Comisar şef Vasile Zacornea: „Femeile conduc mai bine decât bărbaţii”
Dimensiune font:
Interviu cu şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, comisarul şef Vasile Zacornea.
Comisarul şef Vasile Zacornea este unul dintre cei mai de temuţi examinatori ieşeni din ultimii ani, în cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. De aproximativ doi ani, Vasile Zacornea este şi şeful acestei structuri. Acesta a fost de acord să stea de vorbă cu reporterii „Evenimentul Regional al Moldovei” despre munca pe care o desfăşoară, dar şi despre modul în care se circulă astăzi în Iaşi.
- Câţi candidaţi susţin zilnic proba teoretică şi câţi cea practică pentru a obţine permisul de conducere?
- În medie, zilnic sunt înregistraţi în jur de 100 de candidaţi la proba teoretică şi cam 120 la cea practică.
- Cu actuala schemă de personal puteţi face faţă afluxului de candidaţi?
- Încercăm să facem faţă solicitărilor cetăţenilor. În decursul anului 2015 am reuşit să suplimentăm schema de personal cu încă trei lucrători, pe care i-am atestat ca examinatori. Cu acest personal - 10 examinatori - acoperim în mare parte necesarul de solicitări privind obţinerea permisului de conducere.
- Din cei 100 de aspiranţi la permisul auto care susţin proba teoretică, care este procentul de promovabilitate? Dar în cazul celor care susţin traseul?
- Ca promovabilitate la sală, se înregistrează, în medie, un procent de 65 - 70 la sută, iar la proba practică în jur de 28 – 30 la sută.
- Ştim că în zona centrală a Iaşului maşinile inscripţionate cu „Şcoala” au interzis să circule cu elevii. Care este acel perimetru?
- În timpul examenului, absolut toate străzile din municipiul Iaşi sunt deschise examinării auto. În schimb, proba de pregătire a cursanţilor nu se efectuează în zona centrală, în perimetrul marcat de Bulevardul Independenţei, Strada Palat şi Strada Sf. Andrei, până la Gară. Deci, în acest perimetru nu este permisă instruirea sau pregătirea candidaţilor.
- Care este media de vârstă a cursanţilor?
- Aici nu aş putea spune că este o medie de vârstă. Nu se poate face un procentaj, deoarece obţinerea permisului de conducere este deschisă tuturor cetăţenilor, indiferent de vârstă. Se constată şi o creştere a promoţiei, ca să spun aşa, a celor care împlinesc vârsta de 18 ani, dar totodată avem persoane şi de vârsta a treia, care solicită obţinerea permisului de conducere. Bineînţeles că acest procentaj diferă, după cum şi calităţile pe care le are tineretul în ziua de azi nu se pot compara cu cele pe care le au persoanele de vârsta a treia. Am avut foarte multe cazuri în care aspiranţii la permisul auto aveau 82, 83 şi chiar 84 de ani, care au încercat. Unii dintre ei chiar au luat permisul de conducere, alţii au abandonat. Important este faptul ca elevul, candidatul, trebuie să înţeleagă că unul dintre obiectivele şi priorităţile lucrătorilor din cadrul Serviciului Public Comunitar este de a promova conducătorii auto bine pregătiţi în trafic.
„Se constată că există o concurenţă între şcolile existente în judeţul Iaşi”
- Cum vedeţi pregătirea instructorilor din ziua de astăzi, comparativ cu anii precedenţi?
- Se constată că există o concurenţă între şcolile existente în judeţul Iaşi, fapt ceea ce duce la o creştere a gradului de pregătire a instructorilor şi de instruire a candidaţilor. Acum nu se mai poate pune problema care şcoală este mai bună, care mai rea. Din punctul meu de vedere, sunt instructori bine pregătiţi, chiar dacă printre ei mai sunt şi care nu-şi dau interesul, dar din această categorie sunt foarte puţini. În general, se constată că doresc şi acordă o importanţă majoră acestei activităţi.
- Primiţi sesizări din partea cursanţilor cu privire la comportamentul instructorilor?
- Din ce în ce mai rar primim semnale de acest gen. Este adevărat că, prin natura profesiei şi a audienţelor acordate, mai sunt şi cazuri în care primim astfel de sesizări. În ultima perioadă chiar nu au fost. În general, se vorbeşte de bine de instructori. La fel, din ce am constatat, nici în privinţa examinatorilor nu au fost semnalate aspecte negative. Oamenii au înţeles care este rolul nostru şi, ca urmare, chiar dacă am întâlnit deseori cazuri când cursantul a fost declarat respins, el a plecat cu zâmbetul pe buze şi şi-a manifestat dorinţa ca pentru data viitoare să se pregătească mult mai bine.
- În zona cartierului Galata se află renumita „rampă a lui Zacornea”. De ce aţi ales acea locaţie pentru cursanţi?
- Dacă este să luăm ca zonă, ca amplasament teritorial, în municipiul Iaşi nu prea avem locaţii unde să putem face aceste manevre speciale. În grila de examinare a candidatului există ca probă specială şi pornirea, coborârea sau plecarea de pe loc din rampă. Aceste manevre sunt obligatorii, inclusiv cea de mers cu spatele. La un moment dat, atât instructorii, cât şi cursanţii, nu prea au acordat importanţă acestor manevre. Din această cauză, de foarte multe ori am întâlnit în trafic şoferi cu permisul în buzunar şi nu reuşeau să plece de pe loc. Am văzut asta şi atunci am zis că neapărat trebuie incluse în proba de examinare şi aceste manevre. Referitor la această rampă, despre care am auzit că este botezată după numele meu, pot spune că am fost printre primii care am început să examinez în această locaţie, deoarece este o intersecţie prevăzută cu indicator STOP, cu un grad de înclinare mai ridicat, dar care-i face pe conducătorii auto să înveţe aceste probe. Culmea este că, în ultima perioadă, marea majoritate a candidaţilor trec cu brio peste aceste probe susţinute în rampă, dar se împotmolesc la altele, mult mai simple. Asta înseamnă că instructorii s-au adaptat situaţiei. Este un lucru pozitiv. Am constatat că majoritatea candidaţilor o privesc ca pe un lucru benefic şi nu dăunător sau împotriva lor, deoarece sunt conştienţi că trebuie să înveţe să stăpânească autovehiculul în orice situaţie.
- Sunt femeile la volan un pericol în trafic?
- Îmi pare rău că vă contrazic. Din punctul meu de vedere, femeile conduc mai bine decât bărbaţii. Femeile sunt mult mai atente, mai prudente, mai calme şi chiar manifestă mult mai multă siguranţă în trafic, comparativ cu un bărbat. Bărbatul la volan se crede mai viteaz, mai curajos, tupeist, mai plin de sine şi încrezut, iar de aici pleacă celelalte neplăceri în trafic.
- De câţi ani sunteţi în sistem?
- De 27 de ani am intrat în sistem, provin din structura Poliţiei Rutiere, unde am activat vreo 18 ani, iar de 10 ani sunt în cadrul acestui serviciu. Am ales această nouă structură datorită conjuncturii situaţiilor şi faptul că de profesie sunt poliţist la siguranţa rutieră, circulaţie rutieră. Având o intersectare cu munca pe care o desfăşuram acolo, normal că am optat pentru această activitate, cea de examinator, deşi nu este o muncă menită să te promoveze în activitate din punct de vedere profesional, iar în societate nu te poţi încadra în categoria în care oamenii să te vorbească de bine. De regulă, în această meserie a noastră îţi faci mai mulţi duşmani, decât prieteni. Puţini sunt cei care apreciază rolul şi obiectivul nostru principal. Mulţi şi-ar dori să obţină permisul mult mai uşor, mult mai repede, indiferent de obstacole şi bineînţeles că toate se sparg în capul examinatorului. Dacă veţi face un sondaj de opinie, veţi observa că nu instructorul este vinovat de nereuşita candidatului datorită faptului că nu l-a pregătit, nu a urmat toate orele de conducere, că nu a făcut toate manevrele speciale, ci examinatorul.
- Aţi fost ameninţat pentru că aţi picat un candidat?
- Nu aş putea spune asta. Eu sunt corect, obiectiv, iar elevul trebuie să înţeleagă ce a greşit. Nu i-am încurajat nici pe colegii mei să pice candidaţii. Le-am spus, de fiecare dată, că trebuie să analizeze şi cu inima, şi cu sufletul, dar şi cu conştiinţa, în timpul examenului. Această activitate de examinare este una extrem de complexă şi chiar foarte grea. Cine priveşte din afară, consideră că această muncă este foarte uşoară, nu depui mult efort... Meseria aceasta este una foarte grea, de aceea nici nu avem doritori pentru această profesie. Este o muncă psihică foarte grea deoarece trebuie să te transpui în situaţia candidatului.
„Din punctul meu de vedere, se circulă foarte greu în Iaşi”
- Care sunt factorii principali care pot determină un candidat să pice examenul?
- Aici sunt mai mulţi factori. Cel principal este drumul. Nu putem spune că municipiul Iaşi are un sector de drum foarte accesibil obţinerii permisului de conducere. Este un trafic extrem de aglomerat, străzile sunt aceleaşi ca acum 20-30 de ani, îmbunătăţiri nu au fost aduse prea mult, sistematizarea rutieră suferă modificări de la o zi la alta, aglomeraţia din trafic la fel, iar aici mai adăugăm factorul uman. Oamenii nu sunt la fel. Unii sunt mai sensibili, mai fricoşi, prind mai greu, exact cum se întâmplă în fiecare domeniu. Aici mai putem adăuga un alt factor, cel tehnic. Contează foarte mult starea tehnică a autovehiculelor cu care se vine la examen şi dotările pe care le prezintă.
- Cum vedeţi dumneavoastră, ca şofer, examinator şi fost poliţist la rutieră, proiectul de management al traficului implementat la Iaşi?
- Din punctul meu de vedere, se circulă foarte greu. În calitate de conducător auto care participă zi de zi în traficul ieşean mă descurc, pentru că am şi abilităţile necesare, dar, punându-mă în situaţia conducătorului auto începător, este foarte greu să facă faţă. Este bine şi recomandabil conducătorilor auto începători să evite arterele aglomerate şi să folosească străzile adiacente, laterale, pentru a evita aglomeraţia. Nu neapărat pentru sine, însă lipsa de experienţă în conducere îi incomodează şi pe ceilalţi participanţi la trafic. La orele de vârf, trebuie să ne obişnuim să stăm la coadă, să avem răbdare. Vizavi de acest plan urbanistic, cred că mai trebuie studiat şi adaptat în funcţie de necesităţile şi cerinţele participanţilor la trafic. De exemplu, în Podu Roş mi se pare o anomalie ca autobuzul să treacă de pe banda unu pe banda trei ca să oprească în staţia de tramvai. Din punct de vedere al legislaţiei, există o anomalie. Înţelegeam dacă erau amenajate alveole, pentru a nu bloca traficul pentru oprirea autobuzelor în staţie. Comisia de sistematizare din cadrul Primăriei are un rol foarte important aici. Ei ar trebui să analizeze, să vadă şi să găsească soluţii. Trebuie să simtă pulsul traficului şi să intervină în aşa fel încât să fluidizeze circulaţia autovehiculelor. A consemnat Andrei HURBEA
Cine este şeful de la Permise?
Vasile Zacornea s-a născut pe 26 august 1965. A absolvit Liceul Industrial de Construcţii Maşini. Din 1994 până în anul 1999 a urmat cursurile Facultăţii de Construcţii şi Arhitectură din cadrul Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” Iaşi, după care, din 2008 până în 2012, cele ale Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii „Petre Andrei”. În anul 1989, imediat după ce a finalizat cursurile Şcolii de Pregătire a Subofiţerilor de Poliţie Câmpina, a intrat în sistem pe funcţia de agent de poliţie rutieră, în cadrul Poliţiei Municipiului Bucureşti. După un an petrecut în Capitală, în 1990 s-a reîntors la Iaşi, ca agent de poliţie rutieră. Pe această funcţie a stat până în 1998, când a devenit agent în cadrul Biroului Judiciar - Poliţia Municipiului laşi. În perioada 2000-2002 a fost ofiţer în cadrul Biroului Rutier - Poliţia Municipiului laşi, iar din 2002 până în 2005 a lucrat ca ofiţer în cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere. Din 2005 activează în cadrul Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, iar din 2013 este şef al acestei structuri.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau