Temele au ajuns coşmarul elevilor
Dimensiune font:
Tot mai mulţi elevi se plâng de numărul mare de teme care îl primesc pentru acasă * de asemenea, Ministrul Educaţiei susţine că timpul alocat rezolvării temelor este nepermis de mare, lansând chiar câteva propuneri în acest sens
Una dintre problemele sistemului de învăţământ românesc o reprezintă, o spune chiar Ministrul Educaţiei, numărul prea mare de teme pentru acasă date elevilor. Deşi petrec între 4 şi 6 sau chiar mai multe ore pe zi la şcoală, când ajung acasă, elevii trebuie să aloce alte câteva ore bune rezolvării temelor pentru a doua zi.
Prea multe teme
Chiar dacă elevii nu se plâng neapărat de numărul mare al temelor, cei care sesizează timpul mult prea mare care trebuie alocat rezolvării acestora sunt părinţii. Unii părinţi spun că, în loc să se joace sau să se odihnească, copiii lor rezolvă teme de când ajung de la şcoală până seara. „Sunt profesor şi părinte şi, sincer, mi se rupe sufletul văzându-mi copilul de 11 ani făcând zilnic nimic altceva decât teme, de la ora când vine de la şcoală până seara la 10. Weekend-urile sunt la fel, căci cantitatea de teme la matematică este calculată astfel încât să-i ocupe şi sfârşitul de săptămână. A ajuns să urască weekend-ul, din cauza temelor!”, a declarat un părinte. Dintre toate temele, cea mai mare bătaie de cap o dă cea de la Matematică. Numărul mare de exerciţii, dar şi dificultatea acestora, reprezintă o problemă nu numai pentru elevi, cât şi pentru părinţi. „Cel mai mare chin al zilei, atât pentru copil, cât şi pentru mine, este rezolvarea temei la Matematică. Pe lângă faptul că primeşte prea multe exerciţii şi probleme, sunt şi foarte grele. Eu nu ţin minte să fi avut teme aşa complicate în clasa a III-a. Uneori stăm şi câte două ore la o problemă, încerc să caut răspunsul pe internet, îmi sun prietenii sau părinţii unor colegi pentru a descoperi cum se rezolvă respectiva problemă”, a povestit Maria, mama unui elev de clasa a III-a.
Chiar şi Ministrul Educaţiei, prof. dr. Mircea Dumitru, a explicat în cadrul unei emisiuni că elevii din România acordă nepermis de mult timp temelor şi că acestea ar trebui rezolvate la şcoală, în aşa fel încât timpul pe care îl petrece acasă elevul să fie unul de odihnă şi relaxare. „Dacă stau mult să îşi pregătească orele (temele — n.r.), da, foarte mult, nepermis de mult pentru că după ce termină programul la şcoală după-amiaza sau seara sau a doua zi dimineaţa, în funcţie de intervalul de timp în care stau la şcoală, tot cu şcoala se ocupă, pentru că trebuie să facă aceste teme care le sunt date la şcoală şi care, în mod normal, ar trebui rezolvate în timpul în care sunt în şcoală. Nu ar trebui să fie supraîncărcaţi şi acasă cu părinţii”, a opinat ministrul Educaţiei.
Care este măsura corectă a temelor?
Prof. dr. Camelia Gavrilă, şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, susţine că temele trebuie dozate în funcţie de vârsta şi interesele fiecărei clase şi a fiecărui elev. „Temele pe care elevii le primesc pentru acasă trebuie să fie dozate în funcţie de vârsta, nivelul de şcolarizare, de examenele naţionale şi, nu în ultimul rând, în funcţie de interesele acestora”, a declarat şefa ISJ Iaşi. Astfel, este datoria profesorului să găsească echilibrul perfect între aceste variabile, în aşa fel încât fiecare elev să considere temele un prilej de aprofundare şi verificare a cunoştinţelor dobândite la şcoală. „Dacă pentru elevul de vârstă mică vorbim despre teme ce au mai mult rolul de a-l obişnui pe acesta cu viaţa şcolară, cu disciplina şi studiul, atunci, la polul opus, pentru liceeni, de exemplu, temele trebuie să fie un adevărat exerciţiu de studiu individual, de documentare, de analiză comparativă - o etapă fără de care nu putem vorbi de învăţare în adevăratul sens al cuvântului. Datoria profesorului este să găsească justa măsură, dozajul şi echilibrul, iar temele alese trebuie să fie semnificative, relevante, apoi discutate în clasă, pentru ca fiecare elev să cunoască răspunsurile şi interpretările corecte”, a completat prof. dr. Camelia Gavrilă.
Specialiştii în psihologia copilului şi în educaţie susţin că temele pentru acasă sunt un lucru normal, care poate fi foarte util elevului şi care nu ar trebui să fie un motiv de stres şi presiune. Aceştia sfătuiesc părinţii să-şi lase copiii să rezolve singuri temele, iar dacă au nevoie de ajutor doar să-i îndrume spre răspunsul corect şi nu să le rezolve întreg exerciţiul. Cât priveşte numărului prea mare de teme, aceştia susţin că o relaţie de sinceritate între părinţi şi profesor este necesară, pentru că la mijloc este binele elevului.
„Copilul meu a ajuns să urască week-end-ul, din cauza temelor” - părinte
* * *
„Datoria profesorului este să găsească justa măsură, dozajul şi echilibrul, iar temele alese trebuie să fie semnificative” - prof. dr. Camelia Gavrilă, şefa ISJ Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau