Un regulament care provoacă haos în şcoli
Dimensiune font:
Schimbarea vechiului regulament de ordine şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar a determinat numeroase reacţii în mediul şcolar. Semnul distinctiv al elevilor şcolii, noile comisii sau libertatea de exprimare sunt doar câteva dintre noile reguli impuse de Ministerul Educaţiei. Cel mai discutat punct îl reprezintă „legalizarea” contestaţiilor, din cauza implicaţiilor pe care le prezintă la nivelul fiecărei unităţi şcolare.
De la aprobarea precedentului Regulament de ordine şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) şi până la cel publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial, au trecut 10 ani. Multe puncte au rămas neschimbate, în timp au apărut altele noi sau unele care le-au modificat pe cele deja existente. Însă, adoptarea noilor reguli din şcoli nu a rămas fără reacţii din partea actorilor direcţi - cadre didactice directori de unităţi de învăţământ, sindicalişti ori elevi. Astfel, noul regulament prevede existenţa la nivelul şcolilor a Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, dar şi a Comisiei pentru prevenirea şi combaterea discriminării şi promovarea interculturalităţii, ambele deja înfiinţate în unele unităţi, dar într-o modalitate informală. De asemenea, pentru siguranţa în unităţile de învăţământ, fiecare şcoală va fi obligată să introducă un semn distinctiv în vestimentaţia elevilor - „ecuson, uniformă, eşarfă sau altele asemenea”.
Drepturi încălcate
Consiliul Naţional al Elevilor a atras atenţia asupra „neconcordanţei dintre acest document şi acte precum Drepturile Omului, Constituţia României şi Legea Educaţiei Naţionale”, amintind de articolul 136, alineatul 2, în care se precizează că, în anumite cazuri, directorul unităţii de învăţământ are dreptul să propună Consiliului de Administraţie suspendarea sau interzicerea redactării şi difuzării revistelor sau publicaţiilor. „Această măsură contrazice art. 19 din Declaraţia Drepturilor Omului, care menţionează că orice om are dreptul la libertatea opiniilor şi exprimării şi art. 30, alin (4) din Constituţia României - Nici o publicaţie nu poate fi suprimată”, arată liderii elevilor. Pe de altă parte, la Iaşi, încă nu există o poziţie oficială cu privire la niciuna dintre prevederile noului regulament. „Nu pot spune ceva despre poziţia noastră, a elevilor din Iaşi, faţă de prevederile noului regulament, pentru că încă nu am avut o întâlnire oficială pe această temă, care va fi cel mai probabil miercuri (21 ianuarie, n.r.). De asemenea, nu aş putea spune că m-a uimit ceva în mod deosebit în regulament, pentru că multe puncte deja le observasem în câteva şcoli”, a explicat Florina Pantilimonescu, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Iaşi, pentru cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Contestarea notelor - oficială, dar incompletă
Una dintre modificările care a stârnit reacţii diferite a fost posibilitatea ca elevii ori părinţii să conteste notele primite de la dascăli. Conform articolului 122, elevul sau, după caz, părintele, tutorele sau susţinătorul legal, are dreptul de a contesta rezultatele evaluării în termen de cinci zile de la comunicarea acestuia, având posibilitatea de a cere directorului respectivei unităţi de învăţământ reevaluarea lucrării scrise, excepţie făcând probele orale şi practice. „Eu, personal, nu ştiu dacă mi-aş contesta notele, pentru că deja îmi cunosc profesorii şi ei pe mine, fiind în clasa a XI-a. În plus, oricând am putut merge la profesori pentru a-mi explica nota sau unde am greşit. Cred că poate fi un element benefic, dar depinde de fiecare elev, profesor sau şcoală”, este de părere eleva Florina Pantilimonescu.
Primează înţelegerea drepturilor
Pe de altă parte, există posibilitatea ca „legalizarea” contestaţiilor să determine o avalanşă de reevaluări, chiar dacă acestea nu sunt văzute ca o noutate a învăţământului românesc. „S-ar putea ca într-o primă fază, elevii sau părinţii să înţeleagă că oricând pot să conteste nota, chiar dacă au sau nu dreptate. În momentul în care va deveni o rutină, cred că fenomenul va reintra în matca lui firească, normală, care, de altfel, există şi acum. Este important dialogul profesor-elev sau profesor-părinte şi la fel este şi modul în care posibilitatea contestării este percepută de fiecare parte”, a punctat Elena Manuela Vlasie, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională.
Asupra contestaţiilor a atras atenţia şi Laviniu Lăcustă, liderul Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) Iaşi, care este de părere că prevederile sunt incomplete. „Putem vorbi şi despre nişte abuzuri şi poate ar trebui să se vină şi cu nişte soluţii la acestea, pentru că dacă 10-15 elevi vor hotărî să conteste ceva, s-ar putea să disturbe toată unitatea şcolară, care va fi nevoită să facă doar reevaluări! Probabil că lucrurile ar fi trebuit mai bine gândite”, punctează Laviniu Lăcustă.
Un punct vedere oficial din parte conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi urmează a fi prezentat în cursul zilei de astăzi, 20 ianuarie. De asemenea, Consiliul Judeţean al Elevilor din Iaşi va avea o întrunire mâine, în cadrul căreia va fi discutat noul ROFUIP, potrivit preşedintelui organizaţiei, Florina Pantilimonescu. Andreea IGNEA
* * *
Aşteptat încă din decembrie
Noul Regulament de ordine şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar a fost elaborat şi aprobat de fostul ministru al Educaţiei, Remus Pricopie. Deşi ordinul de aprobare a fost semnat încă din 15 decembrie 2014, acesta a fost publicat abia pe 13 ianuarie. „Acel ROFUIP despre care tot se vorbeşte a fost aprobat încă din decembrie şi nu ştiu ce se întâmplă de nu a fost dat publicităţii mai devreme. Au ajuns tot felul de alte ordine de ministru, dar acesta a întârziat foarte mult”, a amintit Mirel Pristavu, preşedintele Sindicatului Învăţământ „Spiru Haret” Iaşi
* * *
Citeşte toate drepturile şi obligaţiile elevilor şi preşcolarilor
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau