Cum recunoaştem un copil talentat
Dimensiune font:
Potrivit teoriilor psiho-pedagogice, există anumite caracteristici demonstrate şi cunoscute nu doar în timp, ci şi prin cercetări sistematice * un copil talentat are un nivel înalt de inteligenţă, de motivaţie şi de angajare într-o anumită sarcină, perseverenţă şi nivel înalt de creativitate * în plus, are o anumită atitudine, o anumită modalitate de a-şi gestiona emoţiile, o anumită toleranţă la frustrare şi la efort
Când vorbim despre performanţă trebuie să o definim în primul rând în funcţie de un perimetru cultural sau social. În diferite culturi şi diferite medii ideea de performanţă este diferită. Dacă ne referim strict la performanţa şcolară, trebuie să ne gândim dacă este vorba despre performanţă şcolară la concursuri pentru un timp în care elevul este în liceu sau gimnaziu sau ne gândim la premisele unei performanţe inclusiv profesionale. Ce înseamnă performanţa?
Înseamnă doar rezultatul la un concurs de timp olimpiadă sau de orice alt tip sau înseamnă şi note, rezultate şcolare continui pe perioade lungi de timp? Putem vorbi şi altfel de performanţa unui copil care nu este deosebit de talentat, dar care reuşeşte, prin străduinţa lui şi a unor profesori talentaţi, cu ajutorul unor părinţi talentaţi, să treacă de la un nivel inferior la un nivel superior. „Vorbim despre performanţă ca fiind nivelul maxim de valorizare a potenţialului pe care un individ îl are. Cu alte cuvinte, este important să-ţi poţi valoriza la maximum potenţialul pe care îl ai şi să ţi-l dezvolţi permanent. Aici sunt două lucruri deosebit de interesante -- este vorba despre succesul tău sau de potenţialul tău aptitudinal, dar şi despre potenţialul tău de succes recunoscut în societate, în grupul de referinţă din care faci parte. Acestea două nu se suprapun întotdeauna”, a spus prof. univ. dr. Carmen Creţu, prorectorul Universităţii Alexandru Ioan Cuza Iaşi, în preambulul Conferinţei „Ai Copil. Învaţă să fii părinte”, organizată de Şcoala „Varlaam Mitropolitul”.
Fiecare dintre noi are nevoie de fiindcă este un reper atât pentru noi înşine, cât şi pentru cei care doresc să atingă acest nivel. „De exemplu, performanţă înseamnă şi a avea rezultate bune la bacalaureat sau de şcolaritate într-o facultate, dar pentru asta premisele trebuie puse încă din şcolaritatea primară, gimnazială şi liceală”, a completat prof. univ. dr. Carmen Creţu, care este şi preşedintele executiv al Asociaţiei Ro-Talent care sprijină tinerii cu aptitudini înalte. „Am încercat să explicăm ce înseamnă talentul, ce înseamnă performanţa, cum ar trebui să o cultivăm din punct de vedere educaţional. Am urmărit nu doar să ne oprim doar la educaţia de tip cognitiv, intelectual, nu doar să vizăm concursuri, competiţii, ci şi multe alte aspecte. De exemplu, să putem să-i ajutăm pe care care îşi pierd potenţialul, acei tineri care sunt subrealizaţi şcolar, subrealizaţi în raport cu potenţialul lor personal. Ei se numesc, în literatura noastră şi în domeniul nostru, subrealizaţi şcolar, chiar dacă au note de 7 şi 8”, a atras atenţia prorectorul UAIC. Amănunte vor fi oferite la conferinţa din 3 decembrie, din Aula Magna a UAIC, când prof. univ. dr. Carmen Creţu va prezenta o temă foarte interesantă – „Performanţă şi contraperformanţă în actul paideic”.
Citeşte şi: Cum creştem copilul pentru performanţă
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau