Diana Ţugui: „Datorită Vioricăi Cortez eu cânt astăzi aşa cum cânt”

default

Dimensiune font:

| 19-03-2015 12:25

 O olteancă stabilită în Ardeal a cucerit publicul din Iaşi, în această stagiune. Colaborator permanent al Operei ieşene, Diana Ţugui este invitată să cânte în spectacole precum „Boema”, „Lucia di Lammermoor” şi „Nunta lui Figaro”. Soprana ne-a povestit, printre altele, despre întâlnirea sa, la Paris, cu o ieşeancă faimoasă: Viorica Cortez.

 Colaborarea sopranei Diana Ţugui cu Opera Naţională Română Iaşi a început cu „Boema”, spectacol la care a lucrat încă de la montarea în scenă, cu regizorul Niky Wolcz (SUA). Cea mai recentă apariţie pe scena ieşeană, în rolul Mimi, a avut loc pe 15 martie 2015, când Diana Ţugui a impresionat din nou cu vocea, talentul şi farmecul său personal, manifestându-se pe o scenă pe care se simte, după cum mărturiseşte, „ca acasă”.

- Ce ştiaţi despre Opera din Iaşi, înainte să fiţi invitată să cântaţi aici?
- A fost o perioadă de vreo şapte ani, când nu s-a mai auzit nimic. Înainte de perioada aceasta, ştiam că sunt aici solişti foarte buni şi se făceau spectacole extraordinare, despre care se vorbea. De câţiva ani încoace, se aude din ce în ce mai mult în ţară de Opera din Iaşi. Iaşul cam dă tonul în ţară, a devenit un fel de Mecca, pentru că Beatrice Rancea invită solişti foarte buni, se interesează care cu cine cu cine mai cântat, invită regizori, dirijori foarte buni. Despre orchestra din Iaşi se spune că este una dintre cele mai bune din ţară. Spectacolele sunt foarte bune, nu mai sunt montări convenţionale. Acum două săptămâni am debutat aici, în rolul „Contesei”, din „Nunta lui Figaro”. Colegii îmi spun că au impresia că sunt de aici.

Vin cu mare plăcere şi pentru publicul de la Iaşi, care de fiecare dată mă încarcă pozitiv. Mi se pare că aici totul se întâmplă la un alt nivel. Chiar şi publicul vine întotdeauna pregătit pentru o seară la operă. De la cum sunt îmbrăcaţi, cum ştiu subiectul operei şi cum sunt puşi în temă, acordă importanţă specială acelei seri petrecute la Operă.

Cu „Lucia di Lammermoor” au fost patru avanpremiere, două premiere şi apoi alte două reprezentaţii – opt spectacole. Şi în fiecare seară, sala a fost arhiplină. Ceea ce nu se întâmplă în România, eu nu am mai văzut aşa ceva: opt spectacole consecutive cu sala arhiplină.

- Cum vă explicaţi acest succes?
- Publicitate şi spectacole bune! Oamenii vin pentru voci, pentru regie bună, pentru scenografie bună. Am colegi în ţară care vin special la Iaşi, să vadă spectacolele. Apoi, sunt spectacolele transmise în direct pe internet, iarăşi un lucru absolut genial, pentru că putem să vedem ce se întâmplă la Iaşi. Nu ştiu să se mai întâmple nicăieri în ţară acest lucru.

- Ce alte proiecte, colaborări aveţi în această perioadă?
- De o săptămână sunt angajata Operei din Cluj-Napoca, după 11 ani la Teatrul din Craiova. Dragostea m-a dus la Cluj, dar Teatrul din Craiova a fost şi va rămâne prima dragoste, acolo mi-am făcut majoritatea debuturilor.


- Acolo aţi urcat pe aceeaşi scenă cu Tudor Gheorghe, într-un musical - „Omul din La Mancha”...
- Da, am lucrat incredibil cu actorul-Tudor, pentru că noi în ultima vreme îl ştim pe Tudor - trubadurul. A fost interesant să văd cum îşi creează personajul. Şi a făcut un rol incredibil!

- Există o colaborare despre care puteţi spune că v-a marcat cariera?
- Tot timpul întâlnesc oameni senzaţionali. Cea mai recentă colaborare care m-a marcat este cea cu Andrei Şerban, la „Lucia”, care a fost chiar aici, la Iaşi. Am învăţat extraordinar de multe lucruri, mi-am depăşit calitatea de cântăreţ şi de actor, pentru că a ştiut ce să ceară de la mine. Am făcut lucruri pe care nu m-aş fi aşteptat vreodată să le pot face... în timp ce cânt. Pentru mine, acesta a fost spectacolul vieţii mele: „Lucia” lui Andrei Şerban.
- Vă plac provocările...
- Absolut!


- Povestiţi-ne cum aţi lucrat cu Florin Piersic la „Peer Gynt”...
- Am făcut doar două sau trei spectacole, dar primul a fost special, cel de la Filarmonica din Târgovişte, care are o sală ca o aulă. Florin recită aici de la început până la sfârşit, iar eu, Solveig, apar la spre final. Am stat tot timpul cu urechea lipită de uşă, să văd ce face, cum recită. Şi atât de frumos a creat momentul intrării lui Solveig, încât când am intrat în scenă – trebuia să cobor nişte scări - am început să plâng. Mă uitam în sală, plângeau oamenii, am mers mai departe, când am ajuns jos – am început să cânt şi plângeam! La sfârşit, toată sala plângea! Acesta a fost o colaborare de care îmi aduc aminte cu mare bucurie. Sala a fost mică, totul a fost intim. Acelaşi spectacol l-am făcut la Sala Palatului. 4.000 de locuri. A fost frumos, a fost emoţionant, dar n-a mai fost la fel.

- Care este elementul acela „secret” prin care credeţi că se poate ajunge la sufletul spectatorului?
- Sinceritatea. Să fii sincer cu ceea ce faci, să faci din inimă şi să crezi în ceea ce faci. Noi, artiştii, dăruim energie publicului şi publicul ne întoarce energia. E „un schimb” care aduce beneficii ambelor părţi, cred.


- Se spune că tot o „anume chimie” stă şi la baza succesului în cazul partenerilor de scenă. Aveţi un partener de scenă preferat?
- Da, am preferinţe! Sandor Balla, de la Opera Maghiară din Cluj-Napoca este un bariton cu care simt că vocea mea se potriveşte foarte bine. El este unul dintre partenerii mei preferaţi, poate şi pentru că a fost angajat al Operei din Craiova şi am debutat alături de el, s-a creat o conexiune foarte bună între noi. Hector Lopez, alături de care am făcut „Traviata”, „Rigoletto”, este foarte echilibrat pe scenă, simţi că orice s-ar întâmpla, este acolo şi te poţi baza pe el. Apoi, sunt Florin Estefan, Petre Burcă, Cristian Hodrea, Martin Fulop, Sorin Drăniceanu. Călin Brătescu, fostul meu coleg de facultate, pe care nu l-am văzut zece ani şi ne-am întâlnit aici, la „Boema”. Şi Florin Guzgă de la Iaşi! Am descoperit în el un partener foarte cald şi simt că vocile noastre se îmbină bine.

„Nunta lui Figaro”, Opera Naţională Română Iaşi


- Aveţi în repertoriu peste 15 roluri... Care este eroina preferată?
- Preferata rămâne Lucia. Apoi Violetta din „Traviata” şi Gilda din „Rigoletto”. „Rigoletto” are „moartea mea preferată” (Gilda îşi pierde viaţa pentru a-l salva pe bărbatul iubit – n.n.). Am început să studiez Lucia în urmă cu 10 ani, a fost o chimie între vocea mea şi scriitură, nu mi-a fost greu niciun moment să o învăţ sau să o cânt. Parcă ar fi fost scrisă pentru vocea mea. La Craiova există o revistă cultural-muzicală, „Mozaic” şi ei mi-au dat, chiar la debut, Premiul „Jean Bobescu” pentru... cea mai bună arie a nebuniei. Ceea ce a însemnat mult, pentru că eram la început de carieră şi de acolo au pornit şi celelalte roluri.


- Cum vă raportaţi la ideea de competiţie? Concursurile la care aţi participat v-au schimbat traiectoria artistică în vreun fel?
- Este interesantă, de fiecare dată, perioada de studiu pe care o ai înaintea unui concurs. Pentru că e un alt fel de a aprofunda partitura, de a studia, e o altfel de emoţie. Prefer de mii de ori emoţia unui spectacol, dar emoţia unui concurs te ţine la un anumit nivel. Ştiam că mergând în competiţii, mai ales în străinătate, vor fi multe voci bune...


-  Premiul obţinut la Concursul „Stenhammar” din Suedia a făcut posibilă apariţia dumneavoastră pe o mare scenă, cea de la Teatrul de Operă în Doha - Quatar?
- Da, s-a deschis această clădire incredibilă şi acolo am fost invitaţi, cei care am câştigat premii, să cântăm cu o orchestră care avea muzicieni de 37 de naţionalităţi, dintre care vreo 9 erau români. O orchestră foarte bună, dirijată de Nader Abbassi. Apoi ar fi trebuit să facem un spectacol şi la Cairo, dar a început războiul. După concurs, am fost invitată încă o dată, în anul următor.

- Care este cea mai impresionantă „Casă de Operă” în care aţi cântat?
- Pentru mine contează oamenii foarte mult, factorul uman este cel care mă atrage. Şi nu o spun pentru că suntem aici, dar îmi place foarte mult la Opera din Iaşi. Nu pentru că sunt foarte... patriotă, dar eu iubesc România. Dacă sunt plecată o lună, când mă întorc în ţară îmi vine să pup pământul! Sunt foarte legată de tot ceea ce înseamnă românesc.

- O să vă propun să rămânem la Iaşi şi să ne povestiţi despre colaborarea cu ieşeanca Viorica Cortez, de la Paris...
- Am lucrat destul de puţin, am făcut două masterclass-uri în decurs de trei ani şi am avut alte câteva întâlniri... Viorica este un om extrem de aproape de sufletul meu. Pentru români, face nişte gesturi incredibile: îi ia la ea acasă, le dă să mănânce, n-am cuvinte să vă spun cum se poartă. M-am dus la Paris să studiez cu ea, am întrebat-o de un hotel în apropiere şi a zis: „Nu, mamă, tu dormi la mine! Stai liniştită, că am cameră de oaspeţi”. Când am ajuns acolo mi-a zis că avem o problemă: „Te deranjează dacă dormi cu mine în pat?” Cum, eu, cu aşa monstru sacru?... Zice: „Am un tenor care-i venit din Mexic şi nu are foarte mulţi bani, trebuie să avem şi noi grijă de el”... Aceasta este Viorica! După ore de canto nu ne lăsa, se supăra dacă mergeam să mâncăm în oraş... „Lasă, păstraţi-vă voi banii acolo!”. Ce om pe lumea asta mai face aşa ceva?...

Viorica Cortez, mezzosoprană

Ca să nu mai vorbim de cum lucram! Eu am păstrat multă vreme legătura cu prima mea profesoară de canto, Cornelia Şerban, din liceu, cu Sanda Şandru, de la facultate, dar după facultate rămâi,cumva, singur. Se spune că orice elev îşi întâlneşte maestrul atunci când este pregătit. Eu am întâlnit-o pe Viorica Cortez şi după aceea nimic nu a mai fost la fel. Întâlnirea aceea a făcut diferenţa, de acolo am crescut. Ajunsesem la un nivel, îmi cunoşteam aparatul vocal, dar ştiam că este mai mult de atât. Viorica mi-a deschis universul, mi-a deschis cerurile! A fost picătura aceea esenţială. Datorită Vioricăi Cortez eu cânt astăzi aşa cum cânt.
Gina POPA

Originară din Craiova, soprana Diana Ţugui este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. A participat la Masterclass-uri susţine de personalităţi precum Viorica Cortez, Jaume Aragall, Teresa Berganza, Dalton Baldwin.

Diana Ţugui/ fotografie din arhiva personală

În repertoriul său de operă şi operetă se regăsesc eroine precum: Mimi, Pamina, Konstanze, Susanna, Liù, Musetta, Micaela, Gilda, Violetta Valéry, Nanetta, Norina, Lucia, Adela, Fiametta, Valencienne, Adina, Rosina, Gretel, Otilia etc.
Diana Ţugui este însă cunoscută şi pentru capacitatea de a aborda şi repertoriul de lied sau cele mai cunoscute şi dificile partituri vocal-simfonice.


Are în palmares distincţii precum Marele Premiu la Festivalul de Interpretare a liedului „Ionel Perlea”, Premiul I la Concursul de Interpretare „Marţian Negrea”, Premiul I la Concursul Internaţional de Canto „Elena Teodorini”, Premiului I la „Vox Artis”, Premiului III la Concursul Internaţional de Canto „Jaume Aragall”, Premiului IV la Concursul „Wilhelm Stenhammar”, Premiul pentru cea mai bună solistă de operetă şi musical 2012, oferit de revista VIP. A fost finalistă la două prestigioase concursuri internaţionale de canto, „George Enescu” şi „Renata Tebaldi”.


Printre dirijorii cu care a colaborat se numără Alexandru Iosub, Pier Giorgio Calabria, Misha Katz, Marius Hristescu, Ralf Schüssler, Sabin Păutza, Koichi Inoue, Nader Abassi, Massimo Testa, Octav Kalleya, Massimo Gualtieri etc., iar printre regizori, întâlnim nume precum Kersstin Jacobsen, Tamas Ferky, Arabela Tănase, Migry Avram Nicolau, Răzvan Dincă, Günter Mayr, Giuseppe Visciglia.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei