modurile ei de exprimare, fie că e marionetă, fie că e mască, mă fascinează! Ştiu sigur că este modalitatea prin care poţi să ajungi în sufletul copilului. Este primul element pe care îl recunoaşte copilul la teatru. Este universul copilăriei. Am înţeles asta şi am căutat să o privesc mereu prin ochii copilului. Eu nu mânuiesc păpuşa ca pe un element tehnic, ci ca pe o fiinţă vie, care se naşte în sufletul copilului odată cu povestea noastră.
Gina POPA

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei