Coaching, managementul schimbării şi tiparul de succes
Dimensiune font:
Educaţia noastră formală ne oferă cunoştinţe intelectuale, tehnice şi academice, însă este prea puţin preocupată să ne pregătească pentru a putea face faţă situaţiilor concrete de viaţă şi proceselor „constante” de schimbare * fie că ne place, fie că nu, fie că o înţelegem, fie că o ignorăm şi îi rezistăm, schimbarea şi (in)adaptarea la schimbare fac parte, în mod natural, din viaţa noastră
Trecem prin schimbări legate de vârstă, de profesie, de loc de muncă, de locuinţă sau loc geografic, de relaţii, de stare civilă, de tehnologie, de climă, de stare de spirit etc. A provoca noi înşine schimbarea sau a parcurge schimbarea ca proces de învăţare, de autoreflecţie şi autocunoaştere înseamnă să alegem conştient (intenţionat) să parcurgem un proces continuu de creştere personală. În acest context, vorbim despre învăţarea experienţială şi transformaţională, diferită de învăţarea de tip şcolar, academic sau învăţarea din cărţi ca acumulare de cunoştinţe. Este acel proces de învăţare pe care, în coaching, îl numim conştientizare (awareness). Este ca un fel de „trezire”, de călătorie în interiorul tău pentru a găsi resursele şi răspunsurile de care ai nevoie pentru provocările care te preocupă. „Reflecţia asupra momentelor cheie din viaţa noastră, făcută în cadrul unor programe de dezvoltare personală şi în sesiuni de coaching (individuale sau de grup), poate fi revelatorie pentru conştientizarea propriilor resurse de putere şi a tiparelor noastre comportamentale ce însoţesc dinamica proceselor de schimbare pe care le traversăm pe parcursul vieţii”, spune Alina Hurubean, coach sistemic, trainer dezvoltare personală şi leadership.
Citeşte şi
„Efemer înseamnă ceva ameninţat să piară curând”
Momentele cheie îţi definesc leadershipul personal. Momentele cheie sunt intersecţii în viaţa personală, profesională şi organizaţională, care ne oferă ocazia să reflectăm, să cântărim priorităţile, să ne reconfigurăm traseul, să schimbăm direcţia, să căutăm o nouă destinaţie. Momentele cheie arată cine suntem şi cine vom deveni, ca persoane, echipe şi organizaţii, spune cunoscutul trainer John Maxwell în cartea sa „Leadership de Aur”.
Momentele cheie pot fi grupate în cel puţin patru categorii:
* Momente deschizătoare de drumuri: ocazii de a face ceva nou;
* Momente în care depăşim recorduri (personale/de echipă/general recunoscute): ocazii de a trece la un nou nivel, de a creşte;
* Momente clarificatoare care risipesc „ceaţa” şi oferă ocazii de a avea o viziune clară;
* Momente de cotitură (turning point) care ne duc la decizii importante, schimbări majore, radicale.
* Momente care ne frâng inima: eşecuri, suferinţe, crize pe care le-ai depăşit cu succes şi care te-au ajutat să creşti; momente care te-au determinat să-ţi reevaluezi priorităţile.
„Ca să putem produce schimbarea este important să identificăm aceste momente pe axa timpului sau axa vieţii. Reflectează şi uită-te la punctele tale de cotitură, la deciziile importante, la momentele mai grele sau obstacolele pe care le-ai depăşit cu succes, momentele importante în cariera ta de lider, lecţiile de viaţă, visurile împlinite etc. În acest demers autoreflexiv şi de conştientizare la care te invit, accentul cade pe reuşite şi pe tiparele succesului tău, inclusiv pe eşecuri convertite în lecţii de creştere şi în succes. Ce fel de momente cheie ai trăit până în prezent? Cum te-ai raportat la ele? Ce ai învăţat din acele experienţe? Cum ai gândit? Ce ai simţit? Ce ai face mai bine şi diferit astăzi? Cum ai descrie tiparul tău de succes? Ce calităţi pui în mişcare? Cum acţionezi când faci o schimbare astfel încât aceasta să fie o experienţă de creştere? Acestea sunt genul de întrebări exploratorii care, puse pe rând, în cadrul mai multor sesiuni de coaching de către un coach profesionist, contribuie la ridicarea nivelului de conştientizare al unei persoane”, a completat Alina Hurubean.
Un coach nu are răspunsurile, însă îi poate ajuta pe alţii să şi le găsească pe ale lor. Ceea ce este fascinant şi unic la această profesie este faptul că nu este nevoie să faci ceva spectaculos, însă este nevoie sa faci un lucru esenţial: „Să creezi spaţiu de creştere pentru celălalt”, după cum spune celebrul coach Alain Cardon.
În lume, coachingul este o activitate şi o profesie aflată în cea mai rapidă expansiune după industria IT. Nu întâmplător, coachingul a apărut şi s-a dezvoltat în contextul revoluţiei digitale, acompaniind acest proces de schimbare mentală ce se derulează la scară mondială, macrosocială. Coachingul este transformaţional pentru că este singura intervenţie nondirectivă care facilitează descoperirea de sine şi ridică gradul de conştientizare şi responsabilizare al unei persoane. Nivelul nostru obişnuit de conştientizare este relativ scăzut. Conştientizarea poate fi declanşată şi îmbunătăţită considerabil prin procesul de coaching. Un coach adevărat ia o persoană şi o duce în interiorul său şi o ajută să gândească şi să devină arhitectul conştient şi responsabil al rezultatelor la care aspiră.
„Nu poţi schimba decât ceea ce conştientizezi. Ceea ce nu conştientizezi îţi va conduce viaţa (cel mai adesea nu în sensul dorit) şi tu îl vei numi soartă, destin” – Christian Simpson
Citeşte şi ANUNŢURI ZIARUL EVENIMENTUL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau