Profesorii rămân fără cadouri!
Dimensiune font:
Un document publicat de Ministerul Educaţiei creează controverse printre profesori şi părinţi * documentul prevede o serie de norme de conduită ale profesorilor
Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat în dezbatere publică „Codul de etică pentru învăţământul preuniversitar” sau altfel spus „Codul de etică al profesorului”. Deşi ideea unui astfel de document a apărut încă din 2011, abia la sfârşitul anul trecut, documentul a căpătat contur.
Fără cadouri şi meditaţii prin constrângere
Proiectul prevede o serie de valori şi norme de conduită ale profesorilor, cum ar fi: denunţarea oricăror forme de violenţă asupra elevilor, interzicerea hărţuirii şi a relaţiilor sexuale cu ei, precum şi încurajarea toleranţei şi a diversităţii. Cel mai disputat aspect al acestui document se referă la meditaţiile pe care profesorii le acorda propriilor elevi de la clasă. În actuala formă a proiectului, ele sunt interzise, doar dacă se fac prin constrângere. „Este destul de complicat. Obiectiv vorbind, nu este moral ca un cadru didactic să ţină ore de meditaţii cu elevii de la clasă, pentru că oricât de profesionist ar fi respectivul profesor, într-un colectiv numeros pot apărea oricând nemulţumiri şi discuţii care pot afecta bunul mers al respectivei clase. În acelaşi timp, însă, nu cred că putem vorbi de meditaţii prin constrângere. Sunt foarte mulţi elevi care aleg să facă meditaţii cu profesorii care le predau şi la clasă, din considerente de performanţă sau pentru că le place stilul de predare al respectivilor profesori”, a declarat Mihai. N, cadru didactic la un liceu ieşean.
Interzis la bani sau cadouri
Conform codului etic, în relaţia cu părinţii, profesorii trebuie să respecte confidenţialitatea informaţiilor şi dreptul la viaţa privată, iar în relaţia cu colegii de cancelarie trebuie să fie solidari cu ei în situaţii în care interesul comun este binele educaţiei, dar şi să semnaleze eventuale fraude intelectuale şi plagiatele.
În plus, documentul interzice solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri, precum şi impunerea unor materiale auxiliare contra-cost fie că sunt de la elevi sau de la părinţi. Astfel, articolul 5, alineatul b al codului, precizează clar că „în relaţia cu educabilii, personalul didactic are obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită, pentru eliminarea oricăror activităţi care generează corupţie, precum solicitarea, acceptarea sau colectarea de către personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii de interes privat pentru cadru didactic, în vederea beneficierii de către educabili de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor sancţiuni, de orice natură ar fi acestea; traficul de influenţă şi favoritismul sau oferirea de meditaţii contra cost, cu proprii educabili, prin constrângere”.
„În relaţia cu părinţii/tutorii legali, personalul didactic nu acceptă sau impune dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite”, se mai arată în art. 6 al Codului de etică. „Este firesc să fie aşa. Învăţământul trebuie să fie un proces bazat strict pe actul de predare-învăţare şi dezvoltarea copilului şi mai ales, trebuie să fie cât mai transparent”, a explicat un alt cadru didactic.
Actuala formă a codului este pusă în dezbatere publică până la data de 17 februarie.
„Învăţământul trebuie să fie un proces bazat strict pe actul de predare-învăţare” - cadru didactic
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau