Cum pregătim copilul pentru prima zi de grădiniţă
Dimensiune font:
Intrarea pentru prima dată în colectivitate a copiilor reprezintă un moment frumos al oricărei familii, dar care poate fi umbrit de frica părinţilor că micuţii nu se vor mai dezlipi de ei la intrarea în sala de grupă * unii părinţi se tem că nu se vor acomoda şi de aceea intră, fără să dorească acest lucru, într-o centrifugă a grijilor pentru prima zi de grădiniţă * frica de abandon este una dintre cele mai intense temeri ale copiilor, pe care o trăiesc intens în primele zile de grădiniţă
Debutul grădiniţei este resimţit ca frustrant pentru părinţi mai mult decât pentru copii. Fiind o încercare importantă pentru ambele părţi, este utilă o pregătire în acest sens. Grădiniţa este un loc nou. Pregătirea, pas cu pas, este de preferat să înceapă încă din timpul vacanţei.
Paşi pentru pregătirea copiilor pentru prima zi de grădiniţă
Copiii funcţionează la nivel concret-intuitiv şi de aceea noţiunea de grădiniţă va fi necesar să le fie explicată foarte clar. Pot viziona împreună materiale cu activităţi specifice grădiniţelor. „Părinţii pot încuraja discuţiile cu copii mai mari (vecini, prieteni) care merg deja la grădiniţă pentru a le povesti despre ceea ce presupune aceasta. Chiar ei înşişi pot povesti copiilor cum a fost când au mers ei pentru prima dată la grădiniţă. Amintirile acestea le pot arăta copiilor că părinţii înţeleg cu adevărat neliniştea lor. Le pot spune astfel: «Când mă ducea pe mine mama la grădiniţă, îmi spunea în fiecare zi că o să se întoarcă. Şi se întorcea». E bine, ori de câte ori trec pe lângă clădirea grădiniţei, să le-o arate «Uite, grădiniţa ta. Aici te vei juca, vei mânca şi vei avea prieteni». Când trec pe lângă o altă clădire de grădiniţă să le-o prezinte şi pe aceea «Uite, şi aceasta este tot o grădiniţă. şi aici vin copii care se joacă»”, a sugerat psihoterapeutul Ştefania Plai.
Citește și
„Efemer înseamnă ceva ameninţat să piară curând”
Foarte util este ca părinţii să iniţieze jocuri de rol cu copiii lor ,,De-a mersul la grădiniţă”, în care să insereze felul în care-şi iau la revedere, cum intră în clasă şi fac cunoştinţă cu alţi copii. „O idee bună este să se schimbe rolurile şi părinţii să-i lase pe copii să joace rolul părinţilor care-şi însoţesc copiii la grădiniţă sau al educatoarei şi să afle tocmai de la ei cuvintele care i-ar linişti la despărţire. Dacă este posibil, pot merge în vizită la grădiniţă înainte de începerea anului şcolar pentru a se familiariza cu cadrul didactic şi cu spaţiul”, a completat psihoterapeutul. Explorarea din timp a spaţiului de joacă special amenajat din curtea grădiniţei, chipul educatoarelor şi chiar interacţiunea cu copiii care frecventează cursurile de vară va fi o oportunitate pentru a se acomoda în spaţiul nou.
Insistarea pe autonomia personală va fi necesară dacă părinţii optează pentru programul prelungit, învăţându-i să folosească toaleta, să mănânce şi să se îmbrace singuri, atât cât vor putea. Aceste deprinderi vor fi definitivate şi pe parcursul grădiniţei. Cu aprobarea cadrului didactic, părinţii pot îngădui copiilor să aducă de acasă jucăria preferată, fotografia mamei sau orice alt obiect mic important şi familiar lui.
Prima zi de grădiniţă
Dacă este posibil, părinţii pot lăsa fraţii mai mici cu o rudă sau o bonă în primele zile de grădiniţă. Pentru un copil, vederea mamei care se îndepărtează cu frăţiorul de mână şi lăsându-l doar pe el într-un spaţiu nou, poate face mai dificilă despărţirea. Aflaţi la uşa clasei, cea mai grea încercare este de gestionare a propriilor emoţii. „Părinţii au emoţii mari, au propriile îndoieli, frici, neîncrederi şi această stare se va transmite copilului. Ei încearcă aceste sentimente contradictorii şi le perpetuează prin ceea ce comunică. Le spun copiilor să rămână la grădiniţă, că ei merg la locul de muncă, însă tonul vocii şi ezitarea le trădează sentimentele de îngrijorare. Copilul simte şi începe să plângă. Se întâmplă des să vorbească în preajma copiilor cu alţi părinţi despre grijile pe care le au, iar aceste discuţii cresc anxietatea. Părinţii transmit semnale contradictorii copiilor. Verbal le spun să meargă în clasă, iar limbajul nonverbal transmite contrariul”, a explicat Ştefania Plai.
A fi sigur pe sine, ferm şi calm în acelaşi timp, ca părinte, ca şi când nimic deosebit nu s-ar întâmpla, va oferi copilului siguranţă. La intrarea în clasă, părintele poate oferi o îmbrăţişare caldă copilului, un pupic, apoi, după ce s-a dezlipit de el, îi transmite calm şi ferm că va pleca, asigurându-l că se va întoarce atunci când acesta va face o anumită activitate.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau