De ce nu mai vor tinerii să devină profesori?
Dimensiune font:
A fi profesor a devenit, în timp, de la o meserie de onoare, la a fi un simplu funcţionar la stat * statutul profesorului ar trebui să fie reflectat şi prin salarii corespunzătoare acestui statut * profesorii români se plâng tot mai des de salariile mici şi condiţiile grele din sistemul de învăţământ
Până nu demult, a fi profesor în România era o onoare, era o meserie care îţi oferea o legitimitate aparte, care te încărca automat cu respect, autoritate şi demnitate. Cine era profesor, era privit drept model demn de urmat, persoana care le ştia pe toate şi căreia îi cereai ajutorul atunci când te aflai în dificultate. În timp, însă, s-a deviat către ideea că a fi profesor este ca oricare altă meserie, a fi profesor este egal cu a fi „prestator de servicii”. Statutul cadrului didactic a suferit o depreciere considerabilă. De la a fi învestit cu autoritate, a devenit un funcţionar printre alţii.
Salariul reflectă statutul?
Calitatea oricărui sistem de educaţie din lume este dată de calitatea profesorilor. A avea dascăli buni este esenţial pentru orice naţiune, fie ea bogată sau mai puţin bogată, numeroasă sau mai puţin numeroasă, etc. Nivelul ridicat al veniturilor, înalta calificare sau acces la o perfecţionare permanentă şi profesionistă sunt doar unii din vectorii care alcătuiesc statutul profesorului. „Eu cred că societatea trebuie să aibă grijă ca statutul profesorului să fie reflectat şi prin salarii şi venituri corespunzătoare acestui statut. Este o abordare de respect faţă de cei care formează şi contribuie esenţial la viitorul României. (...)Esenţială este calitatea în educaţie şi atunci important este să îi păstrăm pe cei performanţi, indiferent pe ce cale vin şi de unde, că sunt tot timpul acolo, că sunt pensionari care lucrează în sistem. Eu cred că trebuie să dăm extrem de multă atenţie celor care vin cu calitate, cu devotament pentru şcoală”, a declarat Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj.
De la catedră, în stradă
Un profesor bine pregătit şi bine remunerat va fi întotdeauna motivat şi mândru de profesia sa. Îşi va ajuta elevii să crească frumos şi să înveţe bine. Un astfel de profesor va impune respect prin ceea ce este. În România ultimilor ani, însă, problemele din sistemul de învăţământ şi indiferenţa guvernului au dus la acumularea de nemulţumiri în rândul cadrelor didactice, la scăderea motivaţiei acestora şi la creşterea numărul de proteste, mitinguri şi pichetări. „Motivaţia cadrelor didactice din învăţământul românesc este zero. Oricât de devotat ai fi faţă de elevi şi faţă de meseria pe care o practici, atunci când grijile financiare sunt atât de mari, încep să depăşească gradul de devotament. Este foarte greu ca un cadru didactic să se dedice 100% meseriei şi să se concentreze la lecţia pe care o are de predat, când el se gândeşte că nu are cu ce plăti chiria, că nu are ce pune pe masă a doua zi sau că nu are cu ce să-şi crească copilul”, a declarat prof. Mirel Pristavu, preşedintele Sindicatului Învăţământ „Spiru Haret” Iaşi.
Deşi îşi dau toată silinţa să ajute la formarea viitoarelor generaţii, profesorii se plâng tot mai des de probleme din învăţământul românesc: salariile mici, lipsa perfecţionării permanente, condiţiile proste din şcoli. „Chiar şi în condiţiile actuale, profesorii români îşi dau toată silinţa să înveţe elevii bine şi să-i ajute să evolueze, însă este o problemă mare faptul că profesorii români trebuie să-şi cumpere singuri cărţile şi materialele didactice, trebuie să se descurce singuri dacă vor să se perfecţioneze şi să aprofundeze anumite cunoştinţe”, a completat preşedintele Sindicatului Învăţământ „Spiru Haret” Iaşi , prof. Mirel Pristavu.
Ce se va întâmpla cu viitoarea generaţie de profesori?
Pentru ca tinerii inteligenţi şi bine pregătiţi să îşi dorească să devină cadre didactice, e nevoie ca această profesie să îşi redobândească statutul în societate. Statisticile arată că tot mai puţini tineri urmează calea acestei meserii, iar cei care reuşesc să devină profesori fie nu sunt suficient de bine pregătiţi, fie renunţă, demotivaţi de piaţa muncii şi condiţiile de salarizare. „De mică mi-am dorit să devin profesor sau învăţător. Mă încânta foarte mult ideea de a fi un model pentru copii, de a-i învăţa. Am urmat un liceu cu profil pedagogic şi vroiam să mă înscriu la o facultate care să mă ajute să-mi îndeplinesc visul de a deveni profesor, însă m-am înscris la o facultate cu profil economic, pentru că mi-am dat seama că drumul este foarte anevoios, iar salariul nu o să fie pe măsura efortului”, a declarat Ioana, studentă la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Diana MOLDOVANU
* * *
„Motivaţia cadrelor didactice din învăţământul românesc este zero” - prof. Mirel Pristavu, preşedinte Sindicat Învăţământ Spiru Haret
***
„Societatea trebuie să aibă grijă ca statutul profesorului să fie reflectat şi prin salarii şi venituri corespunzătoare acestui statut” - Adrian Curaj, Ministrul Educaţiei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau