Când apelăm la sprijinul unui mentor
Dimensiune font:
Se întâmplă de multe ori să ne dorim schimbări în viaţă şi să nu ştim ce să facem * atunci este poate momentul să apelăm la un mentor * rolul lui este de a descoperi sursa problemelor şi de a găsi soluţii alături de cei direct implicaţi * un mentor de succes ne poate ajuta să parcurgem un proces de transformare în carieră, în viaţa privată sau în orice domeniu avem nevoie de ajutor
Foarte vehiculaţi în ultima perioadă, termenii de mentor şi mentoring nu sunt o noutate. Îi întâlnim încă din Grecia Antică, unde mentoratul presupunea un parcurs pe care îl urma fiecare student, apoi îl regăsim în vremea breslelor, când ucenicii îşi găseau maeştri de la care se înveţe. În fapt, au existat mereu, doar sub alte denumiri. În principiu, este un program de pregătire sau de supervizare pe care îl urmăm pentru a deveni mai buni într-un domeniu (profesional sau legat de pasiuni pe care dorim să ni le dezvoltăm). Un mentor bun este o persoană care lucrează cu tine, care îţi arată talentele de care poate nu eşti conştient şi care te ajută mereu să vezi mai departe, să pictezi tabloul unei vieţi împlinite. Pentru ca acest lucru să fie posibil este important ca el însuşi să fie o persoană echilibrată, să îşi cunoască valoarea, forţa şi să fie o sursă de inspiraţie inclusiv pentru el.
Coach, mentor sau trainer?
Un mentor este un sfetnic şi un partener de drum, un însoţitor la care ne putem întoarce oricând avem nevoie. Poate fi mentor în meserie şi aici vorbim despre profesioniştii de la care învăţăm, poate fi un duhovnic, şi aici vorbim despre îndrumătorii spirituali, sau poate fi un mentor în dezvoltarea personală.
Mentoringul este un proces de colaborare, implică ascultarea reciprocă şi deschiderea la nou. Este diferit de coaching sau training prin viziunea de ansamblu pe care o oferă, fiind complementar acestora. Profesorii, spre exemplu, pot fi mentori şi ar fi foarte bine dacă mulţi dintre ei şi-ar asuma un astfel de rol. „Un profesor mentor este cel care maximizează talentele copiilor şi resursele lor fie că asta înseamnă aplecare spre matematică, muzică, arte, ştiinţe. Un profesor mentor lucrează mereu în beneficiul copilului şi nu în cel al propriului ideal abstract”, a punctat Cristina Gheorghe, directorul executiv al Fundaţiei „Varlaam Mitropolitul”, unde astfel de concepte se aplică deja. Pe piaţă există deja programe de mentorat pentru adulţi şi este bine că au început să fie cerute şi în sistemul de învăţământ, toţi mai mulţi elevi fiind integraţi în astfel de proiecte.
Secretul alegerii unui mentor
Mulţi dintre noi avem deja în minte imaginea persoanei care ne dorim să devenim înainte de a ne înscrie într-un program de dezvoltare personală. Uneori reuşim singuri, alteori apelăm la sprijin, iar un mentor bun ne va îndruma mereu către o călătorie interioară. Acesta ar fi primul criteriu de alegere a îndrumătorului, să-şi dorească să ne cunoască, să ne accepte aşa cum suntem, cu defecte, calităţi şi ezitări. „Mascată sub timiditate sau, dimpotrivă, sub agresivitate, lipsa încrederii în propria persoană ne împiedică să ducem la bun sfârşit idei, planuri, vise. Sub imperiul fricii de judecata celorlalţi, care ar putea observa ceea ce noi credem despre noi-şi anume că nu suntem suficient de buni - amânăm pentru un continuu mâine ducerea la îndeplinire a acestora. Avem nevoie de încurajări care ar fi de dorit să apară cât mai timpuriu. Copii fiind ar fi minunat să fi primit acestea din partea părinţilor şi educatorilor pentru că acestea pun baza încrederii în noi şi în acţiunile noastre”, a explicat psihologul Iulia Cruţ.
Următorii paşi ţin doar de noi, de cât ne dorim să absorbim de la cel cu care lucrăm. Un călăuzitor bun nu ne spune ceea ce ne place să auzim, ci doar ceea ce avem nevoie. Înainte de a porni la lucru este important să ne clarificăm un lucru – suntem pregătiţi să avem un mentor, putem accepta observaţii asupra comportamentelor, deciziilor noastre? Dacă răspunsul este „Nu”, ar fi bine să amânăm acest pas fiindcă nu vom avea rezultate. Cel mai important beneficiu al unui program de mentoring este autocunoaşterea, iar sfatul cel mai bun pe care îl putem primi este să renunţăm la a ne mai minţi pe noi înşine şi să acceptăm realitatea aşa cum este. Un mentor de succes va şti mereu să ne arate cum să ne împlinim cele mai importante misiuni ale noastre – să ne construim pe noi înşine şi realitatea din jur.
Programul de mentoring include câteva etape: recunoaşterea intenţiilor celor care intră în program, cunoaşterea modului în care o persoană asimilează informaţiile, încurajarea celor care intră în program şi dezvoltarea competenţelor, încurajarea colaborării şi nu a competiţiei, gândirea orientată spre viitor
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau