Găseşte numele potrivit afacerilor
Dimensiune font:
Raluca Gavrilescu este unul dintre puţinii specialişti în naming din ţară * practic, ea cercetează, testează şi alege cele mai bune variante de nume pentru produse şi afaceri * a creat şi încărcat de sens numele a sute de branduri şi produse * tânăra a vorbit pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei“ despre pasiunea pentru naming şi despre cum se nasc numele unor produse pe care le întâlnim la tot pasul
Raluca Gavrilescu este brand stylist în agenţia de branding Namogo, din care mai fac parte Mihai Mocanu, Tudor şi Alex Munteanu. Este unui dintre puţinii specialişti în naming din ţară.
Practică această meserie de 10 ani, se declară un autodidact, iar în portofoliul ei sunt sute de afaceri şi produse cărora le-a dat nume. Printre cele mai noi proiecte la care a lucrat se numără Ageri, o firmă ieșeană producătoare de ambalaje de plastic, Colieri, un restaurant din Rădăuţi, The Trumpets – un pub britanic, Darlington – croitoria de flori, ambele proiecte fiind în Iaşi, Jubi, o apă de mesteacăn pentru un client din Londra, dar şi Caracteristic - agenţie de PR din Bucureşti.
Cel mai recent proiect al Ralucăi îl vedeţi AICI
Ce face un naming specialist?
Găseşte soluţii de nume prin care business-uri sau produse ajung mult mai uşor în atenţia publicului. Ajunge la cea mai bună soluţie verificând şi analizând informaţii din surse disponibile precum OSIM, conturi de social media sau pentru platforme precum .ro ori .com.
Creativii ieşeni contraatacă: şterg URA din cultură
Practic eşti un „naş“ al brandurilor. Cum ai ajuns să faci asta?
Am descoperit în timp ce lucram în funcţia de copywiter, că asta era partea care mă atrăgea cel mai mult. Am aprofundat acest domeniu care face parte din branding, pentru că implică foarte multă strategie de brand şi devine una din cele mai importante etape din viaţa unui produs sau a unui business.
Cât durează să alegi un nume pentru un produs?
De la o săptămână până la trei luni, dar depinde de proiect. Această perioadă nu înseamnă generarea numelui efectiv, ci include partea de cercetare iniţială, care presupune căutarea a tot ce s-a mai făcut în domeniul în care trebuie să oferi numele, astfel încât ceea ce propui tu să se diferenţieze total de ceea ce există în acel domeniu, să vină cu o poveste nouă. În această perioadă se mai face şi o testare a variantelor găsite, care durează. Noi lucrăm momentan cu trei instrumente, care presupun diferite tipuri de chestionare, care să te ajute să nu dai greş.
Care e profilul clientului ideal?
Cred că am avut clienţi care se apropiau de ideea de client ideal. Trebuie să fie la fel de curios ca şi tine despre ceea ce se poate face cu business-ul lui, pune foarte multe întrebări, dar are şi timp să răspundă la ale tale, ascultă şi te priveşte ca pe un specialist care îl poate ajuta şi nu ca pe un executant.
Când ştii că ai un proiect reuşit?
Imediat după ce începi testarea îţi dai seama că, având anumite variante de nume, toată lumea se împrieteneşte foarte uşor cu acel cuvânt. Începe să facă jocuri de cuvinte, să-l folosească în exces.
Cum îţi dai seama că un nume nu este cel mai inspirat?
Tot în testare descoperi şi care ar fi soluţiile mai puţin fericite pentru un nume de produs. Aş putea considera o greşeală de cercetare atunci când vine cineva, în timpul testării, şi spune că numele a mai fost folosit şi tu nu ai reuşit să descoperi asta înainte. Sau, atunci când lucrezi pentru alte pieţe, să nu testezi valoarea omofonă a cuvântului pe piaţa respectivă şi te poţi trezi că un cuvânt în comunitatea ta are o valoare pozitivă, iar în zona în care va fi folosit are valori pe care clienţii să nu dorească să şi le asume.
Într-o perioadă în care informaţia este la tot pasul, cum faci să te diferenţiezi?
E foarte important să ştii să filtrezi informaţia şi apoi să te foloseşti de ea pentru a crea ceva nou.
Dacă ar trebui să alegi între un cuvânt în română şi unul în engleză, ce ai prefera?
Depinde de zeci de factori. Multe afaceri din România îşi aleg numele în engleză ca să reuşească să pătrundă şi pe alte pieţe. Însă, atunci când cauţi o variantă de nume în engleză disponibilă, descoperi că mai toate sunt luate deja. De aceea cred că, în unele cazuri, merită exploatat bagajul latin al limbii.
Cât e creativitate şi cât e muncă în meseria asta?
Creativitate este 0,01%, restul ţine de foarte multă muncă şi de experienţă. Dar eu nu văd ca ceea ce fac ca pe o muncă grea, îmi place ceea ce fac şi dacă eşti foarte curios eşti în stare să stai ore în şir să faci cercetare, să vorbeşti cu oamenii pentru a afla cele mai interesante perspective. Ăsta e un proces care nu se termină niciodată, indiferent de câte ore petrec efectiv la birou. Eu înţeleg creativitatea ca pe acea doză de talent, şi de asta ai nevoie în meserie. Întotdeauna mi-au plăcut cuvintele, mi-a plăcut să mă joc cu ele, să observ cum reacţionează oamenii când folosesc un anumit cuvânt.
Ce sfat ai da unui tânăr care vrea să devină naming specialist?
Ar trebui să aibă foarte multă răbdare, pentru că e un domeniu destul de nou, mai ales în România. Ar trebui să aibă foarte multă curiozitate, pentru că există numeroase domenii conexe cu informaţii pe care ar trebui să şi le însuşească. Şi mi-ar plăcea la nebunie să-l cunosc, pentru că am întâlnit puţine persoane pasionate de acest domeniu.
„Eu cred foarte mult în întrebările pe care le adresezi pentru a descoperi cel mai bun nume. O întrebare bună, gândită, lucrată, poate aduce foarte multe beneficii mai ales clienţilor“- Raluca Gavrilescu, naming specialist
„Dacă o firmă sau un om îşi permite să ofere educaţie gratuită, e cel mai bun lucru pe care îl poate face. Indiferent ce oferi- un curs de mentorat, o carte, o sursă de informaţie nu are cum să dăuneze, ci din contră ar creşte comunitatea“- Raluca Gavrilescu, naming specialist
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau