Ioan Antoci: „Am demonstrat că se poate reuşi şi de la Iaşi”

default

Dimensiune font:

| 07-11-2013 18:10

Scenaristul Ioan Antoci, premiat la Cannes, în 2009, pentru cel mai bun scenariu din Europa Centrală şi de Est, în cadrul Programului ScriptEast, şi-a văzut un alt vis împlinit – scenariul său a devenit film. Astfel, la începutul lunii noiembrie, „Câinele japonez” a ajuns în cinematografele din toată ţara. Mai mult, chiar va fi difuzat şi în sălile de cinema din Europa, drepturile în acest sens fiind deja vândute. A aşteptat cinci ani pentru a-şi vedea scenariul valorificat pe ecran, căci „filmul este cea mai fericită expresie a unui scenariu”, după cum şi spune. Despre planurile sale de viitor, cum îşi alege subiectele pentru un scenariu şi dacă există o reţetă de succes a vorbit Ioan Antoci în cadrul unui interviu acordat în exclusivitate cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”.

- „Câine japonez”, în sfârşit, pe ecrane. Care e povestea personajului „nea Costache”, întruchipat de Victor Rebengiuc?

- În secolul tehnologiei, noi încă suntem afectaţi de inundaţii. De aici a pornit ideea, suntem neputincioşi în astfel de situaţii. Apoi, o sumă de oameni s-a adunat într-un personaj care să îi reprezinte – nea Costache. Acest personaj alături de câine, care reprezintă opusul a tot ce e simplu şi uşor de distrus, a venit ca o contrapondere care să-i aline suferinţa şi singurătatea. Apoi, în 2008, am avut şansa ca scenariul meu să fie selectat de HBO (n.red. - a câştigat Premiul HBO pentru Cel Mai Bun Scenariu de Lungmetraj în cadrul Concursului Naţional de Scenarii). De acolo, lucrurile s-au mişcat mai uşor. Dar atunci nu mi s-a părut simplu, mi s-a părut incredibil, mereu am avut senzaţia că nu va mai urma nimic, dar iată că am fost mereu surprins.

- Totuşi, a durat aproape cinci ani până să ne bucurăm de „Câinele japonez” pe ecrane...

- Da, recunosc că îmi pierdusem speranţa, nu din cauză că oamenii implicaţi îmi inspirau neîncredere, dar, ştiind cum funcţionează lucrurile în România – banii, o eternă problemă, mi-a fost teamă că proiectul s-ar putea dilua până la a nu se mai face. Dar în ultimul an şi jumătate, când am aflat că s-a ales distribuţia, că s-a identificat şi un loc unde se poate filma, totul culminând cu demararea filmărilor în iulie, anul trecut, am avut certitudinea că filmul va exista. Din fericire, s-au găsit banii necesari, vorbim de un buget mic, şi totul a decurs bine. Filmul a avut parte şi de prestaţia lui Victor Rebengiuc, ce poţi să îţi doreşti mai mult?!

- Regizorul Tudor Jurgiu a spus că scenariul a fost rescris sau altfel spus adaptat pentru ecran. Cum vezi acest aspect? Eşti genul de scenarist care impune anumite limite în ce priveşte textul girat de tine?

- Cred că cea mai fericită expresie a unui scenariu este filmul, pentru că aşa e valorificat. Nu câştiga nimic scenariul meu, aşa lăudat şi premiat cum e, dacă rămânea într-un sertar. Acum avem şansa să vorbim despre film ceea ce e mult mai interesant. Prin urmare, dau girul pentru schimbările care pot fi veridice pe ecran. Au apărut schimbări majore privind scenariul, cea mai uşor de identificat ţine de final, dar acum trebuie să luăm în calcul că aşa se întâmplă mereu. Chiar şi cel mai bine scris scenariu nu poate fi transpus întocmai pe ecran, fie din cauze obiective, fie din cauze subiective. Cele obiective ţin de producţie, uneori lucrurile nu se pot realiza după cum au fost scrise. În al doilea rând, din motive subiective, pentru că filmul este făcut de o echipă, regizorul are o anumită viziune asupra textului scris, plus că oamenii care întruchipează personaje o fac în maniera pe care o cred de cuviinţă sau la indicaţiile regizorale. Fiecare aduce părticica lui de experienţă - viziune, talent şi atunci e firesc ca filmul să fie, poate, cea mai fericită expresie a unui scenariu.

- Te-ar fi tentat să semnezi şi regia filmului? Pe viitor vei lua în calcul acest aspect?

- Am învăţat să scriu mai bine încercând să transpun ideile pe peliculă, le-am filmat, am avut câţiva prieteni care au jucat în respectivele scurtmetraje, unul chiar a fost acceptat la diferite festivaluri şi a rulat în cadrul unor secţiuni precum cea alternativă. Deşi nu am avut mijloacele tehnice necesare, m-am bucurat că am fost acceptat în festivaluri. Aşa am descoperit ce înseamnă să scrii mai bine un scenariu, m-am lovit şi am înţeles cât de greu este să transpui unele idei pe ecran. În acelaşi timp, experienţa asta m-a învăţat că pentru a fi regizor bun e nevoie şi de şcoală, lucru care îmi lipseşte. Astfel, decât să insist pe lângă un anumit producător în calitate de regizor, riscând banii oamenilor, mai bine rămân la scris deocamdată. Nu spun că nu m-ar tenta pe viitor, rămâne de văzut.

Ioan Antoci: „Eu nu fac parte din noul val, stau pe ţărm şi privesc”

- Ce înseamnă succesul pentru tine? Crezi că filmele româneşti au o şansă în competiţia cu cele americane la cinema?
- Uite, putem spune că filmul „Câinele japonez” este primit bine. Dar vreau succesul care să îi aducă la cinema pe oamenii care nu mai merg la filme româneşti, iar cei care au fost la filme româneşti şi nu mai vor să meargă să revină în sălile de cinema. Pentru că cel puţin în ultimul an, au fost două-trei filme care nu mai seamănă cu ce s-a făcut, eu nu spun că ce s-a făcut în trecut a fost rău, dimpotrivă. Însă, au venit cu o idee nouă, au venit pe un alt segment, păstrând părţile bune ale noului val, cum se zice. Eu nu fac parte din acest val, eu stau pe ţărm şi privesc. Şi „Câinele Japonez” se distanţează, e altfel. Deja vorbim şi de primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, paleta de genuri se lărgeşte şi atunci, probabil, si publicul se va conforma, dorindu-şi cât mai mult să vadă filme româneşti.

- Ce urmează pentru Ioan Antoci?
- Sunt şi eu un debutant până la urmă, căci acesta e primul meu scenariu ce a fost ecranizat, drept urmare şi eu pot spune că am debutat într-un fel. Chiar dacă în ultima perioadă am mai scris scenarii. Important pentru un scenarist este să i se producă scenariile. Premiile, lauda, cronicile sunt bune şi te pot mulţumi pe tine ca autor că ai scris un lucru valoros, dar dacă scenariul nu va fi pus în lumină în cadrul unui proiect cinematografic, atunci nu se va alege nimic de el. Am mai multe proiecte în derulare, dar, văzând ce s-a întâmplat cu filmul ,,Câinele japonez”, nu pot fi nerăbdător. Cele mai multe dintre scenariile pe care le-am scris după „Câinele Japonez” au fost colaborări. Am colaborat doar pentru proiecte de film, lungmetraj, de ficţiune, nu documentare. Nu am scris încă un scenariu pentru televiziune. Dar cum proiectele sunt într-un spaţiu virtual aproape total, nu are sens să vorbesc despre ele, poate unele nu vor exista niciodată până la capăt, altele se pot transforma.

„Teama de eşec pune la colţ inspiraţia”

- Este un premiu important implicit şi o povară?
- Există şi reţinerea de a prezenta cuiva din branşă un produs de care eu nu sunt mulţumit. Acum ştiu mai multe faţă de momentul în care am scris ,,Câinele japonez” şi firesc că asta înseamnă că ştii să scrii mai bine, dar, implicit, teama de eşec e şi mai mare. Teama asta de multe ori încurcă inspiraţia, o pune la colţ, nu mai e aşa debordantă, nu mai e ca prima dată când ştiam mai puţine reguli, şi, fie că le respectam, fie că nu, inspiraţia dădea năvală. Acum e pusă la colţ când încearcă să încalce reguli.

- Ce tip de subiect te atrage şi ţi se pare potrivit pentru un scenariu?
- Nu îmi selectez subiectele, le las să vină şi apoi, care e mai cărnos, mai promiţător, mai interesant se impune de la sine, celelalte, fie că rămân în standby, fie dispar. Nu caut subiecte, nu urmăresc o anumită agendă, nu mă interesează să fiu politic corect sau să atac pe cineva - persoană, cultură, orice. Pur şi simplu, subiectele pe care le îndrăgesc sunt acelea care pot transmite emoţie şi un mesaj foarte interesant uman, în rest nu mă interesează.

- Există o reţetă Ioan Antoci privind reuşita în acest domeniu?
- Plăcerea de a urmări filme m-a adus aici, nu am avut un scenarist model şi nu voi avea, pentru că mie îmi plac filmele, nu scenariile. În schimb, recunosc valoarea unor scenarişti. Nu am o reţetă, am încercat să aflu ce a funcţionat la mine, ce a făcut ca scenariul meu să fie deasupra altora. Nu am un secret, nu am indicii clare pentru a formula o regulă. Nu putem spune că e doar talentul, cunosc oameni talentaţi care nu au ajuns nici măcar la nivelul de a găsi un producător interesat de scenariul lor.

- Cum se descurcă un scenarist în România?
- Eu nu mă gândesc la partea financiară, de obicei, complică lucrurile şi prefer să rămân la partea creativă. Din acest motiv nici nu mi-a trecut prin cap să plec în străinătate sau să scriu în altă limbă. Filmul are deja capacitatea de a vorbi altor limbi, dacă eu scriu un scenariu bun şi un regizor ştie să aleagă de acolo mesajul universal şi să îl pună în imagini, atunci nu trebuie să scriu în engleză să ajungă la inimile celor din Australia sau Finlanda. Când îmi voi da seama că nu pot supravieţui în acest fel, atunci voi lua în considerare alte opţiuni.

- Asta înseamnă că vei pleca spre Capitală în viitor?
- Am mulţi prieteni care îmi spun că acolo aş avea alte oportunităţi. Poate că au dreptate, însă eu am demonstrat contrariul şi poate mai reuşesc o dată. Nu mă tentează să merg la Bucureşti, nici măcar promisiunea unei vieţi mai bune din punct de vedere material sau mai uşoare profesional.

Victor Rebengiuc, la premiera filmului de la Iaşi
„Sunt foarte bucuros că am jucat în acest film. M-a convins scenariul, mi-a plăcut rolul. Ţin să precizez că filmul nu a fost gândit din perspectiva unui Moromete modern, sunt foarte mulţi care încearcă să facă această asociere când mă văd jucându-l pe nea Costache. Acest film şi această poveste nu are nicio legătură cu Moromete. Este povestea unui ţăran român, de fapt, un om singur care are are tot timpul de învins ceva şi care rămâne demn până la final”, a declarat Victor Rebengiuc, actorul care întruchipează personajul principal în film.

Scenariul lui Ioan Antoci, în viziunea juriului de la Cannes
„Ioan Antoci a realizat un scenariu emoţionant, care te pune pe gânduri şi care promite să ofere o bogată experienţă cinematografică. În spatele înşelător al simplelor probleme de zi cu zi cu care se confruntă memorabilele sale personaje, se află teme universale care, sperăm noi, odată ce filmul va fi fost făcut, vor atinge un public cât mai larg. Aceste teme - familie, durere, credinţă etc. - sunt tratate într-o manieră sensibilă şi fermecătoare... Personajele sale sunt oameni cu defecte care, salvându-se cu ajutorul bunătăţii înnăscute, vor lăsa spectatorii plângând de fericire”


 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei