Islamul modern

default

Dimensiune font:

| 04-10-2012 12:52

Islamul modern

 

Criza lumii islamice

Trasatura de frunte a istoriei recente a islamului este o renastere care a cuprins lumea musulmana. În sec. XVIII-XIX, islamul a dat înapoi din punct de vedere politic si militar iar vitalitatea sa culturala si intelectuala a scazut. Cele trei mai puteri musulmane din sec. XVII, Imperiul Otoman, Imperiul Marilor Moguli din India si Imperiul Persan au cazut în sec. XIX sub dominatia statelor europene.

Marea expansiune a influentei, bogatiei si puterii europene care a urmat Renasterii si Reformei protestante, marile descoperiri geografice si mai târziu revolutia industriala au permis statelor europene sa domine politic direct spatii largi ale lumii islamice. Ultimul împarat al Indiei din dinastiile Marilor Moguli a fost trimis în exil în 1857, dupa care India a devenit oficial o parte a Imperiului Britanic.

În Egipt si Africa de Nord, britanicii si francezii au ocupat teritorii vaste de la Imperiul Otoman în destramare iar Iranul, desi nu a devenit colonie europeana, a fost supus neîncetat presiunii rusesti si britanice, mentinându-si cu greu independenta. Ca sa asigure drumul spre India, britanicii s-au instalat pe tarmul de sud al Arabiei si în Golful Persic.

Mai departe spre est, Indonesia devenea colonie olandeza iar Malaesia si Singapore intrau sub stapânire britanica. Cresterea dominatiei europene asupra lumii musulmane a continuat chiar si dupa primul razboi mondial, când sistemul protectoratelor a încredintat provinciile arabe ale Imperiului Otoman sub mandatul Marii Britanii, Frantei si Italiei. Aceasta decadere a lumii islamice s-a manifestat si printr-o criza a gândirii si credintei musulmane care a zguduit din temelii civilizatia islamului. Rezultatul a fost o abordare reînnoita a mostenirii islamice, atât din punct de vedere politic, cât si religios.

Renasterea politica si social-culturala a lumii islamice

Din punct de vedere politic, renasterea musulmana s-a exprimat în miscari pentru înlaturarea dominatiei straine si independenta nationala. Aceste miscari au luat proportii în ultimul sfert al sec. XIX. Cel mai vechi erou al acestei renasteri a fost un musulman energic, de origine controversata, numit Jamal al-Din iar uneori supranumit al-Afghani. Acesta a calatorit prin lumea islamica, îndemnând pe musulmani sa respinga dominatia straina si sa-si ia din nou destinul în propriile mâini, prin mijloace revolutionare. Jamal al-Din a pricinuit probleme britanicilor în India si Egipt. A fost un factor în afacerea Concesiunii Tutunului si în asasinarea sahului persan Nasir al-Din Qajar. A petrecut câtva timp în Europa, publicând ziare revolutionare si si-a sfârsit viata în Turcia, în 1899, unde sultanul Abd-al Hamid, de teama influentei l-a tinut în arest blând.

Un efort serios de a stavili decaderea interna a comunitatii a fost lansat în India de Shah Waliullah din Delhi la sfârsitul sec. XVIII si a fost continuat de urmasii si discipolii sai în primele decenii ale sec. XIX.

Începutul unei tendinte cu adevarat moderne a fost opera lui Sir Sayyid Ahmad Khan (decedat 1898) care, dupa dezastrul Marii Rascoale a sipailor (1857-1859), a organizat o miscare de redresare a musulmanilor din punct de vedere educational si social, întemeind un colegiu la Aligarh în 1857. Sir Sayyid si-a îndemnat coreligionarii sa se reconcilieze cu stapânirea britanica si sa profite de stiinta si scolile occidentale. Desi miscarea sa nu a îndemnat la lupta pentru independenta, a produs o desteptare a musulmanilor indieni pentru a-si reînnoi constiinta identitatii si intereselor specifice de comunitate. Curând, musulmanii aveau sa participe la Congresul National Indian iar în 1906 a fost întemeiata Liga Musulmana. În timpul Miscarilor Khilafat si pentru Rezistenta Pasiva din 1919-1921, musulmanii au escaladat treptele luptei contra stapânirii britanice în India.

În perioada interbelica (1919-1939) au crescut presiunile din lumea islamica pentru a se pune capat dominatiei straine. Tarile arabe, în care nationalismul fusese stârnit în sec. XIX si-au câstigat independenta fata de Imperiul Otoman în urma primului razboi mondial, doar ca sa intre sub sistemul mandatelor de protectorat europene. Totusi, dupa al doilea razboi mondial, tara dupa tara si-a câstigat independenta ca stat national suveran pâna când, în prezent, sistemul colonial a fost înlaturat din lumea islamica iar o întoarcere la dominatia straina este de neconceput.

Modernismul religios islamic. Secte moderne

Din punct de vedere religios, trezirea musulmana se caracterizeaza printr-o credinta ca Islamul îsi pastreaza semnificatia în conditiile schimbate ale vietii moderne. Departe de a abandona vechea lor mostenire religioasa, musulmanii au vazut în reafirmarea ei cheia puterii si succesului în viitor. Principalul discipol al lui Jamad al-Din al-Afghani, savantul egiptean Mohammed Abduh (decedat 1905) a sustinut, de pilda o reforma a educatiei religioase traditionale si a formulat o interpretare a islamului prin care spera sa deschida portile pentru progres si viata noua. El a atacat principiul Taqlid, chichitele si sicanele juristilor medievali. Abduh a sustinut ca învatatura islamica este mai presus de toate, rationala în esenta ei, ca islamul aproba si chiar îndeamna sa se exercite facultatile intelectuale ale omului, astfel încât religia si stiinta nu pot fi niciodata în conflict. El dorea o renastere a islamului din propria lui tarie, prin întoarcerea la caracterul sau original. Opera sa a fost motivata si de nevoia de a apara islamul împotriva criticilor implicite si explicite ale Occidentului. Ea a avut astfel, un continut apologetic.

Înviorarea religioasa actuala a islamului este si ea remarcabila prin dinamismul ei. Gânditorii modernisti cred ca islamul, când este înteles corect, reprezinta actiune imperativa si determinata. Trasatura caracteristica a modernismului nu este nicaieri mai vie decât în opera poetica în limbile persana si urdu a lui Sir Mohammed Iqbal (decedat 1937) care a înflacarat o întreaga generatie de tineri indieni musulmani, ca sa lupte contra hinduistilor si britanicilor.

În perioada moderna au aparut si câteva grupari sectare distincte printre musulmani. În Iran s-au separat de siismul dominant doua secte numite babi si baha’i. Baha’i a renuntat la specificul islamic si a devenit o noua religie de importanta internationala, profesând idealuri umanitare largi. În India, un musulman din Punjab, Mirza Ghulam Ahmad (decedat 1908) din Qadian s-a proclamat Mahdi (cel asteptat), strângând în jurul sau o grupare numita Ahmadiyah. Ei îsi au centrul comunitatii lor separate în Pakistan unde se bucura de o prosperitate considerabila si etaleaza un mare entuziasm fata de islam. Comunitatea s-a întins larg în lumea islamica si este remarcabila pentru activitatile ei educationale si misionare.

Fundamentalismul islamic

Contrarie modernismului si occidentalizarii sustinute de intelectualii musulmani, reactia pentru o interpretare traditionala si fundamentalista a islamului a crescut în importanta între 1970-1990. Sahul Iranului a încercat sa faca din tara sa „Japonia Orientului mijlociu” însa cu pretul reprimarii disidentilor si mai ales a fruntasilor religiosi numiti de adeptii lor Ayatollahi (semne ale lui Dumnezeu).

Ayatollahul Khomeini a fugit la Paris dar s-a întors în triumf în Iran în 1979, aclamat de milioane de entuziasti si declarând ca „Islamul este religia luptatorilor pentru libertate” care au ales „ o republica islamica. Voi toti trebuie sa fiti de acord sau sa fiti nimiciti”. Un regim mai represiv decât cel al sahului a fost impus cu nenumarate executii si schingiuiri ale oponentilor. Mai ales Baha’i-i au avut de suferit, cu peste o suta de conducatori executati în 1981 si mii de credinciosi siliti sa se exileze.

Iranul si Ayatollahul Khomeini erau în centrul siismului care avusese întotdeauna un cult al martirajului mai mare decât sunitii dar reactii fundamentaliste asemanatoare s-au produs si în lumea sunita. În Egipt „Fratia musulmana” s-a opus reformelor si reconcilierii cu Israelul, asasinând pe presedintele Sadat în 1981. În Pakistan au avut loc miscari pentru întemeierea unei republici islamice potrivit dreptului islamic Shariah. Studiile islamice au devenit obligatorii pentru toti studentii, femeile au fost silite sa poarte val, iar judecatorii si functionarii civili sa poarte îmbracaminte islamica. Interzicerea traditionala islamica a dobânzii pentru banii împrumutati a dus la introducerea activitatii bancare fara dobânzi iar taxa Zakat pentru milostenii a fost impusa pe depozitele bancare si pe ceremonii. Miscari reactionare s-au produs în toata lumea islamica, în timp ce în conferinte ale fruntasilor politici si culturali îndemnau pe un ton mai pasnic sa fie practicate principiile islamului si sa fie desfiintate toate sistemele neislamice, legi si obiceiuri care au patruns în societatea musulmana.

Concluzii. Intre Isus si Mohamed

Musulmanii sunt în general oamenii cei mai refractari fata de Evanghelie. Se pot distinge trei motive pentru aceasta. Mai întâi, constrângerea sociala, familiala si politica ameninta adesea cu moartea pe cei ce se leapada de islam. Apoi, fiindca islamul este mai recent decât crestinismul si se considera superior, musulmanului îi este teama ca da înapoi daca se converteste, pe când, pentru un animist, primirea Evangheliei pare sa fie o înaintare. În fine, amintirea conflictelor vechi sau recente dintre musulmani si crestini are si ea un efect negativ, fara sa mai fie amintita atitudinea neprietenoasa a vest-europenilor fata de lucratorii imigranti din tari adesea musulmane. Convertirile individuale sunt rare si înca si mai rara întemeierea de comunitati evanghelice în tarile musulmane. Indonezia este în aceasta privinta o exceptie fericita.

Si totusi ar exista factori care sa favorizeze evanghelizare musulmanilor. Koranul vorbeste de Isus în mod elogios, chiar daca îi face o prezentare foarte insuficienta. Totusi, când se vorbeste despre Isus, aceasta nu declanseaza dintr-odata ostilitatea unui musulman, cum se poate întâmpla în cazul unui credincios al iudaismului actual. În plus, mesajul Vechiului Testament si Noului Testament este privit cu respect de musulmani. Se întâmpla rar ca un musulman caruia i se da un fragment de Evanghelie sa-l arunce sau sa-l distruga. Mai ales credinta destul de puternica în judecata de apoi este însotita la musulmani de o mare nesiguranta cu privire la izbavirea sau pierzania personala. Mesajul mântuirii asigurate prin harul lui Hristos ar trebui sa aiba, deci, un ecou în inimile lor.

Musulmanii cred în minunile înfaptuite de Isus, chiar si în cele care îi sunt atribuite de evangheliile apocrife. Ei nu cred ca Isus a fost fiul lui Dumnezeu însa Koranul îl prezinta pe Isus fara nici o pata. Despre moartea si învierea lui Isus Koranul pretinde: „Ei nu l-au omorât pe Isus. Dumnezeu l-a rapit la El”. totusi, alte pasaje par sa afirme moartea si învierea lui Isus care ar fi declarat, dupa Koran „Pacea mi-a fost data în ziua nasterii mele. Ea va însoti moartea si învierea Mea” (Surah 19:34). Alt verset este interpretat de multi în sensul ca, la sfârsitul veacurilor, Isus va reveni pe pamânt si atunci va muri si va învia: „Toti evreii si crestinii vor crede în El înaintea mortii sale. În ziua învierii sale, va fi martor contra lor”. Mohammed este identificat cu Mângâietorul sau Paracletul promis de Isus, deoarece parakletos are aceleasi consoane cu periklutos care înseamna „laudat”, în araba „Mohammed”.

Desi se refera la persoana lui Adam, Koranul si doctrina musulmana în general nu recunosc stricaciunea naturii umane, nici izbavirea prin ispasirea pacatelor. Allah nu da oamenilor decât revelatia profetica iar oamenii nu-i aduc decât ascultarea. Pacatele nu pot fi anulate niciodata dar musulmanii cred ca faptele lor bune ar putea fi mai numeroase, asigurându-le mântuirea. Totusi, un musulman credincios spunea ca simte povara pacatelor sale si simte cum aceasta povara creste zi de zi, îngrozindu-se fiindca pacatele nu pot fi desfiintate ci doar compensate iluzoriu prin faptele bune.

 

http://www.descopera.org

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
PORECLA SEXUALĂ a zodiei tale
26/06/2021 17:01

  Berbec – "Omul minutului" Acest semn de foc este cunoscut ca un jucător rapid, un impulsiv robust căruia ii place sexul pur şi mai puţin detaliile romantice care l-ar putea condimen ...

Schimbarea la care nu se aștepta o ZODIE. Astrolog: ”Va fi o nebunie!”-VIDEO
21/11/2019 08:41

 Pe parcursul lunii noiembrie, horoscopul dragostei capătă o nouă valentă pentru o zodie. „Venus in Săgetător inseamnă că iubirea capătă o nouă valentă, este mai pozitivă, este plină d ...

Cel mai mare păcat pe care îl fac femeile în timpul postului! Părintele Calistrat a transmis un mesaj
17/11/2019 10:14

Suntem in perioada Postului Crăciunului, iar părintele Calistrat vorbeste despre unul dintre păcatele mari pe care femeile il fac acum. Potrivit preotului, acestea ar trebui să fie mult mai atente la rugăc ...

​Horoscopul pentru marti 12 noiembrie 2019
12/11/2019 04:00

BERBEC Veti descoperi ca o situatie nu trebuie sa fie neaparat logica pentru a avea un final fericit. Inregistrati un varf de "incasari" fara precedent, din relatii comerciale la care nu va pricepeti ...

Ce înseamnă dacă visez că îmi cad dinții. Grijă mare!
11/11/2019 10:04

    Ce inseamnă dacă visez că imi cad dintii. Ar trebui să ai grijă! Cum se interpretează acest tip de vis. Iată la ce să fii atent.        Ce inseamnă dacă visez ...

Ce NU trebuie sa faci SUB NICIO FORMA de Mihail si Gavril! Lucrul care este INTERZIS cu desavarsire! E PACAT mare sa faci asta
07/11/2019 16:03

  Ce nu trebuie să faci pe noiembrie, de Sfintii Mihail si Gavril.   Sfintii Mihail si Gavril este una dintre cele mai importante sărbători ale toamnei. Acesti doi sfinti sunt cinstiti ...

O stiinta milenara: zodiacul indian
08/09/2019 20:47

  In tara multiplelor stiinte, tehnici si experiente spirituale, demersul de cunoastere al naturii umane ce se bazeaza exclusiv pe folosirea horoscopului este primordial. Va prezentam deci acest zodiac ...

 Fazele lunii, zodiile si viata zilnica
08/09/2019 10:49

Cunoastem faptul ca in astrologie luna simbolizeaza principiul feminin, sufletul, calitatile psihice, sanatatea, sensibilitatea si inconstientul. Ea parcurge patru perioade (luna in descrestere,luna noua, lu ...

 Casele astrologice
07/09/2019 10:52

Casele astrologice sunt foarte importante atunci cand se face citirea unui horoscop. Pe parcursul vietii vei petrece mai mult timp in unele case astrologice dacat in altele. Casele pot determina daca esti o ...

BABA VANGA previziuni 2019 - predicții surprinzătoare
01/09/2019 10:01

  Descriere foto: BABA VANGA PREDICTII 2019   BABA VANGA previziuni 2019. Baba Vanga a făcut predictii pentru 2019. Desi a murit in 1996, ea a făcut predictii pană pentru secolul 51 cand, ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei