Şeful Poliţiei Rutiere Iaşi: „Am avut un trend ascendent al accidentelor rutiere”
Dimensiune font:
Comisarul şef Liviu Zanfirescu, şeful Poliţiei Rutiere Iaşi susţine că în perioada imediat următoare numărul autospecialelor neinscripţionate care vor ieşi la „vânătoare” de şoferi indisciplinaţi în trafic va creşte.
Liviu Zanfirescu a fost şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Iaşi, iar din 2012 ocupă postul de şef al Serviciului Poliţiei Rutiere
- Care sunt cauzele principale ce duc la producerea de accidente rutiere şi cum pot fi ele prevenite?
- În primul rând vreau să vă mulţumesc dumneavoastră pentru interesul pe care-l manifestaţi în scopul unei bune informări referitor la cauzele producerii accidentelor rutiere şi recomandările pe care poliţia le face pentru antivictimizare. O să vorbesc din două perspective: cea de poliţist şi cea de participant în trafic. Trebuie să începem cu partea bună. Am avut cam trei ani, 2012, 2013, 2014, cu o reducere semnificativă a accidentelor rutiere grave şi a consecinţelor. Mă refer aici la numărul persoanelor decedate şi cel al persoanelor rănite grav. În acest an, din nefericire, lucrurile s-au schimbat. Am avut un trend ascendent al accidentelor rutiere şi al consecinţelor acestora din ianuarie şi până în luna mai. Luna mai a fost momentul când s-a stabilizat evoluţia accidentelor rutiere. În primele şapte luni ale acestui an numărul persoanelor decedate a ajuns la 25, ceea ce înseamnă că sunt mai multe cu 10 faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, iar numărul persoanelor rănite grav a crescut la peste 50 faţă de anul trecut. Ne comparăm cu anii anteriori deoarece traficul rutier se desfăşoară în aceleaşi condiţii. Ne referim aici la infrastructură, la sistematizare, la condiţii meteo. Referitor la cauze, acestea sunt în primul rând traversarea neregulamentară a pietonilor, prezenţa pietonilor pe carosabil, neacordarea priorităţii pietonilor. Conducătorii auto învinovăţesc pietonii în cazul producerii unui accident rutier şi invers. Altfel spus, pietonul traversează strada neregulamentar, chiar dacă unele traversări sunt justificate deoarece distanţa dintre două treceri de pietoni poate fi foarte mare sau sunt situaţii când nu avem marcaje. Indiferent de situaţie, trebuie să ne asigurăm atunci când traversăm strada sau ne aflăm la volan. În general, traficul este unul normal. O a treia cauză este viteza. Ca şi în primele două cauze, viteza este una concurentă. Viteza se manifestă în mai multe moduri: cea neadaptată la condiţiile de trafic şi cea peste limita legală. De exemplu, pe E 583, DN 28 B spre Botoşani sau până la Paşcani viteza este de până într-o sută de kilometri la oră. Sunt foarte mulţi conducători auto care cred că pe E 583 este de 110. Nu este adevărat! În România doar pe autostrăzi se circulă cu 110...
- Cum vedeţi utilizarea staţiilor de emisie – recepţie în banda liberă, pe renumitul canal 22?
- Este o mare capcană. Noi nu ne facem probleme din acest punct de vedere. Precizez că prezenţa staţiilor are şi rol preventiv într-un anumit fel. Dacă avem o astfel de staţie şi semnalăm că nu este poliţie pe traseul nostru, asta nu înseamnă că trebuie să conducem disperat. Indiferent de câte staţii avem, dacă este sau nu poliţie, trebuie să conducem în siguranţă. Staţia nu este o soluţie. Eu unul nu agreez staţia decât dacă o utilizăm civilizat pentru o informare, pentru sprijin. Pot demonstra oricui că pe traseul Iaşi - Bucureşti, oricât de repede am vrea să ajungem, cu sau fără staţie, nu se poate câştiga mai mult de jumătate de oră. Trebuie însă să ne gândim la pierderi. Cât am putea pierde dacă suntem implicaţi într-un accident rutier? Trebuie ca toţi să avem o conduită preventivă în trafic.
- În momentul de faţă organigrama Serviciului Rutier este completă?
- Momentan, aceasta este în procent de 99 la sută completă. Nu avem probleme în acest sens. Sunt câteva posturi libere de personal civil, contractual. Schema este aproape completă, însă este schema anilor 2010. Eu de fiecare dată susţin că nu ne trebuie poliţişti la fiecare colţ de stradă. Numai că realitatea pe care o trăim cu toţii este alta. Aceasta impune o prezenţă mai vizibilă în traficul rutier. Asta înseamnă că ne-ar trebui mai mulţi poliţişti. Cel puţin în municipiul Iaşi traficul s-a aglomerat. Este nevoie de dirijare în anumite intersecţii. De exemplu, în intersecţia din Podu Roş... cel puţin în această perioadă. Ne-a cerut sprijinul şi Poliţia Locală, iar noi vom acorda tot sprijinul atunci când traficul este aglomerat. Sunt tot felul de comentarii precum că Poliţia Locală nu s-ar descurca. Ei se descurcă foarte bine, însă sunt momente din zi când acea intersecţie se aglomerează forte tare.
- Care sunt, totuşi, cele mai aglomerate zone din municipiul Iaşi?
- În primul rând vorbim de Podu Roş, care este cea mai complexă intersecţie, urmată de zona Gării, Gării Internaţionale, intersecţia bdul Primăverii cu Calea Chişinăului, intersecţia bdul Primăverii cu Bucium.
- În calitate de conducător auto, cum vedeţi fluidizarea traficului în Iaşi?
- Din acest punct de vedere văd fluidizarea traficul cu semafoare, iar ca o paranteză aşteptăm implementarea acelui proiect de management al traficului. De exemplu, pe bdul Independenţei nu toţi prind unda verde. Asta pentru că cei care sunt pe ultimele cinci secunde sau zece ajung ca la al treilea semafor să nu mai prindă verde. Aceşti timpi se pot corecta. Revenind la cum văd eu fluidizarea traficului, aceasta se poate face prin informările din mass-media privind zonele unde Poliţia nu a putut interveni, prin informările de la cetăţeni, prin semnalizările rutiere, printr-o prezenţă activă a Poliţiei.
- Consideraţi că odată cu semaforizarea intersecţiei din Podu Roş se va produce şi o descongestionare a traficului din acea zonă?
- Eu sunt optimist deoarece un astfel de management al traficului prin astfel de senzori, care să semnaleze încărcătura de trafic rutier pe un tronson, este posibil să rezolve problema. Cred că la început, poate şi pe parcurs, va fi nevoie în continuare de prezenţa poliţiştilor, indiferent dacă intersecţia este sau nu semaforizată. Din punct de vedere teoretic consider că se va rezolva problema, însă nu în totalitate, adică nu se va putea circula liber. Tot vom aştepta, însă nu vom bloca tot atâţia poliţişti rutieri. Vom vedea dacă teoria se îmbină foarte bine cu practica. O altă metodă care a fost luată în vedere de Primăria Iaşi este aceea de construire a pasajelor subterane. Vorbim aici de bdul Mangeron, bdul Chimiei.... Menţionez că în ultimii cinci ani traficul rutier din Iaşi a crescut cu 10 la sută.
- Putem vorbi despre un „campion” la numărul de amenzi rutiere primite?
- Nu putem vorbi despre această categorie deoarece ei pot fi şi din alte judeţe, dar sunt şoferi care în cazierul rutier figurează cu încălcări ale normelor rutiere, unele chiar grave, care se întind chiar şi pe cinci pagini.
- Cum vedeţi noile reglementări cu privire la obţinerea permisului auto?
- Picarea probei practice şi susţinerea doar a ei, nu şi a probei teoretice, cum este în prezent, nu va afecta sau reduce cunoştinţele cursantului. Eu aş semnala o altă problemă. Eu nu aduc acuze, ci semnalez aceste aspecte. Din faptul că a crescut numărul de accidente rutiere cu 15 la sută în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani nu putem desprinde decât două concluzii: fie la examenul pentru obţinerea permisului de conducere tânărul a fost foarte cuminte, s-a conformat, pentru că altfel nu l-ar fi obţinut, după care a ignorat în totalitate regulile de circulaţie, fie nu s-a insistat foarte mult pe latura preventivă. De exemplu, în primul an trebuie să abordăm traficul rutier în sensul că trebuie să conducem cu o viteză mult mai redusă decât conduc ceilalţi, deoarece, chiar dacă suntem foarte tineri, iar abilităţile sunt crescute, nu există experienţa cu fel şi fel de situaţii în trafic. O altă cauză este teribilismul: sunt tânăr, nu este poliţie, este noapte, mi-am permis să beau un şpriţ, toate au aceeaşi gravitate. Mai mult, în ultima perioadă avem foarte multe tinere prinse sub influenţa băuturilor alcoolice la volan.
- Câte autospeciale neinscripţionate sunt acum la Serviciul Poliţiei Rutiere?
- Numărul acestora nu vi-l pot spune, dar vă asigur că numărul lor va creşte. Acestea nu sunt noi şi sunt primite de la alţi parteneri.
A consemnat Andrei HURBEA
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau